1462-IPPB5.4510.937.2016.1.MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 listopada 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie 1462-IPPB5.4510.937.2016.1.MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 7 października 2016 r. (data wpływu 10 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu ze sprzedaży Nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu ze sprzedaży Nieruchomości.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, Chorągiew ("Chorągiew" lub "Wnioskodawca") jest osobą prawną zarejestrowaną jako stowarzyszenie w Rejestrze Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji oraz Samodzielnych Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego. Chorągiew prowadzi działalność gospodarczą i jest zarejestrowana jako podatnik VAT.

Chorągiew została wpisana do KRS i nabyła osobowość prawną w dniu 30 listopada 2006 r. Nabycie osobowości prawnej nastąpiło w wyniku realizacji zapisów Statutu ZHP zmienionego "Uchwałą Zjazdu ZHP wprowadzającej zmiany do Statutu ZHP". Przed nabyciem osobowości prawnej Chorągiew należała do struktury Związku Harcerstwa Polskiego ("ZHP"), w której stanowiła zorganizowaną część przedsiębiorstwa, tj. organizacyjnie i finansowo wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań statutowych i gospodarczych. Chorągiew posiada odrębną względem ZHP osobowość prawną, lecz jednocześnie, na mocy statutu, stanowi "terenową jednostkę organizacyjną" ZHP. Statut ZHP jest jednocześnie statutem Chorągwi.

W dniu 15 listopada 2007 r. sporządzono Protokół przekazania i przejęcia majątku i zobowiązań dotyczący przekazania przez ZHP na rzecz Chorągwi (w związku z jej wydzieleniem ze struktur ZHP) wskazanych w nim składników majątku (w tym nieruchomości) i zobowiązań. Następnie, na podstawie umowy nieodpłatnego przeniesienia prawa użytkowania wieczystego z prawem własności budynków zawartej w dniu 28 stycznia 2009 r. oraz umowy nieodpłatnego przeniesienia prawa użytkowania wieczystego z dnia 28 stycznia 2009 r., ZHP przekazała na rzecz Chorągwi prawo użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej, składającej się z działki ewidencyjnej nr 1 oraz działki ewidencyjnej nr 17/2 ("Nieruchomość").

Chorągiew zamierza sprzedać prawo użytkowania wieczystego Nieruchomości wraz z położonymi na niej budynkami i budowlami.

Chorągiew planuje przeznaczyć środki uzyskane ze sprzedaży Nieruchomości na następujące cele:

1.

spłata zobowiązań Chorągwi wobec ZHP tj.:

a.

zobowiązania dotyczącego nieruchomości ZHP sprzedało nieruchomość. Cena sprzedaży została przekazana na rachunek Chorągwi, która wówczas nie była jeszcze odrębną względem ZHP jednostką organizacyjną, ale ze względu na wyodrębnienie w ramach ZHP dysponowała własnym rachunkiem bankowym. W uchwale Kwatery Głównej ZHP z dnia 24 listopada 2005 r. postanowiono, że 50% uzyskanej ceny należy się Chorągwi, a drugie 50% należne będzie ZHP. W Protokole przekazania i przejęcia majątku i zobowiązań z dnia 15 listopada 2007 r. sporządzonego w związku z wyodrębnieniem Chorągwi ze struktur ZHP potwierdzono, że Chorągiew jest zobowiązana względem ZHP do zapłaty (zwrotu) na rzecz ZHP 50% kwoty uzyskanej ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości,

b.

zobowiązania dotyczącego zwrotu kwot przekazanych Chorągwi przez ZHP ze środków uzyskanych jako tzw. 1% podatku PIT. Chorągiew otrzymała środki pochodzące z tzw. 1% podatku, lecz nie wywiązała się z wewnętrznych wymogów dokumentacyjnych dotyczących m.in. wydatkowania tych środków. W związku z powyższym, na mocy wewnętrznych ustaleń między ZHP i Chorągwią, jest ona zobowiązana do zwrotu wskazanych środków na rzecz ZHP,

c.

zobowiązania do zapłaty na rzecz ZHP czynszu najmu za korzystnie z lokalu. Chorągiew wynajmowała od ZHP lokal, w którym prowadziła swoją działalność statutową, w szczególności odbywały się w nim zebrania. Obecnie Chorągiew jest zobowiązana do zapłaty czynszu najmu z tego tytułu oraz do zapłaty kosztów dostawy mediów,

d.

zobowiązania do zwrotu na rzecz ZHP poniesionych przez ZHP wydatków na doradztwo prawne na rzecz Chorągwi. ZHP ponosiła wydatki na obsługę prawną i reprezentację przed sądem Chorągwi w sporze (wygranym) z podmiotem trzecim dotyczącym własności nieruchomości w S. Obecnie Chorągiew zobowiązana jest do zwrotu na rzecz ZHP poniesionych w związku z powyższym sporem wydatków. Nieruchomość, której dotyczył spór, była wykorzystywana przez Chorągiew częściowo do celów statutowych (w szczególności w ramach organizacji wyjazdów dla harcerzy), a częściowo w ramach działalności gospodarczej (głównie wynajmowanie pomieszczeń),

e.

zobowiązania do zwrotu na rzecz ZHP części wydatków związanych ze zlotem harcerskim w Kielcach. Zgodnie z regulacjami wewnętrznymi ZHP i Chorągwi jest ona zobowiązana do partycypowania w kosztach organizacji zlotów,

f.

zobowiązania do zwrotu na rzecz ZHP części wydatków poniesionych na zakup energii elektrycznej w związku z organizacją zlotu harcerskiego (j.w.),

g.

zobowiązania do zwrotu na rzecz ZHP poniesionych przez ten podmiot kosztów w związku z postępowaniem egzekucyjnym toczącym się wobec Chorągwi. Postępowanie egzekucyjne dotyczyło niezapłaconego przez Chorągiew podatku od nieruchomości, a ZHP uregulowało zobowiązania ciążące na Chorągwi,

h.

zobowiązania do zapłaty na rzecz ZHP zaległych składek członkowskich,

i.

zobowiązania do zwrotu wydatków na karty członkowskie i krzyże za zasługi,

2.

wynagrodzenie na rzecz ZHP z tytułu rezygnacji przez ZHP z przysługującego mu prawa pierwokupu Nieruchomości zbywanej przez Chorągiew;

3.

utworzenie spółki z o.o. i objęcie w niej udziałów. Spółka prowadziłaby działalność gospodarczą w segmencie turystyki;

4.

rewitalizacja Ośrodka Szkolenia Wolontariuszy w S.; ośrodek służy i ma po rewitalizacji służyć jako miejsce wyjazdów i szkoleń dla harcerzy;

5.

zakup przez Chorągiew lokali użytkowych, które miałyby być wynajmowane podmiotom trzecim;

6.

zakup przez Chorągiew:

a.

wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r., lub

b.

papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, również w przypadku gdy zarządzanie portfelem odbywa się na podstawie umowy z towarzystwem funduszy inwestycyjnych, które wykonuje tę działalność na podstawie art. 45 ust. 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub

c.

jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych, (dochód z obligacji, bonów, papierów wartościowych, instrumentów finansowych i jednostek uczestnictwa zostałby następnie przekazany na cele statutowe Chorągwi).

Zgodnie ze statutem Chorągwi jej głównymi celami są:

1.

stwarzanie warunków do wszechstronnego, intelektualnego, społecznego, duchowego, emocjonalnego i fizycznego rozwoju człowieka,

2.

nieskrępowane kształtowanie osobowości człowieka odpowiedzialnego, przy poszanowaniu jego prawa do wolności i godności, w tym wolności od wszelkich nałogów,

3.

upowszechnianie i umacnianie w społeczeństwie przywiązania do wartości: wolności, prawdy, sprawiedliwości, demokracji, samorządności, równouprawnienia, tolerancji i przyjaźni,

4.

stwarzanie warunków do nawiązywania i utrwalania silnych więzi międzyludzkich ponad podziałami rasowymi, narodowościowymi i wyznaniowymi,

5.

upowszechnianie wiedzy o świecie przyrody, przeciwstawianie się jego niszczeniu przez cywilizację, kształtowanie potrzeby kontaktu z nieskażoną przyrodą.

Jak wynika ze statutu, ZHP (jak również Chorągiew) dla osiągnięcia swoich celów:

1.

zrzesza swoich członków w podstawowych jednostkach organizacyjnych,

2.

prowadzi całoroczną działalność wychowawczą, edukacyjną i oświatową wśród dzieci i młodzieży, posługując się harcerską metodą wychowawczą,

3.

wypowiada się w sprawach dzieci i młodzieży, upowszechnia prawa dziecka,

4.

współdziała z rodzicami, w szczególności poprzez koła przyjaciół harcerstwa, wspierając ich w wychowaniu dzieci i młodzieży,

5.

kształtuje więzi międzypokoleniowe poprzez działania na rzecz osób w wieku emerytalnym, szczególnie harcerskich seniorów i kombatantów,

6.

upowszechnia zasady wolności i praw człowieka, swobód obywatelskich, w tym równych szans kobiet i mężczyzn,

7.

przyczynia się do budowania społeczeństwa obywatelskiego i rozwoju demokracji, wspomaga rozwój wspólnot i społeczności lokalnych,

8.

kształtuje postawy patriotyczne poprzez upowszechnianie tradycji narodowych, rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej,

9.

działa na rzecz obronności państwa i działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej; porządku i bezpieczeństwa publicznego,

10.

prowadzi działania w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego,

11.

dba o dobra kultury związane z historią harcerstwa, chroni je i udostępnia dla celów naukowo-badawczych i wychowawczych,

12.

upowszechnia kulturę, tradycje i dorobek Rzeczypospolitej Polskiej za granicą

13.

prowadzi działalność na rzecz integracji europejskiej i współpracy między społecznościami, w szczególności z organizacjami skautowymi,

14.

podejmuje zadania w zakresie współpracy z Polonią i Polakami poza granicami kraju,

15.

prowadzi działalność na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz kultywowania języków regionalnych,

16.

realizuje zadania w zakresie pomocy społecznej, w tym poprzez prowadzenie działalności charytatywnej i opiekuńczej,

17.

prowadzi działania na rzecz:

a.

wyrównywania szans, zapobiegając wykluczeniu społecznemu,

b.

resocjalizacji dzieci i młodzieży nieprzystosowanych społecznie,

c.

osób niepełnosprawnych, a w szczególności rehabilitację i rewalidację dzieci i młodzieży niepełnosprawnej,

d.

integracji i reintegracji zawodowej i społecznej,

18.

prowadzi działalność w zakresie ratownictwa i ochrony ludności podczas stanów nadzwyczajnych i kryzysowych,

19.

udziela pomocy ofiarom katastrof i klęsk żywiołowych w kraju i za granicą,

20.

upowszechnia ideę wolontariatu,

21.

organizuje wolontariuszy do realizacji celów statutowych ZHP,

22.

prowadzi działalność edukacyjną i kształceniową wśród osób dorosłych, w szczególności szkoli wolontariuszy,

23.

organizuje przedsięwzięcia związane z rozwojem zainteresowań i specjalności w zakresie kultury fizycznej i sportu oraz turystyki i krajoznawstwa,

24.

organizuje letni i zimowy wypoczynek w formach wyjazdowych i w miejscu zamieszkania,

25.

działa na rzecz zrównoważonego rozwoju, ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego,

26.

działa na rzecz promocji zdrowego trybu życia oraz ochrony zdrowia,

27.

inicjuje i realizuje programy profilaktyczne w zakresie przeciwdziałania patologiom społecznym, przemocy, profilaktyki alkoholowej i innych uzależnień,

28.

prowadzi działania na rzecz promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy,

29.

przygotowuje członków organizacji do aktywności na rynku pracy,

30.

podejmuje działalność wspomagającą rozwój przedsiębiorczości, szczególnie wśród dzieci i młodzieży,

31.

prowadzi działalność wspomagającą technicznie, organizacyjnie i merytorycznie harcerskie komendy oraz organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

32.

tworzy i prowadzi ośrodki oraz placówki oświatowo-wychowawcze, opiekuńczo-wychowawcze,

33.

tworzy i prowadzi ośrodki oraz placówki prowadzące działania w zakresie kultury,

34.

prowadzi działalność naukowo-badawczą w szczególności w utworzonych i prowadzonych ośrodkach naukowo-badawczych,

35.

prowadzi działalność wydawniczą, radiową i informacyjną.

Chorągiew jest organizacją pożytku publicznego, o której mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

1. Czy dochód uzyskany przez Chorągiew ze sprzedaży Nieruchomości w części przeznaczonej na opisane w niniejszym wniosku cele będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, w szczególności na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 lub art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy o CIT?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód ze sprzedaży Nieruchomości będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym w części przeznaczonej i wydatkowanej na następujące cele:

1.

spłata zobowiązań Chorągwi wobec ZHP, w tym:

a.

zobowiązanie dotyczące nieruchomości przy ul. P...,

b.

zobowiązanie dotyczące zwrotu kwot przekazanych Chorągwi przez ZHP ze środków uzyskanych jako tzw. 1% podatku,

c.

zobowiązanie do zapłaty na rzecz ZHP czynszu najmu za korzystnie z lokalu oraz związanych z najmem lokalu kosztem mediów,

d.

zobowiązanie do zwrotu na rzecz ZHP poniesionych przez ZHP wydatków na doradztwo prawne na rzecz Chorągwi,

e.

zobowiązanie do zwrotu na rzecz ZHP części wydatków związanych ze zlotem harcerskim w Kielcach,

f.

zobowiązanie do zwrotu na rzecz ZHP części wydatków poniesionych na zakup energii elektrycznej w związku z organizacją zlotu harcerskiego w Krakowie,

g.

zobowiązanie do zapłaty na rzecz ZHP zaległych składek członkowskich,

h.

zobowiązanie do zwrotu wydatków na karty członkowskie i krzyże za zasługi,

2.

wynagrodzenie z tytułu rezygnacji przez ZHP z przysługującego mu prawa pierwokupu Nieruchomości zbywanej przez Chorągiew;

3.

rewitalizację Ośrodka Szkolenia Wolontariuszy;

4.

zakup przez Chorągiew:

a.

wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r., lub

b.

papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, również w przypadku gdy zarządzanie portfelem odbywa się na podstawie umowy z towarzystwem funduszy inwestycyjnych, które wykonuje tę działalność na podstawie art. 45 ust. 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub

c.

jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych (przy założeniu, że dochód z tego tytułu tj. z obligacji, papierów wartościowych, instrumentów finansowych oraz jednostek uczestnictwa zostanie przeznaczony i wydatkowany na cele statutowe Chorągwi).

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, dochód ze sprzedaży Nieruchomości przeznaczony na następujące wydatki nie będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym, tj.:

1.

spłata zobowiązania do zwrotu na rzecz ZHP poniesionych przez ten podmiot kosztów w związku z postępowaniem egzekucyjnym toczącym się wobec Chorągwi,

2.

utworzenie i objęcie udziałów w spółce prowadzącej działalność gospodarczą w branży turystycznej;

3.

zakup przez Chorągiew lokali użytkowych, które miałyby być wynajmowane podmiotom trzecim.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT (Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm; dalej: ustawa o CIT) wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

W ocenie Wnioskodawcy, mając na uwadze statut Chorągwi, podmiot ten należy zakwalifikować jako podatnika, którego celem statutowym jest m.in. działalność oświatowa, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu oraz ochrony środowiska. Tym samym, dochody przeznaczone na cele statutowe Chorągwi, co do zasady, są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Niezależnie od powyższego, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy o CIT wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej. Jako, że Chorągiew jest organizacją pożytku publicznego, dochody przeznaczone na jej cele statutowe podlegają zwolnieniu z opodatkowania również na podstawie tego przepisu.

Dalsze ustępy art. 17 Ustawy o CIT doprecyzowują zakres zwolnienia od podatku dochodów przeznaczanych na cele statutowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a Ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1.

dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1.

a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2.

dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b Ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Stosownie do art. 17 ust. 1c Ustawy o CIT, przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1.

przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2.

przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3.

samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Należy zauważyć, że Chorągiew nie jest żadnym z wymienionych w art. 17 ust. 1c Ustawy o CIT podmiotów, a zatem wyłączenie opisane w tym przepisie nie będzie miało zastosowania do Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 17 ust. 1e Ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie:

1.

wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.;

2.

papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, również w przypadku gdy zarządzanie portfelem odbywa się na podstawie umowy z towarzystwem funduszy inwestycyjnych, które wykonuje tę działalność na podstawie art. 45 ust. 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;

3.

jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych.

Na podstawie art. 17 ust. 1f Ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1e, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczany i wydatkowany, bez względu na termin, na cele określone w ust. 1.

W ocenie Wnioskodawcy, spłata (ze środków uzyskanych ze sprzedaży Nieruchomości) zobowiązań dotyczących czynszu najmu za korzystnie z lokalu oraz związanych z najmem lokalu kosztem mediów, powinna zostać zakwalifikowana jako przeznaczenie dochodów na cele statutowe. We wskazanym lokalu odbywały się zebrania oraz wykonywano ogólne czynności dotyczące przedmiotu działalności statutowej Chorągwi, przez to wydatki na jego najem i media trzeba zakwalifikować jako wydatki na cele statutowe Wnioskodawcy.

Podobnie należy ocenić wydatki na doradztwo i obsługę prawną w związku z sporem z podmiotem trzecim dotyczącym nieruchomości w S., również wykorzystywanej na cele statutowe. Jak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 9 lipca 2014 r. (nr ITPB3/423-221/14/AW) wydatki m.in. na koszty usług prawnych, opłat sądowych i skarbowych, dzierżawy pomieszczeń w części dotyczącej siedziby i mediów związanych z tą dzierżawą stanowią wydatki dające możliwość skorzystania ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT.

Przekładając wskazaną interpretację na grunt analizowanej sprawy trzeba stwierdzić, że wydatki na najem i koszty mediów oraz na obsługę prawną dotyczącą sporu o nieruchomość wykorzystywaną do celów statutowych, są wydatkami na cele statutowe umożliwiającymi skorzystanie ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT.

Zdaniem Wnioskodawcy, również wydatki dotyczące zlotów harcerskich (w tym koszty energii zużytej podczas zlotów) oraz wydatki na zakup kart członkowskich i krzyży za zasługi są wydatkami na cele statutowe, a co za tym idzie dochód ze sprzedaży Nieruchomości przeznaczony na te cele może korzystać ze zwolnienia podatkowego (zarówno na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4, jak i pkt 6c Ustawy o CIT). Zloty harcerskie służą m.in. wymianie informacji między członkami Chorągwi, zacieśnianiu współpracy, wymianie doświadczeń i zintensyfikowaniu działalności statutowej w ramach organizacji. Związek między omawianymi wydatkami, a celami statutowymi, jakkolwiek pośredni, jest w ocenie Wnioskodawcy niezaprzeczalny.

Wydatki na składki członkowskie na rzecz ZHP również należy zakwalifikować jako wydatki uprawniające do skorzystania ze zwolnienia podatkowego. Podobnie, zdaniem Wnioskodawcy, trzeba zaklasyfikować zwrot na rzecz ZHP kwot pochodzących z tzw. 1% podatku, zwrot 50% ceny pochodzącej ze sprzedaży nieruchomości przy ul. Piaskowej oraz zapłatę wynagrodzenia na rzecz ZHP z tytułu rezygnacji przez ZHP z przysługującego mu prawa pierwokupu Nieruchomości. Trzeba zauważyć, że Chorągiew, pomimo odrębnej od ZHP osobowości prawnej, wchodzi w skład struktury organizacyjnej ZHP. Powyższe podmioty mają wspólny statut, a tym samym wspólne cele statutowe. Składka członkowska płacona przez Chorągiew na rzecz ZHP ze swej istoty jest więc wydatkiem na cele statutowe, stanowi bowiem partycypację w ogólnych kosztach działalności harcerstwa i realizacji jego misji oraz celów. W ocenie Wnioskodawcy, również inne wewnętrzne transfery między Chorągwią, a ZHP należy zakwalifikować jako wydatki przeznaczone na cele statutowe. Dokonując rozliczenia z ZHP z tytułu zwrotu 50% ceny uzyskanej ze sprzedaży nieruchomości, przekazując kwoty pochodzące z tzw. 1% podatku oraz regulując wynagrodzenie za rezygnację z przysługującego ZHP prawa pierwokupu, Chorągiew nie przeznacza środków na prowadzenie działalności gospodarczej, lecz rozlicza się "wewnątrz" organizacji, której cele statutowe pozwalają na skorzystanie ze zwolnienia podatkowego.

Dochód ze sprzedaży Nieruchomości w części przeznaczonej na rewitalizację Ośrodka Szkolenia Wolontariuszy również będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT (jak również na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy o CIT). Jako, że ośrodek służy realizacji celów statutowych, a za takie należy uznać wyjazdy i szkolenia dla harcerzy przygotowujące ich do działalności w ramach Chorągwi, toteż wydatki na rewitalizację tego obiektu również należy uznać za wydatki na cele statutowe Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód ze sprzedaży Nieruchomości w części przeznaczonej na nabycie wskazanych w części wniosku dotyczącej opisu zdarzenia przyszłego obligacji, bonów, papierów wartościowych, instrumentów finansowych oraz jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych również będzie korzystał ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 17 ust. 1e w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4 i pkt 6c Ustawy o CIT. Jak wynika z przedstawionego opisu, obligacje, bony, papiery wartościowe i instrumenty finansowe spełniają wymogi opisane w art. 17 ust. 1e Ustawy o CIT, a uzyskane z nich dochody zostaną przekazane na cele statutowe, a zatem spełniony zostanie warunek z art. 17 ust. 1f Ustawy o CIT.

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód ze sprzedaży Nieruchomości w części przeznaczonej na spłatę zobowiązania do zwrotu na rzecz ZHP poniesionych przez ten podmiot kosztów dotyczących postępowania egzekucyjnego toczącego się wobec Chorągwi nie będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych. Koszty zaległego podatku od nieruchomości i związanej z nim egzekucji nie mogą zostać uznane za wydatki na cele statutowe. Podobnie, ze zwolnienia podatkowego nie będzie korzystał dochód ze sprzedaży Nieruchomości w części przeznaczonej na utworzenie spółki z o.o. i objęcie w niej udziałów, jak również dochód w części przeznaczonej na zakup lokali użytkowych, które miałyby być wynajmowane podmiotom trzecim.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu ze sprzedaży Nieruchomości - jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl