1462-IPPP1.4512.847.2016.1.KC - Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu przez organ administracji rządowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 listopada 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie 1462-IPPP1.4512.847.2016.1.KC Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu przez organ administracji rządowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 października 2016 r. (data wpływu 7 października 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu przez organ administracji rządowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zakresie prawa do odliczenia podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu przez organ administracji rządowej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca to jednostka budżetowa, organ administracji rządowej niezespolonej, w umowach cywilno-prawnych statio fisci Skarbu Państwa działa na podstawie przepisów:

* Ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2012 r. poz. 145 z późn. zm.)

* Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie przebiegu granic obszarów dorzeczy i regionów wodnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 126, poz. 878)

* Zarządzenia Ministra Finansów z dnia 30 lipca 2013 r. w sprawie nadania statutu Wnioskodawcy

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT od towarów i usług.

Wnioskodawca w okresie od 2016 do 2020 r. będzie realizował, wspólnie z partnerami tj. Stowarzyszeniem Jeziora 2020 oraz Gminami, projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2017-2020 pod nazwą "Budowa i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Jezior wraz z budową śluzy X II i remontem śluzy X I - Etap I - budowa śluzy "X II", udrożnienie szlaku wodnego na przesmyku jezior oraz przebudowa nabrzeża Jeziora".

Projekt jest elementem składowym przedsięwzięcia dotyczącego budowy i przebudowy infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Jezior opisanym w strategii rozwoju społeczno-gospodarczego obszaru (Jeziora 2020 - strategia), stanowiąc jego pierwszy etap. Cele projektu to:

a. Poprawa stanu technicznego oraz bezpieczeństwa i warunków żeglugi na szlaku żeglownym systemu Jezior;

b. Wzrost drożności i przepustowości szlaku;

c. Zwiększenie konkurencyjności gospodarczej;

W ramach realizacji niniejszego zadania, w zakresie Wnioskodawca, wybudowana zostanie nowa śluza tzw. X II, która przejmie część ruchu żeglugowego pomiędzy jeziorami, obsługiwanego dotychczas przez śluzę X. Jednocześnie wybudowana zostanie przepławka dla ryb.

Oprócz robót budowlanych planowane są także: nadzór autorski, nadzór inwestorski, wykonanie tablic informacyjnych i pamiątkowych. Wspólnie z partnerami planowana jest również promocja projektu, w postaci przygotowania konferencji, spotów reklamowych, artykułów w prasie itp. Obecnie zostało zlecone przygotowanie studium wykonalności wraz z wnioskiem aplikacyjnym.

Podstawowym efektem rzeczowym będą nowa śluza żeglugowa oraz nowa przepławka dla ryb. Mają one służyć Wnioskodawcy do realizacji statutowych obowiązków wynikających z Ustawy Prawo Wodne, w tym m.in. na utrzymaniu wód mających na celu zapewnienie warunków eksploatacyjnych śródlądowych dróg wodnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku VAT od zakupionych towarów i usług na potrzeby realizowanego projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2017-2020 pod nazwą "Budowa i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Jezior wraz z budową śluzy X II i remontem śluzy X I - Etap I- budowa śluzy "X II", udrożnienie szlaku wodnego na przesmyku jezior oraz przebudowa nabrzeża Jeziora"?

Zdaniem Wnioskodawcy;

Zgodnie z art. 15 ust. 6. Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.) "Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych". Ponieważ Wnioskodawca jest organem administracji rządowej niezespolonej to zgodnie z powyższym artykułem jest wyłączony z grona podatników VAT w zakresie czynności nałożonych przepisami prawa (głównie prawa wodnego i przepisów wykonawczych oraz rozporządzenia MŚ w sprawie nadania statutu Wnioskodawcy), jednocześnie jest podatnikiem VAT w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny np. dzierżawa, najem.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.) obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Z uwagi na to, że zakup towarów i usług u Wnioskodawcy nie jest związany z obrotem opodatkowanym - sprzedaż stanowi wyłącznie margines działalności, Wnioskodawca nie prowadzi rejestru zakupów, to brak jest możliwości prawnych do odliczenia podatku naliczonego od należnego US. Tym bardziej nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług zakupionych na potrzeby realizacji projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2017-2020 pn. "Budowa i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Jezior wraz z budową śluzy X II i remontem śluzy X I - Etap I- budowa śluzy "X II", udrożnienie szlaku wodnego na przesmyku jezior oraz przebudowa nabrzeża Jeziora". Projekt ten zostanie zrealizowany w celu zapewnienia możliwości wywiązywania się Wnioskodawcy z obowiązków nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został powołany, więc w tym zakresie Wnioskodawca nie jest podatnikiem i nie ma możliwości skorzystania z przysługującego prawa do obniżenia podatku należnego z tytułu prowadzonej na podstawie umów cywilno-prawnych marginalnej sprzedaży usług i towarów (no. najem, dzierżawa), o kwotę podatku naliczonego w zakupionych towarach i usług do realizacji przedmiotowego projektu. Ponadto wykonane w ramach zadania obiekty będą wykorzystywane wyłącznie do realizacji celów statutowych. Nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

W opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca jako jednostka budżetowa, organ administracji rządowej niezespolonej i czynny podatnik podatku VAT w okresie od 2016 do 2020 r. będzie realizował, wspólnie z partnerami tj. Stowarzyszeniem Jeziora 2020 oraz Gminami, projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2017-2020 pod nazwą "Budowa i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Jezior wraz z budową śluzy X II i remontem śluzy X I -Etap I - budowa śluzy "X II", udrożnienie szlaku wodnego na przesmyku jezior oraz przebudowa nabrzeża Jeziora".

Projekt jest elementem składowym przedsięwzięcia dotyczącego budowy i przebudowy infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Jezior opisanym w strategii rozwoju społeczno-gospodarczego obszaru (Jeziora 2020 - strategia), stanowiąc jego pierwszy etap. Cele projektu to:

a. Poprawa stanu technicznego oraz bezpieczeństwa i warunków żeglugi na szlaku żeglownym systemu Jezior;

b. Wzrost drożności i przepustowości szlaku;

c. Zwiększenie konkurencyjności gospodarczej;

W ramach realizacji niniejszego zadania, wybudowana zostanie nowa śluza tzw. X II, która przejmie część ruchu żeglugowego pomiędzy jeziorami, obsługiwanego dotychczas przez śluzę X. Jednocześnie wybudowana zostanie przepławka dla ryb. Oprócz robót budowlanych planowane są także: nadzór autorski, nadzór inwestorski, wykonanie tablic informacyjnych i pamiątkowych. Wspólnie z partnerami planowana jest również promocja projektu, w postaci przygotowania konferencji, spotów reklamowych, artykułów w prasie itp. Obecnie zostało zlecone przygotowanie studium wykonalności wraz z wnioskiem aplikacyjnym.

Podstawowym efektem rzeczowym będą nowa śluza żeglugowa oraz nowa przepławka dla ryb. Mają one służyć Wnioskodawcy do realizacji statutowych obowiązków wynikających z Ustawy Prawo Wodne, w tym m.in. na utrzymaniu wód mających na celu zapewnienie warunków eksploatacyjnych śródlądowych dróg wodnych.

Wątpliwości Wnioskodawcy wiążą się z ustaleniem, czy ma on możliwość odzyskania podatku VAT od zakupionych towarów i usług na potrzeby realizowanego projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a Wnioskodawca był czynnym podatnikiem podatku VAT. Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony jeden z podstawowych warunków uprawniających do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy - dokonane zakupy nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Jak wskazuje sam Wnioskodawca, wykonane w ramach projektu obiekty będą wykorzystywane wyłącznie do realizacji celów statutowych i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "Budowa i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Jezior wraz z budową śluzy X II i remontem śluzy X I -Etap I - budowa śluzy "X II", udrożnienie szlaku wodnego na przesmyku jezior oraz przebudowa nabrzeża Jeziora". Tym samym Wnioskodawca nie będzie miała prawa uzyskania zwrotu podatku w trybie art. 87 ust. 1 ustawy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl