1462-IPPP3.4512.886.2016.1.RD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 stycznia 2017 r. Izba Skarbowa w Warszawie 1462-IPPP3.4512.886.2016.1.RD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2016 r. (data wpływu 28 listopada 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w odniesieniu do produktów sklasyfikowanych do grupowania wg PKWiU 20.15.76.0 sprzedawanych jako nawozy i nie sprzedawanych jako nawozy oraz produktów sklasyfikowanych wg PKWiU 20.15.71.0, 20.15.73.0, 20.15.74.0, 20.15.75.0, 20.15.79.0 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w odniesieniu do produktów sklasyfikowanych do grupowania wg PKWiU 20.15.76.0 sprzedawanych jako nawozy i nie sprzedawanych jako nawozy oraz produktów sklasyfikowanych wg PKWiU 20.15.71.0, 20.15.73.0, 20.15.74.0, 20.15.75.0, 20.15.79.0.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Firma (dalej: "Spółka") jest producentem produktów przemysłu chemicznego. Spółka jest podmiotem belgijskim zarejestrowanym na VAT w Belgii. Począwszy od 1 stycznia 2017 r. Spółka zamierza sprzedawać w Polsce swoje produkty. W tym celu Spółka zarejestrowała się w Polsce na potrzeby podatku VAT.

W ramach przygotowań do rozpoczęcia sprzedaży w Polsce Spółka zidentyfikowała blisko 590 produktów w stosunku do których Spółka ma wątpliwości dot. właściwej stawki podatku VAT w Polsce. Produkty te są sklasyfikowane w następujących podpozycjach Nomenklatury Scalonej (dalej: "CN") i odpowiadających ich pozycjom Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2008 r. (dalej: "PKWiU 2008"):

(tabela nieczytelna w źródle: http://sip.mf.gov.pl/faces/views/szczegoly/szczegoly-interpretacji-indywidualnej.xhtml?dokumentId=496160&poziomDostepu=PUB&indexAccordionPanel=-1#tresc)

Odnośnie azotanów potasu wymienionych w poz. 1 Spółka informuje, że azotany potasu, mogą być wykorzystywane w różnych celach. Azotany potasu mogą być wykorzystywane jako nawóz ale również m.in. jako składniki produktów kosmetycznych, produktów chroniących przed zamarzaniem jak również środków czystości. Bez względu na sposób użycia wszystkie te produkty są klasyfikowane w podpozycji CN 28342100 i odpowiadającej jej pozycji 20.15.76.0 PKWiU 2008. Prawidłowość powyższej klasyfikacji została również potwierdzona w rozmowie telefonicznej z infolinią Głównego Urzędu Statystycznego.

Spółka posiada w swojej ofercie produkty klasyfikowane w podpozycji 28342100 (pozycja 20.15.76.0 PKWiU 2008), które są sprzedawane jako nawóz jak również produkty, które są sprzedawane jako chemikalia dla przemysłu. Jednakże, żaden z produktów klasyfikowanych w podpozycji 28342100 CN (pozycja 20.15.76.0 PKWiU 2008), nie jest przez Spółkę sprzedawany równocześnie jako nawóz i jako chemikalia dla przemysłu. Spółka klasyfikuje sprzedawane towary jako nawozy bądź jako produkty do innych celów na podstawie ich cech, takich jak, np. skład chemiczny czy forma. W opinii Spółki nie jest zalecanym wykorzystywanie produktu sprzedawanego jako nawóz do innych celów i odwrotnie. Niemniej, z uwagi na charakter omawianej substancji (czyli azotanu potasu), Spółka nie może wykluczyć sytuacji, w której dany produkt zostanie wykorzystany przez nabywcę końcowego wbrew jego przeznaczeniu, tzn. że np. towar sprzedawany jako nawóz, zostanie przez nabywcę końcowego wykorzystany do celów przemysłowych.

W odniesieniu do produktów wymienionych w poz. 2-11 powyższej tabeli, Spółka sprzedaje je jako nawozy. Co do zasady towary te nie mają innego przeznaczenia.

Spółka ma wątpliwości jakie stawki VAT należy zastosować do sprzedawanych przez nią produktów. W konsekwencji, Spółka zwraca się o wyjaśnienie następujących kwestii.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy Spółce przysługuje prawo do zastosowania stawki 8% do sprzedaży produktów sklasyfikowanych w pozycji 20.15.76.0 PKWiU 2008 (podpozycja 28342100 CN), które Spółka będzie sprzedawać jako nawozy, bez względu na sposób ich wykorzystania przez nabywcę końcowego?

2. Czy sprzedaż przez Spółkę produktów sklasyfikowanych w pozycji 20.15.76.0 PKWiU 2008 (podpozycja 28342100 CN), które Spółka nie będzie sprzedawać jako nawozów, powinna podlegać opodatkowaniu według stawki 23%, bez względu na sposób ich wykorzystania przez nabywcę końcowego?

3. Czy Spółce przysługuje prawo do zastosowania stawki 8% do sprzedaży produktów sklasyfikowanych w pozycjach 20.15.71.0, 20.15.73.0, 20.15.74.0, 20.15.75.0 oraz 20.15.79.0 PKWiU 2008 (podpozycje CN 31051000, 31052000, 31052010, 31052090, 31054000, 31055100, 31055900, 31056010, 31059091, 31059099)?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Spółka stoi na stanowisku, iż przysługuje jej prawo do zastosowania stawki 8% do sprzedaży produktów sklasyfikowanych w pozycji 20.15.76.0 PKWiU 2008 (podpozycja 28342100 CN), które Spółka będzie sprzedawać jako nawozy, bez względu na sposób ich wykorzystania przez nabywcę końcowego.

Ad. 2

W opinii Spółki sprzedaż produktów sklasyfikowanych w pozycji 20.15.76.0 PKWiU 2008 (podpozycja 28342100 CN), które Spółka nie będzie sprzedawać jako nawozów, powinna podlegać opodatkowaniu według stawki 23%, bez względu na sposób ich wykorzystania przez nabywcę końcowego.

Ad. 3

Spółka stoi na stanowisku, że przysługuje jej prawo do zastosowania stawki 8% do sprzedaży produktów sklasyfikowanych w pozycjach 20.15.71.0, 20.15.73.0, 20.15.74.0, 20.15.75.0 oraz 20.15.79.0 PKWiU 2008 (podpozycje CN 31051000, 31052000, 31052010, 31052090, 31054000, 31055100, 31055900, 31056010, 31059091, 31059099).

UZASADNIENIE

Ad. 1

Jak zostało wskazane na początku wniosku nawozy zaklasyfikowane w podpozycji 28342100 CN są ujęte w pozycji 20.15.76.0 PKWiU 2008. Pozycja ta jest częścią kategorii 20.15.7 PKWiU 2008 "Nawozy, gdzie indziej niesklasyfikowane".

Zgodnie z art. 5a ustawa z dnia 11 marca 2004. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 ze zm,; dalej: "ustawa o VAT") "Towary lub usługi będące przedmiotem czynności o których mowa w art. 5 (tzn. podlegających opodatkowaniu VAT - przyp. własny), wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne."

Kategoria 20.15.7 PKWiU 2008 jest wymieniona w punkcie 63 załącznika nr 3 do ustawy o VAT. Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT załącznik ten zawiera wykaz towarów i usług, do których może mieć zastosowanie stawka VAT 8%. Zgodnie z wyjaśnieniami do punktu 63 załącznika nr 3 do ustawy o VAT; stawka 8% znajdzie zastosowanie do "nawozów, gdzie indziej niesklasyfikowanych, z wyłączeniem nawozów naturalnych".

W konsekwencji, w celu ustalenia czy sprzedaż nawozów zaklasyfikowanych do podpozycji 28342100 CN (pozycja 20.15.76.0 PKWiU 2008) powinna podlegać opodatkowaniu stawką 8%, niezbędne jest ustalenie czy nawozy te nie są nawozami naturalnymi.

Ustawa o VAT nie zawiera definicji nawozów naturalnych. Niemniej taka definicja znajduje się w ustawie z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 626 ze zm,; dalej: "ustawa o nawozach"). Zgodnie z artykułem 2 ustęp 1 pkt 4 tej ustawy pod pojęciem "nawozu naturalnego" należy rozumieć:

a.

"obornik, gnojówkę i gnojowicę,

b.

pochodzące od zwierząt gospodarskich, w rozumieniu przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich, odchody, z wyjątkiem odchodów pszczół, bez dodatków innych substancji,

c.

guano

- przeznaczone do rolniczego wykorzystania".

Jak zostało to wskazane powyżej, produkty sklasyfikowane w pozycji 20.15.76.0 PKWiU 2008 są opisane w CN oraz PKWIU 2008 jako azotany potasu. Azotany potasu są innym typem towarów niż obornik, gnojówka, gnojowica, odchody zwierząt czy guano. Tym samym, Spółka stoi na stanowisku, że sprzedawane przez nią nawozy zaklasyfikowane do pozycji 20.15.76.0 PKWiU 2008 (tj. azotany potasu) nie są nawozami naturalnymi. W rezultacie, ich sprzedaż powinna podlegać opodatkowaniu stawką VAT 8%.

Ponadto, Spółka jest zdania, iż stawka 8% powinna mieć zastosowanie niezależnie od sposobu w jaki produkty zostaną wykorzystane przez nabywcę końcowego. Jak zostało to wskazane wyżej, z uwagi na charakter omawianej substancji istnieje możliwość wykorzystania towarów zaklasyfikowanych do pozycji 20.15.76.0 PKWiU do różnych celów. Niemniej, Spółka jednoznacznie dzieli produkty na nawozy i produkty służące innym celom. Tym samym, na moment zakupu danego produktu nabywca zna jego przeznaczenie. Potencjalna możliwość wykorzystania danego produktu po jego dostawie wbrew jego przeznaczeniu, nie może zdaniem Spółki rodzić dla niej negatywnych konsekwencji.

Podsumowując, Spółka jest zdania, iż punkt 63 załącznika nr 3 od ustawy o VAT powinien być rozumiany w taki sposób, iż stawka VAT 8% ma zastosowanie do towarów ujętych w kategorii 20.15.7 PKWiU 2008, które są sprzedawane jako nawozy i nie są nawozami naturalnymi, bez względu na sposób w jaki te towary będą wykorzystane przez nabywcę końcowego.

W konsekwencji, Spółka stoi na stanowisku, iż przysługuje jej prawo do zastosowania stawki 8% do sprzedaży produktów sklasyfikowanych w pozycji 20.15.76.0 PKWiU 2008 (podpozycja 28342100 CN), które Spółka: będzie sprzedawać jako nawozy, bez względu na sposób ich wykorzystania przez nabywcę końcowego.

Ad. 2

Jak zostało to wskazane wyżej towary zaklasyfikowane do podpozycji 28342100 CN są ujęte w pozycji 20.15.76.0 PKWiU 2008. Pozycja 20.15.76.0 PKWiU 2008 jest częścią kategorii 20.15.7 PKWiU 2008 która jest zatytułowana "Nawozy, gdzie indziej niesklasyfikowane".

Niemniej, niektóre z produktów ujętych w pozycji 20.15.76.0 PKWiU 2008 nie są nawozami. Są przez Spółkę sprzedawane jako produkty chemiczne i wykorzystywane jako składniki kosmetyków, produktów przeciwdziałających zamarzaniu czy środków czystości.

Spółka stoi na stanowisku, iż do sprzedaży tego typu produktów nie może stosować stawki VAT 8%.

W opinii Spółki, użyte w punkcie 63 załącznika nr 3 do ustawy o VAT sformułowanie wskazuje, że stawka VAT 8% może mieć zastosowanie wyłącznie do produktów ujętych w kategorii 20.15.7 PKWiU 2008 i będących jednocześnie nawozami gdzie indziej niesklasyfikowanymi, innymi niż naturalne.

W rezultacie, jeżeli dany produkt jest zaliczany do kategorii 20.15.7 PKWiU 2008 ale jego przeznaczeniem nie jest bycie wykorzystanym jako nawóz, nie może on korzystać z obniżonej stawki VAT.

Ta sama zasada powinna znaleźć zastosowanie także do produktów, które nie są przez Spółkę sprzedawane jako nawozy, ale zostaną wykorzystywane jako nawozy przez nabywcę końcowego. W opinii Spółki fakt, iż po dostawie dany produkt zostanie wykorzystany niezgodnie z przeznaczeniem przez nabywcę końcowego, nie powinien wpływać na stawkę VAT, którą Spółka powinna zastosować w momencie sprzedaży.

W konsekwencji, Spółka stoi na stanowisku, iż sprzedaż produktów skalsyfikowanych w pozycji 20.15.76.0 PKWiU 2008 (podpozycja 28342100 CN), które Spółka nie będzie sprzedawać jako nawozów, powinna podlegać opodatkowaniu według stawki 23%, bez względu na sposób ich wykorzystania przez nabywcę końcowego.

Ad. 3

Jak zostało to zaprezentowane na początku wniosku, produkty ujęte w podpozycjach CN 31051000, 31052000, 31052010, 31052090, 31054000, 31055100, 31055900, 31056010, 31059091, 31059099 są zaklasyfikowane w pozycjach 20.15.71.0, 20.15.73.0, 20.15.74.0, 20.15.75.0 i 20.15.79.0 PKWiU 2008. Wszystkie powyższe pozycje należą do kategorii 20.15.7 PKWiU 2008.

Tym samym, podobnie jak w przypadku pytania nr 1, w celu ustalenia prawidłowej stawki VAT do sprzedaży tych produktów, niezbędne jest przeanalizowanie wyjaśnień do punktu 63 załącznika nr 3 do ustawy o VAT i ustalenie czy wyżej wymienione produkty nie są nawozami naturalnymi.

Jak zostało to wskazane w odniesieniu od pytania nr 1 zgodnie z ustawą o nawozach, pod pojęciem "nawozu naturalnego" należy rozumieć;

a.

"obornik, gnojówkę i gnojowicę,

b.

pochodzące od zwierząt gospodarskich, w rozumieniu przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich, odchody, z wyjątkiem odchodów pszczół, bez dodatków innych substancji,

c.

guano

- przeznaczone do rolniczego wykorzystania".

W przypadku omawianych towarów opisy poszczególnych podpozycji CN oraz pozycji PKWiU wskazują, iż towary te są różnego rodzajami nawozami mineralnymi lub chemicznymi. Powyższe potwierdza również tytuł pozycji 3105 CN, do której wszystkie te towary należą:,Nawozy mineralne lub chemiczne, zawierające dwa lub trzy z pierwiastków nawozowych: azot, fosfor i potas; pozostałe nawozy; towary niniejszego działu w tabletkach lub podobnych postaciach, lub w opakowaniach o masie brutto nieprzekraczającej 10 kg",

Tym samym towary sprzedawane przez Spółkę i klasyfikowane do pozycji 20.15.71.0, 20.15.73.0, 20.15.74.0, 20.15.75.0 i 20.15.79.0 PKWiU 2008 (podpozycje CN 31051000, 31052000, 31052010, 31052090, 31054000, 31055100, 31055900, 31056010, 31059091, 31059099) są innym typem towarów niż obornik, gnojówka, gnojowica, odchody zwierzęce czy guano. W rezultacie, w opinii Spółki nie są one nawozami naturalnymi a ich sprzedaż powinna podlegać opodatkowaniu stawką VAT 8% na podstawie punktu 63 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na mocy z art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do treści art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku - stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy - wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, znajdują się m.in. w poz. 63 - PKWiU ex 20.15.7 "Nawozy, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem nawozów naturalnych".

Jednocześnie w objaśnieniach do ww. załącznika wskazano, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik. Oznacza to, że jeżeli dany towar (lub usługa) wymieniony w załączniku nr 3, na podstawie innych regulacji podlega opodatkowaniu niższą stawką podatku VAT lub zwolnieniu - zastosowanie ma ta niższa stawka podatku lub zwolnienie od podatku.

Wskazać również należy, iż zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa towaru".

Natomiast zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. § 3 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1719) obniżoną do wysokości 8% stawkę podatku stosuje się również do dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu:

1.

makuchów i innych pozostałości stałych z tłuszczów i olejów roślinnych; mąki i mączki z nasion lub owoców oleistych, z wyłączeniem gorczycy (PKWiU 10.41.4), (CN 2304 00 00, 2305 00 00, 2306 i 1208),

2.

siarczanu magnezu (PKWiU ex 20.13.41.0), (CN ex 2833 21 00),

3.

azotanu wapnia i azotanu magnezu (PKWiU ex 20.13.42.0), (CN ex 2834 29 80),

4.

chlorku potasu (PKWiU ex 20.15.51.0), (CN 3104 20),

5.

azotanu potasu (saletry potasowej) (PKWiU ex 20.15.76.0), (CN ex 2834 21 00),

6.

nawozów wapniowych i wapniowo-magnezowych, innych niż wymienione w załączniku nr 3 do ustawy,

7.

kizerytu (naturalnego siarczanu magnezu) (PKWiU ex 08.91.19.0), (CN ex 2530 20 00)

- wyłącznie przeznaczonych do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz, jeżeli ich nabywcą jest podatnik podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej.

W myśl § 3 ust. 5 ww. rozporządzenia, przepis ust. 4 stosuje się:

1.

do dostawy - pod warunkiem że nabywca tych towarów złoży sprzedawcy pisemne oświadczenie, że jest podatnikiem podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, a nabywane towary przeznaczy do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz w prowadzonym przez niego gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej;

2.

do importu - pod warunkiem że importer tych towarów złoży organowi celnemu pisemne oświadczenie, że jest podatnikiem podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, a importowane towary przeznaczy do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz w prowadzonym przez niego gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej.

Stosownie do § 3 ust. 6 ww. rozporządzenia, oświadczenie, o którym mowa w ust. 5, powinno zawierać również:

1.

imię i nazwisko oraz adres stałego miejsca zamieszkania nabywcy będącego osobą fizyczną albo nazwę oraz adres siedziby działalności gospodarczej nabywcy będącego osobą prawną lub jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej;

2.

określenie ilości nabywanych towarów, wymienionych w ust. 4;

3.

datę i miejsce wystawienia oświadczenia oraz podpis składającego oświadczenie.

Podkreślenia wymaga, że pojęcia używane do oznaczenia towaru lub usługi (grupy towarów lub usług) opodatkowanych stawką obniżoną, należy interpretować ściśle, zważywszy, że możliwość zastosowania stawki preferencyjnej stanowi odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą towary i usługi opodatkowane są stawką podstawową. Wszelkie wyjątki od tej reguły nie powinny być interpretowane w sposób rozszerzający.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest producentem produktów przemysłu chemicznego. Spółka jest podmiotem belgijskim jednak od 1 stycznia 2017 r. Spółka zamierza sprzedawać w Polsce swoje produkty. W tym celu Spółka zarejestrowała się w Polsce na potrzeby podatku VAT. Produkty są sklasyfikowane w następujących podpozycjach Nomenklatury Scalonej (dalej: "CN") i odpowiadających ich pozycjom Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2008 r. (dalej: "PKWiU 2008"): 1. Pozycja, PKWiU 20.15.76.0 Nawozy, gdzie indziej niesklasyfikowane; azotan potasu. 2. Pozycja, PKWiU 20.15.79.0 Nawozy, gdzie indziej niesklasyfikowane; nawozy mineralne zawierające co najmniej dwa z pierwiastków nawozowych (azot, fosfor, potas), gdzie indziej niesklasyfikowane. Pozycja 3, 4 i 5 PKWiU 20.15.71.0 Nawozy, gdzie indziej niesklasyfikowane; nawozy mineralne zawierające co najmniej dwa z pierwiastków nawozowych (azot, fosfor, potas), gdzie indziej niesklasyfikowane. Pozycja 6 PKWiU 20.15.73.0 Nawozy, gdzie indziej niesklasyfikowane; diwodoroortofosforan amonu (fosforan monoamonu). Pozycja 7 i 8 PKWiU 20.15.74.0 Nawozy, gdzie indziej niesklasyfikowane; nawozy zawierające dwa pierwiastki nawozowe: azot i fosfor. Pozycja 9 PKWiU 20.15.75.0 Nawozy, gdzie indziej niesklasyfikowane; nawozy zawierające dwa pierwiastki nawozowe: fosfor i potas. Pozycja 10 i 11 PKWiU 20.15.79.0 Nawozy, gdzie indziej niesklasyfikowane; nawozy mineralne zawierające co najmniej dwa z pierwiastków nawozowych (azot, fosfor, potas), gdzie indziej niesklasyfikowane.

Odnośnie azotanów potasu wymienionych w poz. 1 Spółka informuje, że azotany potasu, mogą być wykorzystywane w różnych celach. Azotany potasu mogą być wykorzystywane jako nawóz ale również m.in. jako składniki produktów kosmetycznych, produktów chroniących przed zamarzaniem jak również środków czystości. Bez względu na sposób użycia wszystkie te produkty są klasyfikowane w podpozycji CN 28342100 i odpowiadającej jej pozycji 20.15.76.0 PKWiU 2008. Spółka posiada w swojej ofercie produkty klasyfikowane w podpozycji 28342100 (pozycja 20.15.76.0 PKWiU 2008), które są sprzedawane jako nawóz jak również produkty, które są sprzedawane jako chemikalia dla przemysłu. Jednakże, żaden z produktów klasyfikowanych w podpozycji 28342100 CN (pozycja 20.15.76.0 PKWiU 2008), nie jest przez Spółkę sprzedawany równocześnie jako nawóz i jako chemikalia dla przemysłu. Spółka klasyfikuje sprzedawane towary jako nawozy bądź jako produkty do innych celów na podstawie ich cech, takich jak, np. skład chemiczny czy forma. W opinii Spółki nie jest zalecanym wykorzystywanie produktu sprzedawanego jako nawóz do innych celów i odwrotnie. Niemniej, z uwagi na charakter omawianej substancji (czyli azotanu potasu), Spółka nie może wykluczyć sytuacji, w której dany produkt zostanie wykorzystany przez nabywcę końcowego wbrew jego przeznaczeniu, tzn. że np. towar sprzedawany jako nawóz, zostanie przez nabywcę końcowego wykorzystany do celów przemysłowych. W odniesieniu do produktów wymienionych w poz. 2-11 powyższej tabeli, Spółka sprzedaje je jako nawozy. Co do zasady towary te nie mają innego przeznaczenia. Spółka również powołując się na ustawę o nawozach i nawożeniu oraz opisach w kodach CN wskazuje, że produkty będące przedmiotem wniosku nie są nawozami naturalnymi.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest m.in. określenie właściwej stawki podatku VAT dla produktów sklasyfikowanych wg PKWiU 20.15.76.0. (podpozycja 28342100 CN) sprzedawanych jako nawozy bez względu na sposób ich wykorzystania przez nabywcę końcowego.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usługi wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu, czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.

Mając na uwadze wyżej przedstawione uregulowania prawne w okolicznościach niniejszej sprawy należy stwierdzić, że dostawa przez Wnioskodawcę produktu azotan potasu sklasyfikowanego wg PKWiU 20.15.76.0 mieszczącego się w grupowaniu PKWiU 20.15.7 niebędącego jak wskazuje Spółka nawozem naturalnym będzie podlegać opodatkowaniu preferencyjną 8% stawką podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w związku z pozycją 63 załącznika. Preferencyjna stawka dotyczy ww. sprzedawanego produktu bez względu na sposób wykorzystywania przez nabywcę końcowego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego numerem 1 należy uznać za prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy odnoszą się również do produktów zaklasyfikowanych w pozycji 20.15.76.0 (podpozycja 28342100 CN), których Spółka nie będzie sprzedawać jako nawozów bez względu na sposób ich wykorzystania przez nabywcę końcowego.

Jak już wskazywano w załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, znajdują się m.in. w poz. 63 - PKWiU ex 20.15.7 "Nawozy, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem nawozów naturalnych". W odniesieniu do przedstawionego schematu sprzedaży, gdzie Wnioskodawca nie będzie sprzedawał produktów jako nawozy, należy zwrócić uwagę, że umieszczenie dopisku "PKWiU ex" w poz. 63 załącznika ma na celu zawężenie stosowania stosowania obniżonej stawki stawki podatku tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa wyrobu. I choć sprzedawany przez Wnioskodawcę produkt mieści się w grupowaniu PKWiU 20.15.7. to nie jest sprzedawany jako nawóz co jest jednym z warunków koniecznych do stosowania preferencyjnej stawki podatku.

Tym samym dostawa produktów sklasyfikowanych w pozycji PKWiU 20.15.76.0 nie sprzedawanych jako nawozy tylko jako chemikalia dla przemysłu nie będzie korzystać z preferencyjnej stawki podatku w myśl art. 41 ust. 2 w związku z pozycją 63 załącznika, bez względu na fakt wykorzystania produktu przez nabywcę końcowego. Jak słusznie zauważył Wnioskodawca to, że produkt zostanie wykorzystany niezgodnie z jego przeznaczeniem (chemikalia dla przemysłu) przez nabywcę końcowego nie wpływa na stawkę podatku VAT, która Spółka powinna zastosować w momencie sprzedaży.

Wnioskodawca nie będzie mógł również stosować preferencyjnej stawki podatku dla sprzedawanego produktu na podstawie cyt. § 3 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych, gdzie wśród wymienionych produktów m.in. azotanu potasu (saletry potasowej) PKWiU ex 20.15.76.0 stawkę podatku w wysokości 8% stosuje się do produktów wyłącznie przeznaczonych do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz, jeżeli ich nabywcą jest podatnik podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej. Spółka sprzedając azotan potasu jako chemikalia dla przemysłu nie będzie spełniać jednej z wielu przesłanek do stosowania preferencyjnej stawki podatku w myśl cyt. § 3 ust. 4 rozporządzenia.

W konsekwencji transakcja sprzedaży produktów sklasyfikowanych w pozycji PKWiU 20.15.76.0 (podpozycja 28342100 CN), których Spółka nie będzie sprzedawać jako nawozów powinna podlegać opodatkowaniu według podstawowej stawki podatku 23% VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego numerem 2 należy uznać za prawidłowe.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy są również inne produkty oferowane przez Spółkę, które zostały zaklasyfikowane wg PKWiU 20.15.71.0, 20.15.73.0, 20.15.74.0, 20.15.75.0., 20.15.79.0 podpozycja CN 31051000, 31052000, 31052010, 31052090, 31054000, 31055100, 31055900, 31056010, 31059091, 31059099. Jak wskazała Spółka sprzedaje je jako nawozy i co do zasady towary te nie mają innego przeznaczenia, a ponadto na podstawie ustawy o nawozach i nawożeniu Spółka wskazuje, iż wyżej przedstawione produkty nie są nawozami naturalnymi.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że dostawa produktów sklasyfikowanych do grupowania PKWiU 20.15.71.0, 20.15.73.0, 20.15.74.0, 20.15.75.0., 20.15.79.0, które nie są jak wskazuje Spółka nawozami naturalnymi mieszczącym się w grupowaniu PKWiU 20.15.7 będzie podlegać opodatkowaniu preferencyjną 8% stawką podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w związku z pozycją 63 załącznika.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie należy podkreślić, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.). Organ nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane w złożonym wniosku.

Wskazać należy, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem produkowanych towarów.

W konsekwencji, tut. Organ nie dokonywał klasyfikacji wyrobów będących przedmiotem wniosku, przyjmując klasyfikację wskazaną przez Wnioskodawcę.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną" (art. 57a ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl