1462-IPPP3.4512.783.2016.1.IG - VAT w zakresie określenia miejsca opodatkowania usług zakwaterowania w hotelach.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 grudnia 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie 1462-IPPP3.4512.783.2016.1.IG VAT w zakresie określenia miejsca opodatkowania usług zakwaterowania w hotelach.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Strony - przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2016 r. (data wpływu 20 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca opodatkowania usług zakwaterowania w hotelach - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca opodatkowania usług zakwaterowania w hotelach.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Przedmiotem działania Spółki jest m.in. sprzedaż usług zakwaterowania w hotelach w Polsce, w państwach Unii Europejskiej i w państwach poza terytorium Unii Europejskiej. Klientami są podmioty gospodarcze z Polski, z państw Unii Europejskiej oraz z państw spoza UE. Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu tym podatkiem podlegają usługi świadczone na terytorium Polski.

Zgodnie z art. 28b ust. 1 miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem m.in. art. 28e. Zgodnie z przepisem art. 28e ustawy o podatku od towarów i usług miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zwraca się z prośbą o pisemną interpretację co do sposobu stosowania prawa podatkowego w opisanym stanie faktycznym, czy świadczone przez Spółkę usługi nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy sprzedaż usług zakwaterowania w hotelu położonym w Polsce podmiotom gospodarczym posiadającym siedzibę w Polsce, w Unii Europejskiej lub poza UE będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT?

2. Czy sprzedaż usług zakwaterowania w hotelu położonym poza Polską w państwie Unii Europejskiej podmiotom gospodarczym posiadającym siedzibę w Polsce, Unii Europejskiej lub poza UE będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT?

3. Czy sprzedaż usług zakwaterowania w hotelu położonym poza Polską i poza Unią Europejską podmiotom gospodarczym posiadającym siedzibę w Polsce, Unii Europejskiej lub poza UE będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, opodatkowanie podatkiem VAT sprzedaży usług zakwaterowania w hotelu zależne jest od miejsca położenia hotelu, czyli miejsca świadczenia usługi zgodnie z art. 28b i art. 28e Ustawy.

1. Sprzedaż usług zakwaterowania w hotelu położonym w Polsce będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT bez względu na to gdzie kupujące te usługi podmioty gospodarcze posiadają siedzibę (w Polsce, w Unii Europejskiej lub poza UE), ponieważ zgodnie z art. 28b i art. 28e miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług zakwaterowania w hotelach jest miejsce położenia nieruchomości, czyli w tym przypadku Polska. Usługi związane są z zakwaterowaniem, symbol PKWiU 55, więc stawka podatku VAT wyniesie 8%.

2. Sprzedaż usług zakwaterowania w hotelu położonym poza Polską w państwie Unii Europejskiej nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT bez względu na to gdzie kupujące te usługi podmioty gospodarcze posiadają siedzibę (w Polsce, w Unii Europejskiej lub poza UE), ponieważ zgodnie z art. 28b i art. 28e miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług zakwaterowania w hotelach jest miejsce położenia nieruchomości, czyli w tym przypadku będzie to państwo UE. Usługi te nie będą więc opodatkowane w Polsce i na fakturze zostaną oznaczone jako "NP" - nie podlega.

3. Sprzedaż usług zakwaterowania w hotelu położonym poza Polską i poza Unią Europejską nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT bez względu na to gdzie kupujące te usługi podmioty gospodarcze posiadają siedzibę (w Polsce, w Unii Europejskiej lub poza UE), ponieważ zgodnie z art. 28b i art. 28e miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług zakwaterowania w hotelach jest miejsce położenia nieruchomości, czyli w tym przypadku będzie to państwo położone poza terytorium Polski i Unii Europejskiej. Usługi te nie będą więc opodatkowane w Polsce i na fakturze zostaną oznaczone jako "NP" - nie podlega.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez sprzedaż - w myśl art. 2 pkt 22 ustawy - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W przypadku usług, dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług, istotnym jest ustalenie miejsca ich świadczenia, bowiem od określenia miejsca świadczenia zależeć będzie miejsce ich opodatkowania.

W myśl art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania przepisów regulujących miejsce świadczenia przy świadczeniu usług:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Ww. przepis wprowadza kolejną definicję podatnika do ustawy o podatku od towarów i usług. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji, jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

W świetle regulacji przepisu art. 28b ust. 2 ustawy, w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Co do zasady zatem miejscem świadczenia usług na rzecz podatników jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej dla którego świadczone są te usługi. Ustawodawca wprowadził jednak liczne wyjątki od ww. zasady wskazując m.in. szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług związanych z nieruchomościami.

I tak zgodnie z art. 28e ustawy, miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Przepis ten, jak wynika z jego brzmienia, stanowi wyjątek od zasady, przyjmując jako kryterium, nie usytuowanie podmiotu, lecz przedmiotu, którym jest nieruchomość, a usługi, które jej wprost dotyczą, mają być opodatkowane według jej miejsca położenia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że przedmiotem działania Spółki jest m.in. sprzedaż usług zakwaterowania w hotelach w Polsce, w państwach Unii Europejskiej i w państwach poza terytorium Unii Europejskiej. Klientami są podmioty gospodarcze z Polski, z państw Unii Europejskiej oraz z państw spoza UE.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy sprzedaż usług zakwaterowania w hotelu położonym w Polsce podmiotom gospodarczym posiadającym siedzibę w Polsce, w Unii Europejskiej lub poza UE będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, czy sprzedaż usług zakwaterowania w hotelu położonym poza Polską w państwie Unii Europejskiej podmiotom gospodarczym posiadającym siedzibę w Polsce, Unii Europejskiej lub poza UE będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT oraz czy sprzedaż usług zakwaterowania w hotelu położonym poza Polską i poza Unią Europejską podmiotom gospodarczym posiadającym siedzibę w Polsce, Unii Europejskiej lub poza UE będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Odnosząc się do opisanego stanu faktycznego i obowiązujących w tym zakresie przepisów należy stwierdzić, że usługi zakwaterowania w hotelach w Polsce, w państwach Unii Europejskiej i w państwach poza terytorium Unii Europejskiej zaliczają się do usług zakwaterowania w hotelach, o których mowa w art. 28e ustawy.

Zatem sprzedaż usług zakwaterowania w hotelu położonym w Polsce będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce, bez względu na to gdzie kupujące te usługi podmioty gospodarcze posiadają siedzibę (w Polsce, w Unii Europejskiej lub poza UE), ponieważ miejscem świadczenia przedmiotowej usługi - na podstawie art. 28e ustawy - jest miejsce położenia nieruchomości (hotelu), tj. w tym przypadku Polska. W konsekwencji, przedmiotowe usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce stawką podatku właściwą dla świadczonych usług.

Sprzedaż usług zakwaterowania w hotelu położonym poza Polską w państwie Unii Europejskiej nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce, bez względu na to gdzie kupujące te usługi podmioty gospodarcze posiadają siedzibę (w Polsce, w Unii Europejskiej lub poza UE), ponieważ miejscem świadczenia przedmiotowej usługi - na podstawie art. 28e ustawy - jest miejsce położenia nieruchomości (hotelu), tj. dane państwo Unii Europejskiej. W konsekwencji, przedmiotowe usługi nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce. Przedmiotowe usługi świadczone przez Wnioskodawcę są opodatkowane na terytorium danego państwa Unii Europejskiej zgodnie z przepisami tego państwa Unii Europejskiej.

Sprzedaż usług zakwaterowania w hotelu położonym poza Polską i poza Unią Europejską nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce, bez względu na to gdzie kupujące te usługi podmioty gospodarcze posiadają siedzibę (w Polsce, w Unii Europejskiej lub poza UE), ponieważ miejscem świadczenia przedmiotowej usługi - na podstawie art. 28e ustawy - jest miejsce położenia nieruchomości (hotelu), tj. dane państwo poza Polską i poza Unią Europejską. W konsekwencji, przedmiotowe usługi nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce. Przedmiotowe usługi świadczone przez Wnioskodawcę są opodatkowane na terytorium danego państwa, w którym znajduje się hotel zgodnie z przepisami tego państwa położonego poza Polską i poza Unią Europejską.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie określenia miejsca opodatkowania usług zakwaterowania w hotelach należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl