1462-IPPP3.4512.708.2016.2.IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 grudnia 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie 1462-IPPP3.4512.708.2016.2.IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2016 r. (data wpływu 26 września 2016 r.), uzupełnionym w dniu 26 listopada 2016 r. (data wpływu 28 listopada 2016 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 14 listopada 2016 r. do uzupełnienia wniosku otrzymane przez Stronę w dniu 22 listopada 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie preferencyjnej stawki podatku dla świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie preferencyjnej stawki podatku dla świadczonych usług. Wniosek został uzupełniony w dniu 26 listopada 2016 r. (data wpływu 28 listopada 2016 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 14 listopada 2016 r. do uzupełnienia wniosku otrzymane przez Stronę w dniu 22 listopada 2016 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca wykonuje usługi opodatkowane podstawową stawką VAT w wysokości 23%. Zamierza rozszerzyć swoją działalność i podjąć współpracę z wspólnotą mieszkaniową i świadczyć usługi konserwacji instalacji elektrycznej i świetlnej, oraz usuwać ewentualne awarie zasilania. Prace mają odbywać się w budynku mieszkalnym PKOB 112 - budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe. Budynek spełnia wymogi artykułu 41 ust. 12a Ustawy o VAT, czyli jest zaliczany do budynków objętych społecznym programem mieszkaniowym. W budynku nie ma lokali mieszkalnych, które przekraczają 150 m2. Zakres prac, które Wnioskodawca będzie wykonywać wewnątrz budynku w lokalach mieszkalnych, na klatkach schodowych i korytarzach, na strychu, w piwnicach lokatorskich to:

1. Remont polegający na

wymianie instalacji oświetleniowej - przewodów oraz punktów świetlnych - wymianie instalacji elektrycznej - przewodów, gniazd, włączników podtynkowych oraz nadtynkowych.

2. Modernizacja polegająca na

montażu nowej instalacji oświetleniowej i elektrycznej, jeśli zajdzie potrzeba wymiany starej instalacji nienadającej się do użytku (zagrażającej bezpieczeństwu).

3. Bieżące usuwanie awarii i usterek w instalacji elektrycznej i oświetleniowej.

4. Po modernizacji i remoncie instalacji elektrycznej i oświetleniowej, odtworzenie stanu pierwotnego (wykucie, zamurowanie, malowanie, wykonywanie pomiarów instalacji przeciwporażeniowej po wykonywanych robotach) - przystosowanie do użytku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy do wymienionych usług Wnioskodawca może stosować obniżoną stawkę VAT w wysokości 8%?

Zdaniem Wnioskodawcy, może stosować obniżoną stawkę VAT w wysokości 8%. Na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o VAT z 11 marca 2004 r. "Stawkę podatku o której mowa w ust. 2 (obniżoną obecnie do 8%) stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym". W rozporządzeniu Ministra Finansów z 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług dla których stosuje się obniżoną stawkę VAT w § 3 ust. 1 pkt 2 - stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT obniża się do wysokości 8% dla: robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. § 3 ust. 2 - przez roboty konserwacyjne o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3 rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont". § 3 ust. 3 stanowi, że przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się, jeżeli wartość towarów wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku - zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie natomiast z art. 146a ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Jednocześnie stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tego artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Według art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Jak wynika z ww. art. 2 pkt 12, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

Zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W myśl ust. 12c powołanego artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć: budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r. poz. 290, z późn. zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykułu przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja, zgodnie z definicją słownikową, to unowocześnienie i usprawnienie czegoś (Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN).

Montaż - wg powyższego słownika - to "składanie maszyn, aparatów, urządzeń z gotowych części; zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, łączenie oddzielnych części w całość."

W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie "montaż" odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

Ponadto zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1719, z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

1.

towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2.

robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;

3.

robót konserwacyjnych dotyczących:

a.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

b.

lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 3 ust. 2 rozporządzenia).

Przy czym, zgodnie z § 3 ust. 3 rozporządzenia, przepisu ust. 1 pkt 3 powołanego wyżej § 3 rozporządzenia, nie stosuje się, jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza rozszerzyć swoją działalność i podjąć współpracę z wspólnotą mieszkaniową i świadczyć usługi konserwacji instalacji elektrycznej i świetlnej, oraz usuwać ewentualne awarie zasilania. Prace mają odbywać się w budynku mieszkalnym PKOB 112 - budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe. Budynek spełnia wymogi artykułu 41 ust. 12a ustawy, czyli jest zaliczany do budynków objętych społecznym programem mieszkaniowym. W budynku nie ma lokali mieszkalnych, które przekraczają 150 m2. Zakres prac, które Wnioskodawca będzie wykonywać wewnątrz budynku w lokalach mieszkalnych, na klatkach schodowych i korytarzach, na strychu, w piwnicach lokatorskich to:

1. Remont polegający na

wymianie instalacji oświetleniowej - przewodów oraz punktów świetlnych - wymianie instalacji elektrycznej - przewodów, gniazd, włączników podtynkowych oraz nadtynkowych.

2. Modernizacja polegająca na

montażu nowej instalacji oświetleniowej i elektrycznej, jeśli zajdzie potrzeba wymiany starej instalacji nie nadającej się do użytku (zagrażającej bezpieczeństwu).

3. Bieżące usuwanie awarii i usterek w instalacji elektrycznej i oświetleniowej.

4. Po modernizacji i remoncie instalacji elektrycznej i oświetleniowej, odtworzenie stanu pierwotnego (wykucie, zamurowanie, malowanie, wykonywanie pomiarów instalacji przeciwporażeniowej po wykonywanych robotach) - przystosowanie do użytku.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego czy do wymienionych usług może stosować obniżoną stawkę VAT w wysokości 8%.

Przenosząc powołane przepisy prawa na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że czynności polegające na remoncie instalacji elektrycznej i świetlnej oraz modernizacji instalacji elektrycznej i świetlnej w budynku spełniającym wymogi art. 41 ust. 12a ustawy, czyli zaliczanym do budynków objętych społecznym programem mieszkaniowym, opodatkowane są stawką podatku w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 12 w związku z art. 41 ust. 2 oraz art. 146a pkt 2 ustawy. Na tej samej podstawie obniżoną stawką podatku będą objęte usługi odtworzenia stanu pierwotnego po modernizacji i remoncie instalacji elektrycznej i oświetleniowej (wykucie, zamurowanie, malowanie, wykonywanie pomiarów instalacji przeciwporażeniowej po wykonywanych robotach) - przystosowanie do użytku. Usługi odtworzenia stanu pierwotnego po remoncie i modernizacji stanowią niewątpliwie element kompleksowej usługi polegającej na remoncie czy modernizacji i jako takie podlegają identycznemu opodatkowaniu jak remont i modernizacja.

Również stawkę podatku VAT w wysokości 8% należy zastosować w myśl § 3 ust. 1 rozporządzenia dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług konserwacyjnych (bieżące usuwanie awarii i usterek w instalacji elektrycznej i oświetleniowej) w budynku spełniającym wymogi art. 41 ust. 12a ustawy, czyli zaliczanym do budynków objętych społecznym programem mieszkaniowym, jednakże z uwzględnieniem regulacji wynikających z § 3 ust. 3 rozporządzenia.

Przy czym podnieść należy, że przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma czy czynność wykonywana przez podatnika faktycznie mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja lub przebudowa) bądź też do usług konserwacyjnych, o których mowa w § 3 ust. 1 rozporządzenia w zw. z § 3 ust. 2 rozporządzenia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl