1462-IPPP2.4512.682.2016.1.MT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 listopada 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie 1462-IPPP2.4512.682.2016.1.MT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2016 r. (data wpływu 14 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego zakupów dokonanych przed dniem formalnej rejestracji w zakresie VAT oraz dokonania aktualizacji zgłoszenia VAT-R w zakresie daty rozpoczęcia wykonywania czynności opodatkowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego zakupów dokonanych przed dniem formalnej rejestracji w zakresie VAT oraz dokonania aktualizacji zgłoszenia VAT-R w zakresie daty rozpoczęcia wykonywania czynności opodatkowanych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

W dniu 10 marca 2016 r. Wnioskodawczyni założyła firmę i rozpoczęła działalność gospodarczą w zakresie prowadzenia restauracji i innych stałych placówek gastronomicznych (kod PKD 56.10.A). Zamiarem Wnioskodawczyni od pierwszego dnia prowadzenia działalności, było uzyskanie statusu czynnego podatnika podatku od towarów i usług, rezygnując ze zwolnienia w oparciu o art. 113 ust. 9 ustawy VAT. Zakładając działalność gospodarczą Wnioskodawczyni była przekonana, że dokonując rejestracji "w jednym okienku" dopełniła wszelkich formalności związanych z rejestracją firmy. Działalność Wnioskodawczyni polegająca na prowadzeniu placówki gastronomicznej mieści się w wynajętym lokalu, który na potrzeby specyfiki prowadzonej działalności musiał najpierw przejść adaptację w postaci remontu i dostosowania wynajętych pomieszczeń dla potrzeb prowadzenia placówki gastronomicznej. Tym samym od samego początku Wnioskodawczyni chciała skorzystać z obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupionych materiałów remontowych, wykonanych usług czy zakupionych środków trwałych, które będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania działalności opodatkowanej. W pierwszych miesiącach prowadzonego remontu Wnioskodawczyni nie miała żadnej sprzedaży. Dopiero w czerwcu wystąpiła pierwsza sprzedaż, która została udokumentowana fakturą VAT sprzedaży z wykazanym podatkiem VAT należnym 23%. Ponadto od samego początku tj. od miesiąca marca 2016 r. prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą Wnioskodawczyni zachowywała się jako czynny podatnik VAT składając deklarację VAT-7 wykazując w nich zakup materiałów i usług i kwotę podatku VAT naliczonego do odliczenia, a dokonując sprzedaży w miesiącu czerwcu 2016 wykazując ją jako sprzedaż opodatkowaną.

W miesiącu sierpniu Wnioskodawczyni powzięła informację, że nie został dopełniony obowiązek zgłoszenie rejestracyjnego VAT-R co Wnioskodawczyni postanowiła niezwłocznie uzupełnić. Po czym następnego dnia Wnioskodawczyni chciała złożyć zgłoszenie rejestracyjne VAT-R i w pozycji 38 wskazać datę faktycznego momentu rozpoczęcia działalności tj. 10 marca 2016 r., a w polu 57 jako pierwszy miesiąc złożenia deklaracji VAT-7 wskazać marzec 2016 r. Niestety zgłoszenie w takiej formie nie zostało przyjęte przez Urząd Skarbowy. Udzielono Wnioskodawczyni informacji, że jedyną możliwością jaką posiada jest złożenie zgłoszenia VAT-R i stanie się czynnym podatnikiem od września 2016 r. Co w takiej sytuacji Wnioskodawczyni uczyniła. Następnie Wnioskodawczyni próbowała złożyć zgłoszenie aktualizacyjne zmieniające datę stania się czynnym podatnikiem od marca 2016 r. wraz z pismem wyjaśniającym całą sytuację i przyczynę z powodu której Wnioskodawczyni nie złożyła terminowo zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, niestety i w tym przypadku odmówiono Wnioskodawczyni przyjęcia takiego zgłoszenia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

1. Czy pomimo późniejszej rejestracji jako podatnik VAT czynny Wnioskodawczyni ma prawo pomniejszyć podatek VAT należny, wynikający z faktur sprzedaży o podatek VAT naliczony wynikający z zakupów poczynionych za okresy poprzedzające rejestrację, to jest za okres od marca - sierpnia 2016 r. skoro zachowywała się jak czynny podatnik VAT (Wnioskodawczyni składała deklaracje VAT-7 wykazując zarówno VAT należny od sprzedaży jak i VAT naliczony od zakupów), a dokonywane zakupy były i są wykorzystywane w działalności do czynności opodatkowanych podatkiem VAT?

2. Czy Wnioskodawczyni ma prawo do złożenia zgłoszenia aktualizacyjnego VAT-R wykazując w pozycji 38 chęć rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy z dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej tj. 10 marca 2016 r. i zgłosić jako pierwszy miesiąc do złożenia deklaracji VAT-7 - marzec 2016 r.?

Zdaniem Wnioskodawczyni:

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim nabyte towary lub usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jak natomiast wskazuje art. 15 ust. 1 tej ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemajace osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Przepisy nie określają zatem, iż warunkiem do uznania osoby prowadzącej działalność za podatnika podatku od towarów i usług jest jej rejestracja dla celów VAT. Uznają za podatnika podatku od towarów i usług każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą bez względu na formalną jego rejestrację dla celów tego podatku. Co prawda skorzystanie z prawa odliczenia podatku naliczonego obarczone jest jednak formalnym wymogiem, określonym w art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, który mówi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Aby z tego uprawnienia skorzystać, podatnik musi dokonać rejestracji co Wnioskodawczyni uczyniła niezwłocznie. Wówczas skorzystać on może z obniżenia podatku należnego o podatek naliczony za okresy poprzedzające rejestrację. Ponadto w art. 96 ust. 1 ustawy o VAT jest mowa o tym, że podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności opodatkowanej złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie przewidują jednak żadnych negatywnych skutków niedopełnienia tego obowiązku, bądź dopełnienia go w terminie późniejszym. Podatnik nabywa więc prawo do odliczenia VAT naliczonego w momencie otrzymania faktury, a skorzystać z tego uprawnienia może po dokonaniu rejestracji i uzyskaniu statusu podatnika VAT czynnego. Zgodnie z powyższym obowiązek rejestracyjny wynikający z art. 96 ust. 1 ustawy VAT ma charakter deklaratoryjny i stanowi jedynie potwierdzenie faktu bycia podatnikiem zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy VAT. Fakt nieposiadania statusu czynnego podatnika VAT nie wyklucza możliwości odliczenia tego podatku w przypadku zakupów dokonanych przed rejestracją, jednakże musi być spełniony warunek wykorzystania nabytych towarów lub usług dla aktualnej bądź przyszłej działalności do celów wykonywania czynności opodatkowanych, a takie właśnie czynności Wnioskodawczyni wykonywała i będzie wykonywać. Kolejnym warunkiem jest dokonanie rejestracji dla celów podatku VAT - posiadanie statusu czynnego podatnika VAT w momencie składania deklaracji, w której podatnik wykazuje odliczenie od tych zakupów. Może to być deklaracja składana za okres sprzed rejestracji, jeżeli podatnik dokonywał wtedy zakupów jako niezarejestrowany podatnik VAT, jaki i deklaracja składana już po okresie rejestracji.

Również prawo unijne mówi wprost, że jeżeli ktoś zachowuje się jak podatnik oznacza to, że nim jest i nabywa prawa i obowiązki z tym związane. Zabronienie podatnikowi odliczenia VAT przeczyć może, w określonych przypadkach, podstawowym zasadom podatku, tj. jego neutralności i proporcjonalności. Wydaje się, że zgodnie z literą prawa, a jednocześnie uwzględniając poglądy wyrażone w orzecznictwie ETS można wysnuć wniosek, że nabycie prawa do odliczenia podatku jest nabywane wtedy, gdy nabywca obiektywnie występował w charakterze podatnika VAT tzn. prowadził działalność gospodarczą. Ponadto późniejsza rejestracja nie powinna być przeszkodą do uznania prawa podatnika do odliczenia nawet w sytuacji gdy pomiędzy rozpoczęciem działalności a momentem rejestracji upłynęło kilka miesięcy.

Dlatego też biorąc pod uwagę powyższe, opóźniona rejestracja jako podatnika VAT czynnego nie spowodowała utraty prawa do odliczenia podatku naliczonego za okres od marca do sierpnia 2016 r. Cały podatek VAT naliczony wynika z zakupów, które Wnioskodawczyni poczyniła w celu przeprowadzenia remontu i dostosowania lokalu do prowadzenia sprzedaży opodatkowanej. Ponadto żaden przepis nie wskazuje, że nie można złożyć zgłoszenia aktualizacyjnego VAT-R, w którym będzie wskazany wcześniejszy, ale faktyczny moment rozpoczęcia działalności gospodarczej, który w przypadku Wnioskodawczyni jest 10 marca 2016 r., o co Wnioskodawczyni chce skutecznie wystąpić do Urzędu Skarbowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarte zostało w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie, z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Powyższe regulacje oznaczają, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przepisy art. 86 ust. 10 i ust. 11 ustawy o VAT wskazują na terminy, w jakich podatnik może z tego uprawnienia skorzystać.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy o VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

W myśl art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Stosownie do art. 86 ust. 11 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

W art. 86 ust. 13 ustawy o VAT przewidziano, że jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a.

Ustawodawca stworzył zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści ww. art. 88 ust. 4 ustawy o VAT nie wynika jednakże, by do nabycia uprawnienia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego koniecznym było posiadanie statusu podatnika VAT czynnego w momencie otrzymania faktury dokumentującej zakup towaru lub usługi. W dacie otrzymania faktury koniecznym jest aby podmiot, który ją otrzymuje był podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, czyli podmiotem wykonującym samodzielnie działalność gospodarczą (zdefiniowaną w ust. 2 tegoż artykułu), bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Tak więc, podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego (podatnik musi posiadać taki status w momencie realizacji uprawnienia).

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy o VAT podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Stosownie do art. 96 ust. 3 ustawy o VAT podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

W myśl art. 96 ust. 4 ustawy o VAT Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika jako "podatnika VAT czynnego", a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego", i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Jak wynika z art. 96 ust. 5 ustawy o VAT jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

1.

przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;

2.

przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;

3.

przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;

4.

przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Rejestracji należy dokonać przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 ustawy o VAT, przy czym przepis nie określa, jak wcześnie rejestracja powinna nastąpić. Natomiast powinna ona nastąpić najpóźniej w dzień poprzedzający dokonanie pierwszej czynności opodatkowanej. Rejestracji należy dokonać w urzędzie skarbowym, którego właściwość określa art. 2 pkt 13 ustawy o VAT.

Należy zauważyć, że w momencie złożenia zgłoszenia rejestracyjnego podatnik spełni warunek formalny i od tego momentu może realizować uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

Stosownie do art. 99 ust. 2 ustawy o VAT mali podatnicy, którzy wybrali metodę kasową, składają w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale.

Jednocześnie należy wskazać, że do podstawowych zasad wspólnego systemu VAT należy między innymi zasada neutralności podatku dla podatnika, rozumiana jako stosowanie podatku od towarów i usług na wszystkich etapach obrotu gospodarczego z równoczesnym prawem do potrącenia podatku zawartego w poprzedniej fazie obrotu.

Mając na uwadze powołane powyżej regulacje wskazać należy, że prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT) kształtuje się w danym okresie rozliczeniowym. Zdarzeniem uprawniającym do obniżenia podatku należnego - co wprost wynika z art. 86 ust. 10 i 10b ustawy o VAT - jest przy tym powstanie obowiązku podatkowego oraz otrzymanie faktury, a ewentualne późniejsze rozliczenie podatku jest konsekwencją już nabytego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego. Prawo do obniżenia podatku należnego powstaje u wszystkich podatników, o ile wykażą, że zakupy były związane z bieżącą lub przyszłą działalnością opodatkowaną, a warunek rejestracji jest niezbędny wyłącznie do skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia podatku należnego.

Ponadto należy rozróżnić moment powstania prawa do odliczenia od momentu skorzystania z tego prawa. Jak już wskazano, jego realizacja następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia i aby skutecznie zrealizować już powstałe uprawnienie, podatnik musi usunąć - najpóźniej przed skorzystaniem z tego prawa - wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który uniemożliwia identyfikowanie go jako podatnika.

Zatem stwierdzić należy, że ustawa o podatku od towarów i usług nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów poczynionych przed rejestracją, o ile występują przesłanki, że zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżącej (lub przyszłej) działalności opodatkowanej (oraz ewentualnie spełniać inne warunki określone w przepisach ustawy o VAT). Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny, a zatem podatnik nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie powstania obowiązku podatkowego i otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego w momencie realizacji uprawnienia.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w dniu 10 marca 2016 r. Wnioskodawczyni założyła firmę i rozpoczęła działalność gospodarczą w zakresie prowadzenia restauracji i innych stałych placówek gastronomicznych. Zamiarem Wnioskodawczyni od pierwszego dnia prowadzenia działalności, było uzyskanie statusu czynnego podatnika podatku od towarów i usług, rezygnując ze zwolnienia w oparciu o art. 113 ust. 9 ustawy VAT. Działalność Wnioskodawczyni mieści się w lokalu, który musiał najpierw przejść adaptację w postaci remontu i dostosowania wynajętych pomieszczeń dla potrzeb prowadzenia placówki gastronomicznej. Wnioskodawczyni od samego początku chciała skorzystać z obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupionych materiałów remontowych, wykonanych usług czy zakupionych środków trwałych, które będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania działalności opodatkowanej. W pierwszych miesiącach prowadzonego remontu Wnioskodawczyni nie miała żadnej sprzedaży. Dopiero w czerwcu wystąpiła pierwsza sprzedaż, która została udokumentowana fakturą VAT sprzedaży z wykazanym podatkiem VAT należnym 23%. Ponadto od samego początku tj. od miesiąca marca 2016 r. prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą Wnioskodawczyni zachowywała się jako czynny podatnik VAT składając deklarację VAT-7 wykazując w nich zakup materiałów i usług i kwotę podatku VAT naliczonego do odliczenia, a dokonując sprzedaży w miesiącu czerwcu 2016 r. wykazując ją jako sprzedaż opodatkowaną. W miesiącu sierpniu Wnioskodawczyni powzięła informację, że nie został dopełniony obowiązek zgłoszenie rejestracyjnego VAT-R. Wnioskodawczyni chciała złożyć zgłoszenie rejestracyjne VAT-R i w pozycji 38 wskazać datę faktycznego momentu rozpoczęcia działalności tj. 10 marca 2016 r., a w polu 57 jako pierwszy miesiąc złożenia deklaracji VAT-7 wskazać marzec 2016 r. - zgłoszenie w takiej formie nie zostało przyjęte przez Urząd Skarbowy. Wnioskodawczyni udzielono informacji, że jedyną możliwością jaką posiada jest złożenie zgłoszenia VAT-R i stanie się czynnym podatnikiem od września 2016 r. - co Wnioskodawczyni uczyniła. Następnie Wnioskodawczyni próbowała złożyć zgłoszenie aktualizacyjne zmieniające datę stania się czynnym podatnikiem od marca 2016 r. wraz z pismem wyjaśniającym całą sytuację i przyczynę z powodu której Wnioskodawczyni nie złożyła terminowo zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, i w tym przypadku odmówiono Wnioskodawczyni przyjęcia takiego zgłoszenia.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT z faktur wystawionych na jej rzecz od dnia faktycznego rozpoczęcia działalności gospodarczej, tj. od dnia 10 marca 2016 r. i otrzymanych przed dokonaniem rejestracji dla celów podatku VAT (złożenia formularza VAT-R) - tj. przed wrześniem 2016 r., ponieważ zakupy te związane są z działalnością opodatkowaną Wnioskodawczyni. W analizowanej sprawie należy zwrócić uwagę na to, że jak sama Wnioskodawczyni wskazała - Jej zamiarem od pierwszego dnia prowadzenia działalności, było uzyskanie statusu czynnego podatnika podatku od towarów i usług, rezygnując ze zwolnienia w oparciu o art. 113 ust. 9 ustawy o VAT. Od samego początku tj. od miesiąca marca 2016 r. prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą Wnioskodawczyni zachowywała się jako czynny podatnik VAT składając deklarację VAT-7 wykazując w nich zakup materiałów i usług i kwotę podatku VAT naliczonego do odliczenia, a dokonaną sprzedaż w miesiącu czerwcu 2016 r. wykazała jako sprzedaż opodatkowaną. Okoliczności te wskazują, że Wnioskodawczyni, mimo formalnego braku rejestracji do podatku VAT, zachowywała się jak zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług, a zatem niemający zamiaru korzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy o VAT. Powyższe okoliczności wskazują, że Wnioskodawczyni od chwili rozpoczęcia działalności zamierzała być czynnym podatnikiem podatku VAT, jednakże nie dopełniła formalnego obowiązku złożenia dokumentów rejestracyjnych. W tej sytuacji, Wnioskodawczyni po złożeniu zgłoszenia rejestracyjnego ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymanych przed złożeniem formularza VAT-R, z uwzględnieniem zapisów wynikających z art. 86 i art. 88 ustawy o VAT.

Należy zauważyć, że w celu realizacji przysługującego Wnioskodawczyni prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego, jest Ona zobowiązana do złożenia aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, ze wskazaniem daty rezygnacji z prawa do zwolnienia od podatku VAT, tj. daty faktycznego rozpoczęcia działalności gospodarczej - 10 marca 2016 r. oraz okresu rozliczeniowego, za który Wnioskodawczyni złożyła pierwszą deklarację podatkową VAT-7 - marzec 2016 r.

Zatem, Wnioskodawczyni na podstawie art. 86 i art. 88 ustawy o VAT ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów służących wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT, wystawionych na Jej rzecz od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej, w deklaracjach VAT-7 za właściwe okresy rozliczeniowe tj. w terminach określonych art. 86 ust. 10, ust. 10b i ust. 11 ustawy o VAT, pomimo późniejszej rejestracji jako podatnik VAT czynny. Jednocześnie Wnioskodawczyni ma prawo do złożenia zgłoszenia aktualizacyjnego VAT-R wykazując w pozycji 38 rezygnację ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o VAT z dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej, tj. 10 marca 2016 r. i zgłoszenia jako pierwszego miesiąca do złożenia deklaracji VAT-7 - marzec 2016 r.

W związku z powyższymi okolicznościami stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl