1462-IPPP1.4512.718.2016.1.EK - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie prawa do znaków towarowych oraz prawa do otrzymania zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w terminie 25 dni.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 listopada 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie 1462-IPPP1.4512.718.2016.1.EK Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie prawa do znaków towarowych oraz prawa do otrzymania zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w terminie 25 dni.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2016 r. (data wpływ 8 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczena podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie prawa do znaków towarowych oraz prawa do otrzymania zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w terminie 25 dni - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 września 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczena podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie prawa do znaków towarowych oraz prawa do otrzymania zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w terminie 25 dni.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą we własnym imieniu oraz został zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Osoby fizyczne będące polskimi rezydentami podatkowymi, podlegające w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu rozważają wniesienie znaków towarowych w drodze wkładu niepieniężnego (aportu) do Spółki w zamian za jej udziały. Osoby fizyczne zamierzające dokonać aportu uzyskały prawa ochronne na znaki towarowe. Znaki towarowe zostały zarejestrowane w Urzędzie Unii Europejskiej do Spraw Własności Intelektualnej (EUIPO) (dawniej: Urząd Harmonizacji Rynku Wewnętrznego - OHIM) albo w Urzędzie Patentowym RP. Znaki towarowe posiadają status znaku towarowego Unii Europejskiej albo znaku towarowego. Niektóre ze znaków towarowych są również zarejestrowane jako Zarejestrowane Wzory Wspólnotowe przez Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej - EUIPO (dawniej: Urząd Harmonizacji Rynku Wewnętrznego - OHIM) (dalej jako "wzór wspólnotowy"). Znaki te korzystają więc z dwojakiego rodzaju ochrony prawnej - znak towarowy oraz wzór wspólnotowy (dalej umownie wszystkie znaki towarowe będą łączne zwane: "znakiem towarowym").

Znak towarowy nie będzie wprowadzony do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych osób fizycznych w chwili dokonywania aportu. Znak towarowy nie był i nie będzie amortyzowany przez osoby fizyczne. Znak towarowy został wytworzony we własnym zakresie przez osoby fizyczne.

Przed dokonaniem aportu strony transakcji uzyskają wycenę rzeczoznawcy majątkowego, który określi wartość rynkową znaku towarowego. Wartość wkładu zostanie określona w wartości rynkowej. Przedmiotem wkładu nie będzie przedsiębiorstwo ani jego zorganizowana część.

Osoby fizyczne obejmą udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki, jednak wartość nominalna objętych udziałów będzie niższa od wartości rynkowej przedmiotu aportu. W konsekwencji wystąpi nadwyżka wartości wkładu nad wartością nominalną obejmowanych udziałów, która zostanie przekazana na kapitał zapasowy. Wartość udziałów w Spółce powiększona o powstałe agio będzie odpowiadać wartości rynkowej przedmiotu aportu. Celem takiego wniesienia aportu będzie zasilenie kapitałowe Spółki oraz utworzenie pożądanej struktury kapitałów własnych.

Wskazane powyżej osoby fizyczne z tytułu wniesienia aportów wystawią faktury VAT, w których wykażą podatek należny przy zastosowaniu stawki 23%. Wnioskodawca opłaci podatek VAT wykazany na ww. fakturach VAT poprzez dokonanie przelewu gotówkowego na rachunki bankowe osób fizycznych.

Aporty wniesione przez osoby fizyczne będą wykorzystywane przez Spółkę w ramach prowadzonej przez nią działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT. Spółka w okresie rozliczeniowym, w którym powstanie prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu faktur VAT otrzymanych od osób fizycznych będzie świadczyła usługi podlegające opodatkowaniu VAT. Spółka wykaże więc podatek należny.

Przedmiotowe transakcje wniesienia aportów podlegają podatkowi od towarów i usług. Wobec osób fizycznych zostały wydane interpretacje indywidualne, zgodnie z którymi Minister Finansów wskazał, że: "Analizując okoliczności sprawy w kontekście obowiązujących przepisów prawa należy stwierdzić, że planowana przez Wnioskodawczynię czynność wniesienia aportem do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością znaku towarowego będzie stanowiła działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, a Wnioskodawczyni będzie występować w ramach tej czynności jako podatnik podatku VAT. Czynność dokonywana przez Wnioskodawczynię będzie spełniać definicję odpłatnego świadczenia usług, w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy" (por. interpretacja indywidualna z dnia 14 czerwca 2016 r., IPPPl/4512-419/16-2/MPe, interpretacja indywidualna z dnia 12 lipca 2016 r., IPPP3/4512-416/16-2/IG). Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy przedmiotowa transakcja wniesienia aportu podlega opodatkowaniu VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy w przypadku wniesienia aportem do Spółki znaku towarowego, Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ww. aport na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT?

2. Czy w przypadku wydania udziałów w Spółce i opłacenia VAT środkami pieniężnymi przed dniem złożenia deklaracji VAT, Spółce będzie przysługiwał zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad podatkiem należnym w terminie 25 dni od dnia złożenia deklaracji VAT na podstawie art. 87 ust. 6 ustawy o VAT?

3. W przypadku stwierdzenia przez Organ, że Spółce nie przysługuje zwrot w terminie, o którym mowa w pytaniu nr 2: Czy w przypadku wydania udziałów w Spółce i opłacenia VAT środkami pieniężnymi Spółce będzie przysługiwał zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad podatkiem należnym na podstawie art. 87 ust. 2 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących aporty znaku towarowego.

2. Spółce będzie przysługiwał zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad podatkiem należnym w terminie 25 dni od dnia złożenia deklaracji VAT na podstawie art. 87 ust. 6 ustawy o VAT.

3. Spółce będzie przysługiwał zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad podatkiem należnym na podstawie art. 87 ust. 2 ustawy o VAT.

UZASADNIENIE prawne w zakresie pytania nr 1

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi (art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT).

Uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ustawodawca uzależnił więc od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

* posiadanie statusu podatnika VAT czynnego,

* związek nabytych usług z czynnościami podatnika podlegającymi opodatkowaniu VAT,

* otrzymanie faktury z naliczonym VAT, która dokumentuje czynność podlegającą opodatkowaniu VAT i nie korzystającą ze zwolnienia podatkowego.

W przedmiotowym zdarzeniu przyszłym wszystkie warunki prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zostaną spełnione. Spółka będzie zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. Znak towarowy nabyty przez Spółkę będzie związany z czynnościami Spółki podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Spółka uzyska faktury VAT wystawione z tytułu odpłatnego świadczenia usług - przeniesienia praw ochronnych do znaku towarowego na rzecz Spółki. Na fakturach zostanie wykazana kwota podatku VAT.

W konsekwencji powyższego stwierdzić należy, że Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w następujących interpretacjach indywidualnych:

* "Aport aktywów do Spółki kapitałowej, stanowi odpłatne świadczenie usług, które zostanie udokumentowane fakturą VAT. W ramach aportu zostaną przez Wnioskodawcę nabyte aktywa, które - Wnioskodawca jako podatnik czynny VAT - będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Na tej podstawie wskazać należy, że Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturze VAT dokumentującej aport aktywów albo prawo do zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad należnym z tytułu przedmiotowego aportu aktywów" -interpretacja indywidualna z dnia 25 września 2012 r., IPPP2/443-722/12-2/MM,

* "Uwzględniając zatem zapis art. 86 ust. 1 ustawy, należy podzielić zaprezentowane we wniosku stanowisko, zgodnie z którym Spółka, z racji wykorzystywania wniesionego w formie aportu know-how do wykonywania czynności opodatkowanych, uprawniona jest do odliczenia podatku z faktury dokumentującej nabycie know-how, wystawionej przez wnoszącego aport wspólnika, będącego czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, o ile nie wystąpią pozostałe okoliczności wskazane w przepisie art. 88 ustawy" - interpretacja indywidualna z dnia 22 marca 2012 r., ITPP1/443-1719/11/DM,

* "Spółka będzie miała prawo do odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturze wystawionej przez Wnioskodawcę wnoszącego aport, na podstawie art. 86 ust. 1 w związku z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT" - interpretacja indywidualna z dnia 2 grudnia 2010 r., IPPP1/443-955/10-6/AW,

* "Biorąc pod uwagę fakt, że znak towarowy nabyty przez Spółkę Osobową w formie wkładu niepieniężnego wniesionego przez Wnioskodawcę, służyć będzie wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (odpłatne udzielenie licencji do korzystania ze znaku), Spółce Osobowej przysługiwać będzie prawo do odliczenia na zasadach ogólnych podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT wystawionej przez Wnioskodawcę dokumentującej transakcję wniesienia przedmiotu aportu (tj. świadczenie usług na rzecz Spółki Osobowej), o ile nie wystąpią przesłanki ograniczające to prawo, określone w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług" - interpretacja indywidualna z dnia 25 marca 2010 r., IPPP1-443-169/10-4/EK.

UZASADNIENIE prawne w zakresie pytania nr 2

Spółce będzie przysługiwał zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad podatkiem należnym w terminie 25 dni od dnia złożenia deklaracji VAT na podstawie art. 87 ust. 6 ustawy o VAT.

W myśl art. 87 ust. 6 ustawy o VAT na wniosek podatnika, złożony wraz z deklaracją podatkową, urząd skarbowy jest obowiązany zwrócić różnicę podatku, o której mowa w ust. 2, w terminie 25 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia, w przypadku gdy kwoty podatku naliczonego, wykazane w deklaracji podatkowej, wynikają z:

1.

faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone, z uwzględnieniem art. 22 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 584, z późn, zm.59),

2.

dokumentów celnych, deklaracji importowej oraz decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34, i zostały przez podatnika zapłacone,

3.

importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji - przy czym przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a, 4a-4f stosuje się odpowiednio.

Z analizy wskazanej regulacji wynika, że na wniosek podatnika i przy spełnieniu określonych warunków podstawowy termin zwrotu może być skrócony: z 60-dniowego do 25-dniowego. Podatnik może otrzymać wcześniejszy zwrot, gdy spełni następujące warunki:

* zapłaci wszystkie faktury lub dokumenty celne dokumentujące wydatki wskazane w deklaracji VAT-7 za dany okres rozliczeniowy,

* zapłata za ww. faktury zostanie dokonana z uwzględnieniem przepisu art. 22 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 584 z późn. zm., dalej jako: u.s.d.g.) dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku bankowego przedsiębiorcy w każdym przypadku, gdy:

1.

stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz

2.

jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15 000 euro przeliczonych na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dokonano transakcji.

Powyższy przepis ustanawia konieczność zapłaty za pośrednictwem rachunku bankowego należności o charakterze pieniężnym, przekraczającej wartość 15 000 euro. Przepis u.s.d.g. nie odnosi się do wykonania zobowiązania o charakterze innym niż pieniężny. Powyższe potwierdził Naczelny Sąd Administracyjny, który wskazał, że "w przypadku zapłaty pieniężnej, aby skorzystać z przyspieszonego terminu zwrotu, uwzględnić należy warunki wynikające z art. 22 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 672 z późn. zm.), tj. winna nastąpić z rachunku bankowego przedsiębiorcy w każdym wypadku, gdy kontrahentem jest drugi przedsiębiorca albo kwota transakcji przekracza kwotę 15.000 euro" (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 27 listopada 2014 r., I FSK 1770/13). W konsekwencji powyższego regulacja art. 22 ust. 1 u.s.d.g. formułuje sposób wykonania zobowiązania wyłącznie o charakterze pieniężnym. Wskazana norma prawna nie odnosi się w żaden sposób do wykonania zobowiązania o charakterze innym niż pieniężnym, w szczególności do objęcia udziałów w zamian za wkład niepieniężny.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego należność netto wskazana w fakturze VAT zostanie wykonana (zapłacona) poprzez podjęcie uchwały o podwyższeniu kapitału zakładowego oraz złożenie oświadczenia o objęciu udziałów. Natomiast należność pieniężna stanowiąca kwotę podatku od towarów i usług zostanie zapłacona za pośrednictwem rachunku bankowego Spółki.

Objęcie udziałów Spółki oraz zapłata podatku od towarów i usług za pośrednictwem rachunku bankowego stanowią całkowitą zapłatę kwot wskazanych na fakturze VAT. Wskazane kwoty zostaną zapłacone z uwzględnieniem przepisów u.s.d.g., ponieważ wartość pieniężna zostanie zapłacona za pośrednictwem rachunku bankowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka będzie uprawniona do wystąpienia o zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad podatkiem należnym w terminie 25 dni od dnia złożenia deklaracji VAT, na podstawie art. 87 ust. 6 ustawy o VAT.

Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych:

* "Wydanie akcji w podwyższonym kapitale zakładowym Wnioskodawcy w zamian za aport stanowi zapłatę w całości należności wynikającej z faktury VAT wystawionej przez wnoszącego aport. W konsekwencji Wnioskodawca będzie miał prawo do wystąpienia o zwrot podatku VAT w terminie 25-dniowym na podstawie przepisu art. 87 ust. 6 ustawy o VAT" - interpretacja indywidualna z dnia 13 sierpnia 2013 r., ILPP2/443-431/13-2/AD,

* "Spółka przekazawszy wspólnikom w zamian za aport świadczenia w postaci praw majątkowych i po dokonaniu przelewu na rachunek bankowy wszelkich kwot do zapłaty wynikających z faktur ujętych przez Spółkę w rozliczeniach VAT, za które złożona została deklaracja z wnioskiem o zwrot bezpośredni - będzie uprawniona do uznania, na potrzeby ustalenia terminu, w jakim może się ona ubiegać o zwrot nadwyżki podatku naliczonego, że podatek naliczony związany z aportem wynika z faktury dokumentującej należności w całości zapłacone w rozumieniu art. 87 ust. 6 pkt 1 ustawy o VAT oraz że przysługuje jej, Spółce zwrot podatku w terminie 25 dni" - interpretacja indywidualna z dnia 2 grudnia 2010 r., IPPP1/443-955/10-6/AW,

* "Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do faktury, którą otrzyma on od komplementariusza warunek, o którym mowa w art. 87 ust. 6 pkt 1 ustawy o VAT będzie spełniony, ponieważ w momencie uwzględniania przedmiotowego dokumentu w deklaracji VAT, komplementariusz otrzyma już świadczenie (prawo do udziału w zysku Wnioskodawcy) należne w związku z wniesieniem aportu. W efekcie, Wnioskodawca, przekazawszy komplementariuszowi w zamian za aport świadczenia w postaci praw majątkowych dokonanie przelewu VAT należnego na podstawie faktury dokumentującej aport na rachunek bankowy komplementariusza, będzie uprawniony do uznania na potrzeby ustalenia terminu, w jakim może się on ubiegać o zwrot nadwyżki podatku naliczonego, że podatek naliczony związany z aportem wynika z faktury dokumentującej należności w całości zapłacone w rozumieniu art. 87 ust. 6 pkt 1 ustawy o VAT." - stanowisko wnioskodawcy uznane za prawidłowe w interpretacji indywidualnej z dnia 13 października 2009 r., IPPP3/443-610/09-2/KT, por. interpretacja indywidualna z dnia 23 marca 2010 r., IPPP3/443-1257/09-2/MPe,

* "Zatem, w ocenie tut. organu, skoro nie ma ograniczeń co do formy zapłaty należy przyjąć, że formą zapłaty może być także przyznanie wspólnikom udziałów. W konsekwencji powyższego przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy, że spółka osobowa, do której dokonane zostanie wniesienie wkładu niepieniężnego w zamian za co przyzna wspólnikom udziały, uprawniona będzie do otrzymania zwrotu VAT w przyspieszonym terminie, zgodnie z ww. art. 87 ust. 6 należało uznać za prawidłowe" - interpretacja indywidualna z dnia 25 marca 2010 r., IPPP1-443-169/10-4/EK.

UZASADNIENIE prawne w zakresie pytania nr 3

Spółka będzie uprawniona do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad podatkiem należnym na podstawie art. 87 ust. 2 ustawy o VAT. Spółce będzie przysługiwał zwrot podatku VAT w terminie 60 dni, jeśli Organ uzna za nieprawidłowe stanowisko Spółki wskazane w odpowiedzi na pytanie nr 2.

Na podstawie art. 87 ust. 2 ustawy o VAT zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach, lub na wskazany przez podatnika rachunek banku lub na rachunek spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, jako zabezpieczenie udzielanego przez ten bank lub przez tę kasę kredytu, na podstawie złożonego przez podatnika, do naczelnika urzędu skarbowego, w terminie do złożenia deklaracji podatkowej, pisemnego, nieodwołalnego upoważnienia organu podatkowego, potwierdzonego przez bank lub spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową udzielających kredytu, do przekazania tego zwrotu. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika dokonywanego w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej lub postępowania kontrolnego na podstawie przepisów o kontroli skarbowej. Jeżeli przeprowadzone przez organ czynności wykażą zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Przepis art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy określa, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych zapisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest wykorzystywanie zakupionych towarów lub usług do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

I tak, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu.

Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym i prowadzi własną działalność gospodarczą. Osoby fizyczne rozważają wniesienie znaków towarowych w drodze wkładu niepieniężnego (aportu) do Spółki w zamian za jej udziały. Osoby fizyczne zamierzające dokonać aportu uzyskały prawa ochronne na znaki towarowe. Znak towarowy nie będzie wprowadzony do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych osób fizycznych w chwili dokonywania aportu. Znak towarowy nie był i nie będzie amortyzowany przez osoby fizyczne. Znak towarowy został wytworzony we własnym zakresie przez osoby fizyczne. Przed dokonaniem aportu strony transakcji uzyskają wycenę rzeczoznawcy majątkowego, który określi wartość rynkową znaku towarowego. Wartość wkładu zostanie określona w wartości rynkowej. Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem wkładu nie będzie przedsiębiorstwo ani jego zorganizowana część. Osoby fizyczne obejmą udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki, jednak wartość nominalna objętych udziałów będzie niższa od wartości rynkowej przedmiotu aportu. W konsekwencji wystąpi nadwyżka wartości wkładu nad wartością nominalną obejmowanych udziałów, która zostanie przekazana na kapitał zapasowy. Wartość udziałów w Spółce powiększona o powstałe agio będzie odpowiadać wartości rynkowej przedmiotu aportu. Celem takiego wniesienia aportu będzie zasilenie kapitałowe Spółki oraz utworzenie pożądanej struktury kapitałów własnych. Wnioskodawca wskazał, że osoby fizyczne z tytułu wniesienia aportów wystawią faktury VAT, w których wykażą podatek należny przy zastosowaniu stawki 23%, gdyż transakcje wniesienia aportów podlegają podatkowi od towarów i usług, co zostało potwierdzone w indywidualnych interpretacjach wydanych dla tych osób. Wnioskodawca opłaci podatek VAT wykazany na ww. fakturach VAT poprzez dokonanie przelewu gotówkowego na rachunki bankowe osób fizycznych. Aporty wniesione przez osoby fizyczne będą wykorzystywane przez Spółkę w ramach prowadzonej przez nią działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT. Spółka w okresie rozliczeniowym, w którym powstanie prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu faktur VAT otrzymanych od osób fizycznych będzie świadczyła usługi podlegające opodatkowaniu VAT.

Wątpliwości Zainteresowanego dotyczą m.in. kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących nabycie Znaków przez Wnioskodawcę.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych.

Analizując okoliczności niniejszej sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa należy uznać, że w niniejszej sytuacji zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ Wnioskodawca w chwili transakcji będzie czynnym podatnikiem podatku VAT, a zakupione przez Wnioskodawcę prawa do znaków towarowych będą wykorzystywane przez Niego do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, jak wynika z opisu sprawy, nie znajdzie zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 2 ustaw, gdyż czynność przekazania praw do znaków towarowych będzie podlegała opodatkowaniu.

Zatem, z uwagi na to, że znaki towarowe będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktury dokumentującej nabycie tych znaków.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy także tego, czy wnioskując o zwrot różnicy podatku VAT, będzie on uprawniony do otrzymania tego zwrotu w terminie 25 dni od dnia złożenia rozliczenia.

Stosownie do przepisu art. 87 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy

Zgodnie z ust. 2 powyższego artykułu, zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach, lub na wskazany przez podatnika rachunek banku lub na rachunek spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, jako zabezpieczenie udzielanego przez ten bank lub przez tę kasę kredytu, na podstawie złożonego przez podatnika, do naczelnika urzędu skarbowego, w terminie do złożenia deklaracji podatkowej, pisemnego, nieodwołalnego upoważnienia organu podatkowego, potwierdzonego przez bank lub spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową udzielających kredytu, do przekazania tego zwrotu. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika dokonywanego w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej lub postępowania kontrolnego na podstawie przepisów o kontroli skarbowej. Jeżeli przeprowadzone przez organ czynności wykażą zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty.

Natomiast ust. 6 pkt 1 ww. artykułu stanowi, że na wniosek podatnika, złożony wraz z deklaracją podatkową, urząd skarbowy jest obowiązany zwrócić różnicę podatku, o której mowa w ust. 2, w terminie 25 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia, w przypadku gdy kwoty podatku naliczonego, wykazane w deklaracji podatkowej, wynikają z faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone, z uwzględnieniem art. 22 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.) - przy czym przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a, 4a-4f stosuje się odpowiednio.

Z analizy powyższego przepisu wynika, że na wniosek podatnika i przy spełnieniu określonych warunków podstawowy termin zwrotu różnicy podatku (o której mowa w art. 87 ust. 2) może być skrócony do 25 dni. Podatnik może otrzymać wcześniejszy zwrot, gdy spełni następujące warunki:

* opłaci wszystkie faktury lub dokumenty celne dokumentujące zakupy rozliczone w deklaracji VAT,

* zapłata za te faktury zostanie dokonana z uwzględnieniem przepisów art. 22 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 854, z późn, zm.), dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku bankowego przedsiębiorcy w każdym przypadku, gdy:

1.

stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz

2.

jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15.000 euro przeliczonych na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dokonano transakcji.

W myśl art. 4 ust. 1 ww. ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną - wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą.

Powyższy przepis ustanawia konieczność zapłaty za pośrednictwem rachunku bankowego należności za transakcje o wartości przekraczającej 15.000 euro, a zatem nie dopuszcza w takim przypadku zapłaty bezpośrednio w formie gotówkowej.

W niniejszej sprawie należność netto wskazana na fakturze VAT zostanie zapłacona poprzez podjęcie uchwały o podwyższeniu kapitału zakładowego oraz złożenie oświadczenia o objęciu udziałów, natomiast należność pieniężna stanowiąca kwotę podatku VAT zostanie zapłacona przez Wnioskodawcę za pośrednictwem jego rachunku bankowego.

Zatem należy stwierdzić, że w przypadku, gdy w danym okresie rozliczeniowym wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad podatkiem należnym, Wnioskodawca będzie miał prawo ubiegać się o jej zwrot w terminie 25 dni, zgodnie z art. 87 ust. 6 ustawy.

Tym samym stanoisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że z uwagi na udzieloną odpowiedź na pytanie nr 2, pytanie nr 3 stało się bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcie naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy). Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl