1462-IPPP1.4512.785.2016.1.MK - Uznanie przekazania uczestnikom programu nagród pieniężnych za czynność niepodlegającą opodatkowaniu oraz udokumentowania otrzymanych od Klienta środków finansowych na wypłatę nagród pieniężnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 listopada 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie 1462-IPPP1.4512.785.2016.1.MK Uznanie przekazania uczestnikom programu nagród pieniężnych za czynność niepodlegającą opodatkowaniu oraz udokumentowania otrzymanych od Klienta środków finansowych na wypłatę nagród pieniężnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2016 r. (data wpływu 28 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania przekazania uczestnikom programu nagród pieniężnych za czynność niepodlegającą opodatkowaniu oraz udokumentowania otrzymanych od Klienta środków finansowych na wypłatę nagród pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2016 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania przekazania uczestnikom programu nagród pieniężnych za czynność niepodlegającą opodatkowaniu oraz udokumentowania otrzymanych od Klienta środków finansowych na wypłatę nagród pieniężnych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej zwana "Agencją") - czynny podatnik podatku od towarów i usług - zajmuje się świadczeniem usług polegających m.in. na odpłatnym organizowaniu i obsłudze programów motywacyjnych, których celem jest zwiększenie sprzedaży, promocja produktów oraz marki zleceniodawców. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Agencja zawarła umowę o współpracy z producentem soczewek kontaktowych (dalej zwanym "Klientem"), której przedmiotem jest świadczenie przez Agencję na rzecz Klienta usługi marketingowej polegającej na organizacji i prowadzeniu programu lojalnościowego (dalej zwanego "Programem"). W ramach zawartej umowy Agencja była zobowiązana do przygotowania mechaniki Programu i do wdrożenia zmian do istniejącego od 2011 r. programu lojalnościowego Klienta, oraz do jego prowadzenia i bieżącej obsługi już w zmienionej formie w zamian za określone wynagrodzenie.

Regulaminowym Organizatorem Programu i składającym przyrzeczenie publiczne wydania nagród w Programie, w rozumieniu przepisu art. 919 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny - Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm., dalej również "k.c,"), jest Klient. W Programie mogą uczestniczyć pełnoletnie osoby fizyczne mające stałe miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które dokonają zakupu produktów Klienta objętych Programem w salonach optycznych jako konsumenci w rozumieniu art. 22 (1) k.c. Uczestnikami Programu nie mogą być m.in. pracownicy Klienta lub Agencji, ani też osoby pozostające z Klientem lub Agencją w jakimkolwiek stosunku cywilnoprawnym. Dla otrzymania nagrody w Programie niezbędne jest, zgodnie z regulaminem, zgłoszenie polegające na wypełnieniu formularza przystąpienia za pośrednictwem dedykowanej strony internetowej Programu lub formularza przystąpienia w wersji papierowej. Wypełnienie i przesłanie formularza przez uczestnika oznacza przystąpienie do Programu oraz zgodę na jego realizację na zasadach określonych w regulaminie.

Zgodnie z regulaminem, celem Programu jest zwiększenie sprzedaży określonych produktów z oferty Klienta wśród konsumentów. Program prowadzony jest na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Termin zakończenia Programu nie został z góry określony w regulaminie. Program polega na zbieraniu przez uczestników kodów znajdujących się na ulotkach trwale zamieszczonych na opakowaniach produktów objętych Programem i przesyłaniu tych kodów za pośrednictwem wiadomość SMS lub poprzez ich wpisanie na stronie internetowej Programu. Numer telefonu do wysyłki SMS oraz adres strony internetowej Programu podane są w regulaminie. Do każdego kodu znajdującego się na promowanym produkcie przypisana jest określona ilość punktów, które są następnie przeliczane na nagrodę według przelicznika określonego w regulaminie (obecnie 1 pkt = 1 zł), Nagrodami w programie są nagrody pieniężne lub darmowe opakowania produktów Klienta. Uczestnik otrzymuje pierwszą wypłatę zgromadzonych przez niego środków finansowych (pierwszą nagrodę pieniężną) po osiągnięciu salda 20,00 zł, które to saldo utrzymywane jest w punktach. Kolejne wypłaty realizowane są bez konieczności osiągnięcia przez uczestnika określonego salda. Maksymalna liczba punktów, jaką uczestnik może zamienić na nagrody w ciągu 12 miesięcy uczestnictwa w Programie, licząc od daty zarejestrowania w systemie informatycznym pierwszego kodu, nie może przekroczyć równowartości 240, 480 lub 720 punktów, w zależności od rodzaju produktów objętych Programem, które uczestnik nabył oraz z których kody zarejestrował w Programie. Nagrody pieniężne wypłacane są uczestnikom w formie zasilenia uprzednio przekazanych indywidualnych kart przedpłaconych. W celu uzyskania karty przedpłaconej, uczestnik musi, poza dokonaniem rejestracji w Programie i podaniem prawidłowych danych adresowych, osiągnąć saldo co najmniej 20 punktów uprawniające do otrzymania nagrody pieniężnej w kwocie 20,00 zł. Po zrealizowaniu przez uczestnika warunku określonego w zdaniu poprzedzającym, Agencja przesyła mu przesyłkę zawierającą "pustą" kartę przedpłaconą, która następnie, po jej odebraniu przez uczestnika, jest zasilana kwotą nagrody 20,00 zł. Kolejne nagrody pieniężne wypłacane są poprzez zasilenie, w ustalonych, regularnych odstępach czasu, wcześniej otrzymanej przez uczestnika karty przedpłaconej. Uczestnik w każdym momencie trwania programu ma możliwość weryfikacji stanu swojego salda punktowego poprzez dostęp do swojego indywidualnego konta w Programie. Taki dostęp możliwy jest poprzez stronę internetową Programu-oraz za pośrednictwem infolinii, po uprzedniej rejestracji uczestnika i ustaleniu dla niego indywidualnego hasła.

Należy w tym miejscu zaznaczyć, że chociaż regulaminowym organizatorem programu jest Klient i to wyłącznie on ponosi odpowiedzialność przed uczestnikami, to, na mocy umowy zawartej z Klientem, prowadząc i obsługując Program Agencja działa w swoim imieniu, w rozumieniu takim, iż zespół obsługujący Program składa się ze współpracowników i pracowników Agencji, najemcą pomieszczeń w których realizowana jest obsługa Programu jest Agencja, stroną umów z podwykonawcami zatrudnionymi do realizacji Programu (takimi jak kurierzy, dostawcy nagród, bank wydający karty pre-paid, firmy telekomunikacyjne w oparciu o infrastrukturę których wysyłane będą wiadomości SMS, i inni) jest Agencja. Pomimo, iż w toku realizacji Programu Agencja zaciąga zobowiązania w imieniu własnym, to czyni to wyłącznie wskutek podpisania umowy z Klientem i za wynagrodzeniem z tytułu realizacji Programu. W związku z prowadzeniem i bieżącą obsługą Programu Agencja nie ponosi żadnej odpowiedzialności przed uczestnikami Programu (np. z tytułu niewypłaconych nagród). Agencja odpowiada wyłącznie przed Klientem. Wypłacając nagrody pieniężne i wykonując inne czynności z zakresu prowadzenia j bieżącej obsługi Programu działa ona zatem w charakterze pośrednika pomiędzy Klientem, jako organizatorem Programu, a uczestnikami Programu.

W umowie z Klientem Agencja zobowiązała się m, in. do zakupu kart przedpłaconych, które wydawane są przez Agencję uczestnikom Programu oraz do przelewania uczestnikom na te karty nagród pieniężnych uzyskiwanych w Programie przez tych uczestników (zasilania kart przedpłaconych). Rozliczenia z tytułu umowy dokonywane są w ten sposób, że Agencja otrzymuje wynagrodzenie za wykonywaną usługę marketingową, na które składa się:

1. Wynagrodzenie za "właściwą" usługę marketingową, obejmujące:

* ustaloną, stałą kwotę wynagrodzenia za wykonywanie określonych w umowie o współpracy czynności w ramach prowadzenia i bieżącej obsługi Programu,

* koszty emisji, produkcji i dostarczenia kart przedpłaconych,

* koszty wynagrodzenia podwykonawców, których usługi są niezbędne do prowadzenia i bieżącej obsługi Programu, powiększone o prowizję Agencji według stawki procentowej ustalonej w umowie.

2.

kwota odpowiadająca równowartości nagród pieniężnych wypłaconych uczestnikom (równowartości zasilenia kart przedpłaconych w danym okresie rozliczeniowym),

Agencja planuje dokumentować przekazanie przez Klienta środków przeznaczonych na nagrody pieniężne dla uczestników Programu (na zasilenie kart przedpłaconych wydawanych uczestnikom) za pomocą not księgowych (obciążeniowych), opiewających na kwotę przekazanych na wypłatę nagród pieniężnych w danym okresie rozliczeniowym środków finansowych netto (Agencja nie będzie wystawiała Klientowi faktur opiewających na kwotę przekazanych na wypłatę nagród pieniężnych środków finansowych powiększoną o podatek od towarów i usług). Natomiast wynagrodzenie za "właściwą" usługę marketingową będzie dokumentowane fakturami.

W tak przedstawionym stanie faktycznym Agencja powzięła wątpliwości co do zakresu ciążących na niej obowiązków dotyczących dokumentowania przekazania na jej rzecz przez Klienta równowartości nagród pieniężnych wypłaconych w Programie. W szczególności Agencja chciałaby uzyskać potwierdzenie, że prawidłowo planuje dokumentować przekazanie jej środków finansowych na wypłatę nagród pieniężnych za pomocą not księgowych (obciążeniowych).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy wypłata uczestnikom Programu nagród pieniężnych, przybierająca postać wydania zasilonych kwotami nagród kart przedpłaconych lub zasilenia wcześniej wydanych kart przedpłaconych, stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w rozumieniu przepisu art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.)?

2. Czy przekazanie Agencji przez Klienta środków finansowych na wypłatę uczestnikom Programu nagród pieniężnych (zasilenie kart przedpłaconych) powinno być udokumentowane fakturą wystawioną przez Agencję dla Klienta, czy też przekazanie tych środków Agencja będzie mogła udokumentować notą księgową (obciążeniową)?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Agencja stoi na stanowisku, że na pierwsze z pytań postawionych w niniejszym wniosku należy udzielić odpowiedzi przeczącej.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm" dalej również "ustawa o VAT"), opodatkowaniu tym podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumnie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (.,.).

W myśl przepisu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z przepisem art, 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Przez sprzedaż, stosownie do definicji zawartej w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Jak wynika z cytowanego art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlega dostawa towarów i świadczenie usług dokonywanych odpłatnie. Odpłatność jest zatem warunkiem koniecznym do opodatkowania czynności.

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym "wynagrodzenie" to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie. Natomiast "odpłatny" to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą. Przy czym nie ma znaczenia czy wynagrodzenie należne jest od nabywcy towaru bądź usługi czy należne jest od osoby trzeciej. Zatem pod pojęciem "odpłatności" rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

W przedmiotowej sprawie, w związku z prowadzeniem i bieżącą obsługą Programu Agencja otrzymuje od Klienta wynagrodzenie, którego elementem kalkulacyjnym jest równowartość nagród pieniężnych wypłacanych uczestnikom Programu, przy czym wypłata nagród odbywa się poprzez zasilenie wcześniej wydanych uczestnikom kart przedpłaconych. Agencja stoi przy tym na stanowisku, że świadczona przez nią usługa marketingowa polegająca na prowadzeniu i bieżącej obsłudze Programu wraz z czynnością wypłacenia uczestnikom nagród pieniężnych, z perspektywy podatku VAT, nie stanowią jednego kompleksowego świadczenia (usługi złożonej) ale dwa odrębne świadczenia.

Należy w tym miejscu wskazać, że co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń nie powinna być ona sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia, usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę złożoną, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi złożonej.

Aby móc wskazać, że dana usługa jest usługą złożoną powinna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja wielu czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jako element usługi złożonej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez usługi pomocniczej.

W konsekwencji, świadczenie złożone ma miejsce wtedy, gdy relacja poszczególnych czynności (świadczeń) wykonywanych na rzecz jednego nabywcy dzieli je na świadczenie podstawowe i świadczenia pomocnicze - tzn. takie, które umożliwiają skorzystanie ze świadczenia podstawowego (lub są niezbędne dla możliwości skorzystania ze świadczenia podstawowego). Jeżeli jednak świadczenia te można rozdzielić tak, że nie zmieni to ich charakteru, ani wartości z punktu widzenia nabywcy - wówczas świadczenia takie powinny być traktowane jako dwa (lub więcej) niezależnie opodatkowane świadczenia.

Odnosząc powyższe rozważania do przedstawionego stanu faktycznego, Agencja stoi na stanowisku, że usługa wykonywana przez nią w ramach realizacji zobowiązań wynikających z umowy zawartej z Klientem, ma charakter niejednorodny, złożony i stanowi w istocie pewien zestaw czynności. Jednym z elementów tego świadczenia jest wypłacanie przez Agencję nagród pieniężnych uczestnikom Programu przybierające postać zasilenia wydanych uczestnikom kart przedpłaconych. Nie przesądza to jednak o tym, że na gruncie przepisów o ustawy o podatku od towarów i usług czynności wykonywane przez Agencję traktować należy jako świadczenie złożone, gdyż jak wskazano wyżej za odrębne dla celów podatku VAT należy uznać świadczenia, których rozdzielenie pozostaje bez wpływu na charakter każdego z nich. W konsekwencji, za świadczenia odrębne należy uznać świadczenia, które nawet jeżeli są w pewien sposób powiązane, mogą być traktowane rozłącznie, a traktowanie to nie wpłynie na charakter żadnego z nich ani też nie sprawi, że wartość świadczeń z punktu widzenia nabywcy będzie inna, niż gdyby świadczenia te były uznane za świadczenie złożone. W przedmiotowej sprawie usługa Agencji obejmuje kompleks świadczeń o niejednorodnym charakterze. Agencja w ramach zawartej z Klientem umowy zobowiązana jest do czynności związanych z prowadzeniem i bieżącą obsługą Programu oraz do czynności związanych z wypłatą nagród pieniężnych Uczestnikom. W konsekwencji czynności wykonywane przez Agencję można podzielić na dwa odrębne świadczenia - świadczenie "właściwej" usługi marketingowej, której towarzyszy jako odrębne, pozostające bez wpływu na charakter usługi marketingowej świadczenie polegające na wypłacaniu nagród pieniężnych uczestnikom Programu. Nie bez znaczenia pozostaje przy tym fakt, że regulaminowym organizatorem Programu i podmiotem składającym przyrzeczenie publiczne w rozumieniu przepisu art. 919 § 1 k.c. jest Klient, a zatem, zasilając wydane uczestnikom karty przedpłacone, Agencja działa w jego imieniu, jako pośrednik.

Powyższe stanowisko Agencji znajduje potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, który w orzeczeniu z dnia 7 października 2010 r. wydanym w sprawie C-55/09 Commissioners for Her Majestys Revenue and Customs przeciwko Baxi Group Ltd. stwierdził, że płatności dokonywane przez sponsora na rzecz podmiotu zarządzającego programem lojalnościowym, który to podmiot dostarcza klientom prezenty lojalnościowe należy uznać w części za wynagrodzenie płacone przez osobę trzecią za dostawę towarów klientom, a w części za wynagrodzenie za usługi świadczone przez zarządzającego tym programem na rzecz sponsora.

Zatem usługa prowadzenia oraz obsługi Programu świadczona przez Agencję, gdzie wypłata nagród pieniężnych jest jednym z jej elementów, nie będzie uznawana na gruncie przepisów o podatku od towarów usług za jedno świadczenie. Jak wskazano wyżej, w ramach takiego świadczenia wykonywane są co najmniej dwie czynności: świadczenie "właściwej" usługi marketingowej na rzecz Klienta i wydanie nagród pieniężnych na rzecz uczestników Programu, dokonując którego Agencja działa de facto jako pośrednik Klienta. Obie te czynności należy, dla potrzeb podatku od towarów i usług, uznać za odrębne i samodzielne świadczenia. Natomiast opodatkowanie tych czynności uzależnione jest od tego co jest ich przedmiotem.

Niewątpliwie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegać będzie świadczona przez Agencję "właściwa" usługa marketingowa polegająca na prowadzeniu i bieżącej obsłudze Programu, za którą Agencja otrzymuje wynagrodzenie od Klienta. W odniesieniu natomiast do opodatkowania wypłaty uczestnikom Programu nagród pieniężnych, należy wskazać, że na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy o VAT ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Towarów nie stanowią natomiast środki pieniężne. Wobec tego, czynności wypłaty środków pieniężnych tytułem nagród pieniężnych przyznanych uczestnikom, nie można utożsamiać z dostawą towarów, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Powyższego wniosku nie zmienia fakt, że wyplata nagród pieniężnych następuje w tym przypadku w postaci zasilenia kwotą nagrody wcześniej wydanej karty przedpłaconej - karta przedpłacona nie stanowi bowiem towaru, a jedynie jest "nośnikiem" przypisanych do niej środków pieniężnych. W ocenie Agencji, wypłaty nagród pieniężnych uczestnikom Programu nie można również uznać za odpłatne świadczenie usług w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Mając powyższe na względzie, na prawdzie polega twierdzenie, że w przedstawionym stanie faktycznym, wypłata Uczestnikom programu motywacyjnego nagród pieniężnych, przybierająca postać zasilenia kwotami nagród wcześniej wydanych uczestnikom kart przedpłaconych, nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w rozumieniu przepisu art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. Zatem, na pierwsze pytanie postawione w niniejszym wniosku należy udzielić odpowiedzi przeczącej.

Odnośnie natomiast kwestii sposobu udokumentowania przekazania przez Klienta środków finansowych na wypłatę uczestnikom Programu nagród pieniężnych wypada wskazać, że zgodnie z art. 2 pkt 31 ustawy o VAT, ilekroć mowa o fakturze - rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

Zasady wystawiania faktur zostały uregulowane w Dziale XI ustawy w Rozdziale 1 - Faktury.

Stosownie do art. 106a ustawy o VAT, przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do:

1.

sprzedaży, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 1a, w których usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego i faktura dokumentująca te transakcje nie jest wystawiana przez usługobiorcę lub nabywcę towarów w imieniu i na rzecz usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów;

2.

dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium;

a.

państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,

b.

państwa trzeciego.

Zgodnie z treścią art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Zgodnie z treścią art. 106e ust. 1 pkt 3-5 i 7 ustawy o VAT faktura powinna zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

2.

numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;

3.

numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b,

4.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi.

Jak wykazano wcześniej, Agencja wykonuje co najmniej dwie czynności: świadczy usługę marketingową na rzecz Klienta i wypłaca nagrody pieniężne na rzecz uczestników Programu, działając jako pośrednik Klienta. Obie te czynności, dla potrzeb podatku VAT, traktowane są osobno, przy czym czynność wypłacenia nagród pieniężnych uczestnikom Programu, przybierająca postać zasilenia kwotami nagród wcześniej wydanych uczestnikom kart przedpłaconych, nie rodzi po stronie Agencji obowiązków na gruncie przepisów o VAT, gdyż ta czynność nie stanowi czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Natomiast świadczenie "właściwej" usługi marketingowej, za które Agencja otrzymuje wynagrodzenie stanowi świadczenie usług w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

W myśl powołanego przepisu art. 106b ustawy o VAT, czynności wykonywane przez Agencję podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. świadczenie na rzecz Klienta "właściwej" usługi marketingowej należy udokumentować fakturą. Natomiast czynność wypłaty nagród pieniężnych, jako czynność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie może zostać udokumentowana za pomocą faktury. Skoro bowiem wypłata nagród pieniężnych nie mieści się w definicji sprzedaży określonej w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT to dla udokumentowania tej czynności nie znajdzie zastosowania art. 106b ww. ustawy o VAT. W konsekwencji udokumentowania fakturą VAT nie będzie wymagało przekazanie Agencji przez Klienta środków finansowych przeznaczonych na wypłatę uczestnikom Programu nagród pieniężnych. Za w pełni wystarczające należy przy tym uznać wystawienie przez Agencję noty księgowej (obciążeniowej). Nota taka jest uniwersalnym dokumentem księgowym służącym dokumentowaniu transakcji w sytuacji, gdy nie mają zastosowania przepisy ustawy VAT, jednak nie jest dokumentem przewidzianym przez przepisy o podatku VAT i jako taka nie jest objęta regulacją tych przepisów. Należy jednak stwierdzić, że brak jest przeciwwskazań na gruncie przepisów dotyczących podatku VAT dla dokumentowania czynności wypłacenia nagród pieniężnych w ten właśnie sposób (tak m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 14 stycznia 2016 r. nr IBPP1/4512-793/15/LSz oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacjach indywidualnych z dnia 20 stycznia 2015 r. nr IPPP2/443-1029/14-2/AO oraz z dnia 6 lipca 2016 r. nr IPPP1/4512-426/16-2/AS).

Reasumując, Agencja stoi na stanowisku, że przekazanie jej przez Klienta środków finansowych na wypłatę uczestnikom Programu nagród pieniężnych powinno być udokumentowane notą księgową (obciążeniową).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl