1462-IPPP1.4512.1078.2016.1.KC - Odliczenie VAT w związku z realizacją inwestycji budowy sieci kanalizacyjnej, przekazanej aportem spółce gminnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 marca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 1462-IPPP1.4512.1078.2016.1.KC Odliczenie VAT w związku z realizacją inwestycji budowy sieci kanalizacyjnej, przekazanej aportem spółce gminnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) w związku z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2016 r. (data wpływu 27 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości w związku z realizacją inwestycji, polegającej na budowie sieci kanalizacyjnej, przekazanej aportem spółce gminnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2016 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości w związku z realizacją inwestycji, polegającej na budowie sieci kanalizacyjnej, przekazanej aportem spółce gminnej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina (dalej; Gmina) z dniem 1 października 2013 r. zarejestrowała się jako czynny podatnik VAT. Gmina w okresie od 4 lipca 2008 r. do końca 2010 r. była zarejestrowanym podatnikiem VAT i posiadała własny Numer Identyfikacji Podatkowej. Na początku 2011 r. (14 stycznia 2011 r.) Gmina złożyła zgłoszenie VAT-R aktualizujące dane Gminy, w których zadeklarowała, że od 1 stycznia 2011 r. będzie korzystała ze zwolnienia podmiotowego z VAT, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Od tego momentu, tj. od 1 stycznia 2011 r. do 30 września 2013 r. Gmina korzystała ze zwolnienia podmiotowego z VAT, o którym mowa powyżej.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego jest odpowiedzialna za realizację projektów inwestycyjnych, których przedmiotem jest budowa infrastruktury kanalizacyjnej i wodociągowej położonej na obszarach Gminy (dalej: Infrastruktura).

Poszczególne części Infrastruktury mają wartość początkową przekraczającą 15 000,00 zł i są traktowane dla celów księgowych jako oddzielne środki trwałe.

W maju 2013 r. Gmina utworzyła jednoosobową spółkę gminną, działającą pod nazwą Zakład Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. (dalej ZGK), w której Gmina posiada 100% udziałów. Przedmiotem działalności ZGK jest m.in. zajmowanie się gospodarką wodnokanalizacyjną Gminy.

Obecnie gmina planuje realizować inwestycję pn. Budowa sieci kanalizacyjnej i przyłączy. W związku z powyższym Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie ze środków PROW na lata 2014-2020 Działanie "Gospodarka wodno-ściekowa" w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i oszczędzanie energii" w kwocie netto, wskazując że kosztami kwalifikowalnymi dla ww. inwestycji jest wartość inwestycji netto - czyli bez podatku VAT. Podatek VAT jest kosztem niekwalifikowalnym.

Zamiarem Gminy jest, aby Infrastruktura wybudowana w ramach ww. inwestycji, została wniesiona aportem do ZGK, po uprzednim uzyskaniu zgody na dokonanie tej czynności z Urzędu Marszałkowskiego.

Gmina pragnie także wskazać, że w ramach aportu nie nastąpi przeniesienie innych umów związanych z funkcjonowaniem Gminy. Planowana transakcja wniesienia aportu nie obejmuje również należności Gminy, jak również przeniesienia rachunków bankowych oraz środków pieniężnych zdeponowanych na rachunkach Gminy. Spółka nie przejmie również zobowiązań Gminy (np. zobowiązań z tytułu pożyczek). W ramach aportu nie dojdzie równocześnie do przeniesienia umów o pracę osób zatrudnionych w Gminie. W rezultacie nie dojdzie do przeniesienia zakładu pracy.

Aport infrastruktury zostanie opodatkowany VAT stawką 23%, zgodnie z interpretacją indywidualną uzyskaną przez Gminę IPPP1/443-1073/13-2/AS.

W związku z ww. inwestycją, Gmina będzie zawierała z zainteresowanymi mieszkańcami umowy cywilnoprawne dotyczące przyłączenia do sieci kanalizacyjnej budynków mieszkalnych na terenie Gminy. Zgodnie z zawartą umową mieszkaniec będzie miał obowiązek uiszczenia opłaty za przyłączenie do sieci kanalizacyjnej. Mieszkańcy, którzy będą chcieli być podłączeni do budowanej sieci kanalizacyjnej, będą dokonywali wpłat, co do zasady na konto bankowe Gminy. Uiszczenie odpowiedniej kwoty przez Mieszkańca będzie stanowiło niezbędny warunek przyłączenia Mieszkańca do sieci kanalizacyjnej.

Czynność przyłączenia odbiorców do sieci kanalizacyjnej będzie podlegała opodatkowaniu stawką 8%, zgodnie z uzyskaną przez Gminę interpretacją indywidualną IPPP3/4512-61/15-2/KT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z wyżej opisanym zdarzeniem przyszłym Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia 100% podatku VAT (obniżenie podatku należnego o podatek naliczony) wynikającego z faktur VAT dokumentujących ponoszone wydatki związane z budową kanalizacji sanitarnej?

Zdaniem Wnioskodawcy;

Gmina, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług jest uprawniona do odliczenia podatku VAT z faktur VAT dokumentujących ponoszone wydatki związane z budową kanalizacji sanitarnej na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z uwagi na fakt, że ponoszone wydatki inwestycyjne związane są z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet gdy dotyczą one zadań własnych, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści art. 7 ust. 1 ustawy wynika, że dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego spełnia definicję dostawy towarów zawartą w art. 7 ust. 1 ustawy, a tym samym uznawane jest za sprzedaż w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, gdyż czynność ta odbywa się za wynagrodzeniem - wniesienie aportu wiąże się z odpłatnością, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą mającą charakter rzeczowy, a otrzymanym wynagrodzeniem w formie udziałów lub akcji, a jej efektem jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania wnoszonym towarem jak właściciel.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego jest odpowiedzialna za realizację projektów inwestycyjnych, których przedmiotem jest budowa infrastruktury kanalizacyjnej i wodociągowej położonej na obszarach Gminy (dalej: Infrastruktura). W maju 2013 r. Gmina utworzyła jednoosobową spółkę gminną, działającą pod nazwą Zakład Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. z siedzibą (dalej ZGK), w której Gmina posiada 100% udziałów. Obecnie gmina planuje realizować inwestycję pn. Budowa sieci kanalizacyjnej i przyłączy w miejscowościach " i w związku z tym złożyła wniosek o dofinansowanie ze środków PROW na lata 2014-2020 w kwocie netto, wskazując że kosztami kwalifikowalnymi dla ww. inwestycji jest wartość inwestycji netto - czyli bez podatku VAT. Podatek VAT jest kosztem niekwalifikowalnym. Zamiarem Wnioskodawcy jest, aby Infrastruktura wybudowana w ramach ww. inwestycji, została wniesiona aportem do ZGK, po uprzednim uzyskaniu zgody na dokonanie tej czynności z Urzędu Marszałkowskiego. Aport infrastruktury zostanie opodatkowany VAT stawką 23%.

W związku z wskazaną inwestycją, Wnioskodawca będzie zawierać z zainteresowanymi mieszkańcami umowy cywilnoprawne dotyczące przyłączenia do sieci kanalizacyjnej budynków mieszkalnych na terenie Gminy. Mieszkańcy, którzy będą chcieli być podłączeni do budowanej sieci kanalizacyjnej, będą dokonywali wpłat, co do zasady na konto bankowe Gminy. Uiszczenie odpowiedniej kwoty przez mieszkańca będzie stanowiło niezbędny warunek przyłączenia Mieszkańca do sieci kanalizacyjnej. Czynność przyłączenia odbiorców do sieci kanalizacyjnej będzie podlegała opodatkowaniu stawką 8%.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy będzie przysługiwało prawo do odliczenia 100% podatku VAT wynikającego z faktur VAT dokumentujących ponoszone wydatki związane z budową kanalizacji sanitarnej.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

1.

nabycia towarów i usług,

2.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z przepisów tych wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych,tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną.

Wnioskodawca wskazuje, że zrealizowana inwestycja, sfinansowana ze środków unijnych, będzie wniesiona aportem do spółki gminnej, w której Wnioskodawca ma 100% udziałów. Jak wskazano wyżej, skoro wniesienie aportu spełnia definicję dostawy towaru i będzie on opodatkowany stawką podstawową, tj. 23%, to tym samym zostanie spełniony podstawowy warunek prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy w odniesieniu do przedstawionych we wniosku okoliczności stwierdzić należy, że skoro wybudowana kanalizacja zostanie wniesiona aportem do spółki gminnej opodatkowanym 23% podatkiem, to będzie ona służyła wyłącznie do czynności opodatkowanych, i w konsekwencji Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na budowę ww. infrastruktury na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl