1462.IPPP1.4512.939.16.1.EK - VAT w zakresie prawidłowości przedstawionego sposobu alokacji wydatków.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 listopada 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie 1462.IPPP1.4512.939.16.1.EK VAT w zakresie prawidłowości przedstawionego sposobu alokacji wydatków.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2016 r. (data wpływu 9 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości przedstawionego sposobu alokacji wydatków - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości przedstawionego sposobu alokacji wydatków.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca, będący zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: "VAT"), wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu VAT - zarówno uprawniające, jak i nieuprawniające do odliczenia VAT naliczonego.

Głównym elementem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest wykonywanie czynności opodatkowanych VAT (uprawniających do odliczenia VAT naliczonego), obejmujących w szczególności wydawanie i rozprowadzanie w kraju i za granicą wszelkiego rodzaju publikacji nieperiodycznych i periodycznych, w tym opracowywanie i wydawanie podręczników szkolnych, książek pomocniczych dla uczniów i nauczycieli, rozprowadzanie środków audiowizualnych i publikacji wydawnictw krajowych i zagranicznych, a także organizowanie i prowadzenie dystrybucji tytułów wydawniczych.

Jednocześnie, Wnioskodawca wykonuje czynności zwolnione od opodatkowania VAT (niedające prawa do odliczenia), obejmujące m.in. organizowanie szkoleń zawodowych, refakturowanie usług medycznych zakupionych dla pracowników, etc.

W celu odpowiedniej kontroli kosztów oraz jak najlepszego powiązania wydatków z poszczególnymi obszarami działalności, Wnioskodawca wyodrębnił w swojej strukturze organizacyjnej tzw. centra kosztowe/miejsca powstawania kosztów (dalej: "MPK"). MPK, co do zasady, odpowiadają poszczególnym jednostkom organizacyjnym lub funkcjonalnym Wnioskodawcy.

Wnioskodawca, co do zasady, przyporządkowuje dokonywane zakupy do poszczególnych MPK w taki sposób, aby dany zakup został alokowany do MPK, w którego działalności jest / będzie rzeczywiście wykorzystywany. W sytuacji, gdy zakup jest związany z działalnością więcej niż jednego MPK, Wnioskodawca przyporządkowuje taki zakup do odpowiednich MPK, stosując m.in. tzw. klucze alokacji, które zdaniem Wnioskodawcy najdokładniej i możliwie precyzyjnie odzwierciedlają powiązanie zakupu z poszczególnymi MPK.

W ramach rozwoju prowadzonej działalności, Wnioskodawca dokonał połączenia przez przejęcie Szkoły Języków Obcych "L." sp. z o.o. (dalej: "L." lub "Spółka Przejmowana"). Po połączeniu Wnioskodawca wstąpił we wszelkie prawa i obowiązki Spółki Przejmowanej, w tym prawa i obowiązki podatkowe.

A. Rozliczenia VAT Wnioskodawcy - przed połączeniem

Alokacja podatku VAT naliczonego

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca dokonuje szeregu zakupów towarów i usług związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa. Zakupy te dokonywane są na potrzeby całości prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności, bądź też na potrzeby określonych obszarów tej działalności.

Jednocześnie, Wnioskodawca dokonuje powiązania ponoszonych wydatków z poszczególnymi obszarami prowadzonej działalności w taki sposób, aby dany wydatek został przyporządkowany do działalności uprawniającej bądź nieuprawniającej do odliczenia VAT naliczonego lub do tzw. działalności mieszanej (tzn. obejmującej jednocześnie działalność uprawniającą i nieuprawniającą do odliczenia VAT naliczonego).

Powyższa alokacja wydatków przeprowadzana jest w sposób dwustopniowy:

(i) alokacja bezpośrednia wydatków do danego rodzaju działalności

W przypadku wydatków, które można w sposób bezpośredni i jednoznaczny przyporządkować do danego rodzaju działalności (tj. uprawniającej bądź nieuprawniającej do odliczenia VAT naliczonego) - niezależnie od ich przypisania do określonego MPK - Wnioskodawca dokonuje tzw. bezpośredniej alokacji wydatków.

Tym samym, w wyniku bezpośredniej alokacji wydatków, Wnioskodawca dokonuje odliczenia VAT naliczonego w pełnej wysokości od zakupów wykorzystywanych wyłącznie do działalności opodatkowanej VAT. Przykładem tego rodzaju kosztów są m.in. książki nabywane przez Spółkę w celu dalszej sprzedaży hurtowej lub detalicznej - tzn. jeśli dana książka jest przedmiotem dalszej odsprzedaży opodatkowanej VAT, Spółka odlicza od zakupu takiej książki VAT naliczony w pełnej wysokości, niezależnie od tego do jakiego MPK wydatek ten został przypisany.

Z kolei w przypadku, gdy dany zakup dokonywany jest wyłącznie na cele działalności nieuprawniającej do odliczenia VAT naliczonego, Wnioskodawca nie odlicza VAT naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej ten zakup. Przykładowo - w przypadku gdy Spółka dokonuje zakupu materiałów wyłącznie na potrzeby prowadzenia szkoleń, podlegających zwolnieniu od VAT - Spółka nie odlicza VAT od takiego wydatku, niezależnie od tego do jakiego MPK wydatek ten został przypisany.

(ii) alokacja wydatków do określonego MPK:

Niemniej jednak, Wnioskodawcy ponosi również szereg wydatków, których nie da się w sposób jednoznaczny bezpośrednio powiązać wyłącznie z działalnością uprawniającą lub wyłącznie z działalnością nieuprawniającą do odliczenia VAT naliczonego (np. koszty wyposażenia, materiałów biurowych, sprzątania biur, zużycia mediów itp.).

W konsekwencji, celem realizacji zapisów ustawy o VAT i dokonania odliczenia VAT naliczonego, Wnioskodawca dokonuje powiązania poszczególnych MPK funkcjonujących we Wnioskodawcy z rodzajem sprzedaży, w jaką dane MPK jest zaangażowane (Wnioskodawca dokonuje klasyfikacji MPK, tj. ustala zakres wykonywanych przez dany MPK czynności). Na podstawie powyższego Wnioskodawcy ustala, które MPK są:

a.

związane wyłącznie ze sprzedażą dającą prawo do odliczenia VAT naliczonego;

b.

związane wyłącznie ze sprzedażą niedającą prawa do odliczenia VAT naliczonego;

c.

związane z tzw. sprzedażą mieszaną (obejmującą jednocześnie sprzedaż, o której mowa w piet.a. i b. powyżej) i których nie można jednoznacznie przyporządkować tylko do jednego rodzaju prowadzonej sprzedaży.

Następnie - wykorzystując alokację wydatków do określonych MPK - Wnioskodawca przyporządkowuje kwoty VAT naliczonego (którego powiązanie nie jest możliwe poprzez bezpośrednią alokację wyłącznie z działalnością nieuprawniającą lub działalnością uprawniającą do odliczenia VAT), wynikającego z dokonanych zakupów towarów i usług do konkretnych MPK, W efekcie, poprzez powiązanie z konkretnym MPK, Wnioskodawca określa związek danego wydatku z konkretnym rodzajem prowadzonej działalności (tj. sprzedażą uprawniającą do odliczenia VAT naliczonego, sprzedażą nieuprawniającą do takiego odliczenia lub też z tzw. sprzedażą mieszaną).

W rezultacie, podatek VAT naliczony (którego powiązanie nie jest możliwe poprzez bezpośrednią alokację wyłącznie z działalnością nieuprawniającą lub działalnością uprawniającą do odliczenia VAT) dotyczący danego zakupu jest odliczany w zależności od rodzaju sprzedaży, z którym jest związana działalność MPK, do których przedmiotowy wydatek został przypisany, tj.:

* w przypadku alokacji wydatku do MPK związanych wyłącznie z działalnością uprawniającą do odliczenia - podatek VAT naliczony podlega odliczeniu w pełnej wysokości.

* w przypadku alokacji wydatku do MPK związanych wyłącznie z działalnością nieuprawniającą do odliczenia - podatek VAT naliczony nie podlega odliczeniu.

* w przypadku alokacji wydatku do MPK związanych jednocześnie z działalnością uprawniającą, jak i nieuprawniającą do odliczenia - podatek VAT naliczony podlega odliczeniu według obliczonego uprzednio współczynnika struktury sprzedaży (dalej: "WSS"), o którym mowa w art, 90 ust. 3 ustawy o VAT.

Przykładowo - Spółka traktuje określone działy wewnętrzne jako oddzielne MPK. Wydatki związane z funkcjonowaniem danego działu (np. koszty wyposażenia, materiałów biurowych, sprzątania biur, zużycia mediów itp.) Wnioskodawca traktować będzie odpowiednio:

* jako wydatki związane wyłącznie z działalnością uprawniającą do odliczenia (podatek VAT naliczony podlega odliczeniu w pełnej wysokości) - w przypadku gdy dany dział (MPK) jest zaangażowany wyłącznie w działalnością opodatkowaną VAT,

* jako wydatki związane wyłącznie z działalnością nieuprawniającą do odliczenia (podatek VAT naliczony nie podlega odliczeniu) - w przypadku gdy dany dział (MPK) jest zaangażowany wyłącznie w działalnością zwolnioną od VAT,

* jako wydatki związane zarówno z tzw. działalnością mieszaną (podatek VAT naliczony podlega odliczeniu w oparciu o WSS) - w przypadku gdy dany dział (MPK) jest zaangażowany w wykonywanie działalności opodatkowanej i zwolnionej od VAT,

Z uwagi na fakt, iż co do zasady, wszystkie wydatki Wnioskodawcy są alokowane do odpowiednich MPK, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że po dokonaniu bezpośredniej alokacji opisanej powyżej, alokacja do MPK powinna być wykorzystywana do określania, czy dane zakupy są związane wyłącznie ze sprzedażą dającą prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, wyłącznie ze sprzedażą, która nie daje takiego prawa, czy też dane zakupy są związane zarówno ze sprzedażą dającą, jak i niedającą prawa do odliczenia VAT naliczonego (a naliczony podatek VAT powinien być rozliczony przy zastosowaniu WSS).

Wydatki, które nie zostały alokowane do odpowiednich MPK, a jednocześnie - nie można ich powiązać bezpośrednio ze sprzedażą uprawniającą do odliczenia VAT, bądź nieuprawniającą do odliczenia VAT - Wnioskodawca traktuje jako wydatki związane z tzw. sprzedażą mieszaną,

B. Rozliczenia VAT Spółki Przejmowanej

Do dnia połączenia z Wnioskodawcą, Spółka Przejmowana była jednym z większych ośrodków nauczania języków obcych i prowadzi zajęcia w oddziałach zlokalizowanych w największych miastach w Polsce. Działalność ta jest zasadniczo objęta zwolnieniem z opodatkowania VAT i zasadniczo nie dawała Spółce Przejmowanej prawa do odliczenia VAT naliczonego.

Oprócz powyższych usług, Spółka Przejmowana wykonywała również czynności podlegające opodatkowaniu VAT - nieobjęte zwolnieniem z VAT (m.in. podnajem powierzchni na rzecz innych podmiotów, wykonywanie tłumaczeń, przeprowadzanie egzaminów kompetencyjnych z zakresu języków obcych, organizacja kursów maturalnych, etc.), które dawały Spółce Przejmowanej możliwość skorzystania z prawa do odliczenia VAT naliczonego.

Spółka Przejmowana - na potrzeby rozliczeń VAT - dokonywała powiązania ponoszonych wydatków z poszczególnymi obszarami prowadzonej działalności w taki sposób, aby dany wydatek został przyporządkowany do działalności uprawniającej bądź nieuprawniającej do odliczenia VAT lub do działalności mieszanej.

Tak jak w przypadku Wnioskodawcy, MPK Spółki Przejmowanej stanowiły jej centra kosztowe/miejsca powstania kosztów, co do zasady, odpowiadające poszczególnym jednostkom organizacyjnym / funkcjonalnym Spółki Przejmowanej. Podobnie jak Wnioskodawcy, Spółka Przejmowana przyporządkowywała dokonywane zakupy do poszczególnych MPK w taki sposób, aby dany zakup został alokowany do MPK, w którego działalności jest / będzie rzeczywiście wykorzystywany. W sytuacji, gdy zakup był związany z działalnością więcej niż jednego MPK, Spółka Przejmowana przyporządkowywała taki zakup do odpowiednich MPK, stosując m.in. tzw. klucze alokacji, które zdaniem Spółki Przejmowanej najdokładniej i możliwie precyzyjnie odzwierciedlają powiązanie zakupu z poszczególnymi MPK.

Spółka Przejmowana dokonywała alokacji podatku VAT naliczonego w sposób dwustopniowy-analogiczny do Wnioskodawcy, tj.:

i. w pierwszej kolejności, dla celów VAT Spółka Przejmowana dokonywała bezpośredniej alokacji wydatków do działalności uprawniającej lub nieuprawniającej do odliczenia VAT (niezależnie od ich alokacji do MPK), a następnie

ii. w zakresie wydatków, których nie można w sposób jednoznaczny bezpośrednio powiązać wyłącznie z działalnością uprawniającą do odliczenia VAT naliczonego, bądź nieuprawniającą do odliczenia, Spółka Przejmowana przyporządkowywała kwoty VAT naliczonego (wynikającego z dokonanych zakupów towarów i usług) do konkretnych MPK.

W efekcie - w zakresie wydatków, których nie można w sposób jednoznaczny bezpośrednio powiązać wyłącznie z działalnością uprawniającą do odliczenia VAT naliczonego, bądź nieuprawniającą do odliczenia - poprzez powiązanie z konkretnym MPK, Spółka Przejmowana określała związek danego wydatku z konkretnym rodzajem prowadzonej działalności (tj. sprzedażą uprawniającą do odliczenia VAT naliczonego, sprzedażą nieuprawniającą do takiego odliczenia lub też z tzw. sprzedażą mieszaną).

W rezultacie, podatek VAT naliczony (którego powiązanie nie jest możliwe poprzez bezpośrednią alokację wyłącznie z działalnością nieuprawniającą lub działalnością uprawniającą do odliczenia VAT) dotyczący danego zakupu byl odliczany przez Spółkę Przejmowaną w zależności od rodzaju sprzedaży, z którym jest związana działalność MPK, do których przedmiotowy wydatek został przypisany, tj.:

* w przypadku alokacji wydatku do MPK związanych wyłącznie z działalnością uprawniającą do odliczenia - podatek VAT naliczony podlega odliczeniu w pełnej wysokości.

* w przypadku alokacji wydatku do MPK związanych wyłącznie z działalnością nieuprawniającą do odliczenia - podatek VAT naliczony nie podlega odliczeniu.

* w przypadku alokacji wydatku do MPK związanych jednocześnie z działalnością uprawniającą, jak i nieuprawniającą do odliczenia - podatek VAT naliczony podlega odliczeniu według obliczonego WSS.

Wydatki, które nie zostały alokowane do odpowiednich MPK, a jednocześnie - nie można ich powiązać bezpośrednio ze sprzedażą uprawniającą do odliczenia VAT, bądź nieuprawniającą do odliczenia VAT - Spółka Przejmowana traktowała jako wydatki związane z tzw. sprzedażą mieszaną.

C. Rozliczenia VAT Wnioskodawcy - po połączeniu

Po dniu połączenia ze Spółką Przejmowaną, zakres działalności Wnioskodawcy uległ zmianie w ten sposób, że Wnioskodawca kontynuuje działalność Spółki Przejmowanej w ramach funkcjonującego przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

W konsekwencji, po dniu połączenia Wnioskodawcy kontynuuje stosowaną dotychczas (zarówno przez Wnioskodawcy jak i L.) dwustopniową metodologię alokacji podatku VAT naliczonego do określonego rodzaju działalności - z uwzględnieniem i ewentualnym wykorzystaniem MPK utworzonych w ramach Spółki Przejmowanej.

Z uwagi na fakt, iż co do zasady wydatki Wnioskodawcy są alokowane do odpowiednich MPK, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że po dokonaniu bezpośredniej alokacji opisanej powyżej, alokacja do MPK powinna być wykorzystywana do określania, czy dane zakupy są związane wyłącznie ze sprzedażą dającą prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, wyłącznie ze sprzedażą, która nie daje takiego prawa, czy też dane zakupy są związane zarówno ze sprzedażą dającą, jak i niedającą prawa do odliczenia VAT naliczonego (a naliczony podatek VAT powinien być rozliczony przy zastosowaniu WSS).

Z kolei w przypadku wydatków, które nie zostały alokowane do odpowiednich MPK, a jednocześnie - nie można ich powiązać bezpośrednio ze sprzedażą uprawniającą do odliczenia VAT, bądź nieuprawniającą do odliczenia VAT - należy przyjąć, iż wydatki te związane są ze sprzedażą dającą, jak i niedającą prawa do odliczenia VAT naliczonego (tzw. sprzedażą mieszaną).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy przedstawiony powyżej sposób przyporządkowywania dokonanych zakupów do MPK, jak również do określonego rodzaju sprzedaży - odnoszący się zarówno do rozliczeń VAT Wnioskodawcy przed połączeniem jak i po połączeniu ze Spółką Przejmowaną - należy uznać za zgodny z regulacją art. 90 ustawy o VAT i w konsekwencji poprawny z punktu widzenia ustalenia zakresu prawa Wnioskodawcy do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów?

Zdaniem Wnioskodawcy:

przedstawiony powyżej sposób przyporządkowywania dokonanych zakupów do MPK, jak również do określonego rodzaju sprzedaży - odnoszący się zarówno do rozliczeń VAT Wnioskodawcy przed połączeniem jak i po połączeniu ze Spółką Przejmowaną - należy uznać za zgodny z regulacją art. 90 ustawy o VAT i w konsekwencji poprawny z punktu widzenia ustalenia zakresu prawa Wnioskodawcy do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawiony powyżej sposób przyporządkowywania dokonanych zakupów do MPK, jak również do określonego rodzaju sprzedaży - odnoszący się zarówno do rozliczeń VAT Wnioskodawcy przed połączeniem jak i po połączeniu ze Spółką Przejmowaną-należy uznać za zgodny z regulacją art. 90 ustawy o VAT i w konsekwencji za poprawny z punktu widzenia ustalenia prawa Wnioskodawcy do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów.

Zgodnie z obowiązującym art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi VAT przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupach towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku VAT naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Natomiast, w myśl art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie kwot związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do odliczenia, podatnik ustala kwotę podatku VAT naliczonego w oparciu o WSS.

Mając na uwadze powyższe przepisy należy uznać, że Wnioskodawca będzie postępować poprawnie alokując dany wydatek (w tym podatek VAT naliczony) do konkretnego rodzaju sprzedaży (tj. sprzedaży uprawniającej do odliczenia podatku VAT naliczonego, sprzedaży nieuprawniającej do takiego odliczenia oraz sprzedaży mieszanej, tj. zarówno uprawniającej, jak i nieuprawniającej do odliczenia tego podatku) - w pierwszej kolejności poprzez dokonanie alokacji bezpośredniej wydatku (do sprzedaży uprawniającej do odliczenia podatku VAT naliczonego, bądź do sprzedaży nieuprawniającej do takiego odliczenia), a gdy taka jednoznaczna alokacja nie jest możliwa, poprzez powiązanie danego wydatku z funkcjonowaniem określonego MPK (w sytuacji, gdy wydatek jest związany z działalnością więcej niż jednego MPK, powiązanie danego wydatku z MPK, następuje przy zastosowaniu m.in. tzw. kluczy alokacji, które zdaniem Wnioskodawcy najdokładniej i możliwie precyzyjnie odzwierciedlają powiązanie zakupu z poszczególnymi MPK).

Sposób dokonywania alokacji wydatków do danej sfery aktywności podatnika nie został wprost określony w ustawie o VAT. Ustawa o VAT nakazuje podatnikom jedynie dokonywanie w pierwszej kolejności alokacji bezpośredniej danego wydatku do konkretnego rodzaju działalności podatnika, jeżeli taka alokacja jest możliwa. Niezależnie jednak od powyższego, metodologia dokonywania alokacji wydatków do danego typu działalności podatnika powinna maksymalnie dokładnie odzwierciedlać charakter i przeznaczenie takich wydatków.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawiony powyżej sposób określania prawa Wnioskodawcy do odliczania podatku VAT naliczonego - opierający się na alokacji danego wydatku (podatku VAT naliczonego) do MPK (przy ewentualnym zastosowaniu odpowiednich kluczy alokacji), gdy nie jest możliwa jednoznaczna alokacja wydatku wyłącznie do działalności uprawniającej do odliczenia podatku VAT naliczonego bądź sprzedaży nieuprawniającej do takiego odliczenia - należy uznać za metodę gwarantującą najwłaściwsze przyporządkowanie wydatku do danego rodzaju działalności prowadzonej przez Wnioskodawcy. Zastosowanie takiej metodologii pozwala tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, na pełną i właściwą realizację celów, jakie miała w tym zakresie realizować ustawa o VAT.

Na poprawność zaprezentowanego powyżej podejścia wskazuje również utrwalona linia interpretacyjna organów podatkowych.

Wnioskodawca podkreśla, iż w interpretacji indywidualnej z dnia 6 października 2014 r. (sygn. IPPP3/443-638/14-2/KT) - wydanej w odniesieniu do analogicznego stanu faktycznego -Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w pełni zaaprobował stanowisko podatnika, zgodnie z którym:

"Sposób dokonywania alokacji wydatków do danej sfery aktywności podatnika nie został wprost określony w ustawie o VAT. Ustawa o VAT nakazuje podatnikom jedynie dokonywanie w pierwszej kolejności alokacji bezpośredniej danego wydatku do konkretnego rodzaju działalności podatnika, jeżeli taka alokacja jest możliwa. Niezależnie jednak od powyższego, metodologia dokonywania alokacji wydatków do danego typu działalności podatnika powinna maksymalnie dokładnie odzwierciedlać charakter i przeznaczenie takich wydatków. Przedstawiony powyżej sposób określania prawa Spółki do odliczania podatku VAT naliczonego, w przypadku, gdy nie jest możliwa jednoznaczna alokacja wydatku do określonego rodzaju działalności w oparciu o alokację danego wydatku (podatku VAT naliczonego) do MPK, w związku z funkcjonowaniem których został on poniesiony, zdaniem Spółki, należy uznać za metodę gwarantującą najwłaściwsze przyporządkowanie wydatku do danego rodzaju działalności prowadzonej przez Spółkę."

Warto w tym miejscu odnotować, iż przedmiotem powyższej interpretacji - podobnie jak w przypadku Wnioskodawcy - był dwustopniowy sposób alokacji zakupów na potrzeby VAT, sprowadzający się w pierwszej kolejności do (i.) alokacji bezpośredniej dokonywanej na podstawie rodzaju ponoszonego kosztu, a następnie (ii.) w przypadku braku możliwości bezpośredniej alokacji wydatków do danego rodzaju działalności - wykorzystania dla celów odliczenia VAT alokacji wydatków do wyodrębnionych w spółce MPK.

Stanowisko Wnioskodawcy, znajduje potwierdzenie m.in. również w:

* interpretacji indywidualnej z 31 stycznia 2014 wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPF3/443-9/14-2/IG0),

* interpretacji indywidualnej z 25 listopada 2014 wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (IPPP2/443-885/14-2/BH),

* interpretacji indywidualnej z 6 lutego 2013 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPP3/443-1145/12-2/JK),

* interpretacji indywidualnej z 19 grudnia 2012 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPP2/443-1180/12-2/BH),

* interpretacji indywidualnej z 27 marca 2012 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPP1/443-80/12-2/PR).

W związku z powyższym Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcie naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy). Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl