1462-IPPP1.4512.162.2017.1.BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 maja 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 1462-IPPP1.4512.162.2017.1.BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2017 r. (data wpływu 27 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania czynności wycofania Nieruchomości z ewidencji środków trwałych w celu przeznaczenia do tzw. najmu prywatnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania braku opodatkowania czynności wycofania Nieruchomości z ewidencji środków trwałych w celu przeznaczenia do tzw. najmu prywatnego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

I.

Osoba fizyczna z miejscem zamieszkania w Polsce, podlegająca nieograniczonemu obowiązkowi w podatku dochodowym od osób fizycznych ("podatek PIT") w Polsce ("Wnioskodawca") prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą wpisaną w Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), między innymi w zakresie praktyki lekarskiej ogólnej (PKD 86.21.Z) oraz wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z) (dalej: "Działalność Gospodarcza").

II.

W skład przedsiębiorstwa Wnioskodawcy wchodzą między innymi:

a.

prawo własności nieruchomości zabudowanej budynkiem, oraz prawo użytkowania wieczystego na którym ulokowany jest budynek, które Wnioskodawca wynajmuje osobom trzecim w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (dalej: "Nieruchomości");

b.

sprzęt medyczny;

c.

sprzęt biurowy w postaci między innymi zestawów komputerowych, drukarek, kopiarek;

d.

wyposażenie pomieszczeń w postaci między innymi piecy grzewczych i mebli (dalej: "wyposażenie Nieruchomości");

e.

zatrudnieni pracownicy.

Przedsiębiorstwo Wnioskodawcy jest przedsiębiorstwem w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121, z późn. zm.), ("Kodeks Cywilny"), stanowi zatem zespół składników majątkowych i niemajątkowych, związanych z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą.

III.

W przyszłości, Wnioskodawca planuje wycofać Nieruchomości i środki trwałe w postaci wyposażenia Nieruchomości z prowadzonej Działalności Gospodarczej poprzez wykreślenie Nieruchomości i wyposażenia Nieruchomości z Ewidencji Środków Trwałych i przeniesienie Nieruchomości do majątku prywatnego Wnioskodawcy (tj. majątku niezwiązanego z prowadzoną Działalnością Gospodarczą).

IV.

Po wykreśleniu Nieruchomości i wyposażenia Nieruchomości z Ewidencji Środków Trwałych, Wnioskodawca zamierza dokonanie przekształcenia przedsiębiorstwa w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (w skład której nie wejdą Nieruchomości i wyposażenie Nieruchomości), jednocześnie Wnioskodawca nie będzie już prowadził Działalności Gospodarczej. Alternatywnie Wnioskodawca dokona aportu, aportu przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części do spółki osobowej, i nie będzie w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej dokonywał wynajmu nieruchomości, przedmiot ten zostanie usunięty z PKD wykonywanej jednoosobowej działalności gospodarczej.

V.

Wnioskodawca jako osoba fizyczna nieprowadząca Działalności Gospodarczej w rozumieniu ustawy o PIT zamierza zawrzeć z osobami trzecimi umowy najmu (w ramach tzw. najmu prywatnego) Nieruchomości, stanowiących składnik majątku prywatnego Wnioskodawcy. Z umowy najmu Nieruchomości będzie wynikało, że umowa najmu jest zawierana przez Wnioskodawcę jako osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o PIT, a Nieruchomości wchodzą w skład majątku prywatnego Wnioskodawcy. W związku z tym, Wnioskodawca złoży oświadczenie we właściwym urzędzie skarbowym o opodatkowaniu najmu Nieruchomości na rzecz osób trzecich w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

VI.

Wnioskodawca nie będzie prowadził działalności gospodarczej w zakresie najmu Nieruchomości. Wnioskodawca pozostaje w związku małżeńskim, w którym obowiązuje ustrój wspólności majątkowej.

VII.

Tzw. "najem prywatny" Wnioskodawcy będzie opodatkowany podatkiem od towarów i usług ("podatkiem VAT").

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku wycofanie Nieruchomości z działalności gospodarczej Wnioskodawcy poprzez wykreślenie Nieruchomości z Ewidencji Środków Trwałych i przeniesienie Nieruchomości do majątku prywatnego Wnioskodawcy w celu przeznaczenia Nieruchomości do tzw. najmu prywatnego w rozumieniu przepisów o podatku PIT nie stanowi dostawy towarów albo świadczenia usług w rozumieniu ustawy o VAT, a zatem czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku wycofanie Nieruchomości z działalności gospodarczej Wnioskodawcy poprzez wykreślenie Nieruchomości z Ewidencji Środków Trwałych i przeniesienie Nieruchomości do majątku prywatnego Wnioskodawcy w celu przeznaczenia Nieruchomości do tzw. najmu prywatnego w rozumieniu przepisów o podatku PIT nie stanowi dostawy towarów albo świadczenia usług w rozumieniu ustawy o VAT, zatem czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przez dostawę towarów rozumie się m.in. przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do przedsiębiorstwa na cele osobiste podatnika, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Artykuł 8 ust. 1 ustawy o VAT stanowi z kolei, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Artykuł 8 ust. 2 ustawy o VAT stanowi, że za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Wynika z tego wniosek, że wycofanie z działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o PIT (tj. wykreślenie Nieruchomości z Ewidencji Środków Trwałych) i przekazanie Nieruchomości do majątku osobistego Wnioskodawcy, co do zasady, podlegałoby opodatkowaniu podatkiem VAT.

Należy jednak rozważyć, czy wykreślenie Nieruchomości z Ewidencji Środków Trwałych przez Wnioskodawcę i wynajęcie Nieruchomości przez Wnioskodawcę w ramach tzw. najmu prywatnego (tj. w ramach czynności opodatkowanej podatkiem VAT) jest tożsame z przeznaczeniem Nieruchomości na cele osobiste Wnioskodawcy w rozumieniu ustawy o VAT.

Nieruchomości nadal będą wykorzystywane w ramach czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, nie będą zatem wykorzystywane do celów osobistych Wnioskodawcy. W tym kontekście należy zauważyć, że ustawa o VAT posługuje się inną definicją pozarolniczej działalności gospodarczej niż ustawa o PIT.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W kontekście powyższej definicji działalności gospodarczej należy zauważyć, że wycofanie składników majątku z działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o PIT (poprzez wykreślenie Nieruchomości z Ewidencji Środków Trwałych i przeniesienie Nieruchomości do majątku prywatnego Wnioskodawcy) nie jest tożsame z wycofaniem tych składników majątku z działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT.

Z uwagi na szeroką definicję działalności gospodarczej w ustawie o VAT należy bowiem przyjąć, że czerpanie dochodów z oddania w najem majątku osobistego może mieścić się w tej definicji. W orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej ugruntowane jest bowiem stanowisko, zgodnie z którym czerpanie dochodów ze składnika majątku na podstawie umowy zawartej pomiędzy dwoma podmiotami wskazuje na prowadzenie działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o VAT.

W orzeczeniu z dnia 4 grudnia 1990 r. w sprawie C186/89 W.N. Van Tiem v. Staatssecretaris van Financien uznano, że wynajem działki budowlanej wraz z prawem do wybudowania na niej budynku w celu późniejszego użytkowania w zamian za roczny czynsz jest prowadzeniem działalności gospodarczej.

Z kolei w wyroku z dnia 26 września 1996 r. w sprawie C-230/94 Rente Enkler v. Finanzamt Hamburg stwierdzono, iż wynajem majątku rzeczowego stanowi wykorzystanie tego majątku, które należy zaklasyfikować jako działalność gospodarczą (obecnie art. 9 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady).

Z uwagi na powyższe należy uznać, że najem Nieruchomości w ramach tzw. najmu prywatnego będzie stanowił odpłatne świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT.

Jak zauważył Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 24 października 2014 r. (sygn. IPTPP4/443734/142/ OS) "należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nie nastąpi dostawa towaru w rozumieniu art. 7 ust. 2 (ustawy o VAT), bowiem nie nastąpi przekazanie budynków na cele osobiste. Przedmiotowe budynki jako towary będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę w sposób ciągły do celów zarobkowych, o czym świadczy planowany wynajem budynków w ramach tzw. najmu prywatnego. Zatem Zainteresowany będzie nadal prowadził działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 (ustawy o VAT), podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. W konsekwencji czynność polegająca na wycofaniu nieruchomości z ewidencji środków trwałych w sytuacji gdy będzie ona w dalszym ciągu wykorzystywana do działalności gospodarczej nie będzie skutkowało opodatkowaniem podatkiem VAT przedmiotowej transakcji".

Wynika z tego, że Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku VAT z tytułu wykreślenia z Ewidencji Środków Trwałych Nieruchomości, wykorzystywanych w działalności gospodarczej, a następnie przeniesienia Nieruchomości do majątku prywatnego celem przeznaczenia ich na wynajem

(i) przeznaczenia Nieruchomości do celów osobistych Wnioskodawcy (art. 7 ust. 2 ustawy o VAT),

(ii) przeniesienia prawa do używania Nieruchomości jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT) oraz

(iii) świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT.

Identyczne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacjach indywidualnych z dnia 22 grudnia 2016 r., sygn. nr IPPB1/4511-1156/15-2/KS oraz z dnia 6 grudnia 2016 r., sygn. 1462-IPPP2.4512.711.2.BH.

Biorąc pod uwagę opisany stan faktyczny, zdarzenie przyszłe oraz przytoczone wyżej stanowisko Wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem, zdaniem Wnioskodawcy wykreślenie Nieruchomości z Ewidencji Środków Trwałych i wynajęcie Nieruchomości w ramach tzw. najmu prywatnego nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT po stronie Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl