1462-IPPP2.4512.67.2017.1.RR - Brak prawa do odliczenia VAT przez stowarzyszenie w związku z realizacją projektu ekologiczno-edukacyjnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 marca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 1462-IPPP2.4512.67.2017.1.RR Brak prawa do odliczenia VAT przez stowarzyszenie w związku z realizacją projektu ekologiczno-edukacyjnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 stycznia 2017 r. (data wpływu 31 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Towarzystwo (T.) to założona w 1991 r. organizacja pozarządowa (działająca w formie stowarzyszenia) o statusie pożytku publicznego, zajmująca się ochroną dzikich ptaków i ich siedlisk.

Celem Stowarzyszenia jest zachowanie dziedzictwa przyrodniczego dla dobra obecnych i przyszłych pokoleń. Działania te wspiera rzesza kilku tysięcy członków i wolontariuszy.

Stowarzyszenie jest partnerem światowej federacji towarzystw ochrony ptaków jest jedną z największych organizacji chroniących przyrodę w Polsce. Prowadzi działania zmierzające do ochrony ptaków, a przez to ochrony całej przyrody. W celu zwiększenia skuteczności, działania są skoncentrowane przede wszystkim na priorytetowych gatunkach, siedliskach i ostojach. Równolegle z działaniami w zakresie cennych siedlisk przyrodniczych oraz siedlisk ptaków, zgodnie ze statutem organizacji, T. prowadzi działania edukacyjne.

T. ubiega się o dofinansowanie projektu, wniosek w tej sprawie został złożony na konkurs Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, działania 2.4 Ochrona przyrody i edukacja ekologiczna, podtyp projektu. Zwiększanie drożności korytarzy ekologicznych lądowych i wodnych o zasięgu lokalnym i regionalnym mających znaczenie dla ochrony różnorodności biologicznej i adaptacji do zmian klimatu.

Projekt ma na celu stworzenie i utrzymanie sieci korytarzy ekologicznych o randze regionalnej, przyjmujących formę łańcucha siedlisk pomostowych (ang. stepping stones), łączących znane, stabilne populacje (stanowiące populacje źródłowe metapopulacji) z miejscami stwierdzeń pojedynczych terytorialnych samców wodniczki, dotychczas odizolowanych (populacje ujściowe metapopulacji). Umożliwi to przemieszczanie się młodych osobników w pierwszym okresie po opuszczeniu gniazd w nowe miejsca i zwiększy możliwość ich zajmowania w kolejnych sezonach lęgowych, niezależnie od warunków pogodowo - kimatycznych. Tym samym zwiększy się obszar zajmowany przez metapopulację i jej stabilność, w tym odporność na zmiany klimatu, antropopresję i degradację środowiska. Działania projektowe będą miały podobny wpływ na populacje innych gatunków ptaków wróblowych, zajmujących zbliżone siedliska - rokitniczki, potrzosa, łozówki, brzęczki, trzciniaka i trzcinniczka.

Działania realizowane w projekcie obejmują identyfikację obszarów spełniających wymagania siedliskowe wodniczki lub takich, które staną się odpowiednie dla gatunku po właściwym uregulowaniu stosunków wodnych. Na tych obszarach będą prowadzone zabiegi utrzymania siedlisk - odkrzaczanie i koszenie roślinności. W miejscach, gdzie będzie konieczna regulacja poziomu wody, planowana jest budowa urządzeń piętrzących (zastawek betonowych i drewnianych).

Realizowane zadania, zgodnie z kategoriami wyszczególnionymi w Harmonogramie Realizacji Projektu, obejmują:

I. Przygotowanie dokumentacji projektowej i przetargowej.

I.1 Przygotowanie dokumentacji przedprojektowej dla urządzeń piętrzących.

II. Realizacja przedsięwzięcia:

II.1.1 Raport otwarcia.

II.1.2 Selekcja obszarów działań projektowych.K

II.1.3 Renaturyzacja powierzchni stanowiących potencjalne siedliska pomostowych.

II.1.4 Utrzymanie istniejących siedlisk pomostowych.

II.1.5 Monitoring ornitologiczny.

II.2.1 Renaturyzacja powierzchni stanowiących potencjalne siedliska pomostowe - zakup sprzętu i wyposażenie.

II.2.2 Monitoring ornitologiczny - zakup sprzętu i wyposażenia.

II.3.1 Renaturyzacja powierzchni stanowiących potencjalne siedliska pomostowe - budowa urządzeń piętrzących.

III. Komunikacja i rozpowszechnianie informacji nt. efektów projektu oraz monitorowanie/ewaluacja efektów projektu.

III.1.1 Podstrona projektu do strony internetowej T. - wykonanie i obsługa, zamieszczanie publikacji związanych z przebiegiem projektu w kwartalniku Ptaki oraz naklejek na sprzęt/wyposażenie.

III.1.2 Organizacja sympozjum tematycznego podsumowującego wyniki projektu i uczestnictwo w konferencjach.

IV. Zarządzanie projektem.

Wymienione działania są związane z czynnościami nieopodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z prowadzonymi działaniami, wymienionymi w opisie sprawy, związanymi z czynnościami nieopodatkowanymi w ramach realizacji projektu, Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji tych działań?

Zdaniem Wnioskodawcy: w świetle przedstawionego stanu faktycznego jak i poniższej argumentacji prawnej, Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów (w tym stanowiących środki trwałe) i usług nabytych w celu realizacji wyżej wymienionego projektu, związanych z czynnościami nieopodatkowanymi.

Artykuł 86 ust. 1 Ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., dalej "uptu") zawiera ogólną zasadę, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 uptu, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przepis ten wyraża zatem prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego odnoszącego się tylko do realizacji czynności opodatkowanych.

Opisane w stanie faktycznym działania nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych i Stowarzyszenie jako organizacja pożytku publicznego nie realizuje w tym zakresie żadnych przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usług są wykorzystywane do wykonywana czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT, oraz niepodlegających temu podatkowi. Ustawa wyłącza zatem, możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, oraz podatku naliczonego związanego nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ww. ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie jest organizacją pozarządową o statusie pożytku publicznego, zajmującą się ochroną dzikich ptaków i ich siedlisk. Stowarzyszenie ubiega się o dofinansowanie projektu, wniosek w tej sprawie został zgłoszony na konkurs, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, działania Ochrona przyrody i edukacja ekologiczna, podtyp projektu. Zwiększanie drożności korytarzy ekologicznych lądowych i wodnych o zasięgu lokalnym i regionalnym mających znaczenie dla ochrony różnorodności biologicznej i adaptacji do zmian klimatu. Wnioskodawca wskazał, że działania Stowarzyszenia związane są z czynnościami nieopodatkowanymi podatkiem od towarów usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do wskazania, czy w związku z prowadzonymi czynnościami nieopodatkowanymi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji działań.

Rozpatrując kwestię prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru podatku VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnień do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej lub zwolnionych od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego nie płacąc podatku należnego.

Dlatego też po uwzględnieniu opisu analizowanej sprawy i treści wskazanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, stwierdzić należy, że skoro (jak wskazał Wnioskodawca) realizacja przedmiotowych działań związana jest czynnościami nieopodatkowanymi w ramach realizacji projektu, to w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Zatem mając na uwadze przywołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że nie zostaną spełnione przesłanki art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakup towarów i usług dokonywanych w celu realizacji działań związanych z realizacja projektu.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl