1462-IPPP3.4512.142.2017.2.JŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 kwietnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 1462-IPPP3.4512.142.2017.2.JŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r.- Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r.,poz. 1948 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2017 r. (data wpływu 28 lutego 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania usług budowlanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania usług budowlanych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

R. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (dalej spółka lub wnioskodawca) jest podatnikiem podatku od towarów i usług rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. Spółka nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego z podatku od towarów i usług ze względu na wielkość sprzedaży na podstawie art. 113 ust. 1 i 9.

Głównym przedmiotem działalności spółki jest import i dystrybucja systemów hydraulicznych i innych. Dodatkowym przedmiotem działalności jest wykonywanie konstrukcji stalowych oraz balustrad, a także usługi w zakresie ich montażu. Usługi te w związku z nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług zostały umieszczone w załączniku nr 14 do ustawy i wnioskodawca kwalifikuje je jako umieszczone pod pozycją 45 roboty związane ze wznoszeniem konstrukcji stalowych (symbol PKWIU 43.99.50.0) oraz 48 Roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (symbol PKWiU 43.99.90.0). Usługi świadczone są dla podatników podatku VAT będących głównymi inwestorami oraz dla podatników podatku VAT będących głównym wykonawcą robót budowlanych bądź jego bezpośrednich lub pośrednich podwykonawców. W związku z nowelizacją ustawy i dodaniem do art. 17 ust. 1h wnioskodawca jest zobowiązany rozliczać podatek VAT na zasadach odwrotnego obciążenia w przypadku, kiedy świadczy te usługi jako podwykonawca. W związku z tym spółka rozlicza podatek na dwa różne sposoby. W sytuacji kontrahentów będących głównymi inwestorami, zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni niekorzystający ze zwolnienia podmiotowego wynikającego z art. 113 ust. 1 i 9, wystawia faktury na zasadach ogólnych ze stawką 23% lub 8%. Wystawiane faktury VAT zawierają podatek w ustawowej wysokości.

Natomiast działając na zlecenie kontrahentów będących czynnymi podatnikami VAT, niekorzystających ze zwolnienia podmiotowego będących głównym wykonawcą robót budowlanych lub jego podwykonawców spółka rozlicza podatek VAT na zasadach tzw. odwrotnego obciążenia. Faktury wystawiane za usługi świadczone na rzecz tych podmiotów nie zawierają stawki podatku, sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku oraz kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku. Zawierają natomiast wyrazy "odwrotne obciążenie".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w świetle tak przedstawionego stany faktycznego sposób postępowania spółki w zakresie opodatkowania transakcji usług budowanych jest prawidłowy?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem spółki zmiany w przepisach ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.) (dalej: ustawa o VAT) zobowiązują spółkę do rozliczania podatku na zasadach ogólnych stosując stawkę podstawową 23% (lub w określonych przez ustawę przypadkach stawkę obniżoną 8%) tylko w stosunku czynnych podatników VAT będących głównymi inwestorami oraz ewentualnie do osób fizycznych będących konsumentami. W tym zakresie spółka nie będzie występowała w charakterze podwykonawcy. Natomiast w przypadku wykonywania robót budowlanych na rzecz głównego wykonawcy oraz jego podwykonawców, spółka działa w charakterze podwykonawcy i jest zobowiązana do rozliczania podatku VAT na zasadzie odwrotnego obciążenia.

UZASADNIENIE faktyczne i prawne

Zgodnie z art. 5 ust. 1. ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pod pojęciem świadczenia usług - na mocy art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na podstawie art. 5a towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Według art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą,o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Podatnikami podatku stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 8 są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

b.

usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Natomiast art. 17 ust. 1h ustawy o podatku od towarów i usług przewiduje dodatkowy warunek w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, a mianowicie przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Powyższe regulacje wprowadzają mechanizm odwrotnego obciążenia podatkiem od towarów i usług, który stanowi odstępstwo od generalnej zasady (zgodnie, z którą osobą zobowiązaną do rozliczenia VAT jest podatnik dokonujący dostawy towarów lub świadczenia usług) i przenosi obowiązek rozliczenia VAT należnego ze sprzedającego na nabywcę.

Katalog usług objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia ujęty został w załączniku nr 14 do ustawy o VAT. Katalog ten obejmuje szeroko pojęte roboty budowlane, których część jest przedmiotem działalności spółki.

Wątpliwości, co do przytoczonych przepisów może budzić ostatni warunek wprowadzony nowelizacją ustawy z dniem 1 stycznia 2017 r., a mianowicie, świadczenie usług jako podwykonawca. Ustawa o VAT nie zawiera definicji tego pojęcia. Ministerstwo Finansów w raporcie z konsultacji społecznych stwierdziło, że dla prawidłowego rozumienia terminu "podwykonawca" wystarczająca jest definicja zawarta w internetowym wydaniu Słownika języka polskiego, zgodnie, z którą: "podwykonawca - firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy". Przy dalszych podzleceniach przyjąć należy podejście, zgodnie, z którym podwykonawca zlecający jest głównym wykonawcą swojego zakresu prac.

W związku z powyższym w rozumieniu spółki, podwykonawcą będzie każdy podmiot, który świadczy usługi budowlane nie na rzecz inwestora, czyli podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, który nabędzie usługi (wymienione w załączniku), i wykorzysta je we własnej działalności gospodarczej. Inwestorem może być również osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej.

Zatem spółka będzie występowała w charakterze podwykonawcy tylko w stosunku do generalnego wykonawcy oraz jego podwykonawców. Na mocy przepisów ustawy obowiązek rozliczenia VAT należnego zostanie przeniesiony ze sprzedającego na nabywcę. Tym samym na mocy art. 106e ust. 4 pkt 1 faktura wystawiana przez spółkę nie zawiera: stawki podatku, sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku, kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku. Stosownie zaś art. 106e ust. 1 pkt 18 faktura VAT zawiera wyrazy "odwrotne obciążenie".

Wprowadzona zmiana w warunkach zastosowania odwrotnego obciążenia spowodowała,iż transakcja, w której nabywcą jest podatnik inny niż czynny podatnik VAT nie będzie rozliczana na zasadach odwrotnego obciążenia. Zastosowanie znajdą ogólne zasady rozliczania podatku i stawki wynikające z ustawy. W taki sam sposób rozliczane będą usługi świadczone bezpośrednio na rzecz inwestorów prowadzących działalność gospodarczą, zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl