1462-IPPP1.4512.1025.2016.1.MP - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na realizację projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 grudnia 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie 1462-IPPP1.4512.1025.2016.1.MP Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na realizację projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2016 r. (data wpływu 5 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na realizację projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na realizację projektu

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Szkoła jest publiczną uczelnią akademicką działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r. poz. 572, z późn. zm.). Podstawowymi zadaniami statutowymi uczelni są w szczególności kształcenie, wychowywanie studentów oraz prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, jak również upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i działania na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych. Zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym z dnia 27 lipca 2005 r. (Dz. U. Nr 164, poz. 1365) misją uczelni wyższych jest odkrywanie i przekazywanie prawdy poprzez prowadzenie badań naukowych i kształcenie studentów a szkoły wyższe stanowią integralną część narodowego systemu edukacji i nauki.

Artykuł 13.1. Podstawowymi zadaniami uczelni, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, są:

1.

kształcenie studentów w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej;

2.

wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;

3.

prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, świadczenie usług badawczych oraz transfer technologii do gospodarki;

4.

kształcenie i promowanie kadr naukowych;

5.

upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych;

6.

prowadzenie studiów podyplomowych, kursów i szkoleń w celu kształcenia nowych umiejętności niezbędnych na rynku pracy w systemie uczenia się przez całe życie;

7.

stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;

8.

działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych;

9.

stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w;

a.

procesie kształcenia,

b.

badaniach naukowych.

Wyżej opisany zakres działań S. podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług. Zgodnie bowiem z art. 91 ust. 1 tejże ustawy działalność uczelni, o której mowa w art. 13 ust. 1 i art. 14 podlega zwolnieniu z podatku dochodowego, podatku od towarów i usług, podatku od nieruchomości, podatku leśnego i podatku od czynności cywilnoprawnych na zasadach określonych w odrębnych ustawach.

Leśny Zakład Doświadczalny jest jednostką organizacyjną S. obejmującego obszar 3 667 ha.

Placówka naukowo - badawcza na tym terenie działa od roku 1919. Na mocy uchwały Rady Ministrów z dnia 1 stycznia 1955 r. lasy pozostające w zarządzie Szkoły zostały wyłączone z Ministerstwa Leśnictwa i przekazane Ministerstwu Szkolnictwa Wyższego dla celów naukowo-dydaktycznych Szkoły. Otrzymały nazwę "Lasy Doświadczalne...", a ostateczną formę organizacyjną i prawną uzyskały na mocy zarządzenia Ministrów: Szkolnictwa Wyższego i Finansów z dnia 12 lutego 1960 r.

Leśny Zakład Doświadczalny S. składa się obecnie z czterech jednostek organizacyjnych:

* Arboretum

* Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej

* Nadleśnictwo z gospodarstwem szkółkarskim

* Gospodarstwo Rolnicze.

Zadania i obowiązki obiektu doświadczalnego:

1. Lasy Doświadczalne stanowią teren do badań i doświadczeń naukowych, przyczyniając się do postępu w naukach leśnych. Doświadczenia naukowe stosowane w praktyce potwierdzają słuszność teorii głoszonych na wykładach lub zawartych w fachowej literaturze.

2. Lasy Doświadczalne stanowią dla studentów teren do ćwiczeń praktycznych z różnych gałęzi wiedzy leśnej, ćwiczenia te mają na celu praktyczne zapoznanie studentów z zasadami techniki organizowania i wykonywania prac leśnych oraz zaznajomienie z nowymi technikami i technologiami stosowanymi w gospodarstwie leśnym.

3. Lasy Doświadczalne stanowią wzorowe gospodarstwo leśne, w których studenci mogą obserwować i zapoznawać się z przebiegiem praktycznych, wzorowo wykonywanych prac leśnych zarówno technicznych jak i organizacyjnych.

4. Lasy Doświadczalne stanowią również teren praktycznej współpracy zawodowej między personelem naukowym poszczególnych Katedr, umożliwiającej wymianę poglądów i rozwiązywanie kompleksowych zagadnień naukowych.

Leśny Zakład Doświadczalny S. zamierza zrealizować w latach 2017-2019 ogólnopolski projekt pn..... Głównym celem jest wypracowanie i wdrożenie dobrych praktyk ochrony siedlisk i zarządzania populacją bociana czarnego na terenie 55 nadleśnictw Lasów Państwowych i pokrywających się z nimi powierzchniowo, w części lub w całości, 37 Obszarami Specjalnej Ochrony Ptaków Natura 2000, gdzie planuje się objęcie w latach 2017-2019 monitoringiem i ochroną do 100 stanowisk lęgowych, ca 7% populacji krajowej. Planuje się komplementarne działania ochronne polegające na: monitoringu stanowisk lęgowych, aktywnym poszukiwaniu nowych gniazd, aktualizacji stref ochronnych, opisaniu i pomiarze cech siedlisk lęgowych i drzew gniazdowych, wyszukiwaniu drzew biocenotycznych (alternatywnych drzew gniazdowych), pomiarach poziomu wód gruntowych w drzewostanach lęgowych i w zlewni żerowisk za pomocą piezometrów, zabezpieczaniu lęgów przed drapieżnictwem kuny leśnej poprzez zastosowanie opasek z blachy na pniach drzew gniazdowych oraz malowanie drzew gniazdowych i drzew sąsiednich za pomocą repelentów, obudowie lub wzmocnieniu gniazd narażonych na spadanie. Na terenie niektórych nadleśnictw planuje się działania badawcze polegające na: monitorowaniu bezpieczeństwa gniazd i lęgów za pomocą fotopułapek oraz badaniu za pomocą nadajników gps/gsm wielu zagadnień związanych z ekologią przestrzenną gatunku. Planuje się także zintegrowane działania edukacyjne poszerzające wiedzę o gatunku i siedliskach mokradłowych i promujące potrzebę ich ochrony: interaktywne aplikacje na smartfony i na strony internetowe umożliwiające bezpośredni kontakt z obserwatorami ptaków, koszulki, czapeczki, tablice, broszury, pakiet edukacyjny oraz szkolenia dla ca 400 osób we wszystkich 17 regionalnych dyrekcjach Lasów Państwowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z nabywaniem towarów i usług na potrzeby projektu "...", które nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych przysługuje prawo zastosowania przepisów art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem S. Leśny Zakład Doświadczalny, Uczelnia nie ma prawa na podstawie przepisów art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ dokonywane zakupy towarów i usług na potrzeby projektu nie jest związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Szkoła Leśny Zakład Doświadczalny realizując projekt "..." nabywa bowiem towary i usługi nie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Szkoła Leśny Zakład Doświadczalny nie ma prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z projektem ponieważ służyć on będzie celom naukowo-badawczym uczelni. Nie występuje związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Celem S. LZD w momencie realizacji projektu nie jest komercjalizacja wyników projektu.

Stwierdzić należy, że podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że towary i usługi nabyte w związku z realizacją przedmiotowego projektu, nie będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (nabyte w trakcie projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności generujących podatek należny). Zatem z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi w ramach realizacji projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza zrealizować w latach 2017-2019 ogólnopolski projekt pn..... Głównym celem jest wypracowanie i wdrożenie dobrych praktyk ochrony siedlisk i zarządzania populacją bociana czarnego na terenie 55 nadleśnictw Lasów Państwowych i pokrywających się z nimi powierzchniowo, w części lub w całości, 37 Obszarami Specjalnej Ochrony Ptaków Natura 2000, gdzie planuje się objęcie w latach 2017-2019 monitoringiem i ochroną do 100 stanowisk lęgowych, ca 7% populacji krajowej. Planuje się komplementarne działania ochronne polegające na: monitoringu stanowisk lęgowych, aktywnym poszukiwaniu nowych gniazd, aktualizacji stref ochronnych, opisaniu i pomiarze cech siedlisk lęgowych i drzew gniazdowych, wyszukiwaniu drzew biocenotycznych (alternatywnych drzew gniazdowych), pomiarach poziomu wód gruntowych w drzewostanach lęgowych i w zlewni żerowisk za pomocą piezometrów, zabezpieczaniu lęgów przed drapieżnictwem kuny leśnej poprzez zastosowanie opasek z blachy na pniach drzew gniazdowych oraz malowanie drzew gniazdowych i drzew sąsiednich za pomocą repelentów, obudowie lub wzmocnieniu gniazd narażonych na spadanie. Na terenie niektórych nadleśnictw planuje się działania badawcze polegające na: monitorowaniu bezpieczeństwa gniazd i lęgów za pomocą fotopułapek oraz badaniu za pomocą nadajników gps/gsm wielu zagadnień związanych z ekologią przestrzenną gatunku. Panuje się także zintegrowane działania edukacyjne poszerzające wiedzę o gatunku i siedliskach mokradłowych i promujące potrzebę ich ochrony: interaktywne aplikacje na smartfony i na strony internetowe umożliwiające bezpośredni kontakt z obserwatorami ptaków, koszulki, czapeczki, tablice, broszury, pakiet edukacyjny oraz szkolenia dla ca 400 osób we wszystkich 17 regionalnych dyrekcjach Lasów Państwowych.

Zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy opisany projekt służyć będzie celom naukowo-badawczym uczelni, w momencie realizacji projektu nie przewidziana jest komercjalizacja wyników projektu. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją przedmiotowego projektu, nie będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (nabyte w trakcie projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności generujących podatek należny).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a Wnioskodawca był czynnym podatnikiem podatku VAT. Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w analizowanej sprawie nie został spełniony jeden z podstawowych warunków uprawniających do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy - dokonane zakupy nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..."

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl