1462-IPPP1.4512.908.2016.2.KC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 stycznia 2017 r. Izba Skarbowa w Warszawie 1462-IPPP1.4512.908.2016.2.KC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia21 października 2016 r. (data wpływu 25 października 2016 r.), uzupełnione pismem z dnia 27 grudnia 2016 r. (data wpływu 28 grudnia 2016 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z dnia 14 grudnia 2016 r. (data doręczenia 20 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* stawki podatku dla usług wynajmu pomieszczeń i sal gimnastycznych na cele niezwiązane z działalnością sportową i rekreacyjną w obiektach szkolnych - jest prawidłowe,

* stawki podatku dla wynajmu pomieszczeń i sal gimnastycznych na cele związane z działalnością sportową i rekreacyjną w obiektach szkolnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 października 2016 wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi wynajmu pomieszczeń oraz sal gimnastycznych w obiektach szkolnych. Wniosek uzupełniono pismem w dniu 27 grudnia 2016 r., będące odpowiedzią na wezwanie z dnia 14 grudnia 2016 r. (doręczone w dniu 20 grudnia 2016 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych wynajmuje pomieszczenia, sale i sale gimnastyczne w budynkach szkół i gimnazjów. Gmina na podstawie Zarządzenia Burmistrza określiła stawki godzinowe opłat za korzystanie z hal sportowych oraz pomieszczeń szkolnych. Wynajmującymi są osoby fizyczne, kluby sportowe oraz osoby prowadzące działalność gospodarczą. Pomieszczenia i sale gimnastyczne są integralną częścią obiektów oświatowych i głównie służą uczniom w działalności edukacyjnej. Wynajmowane pomieszczenia i sale nie są oddzielnymi halami sportowymi, ale zaliczane są do gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, a ich administrowaniem zajmują się pracownicy placówek oświatowych.

Szkoły do tej pory nie są czynnymi podatnikami podatku VAT. Umowy najmu są zawierane w imieniu Burmistrza, na mocy pełnomocnictw udzielonych dyrektorom placówek oświatowych. Szkoły nie posiadają wyodrębnionych rachunków dochodów własnych, a należności z tytułu wynajmu są wpłacane na rachunek Gminy. To Gmina jako czynny podatnik podatku VAT, z tytułu wynajmu prowadzi ewidencję sprzedaży i odprowadza podatek należny do Urzędu Skarbowego. Gmina wystawia faktury ze stawką 23%, klasyfikując usługę wynajmu wg PKWIU 68.20.12.0 "Wynajem i obsługa nieruchomości niemieszkalnych własnych i dzierżawionych".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy odpłatne udostępnianie sal sportowych przez Gminę jest czynnością opodatkowaną VAT według stawki 8% dla klubów sportowych, działających w formie stowarzyszeń, na działalność związaną z uprawianiem sportu lub rekreacją i taką stawkę powinna zastosować?

2. Czy odpłatne udostępnianie sal sportowych jest czynnością opodatkowaną VAT według stawki 8% dla innych organizacji niż kluby sportowe lub osób fizycznych, na działalność związaną z uprawianiem sportu lub rekreacją i taką stawkę Gmina powinna zastosować?

3. Czy odpłatne udostępnianie sal innych niż sale sportowe (np. sale lekcyjne) na cele nie związane z działalnością sportową lub rekreacyjną jest czynnością opodatkowaną stawką VAT 23%?

4. Czy odpłatne udostępnianie sal sportowych oraz innych pomieszczeń jest czynnością opodatkowaną VAT według stawki 23% podmiotom gospodarczym na cele ich działalności w przypadku organizacji targów festynów, nauki przedmiotów, prowadzenia sklepików?

Zdaniem Wnioskodawcy;

Gmina wynajmuje sale stowarzyszeniom, klubom sportowym, których celem statutowym jest działalność sportowa, a zgodnie ze statutem ewentualne zyski przeznaczone są na działalność statutową, ale też osobom fizycznym i firmom. Gmina wystawia faktury za wynajem pomieszczeń i sal gimnastycznych w obiektach oświatowych ze stawką 23%. Gmina opiera się na wskazaniu usług wynajmu w grupie PKWIU 68.20.12.0 "Wynajem i obsługa nieruchomości niemieszkalnych własnych lub dzierżawionych". Gmina kieruje się przede wszystkim zasadą, że wynajmowane pomieszczenia, będące integralną częścią szkół i gimnazjów, służą przede wszystkim uczniom w ramach zadań obiektów oświatowych.

Gmina rozważa czy, w odniesieniu do czynności odpłatnego wynajmu obiektów sportowych zastosowanie może znaleźć stawka VAT w wysokości 8% określona art. 41 ust. 2 w związku z załącznikiem nr 3 do ustawy o VAT, stawiącym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% (obecnie 8%), zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 ustawy o VAT).

W pozycji nr 179 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wymieniono usługi związane z działalnością obiektów sportowych. Zdaniem Gminy czynność odpłatnego udostępniania sali może stanowić usługę związaną z działalnością obiektów sportowych. W konsekwencji, czynność ta powinna być opodatkowana obniżoną stawką VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych. W zbliżonym stanie faktycznym Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 23 lipca 2013 r., o sygn. ITPP1/443-428a/13/DM wskazał, że: "(...) wynajem Hali przez Gminę na rzecz podmiotów trzecich, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, o ile świadczone czynności zostaną sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 93.11.10.0. "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych".

W analogiczny sposób wypowiedział się także Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 8 maja 2013 r., o sygn. ILPP1/443-89/13-4/AW, w której stwierdził, że: "Reasumując, czynność odpłatnego udostępniania (wynajem) przez Wnioskodawcę Hali Sportowo-Widowiskowej lub jej części na rzecz podmiotów trzecich, sklasyfikowana zgodnie z PKWiU z roku 2008 w grupowaniu 93.11.10.0, korzysta z preferencyjnej stawki podatku w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy oraz poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy".

Podobnie Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, w interpretacji z dnia 10 sierpnia 2012 r., o sygn. IPTPP1/443-387/12-5/AK potwierdził, że: "Biorąc pod uwagę ww. przepisy oraz przedstawione przez Wnioskodawcę okoliczności stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi udostępniania sali sportowej zaliczone do grupowania PKWiU 93.11.10.0 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych" zostały wymienione pod poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy. Wobec tego ww. usługi będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2. Reasumując, w przedmiotowej sprawie świadczone przez Wnioskodawcę usługi udostępniania sali sportowej - PKWiU 93.11.10.0 - będą opodatkowane preferencyjną stawką podatku - 8%, wynikającą z art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 w związku z pozycją 179 załącznika nr 3 ustawy".

W piśmie z dnia 27 grudnia 2016 r. (data wpływu 28 grudnia 2016 r.), stanowiącym uzupełnienie własnego stanowiska, Strona wskazała, że podstawowa 23 proc. stawka VAT powinna być stosowana tylko wtedy, gdy hala jest wynajmowana na inne cele, np. organizację targów albo festynu (bądź inne cele związane z działalnością gospodarczą). Wówczas usługi zostałyby zakwalifikowane pod numerem PKWiU 68.20.12.0 jako wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi. Natomiast w przypadku, gdy przedmiotem wynajmu jest uprawianie sportu lub rekreacja, Strona stoi na stanowisku, iż należy zastosować preferencyjną stawkę VAT 8% w związku z klasyfikacją ww. usług pod numerem PKWiU 93.11.10.0

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie stawki podatku dla usług wynajmu pomieszczeń i sal gimnastycznych na cele niezwiązane z działalnością sportową i rekreacyjną w obiektach szkolnych jest prawidłowe, natomiast w zakresie stawki podatku dla wynajmu pomieszczeń i sal gimnastycznych na cele związane z działalnością sportową i rekreacyjną w obiektach szkolnych jest nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Zatem dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary lub usługi, w niektórych przypadkach ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Klasyfikacja, do której odwołują się przepisy ustawy jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od 1 stycznia 2011 r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Należy zauważyć, że tut. Organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji towaru według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego. Tak, więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania świadczonej usługi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest gminą, czynnym podatnikiem podatku VAT, który na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych wynajmuje pomieszczenia, sale i sale gimnastyczne w budynkach szkół i gimnazjów. Gmina na podstawie Zarządzenia Burmistrza określiła stawki godzinowe opłat za korzystanie z hal sportowych oraz pomieszczeń szkolnych. Wynajmującymi są osoby fizyczne, kluby sportowe oraz osoby prowadzące działalność gospodarczą. Pomieszczenia i sale gimnastyczne są integralną częścią obiektów oświatowych i głównie służą uczniom w działalności edukacyjnej. Wynajmowane pomieszczenia i sale nie są oddzielnymi halami sportowymi, ale zaliczane są do gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, a ich administrowaniem zajmują się pracownicy placówek oświatowych.

Szkoły do tej pory nie są czynnymi podatnikami podatku VAT. Umowy najmu są zawierane w imieniu Burmistrza, na mocy pełnomocnictw udzielonych dyrektorom placówek oświatowych. Szkoły nie posiadają wyodrębnionych rachunków dochodów własnych, a należności z tytułu wynajmu są wpłacane na rachunek Gminy. To Wnioskodawca jako czynny podatnik podatku VAT, z tytułu wynajmu prowadzi ewidencję sprzedaży i odprowadza podatek należny do Urzędu Skarbowego. Wnioskodawca wystawia faktury ze stawką 23%, klasyfikując usługę wynajmu wg PKWIU 68.20.12.0 "Wynajem i obsługa nieruchomości niemieszkalnych własnych i dzierżawionych".

W związku z powyższym opisem, wątpliwości Wnioskodawcy wiążą się z możliwością opodatkowania stawką podatku w wysokości 8% usług odpłatnego udostępniania sal sportowych klubom sportowym (działających w formie stowarzyszeń), organizacjom oraz osobom fizycznym, dla których obecnie wystawia faktury ze stawką podstawową sal sportowych i sal innych niż sale sportowe na cele niezwiązane z działalnością sportową oraz wynajmu podmiotom gospodarczym na cele ich działalności.

Wnioskodawca w swoim uzasadnieniu wskazuje, że podstawowa stawka VAT powinna być stosowana tylko wtedy, gdy hala jest wynajmowana na inne cele, np. organizację targów albo festynu a usługi zostałyby zakwalifikowane pod numerem PKWiU 68.20.12.0 jako wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi. Natomiast w przypadku, gdy przedmiotem wynajmu jest uprawianie sportu lub rekreacja, należy zastosować preferencyjną stawkę VAT 8% w związku z klasyfikacją ww. usług pod numerem PKWiU 93.11.10.0

Podstawowa stawka podatku - w myśl art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę. Jednak, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku lub zwolnienie od podatku.

Zastosowanie obniżonych stawek podatku lub zwolnienia od podatku możliwe jest jednak tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Natomiast na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%. W myśl zaś art. 1 pkt 23 Ustawy z dnia 1 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. , poz. 2024) obowiązującej od 1 stycznia 2017 r. w art. 146a we wprowadzeniu do wyliczenia wyrazy "2016 r." zastępuje się wyrazami "2018 r.". Powyższe oznacza, że ww. stawki wymienione w art. 146a pkt 1 ustawy oraz w art. 146a pkt 2 ustawy będą obowiązywały nadal do 31 grudnia 2018 r.

Wnioskodawca wskazał, że za wynajem pomieszczeń i sal gimnastycznych wystawia faktury ze stawką 23%, opierając się na wskazaniu usług wynajmu w grupie PKWiU 68.20.12.0 "Wynajem i obsługa nieruchomości niemieszkalnych własnych lub dzierżawionych." Jednak, uwzględniając cel na jaki dany podmiot chce wynająć sale sportowe czy inne pomieszczenia, Wnioskodawca chce stosować stawkę obniżoną w wysokości 8%, czyli tylko na działalność związaną z uprawianiem sportu lub rekreacją. Jednocześnie Wnioskodawca powołuje się na zapis w poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy.

W załączniku nr 3 do ustawy, stanowiącym "Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7%" (w okresie do dnia 31 grudnia 2018 r. - 8%) wymienione zostały towary i usługi objęte obniżoną stawką podatku. W poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy figurują "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych" klasyfikowane w grupowaniu PKWiU 93.11.10.0. Podkreślić przy tym należy, że ustawodawca nie ograniczył zastosowania stawki VAT w wysokości 8% od wystąpienia innych przesłanek przedmiotowych lub podmiotowych, tj. celów czy podmiotów, którym wynajmowane są określone pomieszczenia. Jedynym warunkiem uprawniającym do zastosowania 8% stawki podatku jest zakwalifikowanie towarów i usług do właściwego grupowania PKWiU.

Natomiast usługi sklasyfikowane w PKWiU 68.20.12.0 jako "Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi", nie zostały wymienione w załączniku nr 3 do ustawy, stanowiącym wykaz usług korzystających z obniżonej stawki podatku VAT.

Z uwagi na przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy - jak wskazał Wnioskodawca - ww. usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 68.20.12.0 (Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi), Wnioskodawca powinien opodatkować czynności związane z wynajmem obiektów tj. sal sportowych klubom sportowym (działających w formie stowarzyszeń), organizacjom oraz osobom fizycznym, sal sportowych i sal innych niż sale sportowe na cele niezwiązane z działalnością sportową oraz podmiotom gospodarczym na cele ich działalności, stawką podstawową w wysokości 23% - zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1, ponieważ dla tych usług ustawodawca nie przewidział możliwości zastosowania obniżonej stawki VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości opodatkowania wynajmu sal sportowych dla klubów sportowych, działających w formie stowarzyszeń oraz dla innych organizacji niż kluby sportowe lub osób fizycznych, na działalność związaną z uprawianiem sportu lub rekreacją stawką w wysokości 8% jest nieprawidłowe. Natomiast stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zastosowania stawki w wysokości 23% podatku dla usług udostępniania sal sportowych oraz innych pomieszczeń niż sale sportowe (np. sale lekcyjne) na cele nie związane z działalnością sportową lub rekreacyjną oraz podmiotom gospodarczym na cele ich działalności jest prawidłowe.

Podkreślić należy, że interpretacja wydana została na podstawie klasyfikacji PKWiU wskazanej w opisie stanu faktycznego. Organ wydający interpretacje indywidualną nie ma możliwości samodzielnego klasyfikowania towarów i usług ani weryfikacji i oceny przedstawionej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.

Powołane przez Wnioskodawcę interpretacje indywidualne wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy sygn. ITPP1/443-428a/13/DM oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu sygn. ILPP1/443-89/13-4/AW dotyczą stawki podatku dla usługi udostępniania obiektów sportowych o symbolu grupowania PKWiU - 93.11.10.0 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych". Zatem rozstrzygane stany nie są tożsame z opisem sprawy przedstawionym w niniejszym wniosku. Ponadto, należy zauważyć, że na ocenę prawidłowości rozpatrywanej kwestii nie mogą więc wpłynąć powołane przez Wnioskodawcę interpretacje indywidualne, bowiem stanowią one rozstrzygnięcia w konkretnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeń w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną" (art. 57a ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl