1462-IPPP2.4512.900.2016.1.MAO - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem towarów i usług na potrzeby projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 stycznia 2017 r. Izba Skarbowa w Warszawie 1462-IPPP2.4512.900.2016.1.MAO Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem towarów i usług na potrzeby projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2016 r. (data wpływu 28 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem towarów i usług na potrzeby projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem towarów i usług na potrzeby projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Towarzystwo (dalej zwane Towarzystwo) jest stowarzyszeniem działającym na terenie Polski i zarejestrowanym w Krajowym Rejestrze Sądowym w rejestrze stowarzyszeń i rejestrze przedsiębiorców. Jest czynnym płatnikiem VAT i wykonuje działalność gospodarczą związaną głównie z wydawaniem czasopism i wydawnictw periodycznych, prac badawczo-rozwojowych w dziedzinie nauk biologicznych i środowiska naturalnego.

Zgodnie ze Statutem celem działania Towarzystwa jest ochrona fauny i flory, podejmowanie działań służących jej ochronie oraz rozbudzanie w społeczeństwie zainteresowań przyrody. Cele te Strona realizuje poprzez: inicjowanie, organizowanie i finansowanie badań naukowych, inicjowanie i koordynację projektów monitorujących stan awifauny, zbieranie danych dokumentujących stan i zagrożenie fauny i flory, propagowanie wszelkimi dostępnymi metodami wiedzy na temat rodzimej przyrody i jej ochrony, współpracę z odpowiednimi organizacjami samorządowymi i instytucjami państwowymi w egzekwowaniu przepisów ochronnych, inicjuje działania zmierzające do objęcia ochrony prawnej terenów i obiektów szczególnie cennych przyrodniczo i współpracuje z innymi towarzystwami i instytucjami w kraju i za granicą, wydaje i rozpowszechnia publikacje naukowe i popularno-naukowe, filmy, nagrania, organizuje zjazdy, szkolenia, konferencje i wyprawy naukowe.

Towarzystwo w lipcu 2016 r. złożyło wniosek o dofinansowanie do Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych w ramach konkursu Działania o charakterze dobrych praktyk, związane z ochroną zagrożonych gatunków i siedlisk przyrodniczych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Projekt pod tytułem "Ochrona siedlisk żółwia błotnego..." został zamieszczony na liście rankingowej wniosków o dofinansowanie jako projekt podstawowy i przekazany do ceny merytorycznej II stopnia.

Warunkiem zakwalifikowania podatku VAT jako wydatku kwalifikowalnego przez Instytucję Wdrażającą w ramach realizacji ww. projektu jest przedłożenie indywidualnej interpretacji podatkowej i Towarzystwo zostało zobligowane do przedłożenia takiego dokumentu.

Efektem ekologicznym projektu będzie utrzymanie rozmnażających się populacji żółwi przez utworzenie i odtwarzanie siedlisk żółwi błotnych na 3 obecnie znanych stanowiskach tego gatunku:. Efekt zostanie określony:

1.

powierzchnią odmulonych i utworzonych nowych stawów

2.

powierzchnią lęgowisk z usuniętymi drzewami i krzewami na lęgowiskach

3.

powierzchnią usuniętego zadarnienia na lęgowiskach.

Celem jest uzyskanie na wymienionych obszarach poprawy jakości siedlisk. Wykopane i odmulone stawy przejdą lub pozostaną w zarządzie właścicieli działek na podstawie umów z Towarzystwem. W ramach umów zostaną określone wymogi wobec właścicieli gruntów w zakresie utrzymania celów projektu.

Planowany jest zakup działki w rezerwacie..., której właścicielem będzie Towarzystwo i która jest położona w otulinie rezerwatu i ma być siedliskowo przystosowana na potrzeby populacji żółwi.

Wykopane i odmulone stawy nie stanowią środków trwałych w rozumieniu gospodarczym i księgowym - faktycznie nastąpi w przypadku kopania nowych stawów przekształcenie użytkowania gruntów na grunty pod wodą, a zgodnie z umowami pomiędzy właścicielami działek w zakresie utrzymania rezultatów projektu odpowiedzialni będą właściciele gruntów. Niedopuszczalne jest wykorzystywanie wykopanych i odmulonych stawów w innych celach jak ochrona środowiska, szczególnie wykorzystywanie ich gospodarczo.

W ramach realizacji planowanego projektu Towarzystwo nabędzie następujące usługi lub towary:

* usługi geodezyjne, geotechniczne, projektowe, prawne i inne związane z projektowaniem, uzyskaniem zgód administracyjnych na kopanie i odmulanie (bieżący remont) stawów oraz zgód administracyjnych na wycinkę drzew i krzewów,

* usługi księgowe i związane z zarządzaniem projektem,

* usługi związane z kopaniem i odmulaniem stawów w tym nadzór inwestorski i inne,

* usługi związane z wycinką drzew i krzewów oraz usunięciem darni z lęgowisk,

* usługi graficzne, projektowe i poligraficzne związane z wydaniem materiałów promocyjnych projektu - dystrybuowane bezpłatnie,

* usługi monitoringu przyrodniczego i nadzoru przyrodniczego w ramach projektu,

* zakup drobnego sprzętu służącego do działań w ramach projektu i w okresie jego trwania i przeznaczone jedynie do tego celu.

W żadnym momencie projektu nie zostanie wytworzony towar albo usługa, która mogłaby być sprzedana. Jak wynika z powyższego opisu, zakup i czynności dokonywane w ramach projektu nie będą służyć jako źródło przychodu. Towary i usługi zakupione w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Księgowość projektu będzie prowadzona na wyodrębnionych księgach co umożliwi w pełni identyfikację, które towary lub usługi zostały zakupione w ramach realizacji projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Towarzystwo prawidłowo zastosuje art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, kwalifikując VAT naliczony od usług i towarów zakupionych w ramach projektu "Ochrona siedlisk żółwia błotnego..." jako niepodlegający odliczeniu i zwrotowi?

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług mówi, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Towarzystwo uważa, że nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego z uwagi na fakt, że zakres wykonywanych prac w ramach projektu pod tytułem "Ochrona siedlisk żółwia błotnego..." przez Towarzystwo nie będzie służyło czynnościom opodatkowanym. W związku z powyższym, ponieważ koszty związane z realizacją ww. projektu mogą być wyodrębnione w systemie księgowym i można je jednoznacznie wskazać oraz stwierdzić, że nie są one powiązane z czynnościami opodatkowanymi, Towarzystwo będzie kwalifikowało VAT naliczony od dokonanych zakupów w projekcie jako VAT niepodlegający odliczeniu na mocy art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Strona wykonuje działalność gospodarczą związaną głównie z wydawaniem czasopism i wydawnictw periodycznych, prac badawczo-rozwojowych w dziedzinie nauk biologicznych i środowiska naturalnego.

Zgodnie ze Statutem celem działania Towarzystwa jest ochrona fauny i flory, podejmowanie działań służących jej ochronie oraz rozbudzanie w społeczeństwie zainteresowań przyrody. Cele te Strona realizuje poprzez: inicjowanie, organizowanie i finansowanie badań naukowych, inicjowanie i koordynację projektów monitorujących stan awifauny, zbieranie danych dokumentujących stan i zagrożenie fauny i flory, propagowanie wszelkimi dostępnymi metodami wiedzy na temat rodzimej przyrody i jej ochrony, współpracę z odpowiednimi organizacjami samorządowymi i instytucjami państwowymi w egzekwowaniu przepisów ochronnych. Wnioskodawca inicjuje działania zmierzające do objęcia ochrony prawnej terenów i obiektów szczególnie cennych przyrodniczo i współpracuje z innymi towarzystwami i instytucjami w kraju i za granicą, wydaje i rozpowszechnia publikacje naukowe i popularno-naukowe, filmy, nagrania, organizuje zjazdy, szkolenia, konferencje i wyprawy naukowe.

Towarzystwo w lipcu 2016 r. złożyło wniosek o dofinansowanie do Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych w ramach konkursu Działania o charakterze dobrych praktyk, związane z ochroną zagrożonych gatunków i siedlisk przyrodniczych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Projekt pn. "Ochrona siedlisk żółwia błotnego..." został zamieszczony na liście rankingowej wniosków o dofinansowanie jako projekt podstawowy i przekazany do ceny merytorycznej II stopnia. Efektem ekologicznym projektu będzie utrzymanie rozmnażających się populacji żółwi przez utworzenie i odtwarzanie siedlisk żółwi błotnych na 3 obecnie znanych stanowiskach tego gatunku:. Efekt zostanie określony powierzchnią odmulonych i utworzonych nowych stawów, lęgowisk z usuniętymi drzewami i krzewami na lęgowiskach oraz powierzchnią usuniętego zadarnienia na lęgowiskach. Wykopane i odmulone stawy (niestanowiące środków trwałych w rozumieniu gospodarczym i księgowym) przejdą lub pozostaną w zarządzie właścicieli działek na podstawie umów z Towarzystwem. W ramach umów zostaną określone wymogi wobec właścicieli gruntów w zakresie utrzymania celów projektu. W przypadku kopania nowych stawów nastąpi przekształcenie użytkowania gruntów na grunty pod wodą, a zgodnie z umowami pomiędzy właścicielami działek w zakresie utrzymania rezultatów projektu odpowiedzialni będą właściciele gruntów. Planowany jest także zakup działki w rezerwacie..., której właścicielem będzie Towarzystwo i która ma być siedliskowo przystosowana na potrzeby populacji żółwi.

W ramach realizacji planowanego projektu Towarzystwo nabędzie następujące usługi lub towary: usługi geodezyjne, geotechniczne, projektowe, prawne i inne związane z projektowaniem, uzyskaniem zgód administracyjnych na kopanie i odmulanie (bieżący remont) stawów oraz zgód administracyjnych na wycinkę drzew i krzewów, usługi księgowe i związane z zarządzaniem projektem, usługi związane z kopaniem i odmulaniem stawów, usługi związane z wycinką drzew i krzewów oraz usunięciem darni z lęgowisk, usługi graficzne, projektowe i poligraficzne związane z wydaniem materiałów promocyjnych projektu - dystrybuowane bezpłatnie, usługi monitoringu przyrodniczego i nadzoru przyrodniczego w ramach projektu oraz zakup drobnego sprzętu służącego do działań w ramach projektu i w okresie jego trwania i przeznaczone jedynie do tego celu.

Towary i usługi zakupione w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Księgowość projektu będzie prowadzona na wyodrębnionych księgach co umożliwi w pełni identyfikację, które towary lub usługi zostały zakupione w ramach realizacji projektu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą uznania podatku VAT naliczonego, związanego z usługami i towarami zakupionymi w ramach projektu "Ochrona siedlisk żółwia błotnego...", za niepodlegający odliczeniu i zwrotowi.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - towary i usługi zakupione w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Z okoliczności sprawy wynika więc, że Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z wydatków ponoszonych na realizację projektu "Ochrona siedlisk żółwia błotnego...". Wnioskodawca nie będzie mógł również uzyskać zwrotu podatku, na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Należy zauważyć, że pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie. Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00–013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl