1462-IPPP3.4512.70.2017.1.IG - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z otrzymanych faktur za usługi doradcze.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 kwietnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 1462-IPPP3.4512.70.2017.1.IG Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z otrzymanych faktur za usługi doradcze.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r.- Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r.,poz. 1948 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2017 r. (data wpływu 30 stycznia 2017 r.), uzupełnionym w dniu 5 kwietnia 2017 r. (data wpływu 7 kwietnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z otrzymanych faktur za usługi doradcze - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z otrzymanych faktur za usługi doradcze. Wniosek został uzupełniony w dniu 5 kwietnia 2017 r. (data wpływu 7 kwietnia 2017 r.)

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również jako: "Spółka" lub "Podatnik") jest polskim rezydentem podatkowym dla celów podatku dochodowego od osób prawnych oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT) - spółką kapitałową działającą w formie spółki akcyjnej z siedzibą w Polsce.

Spółka chcąc w dalszym ciągu rozszerzać swoją działalność podjęła działania w celu pozyskania dodatkowego kapitału niezbędnego do sfinansowania nowych inwestycji, pozwalających na generowanie dodatkowych przychodów w przyszłości. Spółka postanowiła osiągnąć ten cel poprzez pozyskanie nowego akcjonariusza - inwestora (dalej jako: "Inwestor").

Pozyskanie środków finansowych pozwoliłoby na rozszerzenie działalności Spółki oraz umożliwiłoby realizację planów rozwojowych przewidzianych na kolejne lata. Dodatkowo, zróżnicowanie akcjonariatu byłoby środkiem do umocnienia pozycji Spółki na rynku oraz zwiększenia jej konkurencyjności i wiarygodności względem kontrahentów. W konsekwencji, pozyskanie Inwestora prowadziłoby do zabezpieczenia i zwiększenia dynamiki przychodów Spółki.

Poszukiwania Inwestora zostało zlecone jednemu z banków, który zajmuje się m.in. doradztwem finansowym (dalej: "Doradca"). Wnioskodawca w grudniu 2016 r. zawarł z Doradcą umowę, na mocy której zatrudnił Doradcę jako wyłącznego doradcę finansowego w procesie przygotowania i przeprowadzenia transakcji podwyższenia kapitału zakładowego Spółki poprzez pozyskanie nowego kapitału (dalej: "Transakcja").

Doradca podjął się przeprowadzenia szeregu działań o charakterze doradczym mających na celu pomoc w pozyskaniu Inwestora, w tym m.in.:

a. Przygotowanie struktury Transakcji oraz zdefiniowanie kluczowych parametrów Transakcji,

b. Zebranie informacji istotnych dla Transakcji,

c. Przeprowadzenie identyfikacji potencjalnych Inwestorów,

d. Nawiązanie kontaktu z właścicielami lub przedstawicielami wybranych Inwestorów, współpraca ze Spółką przy przygotowywaniu ewentualnych wstępnych warunków i/lub przeprowadzeniu wstępnych negocjacji z wybranymi Inwestorami,

e. Przygotowanie wyceny Spółki wraz z rekomendacją struktury inwestorów,

f. Analiza niewiążących ofert składanych przez Inwestorów,

g. Wsparcie i doradztwo w procesie negocjacji warunków Transakcji.

Działania Doradcy okazały się skuteczne i jeszcze w 2016 r. udało się zainteresować potencjalnego Inwestora, który był skłonny zaangażować środki w rozwój Spółki. W grudniu 2016 r. strony zainicjowały Transakcję, w wyniku zawarcia umowy inwestycyjnej (lnvestment Agreement). Tym samym, na skutek zawarcia ww. umowy inwestycyjnej (lnvestment Agreement) oraz dalszych czynności prawnych wynikających z tej umowy, Inwestor stanie się nowym akcjonariuszem Spółki, obejmując wyemitowane akcje w podwyższonym kapitale zakładowym oraz nabywając akcje zakupione od akcjonariusza Spółki.

W konsekwencji Spółka, poszukując wsparcia finansowego, zaangażowała Doradcę świadczącego usługi finansowe oraz poniosła wydatki z tego tytułu, w celu osiągnięcia przychodów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w uwarunkowaniach zaprezentowanego opisu, Spółka ma (będzie miała) prawo obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktury lub faktur obejmujących usługi doradcze?

Stanowisko Wnioskodawcy

Przysługuje (będzie przysługiwało) mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktury lub faktur obejmujących usługi doradcze.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej jako: "ustawa o VAT") "W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo od obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124". Z powyższego wynika, że podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, o ile spełniona jest przesłanka związku dokonanych zakupów z prowadzoną opodatkowaną działalnością gospodarczą.

Zakup przedmiotowych usług doradczych nie jest zakupem, który można bezpośrednio powiązać z konkretną sprzedażą opodatkowaną. Niemniej jednak realizacja podstawowej zasady konstrukcyjnej podatku VAT, tj. zasady neutralności tego podatku, umożliwia podatnikowi obniżenie kwoty podatku należnego o kwoty podatku zapłaconego przy nabyciu towarów i usług, związanych z jego działalnością gospodarczą, podlegającą opodatkowaniu również w przypadku, gdy związek tych zakupów występuje w sposób pośredni, a nabywane towary/usługi mają charakter kosztów ogólnych prowadzonej działalności.

W konsekwencji należy stwierdzić, iż wydatki na usługi doradcze nie mają bezpośredniego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, jednakże - poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa - pośrednio mają związek z uzyskaniem przez Spółkę obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.

Z analizy przepisów ustawy o VAT wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary lub usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Istotna jest zatem intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy o VAT wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy o VAT lub aktów wykonawczych. W przedstawionym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) takie wyłączenia nie zachodzą.

Wnioskodawcy przysługuje (będzie przysługiwało) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury lub faktur dokumentujących nabycie usług doradczych, a to z uwagi na związek poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi, Tym samym, zostaje spełniona podstawowa przesłanka o charakterze przyczynowo-skutkowym decydująca o prawie podatnika do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie usług doradztwa w związku z przygotowaniem i przeprowadzeniem Transakcji.

Swoje stanowisko Wnioskodawca popiera utrwalonym poglądem prezentowanym przez organy podatkowe, wyrażanym w treści indywidualnych interpretacji prawa podatkowego (interpretacja Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi 21 stycznia 2016 r., znak: IPTPP2/4512-586/15-4/AJB, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 20 września 2011 r., znak: IPPP1-443-981/11-3/AS, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 4 sierpnia 2011 r., znak: IPPP1-443-949/11-2/IGo, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23 lutego 2011 r., znak: IPPP1/443-1291/10-2/ISz, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 19 listopada 2007 r. znak: ILPP1/443-181/07-3/GZ). Stanowisko Spółki w tym zakresie znajduje potwierdzenie również w utrwalonym orzecznictwie sądów administracyjnych, w tym m.in. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 15 czerwca 2009 r., sygn. Akt: I SA/Wr 1368/08, czy w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 30 października 2006 r., sygn. Akt: III SA/Wa 1756/06.

Reasumując, w związku z tym, iż nabyte przez Wnioskodawcę usługi doradcze są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Spółce przysługuje (będzie przysługiwało) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktury lub faktur dokumentujących nabycie tych usług, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym dla celów podatku dochodowego od osób prawnych oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT) - spółką kapitałową działającą w formie spółki akcyjnej z siedzibą w Polsce.

Spółka chcąc w dalszym ciągu rozszerzać swoją działalność podjęła działania w celu pozyskania dodatkowego kapitału niezbędnego do sfinansowania nowych inwestycji, pozwalających na generowanie dodatkowych przychodów w przyszłości. Spółka postanowiła osiągnąć ten cel poprzez pozyskanie nowego akcjonariusza - inwestora.

Pozyskanie środków finansowych pozwoliłoby na rozszerzenie działalności Spółki oraz umożliwiłoby realizację planów rozwojowych przewidzianych na kolejne lata. Dodatkowo, zróżnicowanie akcjonariatu byłoby środkiem do umocnienia pozycji Spółki na rynku oraz zwiększenia jej konkurencyjności i wiarygodności względem kontrahentów. W konsekwencji, pozyskanie Inwestora prowadziłoby do zabezpieczenia i zwiększenia dynamiki przychodów Spółki.

Poszukiwania Inwestora zostało zlecone jednemu z banków, który zajmuje się m.in. doradztwem finansowym. Wnioskodawca w grudniu 2016 r. zawarł z Doradcą umowę, na mocy której zatrudnił Doradcę jako wyłącznego doradcę finansowego w procesie przygotowania i przeprowadzenia transakcji podwyższenia kapitału zakładowego Spółki poprzez pozyskanie nowego kapitału.

Doradca podjął się przeprowadzenia szeregu działań o charakterze doradczym mających na celu pomoc w pozyskaniu Inwestora, w tym m.in.:

a. Przygotowanie struktury Transakcji oraz zdefiniowanie kluczowych parametrów Transakcji,

b. Zebranie informacji istotnych dla Transakcji,

c. Przeprowadzenie identyfikacji potencjalnych Inwestorów,

d. Nawiązanie kontaktu z właścicielami lub przedstawicielami wybranych Inwestorów, współpraca ze Spółką przy przygotowywaniu ewentualnych wstępnych warunków i/lub przeprowadzeniu wstępnych negocjacji z wybranymi Inwestorami,

e. Przygotowanie wyceny Spółki wraz z rekomendacją struktury inwestorów,

f. Analiza niewiążących ofert składanych przez Inwestorów,

g. Wsparcie i doradztwo w procesie negocjacji warunków Transakcji.

Działania Doradcy okazały się skuteczne i jeszcze w 2016 r. udało się zainteresować potencjalnego Inwestora, który był skłonny zaangażować środki w rozwój Spółki. W grudniu 2016 r. strony zainicjowały Transakcję, w wyniku zawarcia umowy inwestycyjnej - lnvestment Agreement. Tym samym, na skutek zawarcia ww. umowy inwestycyjne oraz dalszych czynności prawnych wynikających z tej umowy, Inwestor stanie się nowym akcjonariuszem Spółki, obejmując wyemitowane akcje w podwyższonym kapitale zakładowym oraz nabywając akcje zakupione od akcjonariusza Spółki.

W konsekwencji Spółka, poszukując wsparcia finansowego, zaangażowała Doradcę świadczącego usługi finansowe oraz poniosła wydatki z tego tytułu, w celu osiągnięcia przychodów.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego czy Spółka ma (będzie miała) prawo obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktury lub faktur obejmujących usługi doradcze.

Z wyżej cytowanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dana usługa ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Zatem dla określenia czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku wynikającego z wydatków poniesionych na zakup usług doradztwa, niezwykle istotny jest charakter związku występującego między zakupami, a prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Związek ten może mieć charakter bezpośredni (np. zakup materiałów do wytworzenia produktu podlegającego odsprzedaży) lub pośredni (koszty ogólne).

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością opodatkowaną można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą np. dalszej odsprzedaży, ponieważ bezpośrednio wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast ze związkiem pośrednim mamy do czynienia w sytuacji, gdy ponoszone wydatki nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych obrotach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje uzyskanie sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają pośredni związek z działalnością opodatkowaną, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług przyczynia się pośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

W związku z powyższym, zostaje spełniona podstawowa przesłanka o charakterze przyczynowo-skutkowym decydująca o prawie Wnioskodawcy do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie usług doradztwa w związku z przygotowaniem i przeprowadzeniem transakcji.

Analiza powołanych przepisów prawa w kontekście opisanego stanu sprawy pozwala na uznanie, iż nabywane usługi doradcze mają pośredni związek z przyszłą sprzedażą opodatkowaną Wnioskodawcy, bowiem pośrednio będą miały wpływ na funkcjonowanie spółki.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup usług doradztwa, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, z uwagi na związek poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl