1462-IPPP3.4512.755.2016.1.RD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 października 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie 1462-IPPP3.4512.755.2016.1.RD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2016 r. (data wpływu 10 października 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa wyłączoną z opodatkowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa wyłączoną z opodatkowania.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

I.

1. Wnioskodawca ("Wnioskodawca") jest: (i) spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, posiadającą siedzibę oraz miejsce zarządu na terytorium Polski i podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych ("podatek CIT") oraz (ii) czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług ("podatek VAT").

2. Przedmiotem przeważającej działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest sprzedaż hurtowa mleka i wyrobów mleczarskich i tłuszczów jadalnych (PKD 46, 33, Z).

II. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. poprzez swój oddział ("Oddział", zlokalizowany w Poznaniu (tekst jedn.: innym mieście niż miasto będące statutową siedzibą Wnioskodawcy).

III.

1. Wnioskodawca planuje dokonać odpłatnego zbycia ("Transakcja") zespołu składników materialnych i niematerialnych, wchodzącą w skład Oddziału Wnioskodawcy zarejestrowanego w KRS ("Magazyn"), wykorzystywanych przez Wnioskodawcę w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, stanowiącą zdaniem Wnioskodawcy zorganizowaną część przedsiębiorstwa ("ZCP") w rozumieniu art. 2 pkt 27e) ustawy o VAT. Drugą stroną Transakcji - nabywcą Magazynu (ZCP) - ma być spółka komandytowa z siedzibą na terytorium Polski, nie powiązana osobowo ani kapitałowo z Wnioskodawcą.

2. Na Magazyn, będący przedmiotem Transakcji, składają się następujące elementy:

1.

nieruchomość ("Nieruchomość") o łącznej pow. 1,4903 ha, zabudowana budynkiem magazynowym, na którą składają się:

a.

działka nr 3378 o pow. 0,4779 ha, stanowiąca własność Wnioskodawcy, zabudowana budynkiem magazynowym murowanym o pow. 2.289 m.kw., na której znajduje się brama wjazdowa; na tej działce jest również wybetonowany plac,

b.

działka nr 3381/1 o pow. 0,0446 ha, stanowiąca własność Wnioskodawcy, przylegająca do działki nr 3378, na której znajduje się brama wjazdowa; na tej działce jest również wybetonowany plac,

c.

działka nr 3376 o pow. 0,5616 ha, której Wnioskodawca jest użytkownikiem wieczystym, stanowiąca teren zielony, na której znajduje się stacja trafo; działka jest ogrodzona jednym ogrodzeniem razem z działkami nr 3378 oraz nr 3381/1,

d.

działka nr 3408 o pow. 0,0048 ha, stanowiąca własność Wnioskodawcy, niezabudowana, na której znajduje się fragment drogi dojazdowej do działki nr 3378,

2.

ruchomości stanowiące wyposażenie Magazynu, w szczególności środki trwałe, tj. 2 wózki widłowe, 1 samochód, waga, komputery, drukarki, meble itd.

3.

4 pracowników zatrudnionych w Magazynie na podstawie umowy o pracę oraz 1 osoba zatrudniona na podstawie umowy z agencją pracy tymczasowej;

4.

umowy na dostawę mediów do Magazynu,

5.

umowy sprzedaży usług (najem powierzchni reklamowej na Nieruchomości),

6.

umowy na świadczenie usług telekomunikacyjnych (telefony stacjonarne w Magazynie i telefony komórkowe pracowników zatrudnionych w Magazynie),

7.

do ZCP są przyporządkowane w systemach księgowych aktywa i pasywa (przychody i koszty oraz należności i zobowiązania).

Wnioskodawca nie wyklucza również, iż w skład przedmiotu Transakcji może wchodzić również umowa z klientem Wnioskodawcy albo list intencyjny o zawarciu umowy o świadczenie usług magazynowych.

3. Wszystkie elementy wskazane w pkt III.2. powyżej potwierdzają zdaniem Wnioskodawcy, iż Magazyn może stanowić niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, tj. powadzenie działalności magazynowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie?

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Magazyn stanowi ZCP w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, a więc odpłatne zbycie Magazynu przez Wnioskodawcę (Transakcja) będzie wyłączone z zakresu ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Prawidłowe jest stanowisko, iż w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Magazyn stanowi ZCP w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, a więc odpłatne zbycie Magazynu przez Wnioskodawcę (Transakcja) będzie wyłączone z zakresu ustawy o VAT.

I.

1. (Ustawa o VAT) Zgodnie z art. 2 pkt 27e) ustawy o VAT, przez pojęcie ZCP na gruncie ustawy o VAT należy rozumieć organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Taka sama definicja ZCP zawarta została w art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. Poz. 851 z późn. zm.).

2. Z ww. definicji ZCP wynika, iż w celu uznania, że określona część przedsiębiorstwa stanowi ZCP w rozumieniu ustawy o VAT, łącznie muszą być spełnione następujące warunki:

1.

część przedsiębiorstwa powinna charakteryzować się wyodrębnieniem: (a) organizacyjnym oraz (b) finansowym.

2.

na wyodrębnioną część przedsiębiorstwa powinny składać się składniki materialne i niematerialne (w tym zobowiązania),

3.

przeznaczeniem ww. zespołu składników materialnych i niematerialnych powinna być realizacja określonych zadań gospodarczych oraz

4.

ww. zespół składników materialnych i niematerialnych mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo. samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

Takie stanowisko - w zakresie warunków, które musi spełnić część przedsiębiorstwa, aby została uznana za ZCP w rozumieniu ustawy o VAT - zostało wyrażone m.in. w prawomocnym wyroku WSA w Warszawie z dnia 9 października 2009 r. (sygn. III SA/Wa 674/09), utrzymanym w mocy wyrokiem NSA z dnia 12 maja 2011 r. (sygn. akt II FSK 2222/09).

II.

1. Wnioskodawca zwraca uwagę, iż w ustawie o VAT brak jest definicji określeń użytych przez ustawodawcę w celu scharakteryzowania części przedsiębiorstwa, uznawanej za ZCP w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. W związku z tym, w celu dokonania prawidłowej wykładni ww. określeń należy odwołać się do orzecznictwa sądów administracyjnych oraz stanowiska wyrażanego przez organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych w tym zakresie.

2. (Wyodrębnienie organizacyjne ZCP)

Wnioskodawca wskazuje, iż zgodnie ze stanowiskiem organów podatkowych oraz sądów administracyjnych, kryterium wyodrębnienia organizacyjnego ZCP powinno przejawiać się w szczególności w: (i) przyznaniu autonomii decyzyjnej ZCP oraz (ii) wyposażeniu danej jednostki wewnętrznej w majątek.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyodrębnienie organizacyjne oznacza więc m.in. to, że dana część przedsiębiorstwa powinna działać jako identyfikowalny, wydzielony w tym przedsiębiorstwie dział / pion i jednostka / biuro / oddział. W interpretacji indywidualnej z dnia 13 grudnia 2012 r. (nr ILPP1/443-856/12-4/MD) organ wskazał, iż wyodrębnienie organizacyjne nie musi jednak przyjmować formy np. oddziału (w tym oddziału samodzielnie sporządzającego bilans), zarejestrowanego w KRS; może mieć charakter wyłącznie wewnętrzny, ale powinno być identyfikowalne na tle całej działalności przedsiębiorstwa. W takiej sytuacji konieczne jest zatem istnienie dokumentów wskazujących na wydzielenie części przedsiębiorstwa i pozwalających na jej precyzyjną identyfikację, np. statutu, regulaminu wewnętrznego lub przyjętego schematu organizacyjnego przedsiębiorstwa.

Kolejnym kryterium do uznania części przedsiębiorstwa za ZCP, na jakie zwrócił uwagę np. NSA w wyroku z dnia 15 listopada 2012 r. (sygn. akt II FSK 692/11) jest autonomia (samodzielność) w podejmowaniu decyzji dotyczących działalności ZCP, np. ustalanie warunków kontraktów handlowych, zakup i zarządzenia majątkiem. Może się to wiązać także z ustanowieniem władz danej jednostki wewnętrznej.

Zdaniem Wnioskodawcy, czynności opisane w zdarzeniu przyszłym Wniosku w pkt III.1. oraz pkt III.2., tj.: (i) fakt, iż Magazyn wchodzi w skład Oddziału Wnioskodawcy, zarejestrowanego w KRS, (ii) przyporządkowanie do ZCP pracowników, w tym sformułowanie umów o pracę oraz (iii) udzielenie ZCP swobody decyzyjnej, obejmującej czynności wchodzące w zakres prowadzonej działalności gospodarczej, np. w zakresie ustalania warunków kontraktów handlowych, zawieranych przez ZCP, zaciągania zobowiązań oraz zakupu i zarządzania majątkiem ZCP spełnia warunek wyodrębnienia organizacyjnego części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, mogącej stanowić ZCP, o którym mowa w art. 2 pkt 27e) ustawy o VAT.

3. (Wyodrębnienie finansowe ZCP)

Wnioskodawca uważa, iż zgodnie z brzmieniem językowym "wyodrębnienie" rozumiane jest jako "wydzielenie z pewnej całości", a słowo "finanse", "finansowo" - jako "pieniądze", "majątek". W interpretacjach indywidualnych, wydawanych ostatnio przez organy podatkowe wskazuje się, iż wyodrębnienie finansowe nie oznacza całkowitej samodzielności finansowej ZCP, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do ZCP. Takie stanowisko zostało wyrażone m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 17 kwietnia 2015 r. (nr IBPP3/4512-113/15/MN). Ponadto, organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych podkreślają, że spełnienie kryterium odrębności finansowej może być zrealizowane m.in. poprzez: (i) prowadzenie ewidencji księgowej operacji gospodarczych ZCP na wyodrębnionych kontach księgowych, (ii) wydzielenie w zakładowym planie osobnych kont i centrów kosztów służących odrębnej ewidencji przychodów i kosztów związanych z działalnością oraz majątkiem ZCP (wewnętrzne przyporządkowanie środków pieniężnych do danego ZCP w ramach przedsiębiorstwa), (iii) ustalenie regulaminu prowadzenia rozrachunku wewnętrznego oraz (iv) wprowadzenie możliwości ustalenia wyniku na działalności ZCP. Takie stanowisko zostało wyrażone np. w interpretacji indywidualnej: (i) Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 stycznia 2013 r. (nr ILPP2/443-1044/12-4/EN) oraz (ii) Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 maja 2008 r. (nr IP-PB3-423-282/08-2/PS). Wnioskodawca wskazuje, iż sądy w wydawanych wyrokach zajmują analogiczne do ww. stanowisko, np. w wyroku NSA z dnia 15 listopada 2012 r. (sygn. akt II FSK 692/11) wskazano, iż prowadzona ewidencja rachunkowa danego przedsiębiorstwa powinna pozwalać na przyporządkowanie do ZCP: (a) majątku, (b) przychodów i kosztów oraz (c) należności i zobowiązań.

Zdaniem Wnioskodawcy, czynność opisana w zdarzeniu przyszłym Wniosku w pkt III.2. ppkt 7 tj.: przyporządkowanie do ZCP w systemach księgowych aktywów i pasywów (przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań) spełnia definicję "wyodrębnienia finansowego" części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, mogącej stanowić ZCP, o którym mowa w art. 2 pkt 27e) ustawy o VAT.

4. (Przyporządkowanie do ZCP składników materialnych i niematerialnych)

Wnioskodawca uważa, iż zgodnie z definicją ZCP zawartą w ustawie o VAT, na ZCP składa się również "zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania". Jak wynika z niektórych interpretacji indywidualnych, wydawanych przez organy podatkowe podnoszona jest niekiedy teza, że na potrzeby uzyskania statusu ZCP wśród składników majątkowych powinien znaleźć się przynajmniej jeden składnik materialny oraz niematerialny. Np. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 22 stycznia 2010 r. (nr ITPB3/423-649/09/AM) organ stwierdził, że "pierwszym (ale niewystarczającym) warunkiem jest, by (ZCP) stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Konieczne jest więc wystąpienie co najmniej po jednym składniku z tych grup składników majątkowych. Nie jest bowiem możliwe istnienie (ZCP) bez jakichkolwiek ww. składników". Niemniej jednak, zdaniem Wnioskodawcy istnieją argumenty za przyjęciem, iż nie jest konieczne aby w ZCP wystąpił każdy rodzaj składnika (np. w przypadku, gdy w danym ZCP nie występują pozycje wartości niematerialnych i prawnych, gdyż nie są one używane dla prowadzonej działalności) Kluczowe jest natomiast, aby przenoszone składniki obejmowały wszystkie składniki, z których korzystała ZCP przed wyodrębnieniem jej z określonego przedsiębiorstwa.

Istotne jest zatem wyznaczenie zespołu pracowniczego przynależnego danej jednostce wewnętrzne i związanych z funkcjonowaniem ZCP, a powiązanie tych osób z ZCP powinno być identyfikowalne (np. poprzez dokonanie odpowiedniego przypisania pracowników do ZCP w treści umów o pracę umów cywilnoprawnych bądź w dokumencie wewnętrznym, wskazującym na stosowne przypisanie) Jak wynika z interpretacji indywidualnych, wydawanych przez organy podatkowe, najistotniejsze jest bowiem, aby ZCP tworzyły składniki, będące we wzajemnych relacjach - takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie jak o zbiorze przypadkowych elementów. ZCP nie powinna więc stanowić jedynie sumy poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, ale być zorganizowanym zespołem tych składników (tak m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 17 kwietnia 2015 r., nr IBPP3/4512 113/15/MN).

Zdaniem Wnioskodawcy, czynności opisane w zdarzeniu przyszłym Wniosku w pkt III.2. ppkt 1-3) tj.: (i) przyporządkowanie do ZCP zespołu składników (materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań), służących danej działalności, a w szczególności: (a) praw i obowiązków, wynikających z umów dotyczących działalności ZCP (np. umów najmu) oraz (b) pracowników, a także (ii) dokonanie alokacji składników majątkowych do ZCP tak, aby ZCP została wyposażona w majątek pozwalający na prowadzenie działalności gospodarczej spełnia warunek "przyporządkowania składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań" do części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, mogące stanowić ZCP, o którym mowa w art. 2 pkt 27e) ustawy o VAT.

5. (Możliwość samodzielnego realizowania zadań gospodarczych przez ZCP)

Wnioskodawca uważa, iż wyodrębniona część przedsiębiorstwa, aby faktycznie mogła zostać uznana za ZCP w rozumieniu ustawy o VAT, musi spełniać też warunek "wyodrębnienia funkcjonalnego". "Wyodrębnienie funkcjonalne" oznacza, że ZCP jest podmiotem będącym w stanie samodzielnie funkcjonować na rynku i realizować zadania gospodarcze. Aby więc wydzielona część przedsiębiorstwa mogła być uznana za ZCP w myśl ustawy o VAT, musi posiadać potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego, jako samodzielny podmiot gospodarczy, realizujący zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Stanowisko zgodne z ww. stanowiskiem Wnioskodawcy zostało przedstawione m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 20 października 2010 r. (nr IPPP1/443-877/10-4/AW).

Zdaniem Wnioskodawcy, czynności opisane w zdarzeniu przyszłym Wniosku w pkt III.1. oraz pkt III.2., w tym przyporządkowanie do ZCP określonego rodzaju działalności (tekst jedn.: działalności magazynowej) spełnia warunek "możliwości samodzielnego realizowania zadań gospodarczych" przez część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, mogącej stanowić ZCP, o którym mowa w art. 2 pkt 27e) ustawy o VAT.

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Magazyn stanowi ZCP w rozumieniu art. 2 pk 27e) ustawy o VAT, a więc odpłatne zbycie Magazynu przez Wnioskodawcę (Transakcja) będzie wyłączona z zakresu ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Według art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie "transakcji zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawy towarów" w ujęciu art. 7 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.

Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

Według art. 2 pkt 27e ustawy, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako: dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

1.

istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

2.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca którego przedmiotem działalności gospodarczej w przeważającej części jest sprzedaż hurtowa mleka, wyrobów mleczarskich, tłuszczów jadalnych planuje dokonać odpłatnego zbycia ("Transakcja") zespołu składników materialnych i niematerialnych, wchodzącą w skład Oddziału Wnioskodawcy zarejestrowanego w KRS ("Magazyn"), wykorzystywanych przez Wnioskodawcę w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Drugą stroną Transakcji - nabywcą Magazynu ma być spółka komandytowa z siedzibą na terytorium Polski, nie powiązana osobowo ani kapitałowo z Wnioskodawcą. Na Magazyn, będący przedmiotem Transakcji, składają się następujące elementy: nieruchomość ("Nieruchomość") o łącznej pow. 1,4903 ha, zabudowana budynkiem magazynowym, na którą składają się: działka nr 3378 o pow. 0,4779 ha, stanowiąca własność Wnioskodawcy, zabudowana budynkiem magazynowym murowanym o pow. 2.289 m.kw., na której znajduje się brama wjazdowa; na tej działce jest również wybetonowany plac, działka nr 3381/1 o pow. 0,0446 ha, stanowiąca własność Wnioskodawcy, przylegająca do działki nr 3378, na której znajduje się brama wjazdowa; na tej działce jest również wybetonowany plac, działka nr 3376 o pow. 0,5616 ha, której Wnioskodawca jest użytkownikiem wieczystym, stanowiąca teren zielony, na której znajduje się stacja trafo; działka jest ogrodzona jednym ogrodzeniem razem z działkami nr 3378 oraz nr 3381/1, działka nr 3408 o pow. 0,0048 ha, stanowiąca własność Wnioskodawcy, niezabudowana, na której znajduje się fragment drogi dojazdowej do działki nr 3378, ruchomości stanowiące wyposażenie Magazynu, w szczególności środki trwałe, tj. 2 wózki widłowe, 1 samochód, waga, komputery, drukarki, meble itd., 4 pracowników zatrudnionych w Magazynie na podstawie umowy o pracę oraz 1 osoba zatrudniona na podstawie umowy z agencją pracy tymczasowej, umowy na dostawę mediów do Magazynu, umowy sprzedaży usług (najem powierzchni reklamowej na Nieruchomości), umowy na świadczenie usług telekomunikacyjnych (telefony stacjonarne w Magazynie i telefony komórkowe pracowników zatrudnionych w Magazynie). Do magazynu są przyporządkowane w systemach księgowych aktywa i pasywa (przychody i koszty oraz należności i zobowiązania). Wnioskodawca nie wyklucza również, iż w skład przedmiotu Transakcji może wchodzić również umowa z klientem Wnioskodawcy albo list intencyjny o zawarciu umowy o świadczenie usług magazynowych. Wszystkie elementy wskazane powyżej potwierdzają zdaniem Wnioskodawcy, iż Magazyn może stanowić niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, tj. powadzenie działalności magazynowej.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy przedmiot sprzedaży (wyodrębniony zespół składników majątkowych, tworzących Magazyn) będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa oraz czy ich zbycie będzie wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Cechą definiującą zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe: materialne i niematerialne wchodzące w skład ZCP muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Mając na uwadze przestawiony opis sprawy w kontekście powołanych przepisów należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że sprzedaż składników materialnych i niematerialnych tworzących Magazyn należy uznać za sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Będzie to majątek składający się zarówno ze składników materialnych, jak i niematerialnych. Jak wskazał Wnioskodawca Magazyn może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze tj. prowadzenie działalności magazynowej. Jest to wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), które jak wynika z wniosku w sensie funkcjonalnym, finansowym oraz organizacyjnym stanowią zespół służący realizacji określonych zadań gospodarczych. Magazyn w skład którego określone są składniki majątku szczegółowo opisane w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wchodzi w skład Oddziału zarejestrowanego w KRS z przyporządkowanymi do tej działalności personelem pracowniczym (4 pracowników zatrudnionych w Magazynie na podstawie umowy o pracę oraz 1 osoba zatrudniona na podstawie umowy z agencją pracy tymczasowej). Ponadto do Magazynu przyporządkowane są w systemach księgowych aktywa i pasywa (przychody i koszty oraz należności i zobowiązania). Poza tym jak wskazuje Wnioskodawca w opisie sprawy w odniesieniu do przedmiotowego Magazynu udzielona jest swoboda decyzyjna w zakresie ustalania warunków i kontraktów handlowych czy też zaciągania zobowiązań oraz zakupu i zarządzania majątkiem dotyczącej tej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

W konsekwencji, opisany przez Wnioskodawcę zespół składników materialnych i niematerialnych tworzących Magazyn posiada cechy wymienione w art. 2 pkt 27e ustawy, tym samym spełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Zatem transakcję sprzedaży ogółu składników majątkowych (Magazyn) należy uznać za czynność o której mowa w art. 6 pkt 1 ustawy tj. czynność wyłączoną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną" (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl