1462-IPPB5.4510.1083.2016.1.BC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lutego 2017 r. Izba Skarbowa w Warszawie 1462-IPPB5.4510.1083.2016.1.BC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201 z późn. zm.) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2016 r. (data wpływu 16 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie prawa do zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 w sytuacji wydatkowania dochodów Związku na wydatki związane ze zwrotem do dzierżawcy poniesionych przez niego kosztów na nakłady inwestycyjne dotyczących remontu i modernizacji przedmiotu dzierżawy-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie prawa do zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 w sytuacji wydatkowania dochodów Związku na wydatki związane ze zwrotem do dzierżawcy poniesionych przez niego kosztów na nakłady inwestycyjne dotyczących remontu i modernizacji przedmiotu dzierżawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej: Związek lub Wnioskodawca) jest polskim związkiem sportowym, utworzonym w 1924 r., działającym na podstawie przepisów Ustawy o sporcie, Ustawy Prawo o Stowarzyszeniach oraz Statutu Związku (dalej: Statut Związku).

Celami statutowymi Związku, zapisanymi w § 7 Statutu Związku są:

1.

zrzeszanie klubów i stowarzyszeń,

2.

wspieranie rozwoju we wszystkich jego formach, w szczególności żeglarstwa olimpijskiego i młodzieżowego, między innymi poprzez tworzenie nowej i dbałość o istniejącą infrastrukturę,

3.

wspieranie działań na rzecz bezpieczeństwa żeglugi jachtowej;

4.

wspieranie wszelkich form działalności kulturalnej,

5.

wspieranie działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego, związanego z uprawianiem żeglarstwa,

6.

reprezentowanie interesów stowarzyszonych w nim organizacji i osób.

Związek, zgodnie z zapisami § 8 Statutu Związku, dla osiągnięcia swych celów statutowych może wykonywać w szczególności takie działania jak:

27.

może prowadzić własne ośrodki żeglarskie oraz nadawać taki status ośrodkom prowadzonym przez inne jednostki organizacyjne;

28.

może prowadzić obiekty obsługujące żeglarski i wodniacki ruch turystyczny; może realizować inwestycje związane z tworzeniem, rozbudową, przebudową, modernizacją i utrzymaniem w należytym stanie obiektów obsługujących żeglarski i wodniacki ruch turystyczny, ośrodków żeglarskich i infrastruktury żeglarskiej, w szczególności marin, portów żeglarskich, przystani, czy basenów jachtowych, wraz z zapleczem szkoleniowym i socjalnym;

29.

może tworzyć i uczestniczyć w odrębnych podmiotach prowadzących działalność zgodną z celami Związku, w szczególności może samodzielnie lub z innymi podmiotami zawiązywać spółki prawa handlowego i przystępować do takich spółek, tworzyć fundacje i stowarzyszenia, wyposażać te podmioty w majątek niezbędny do realizowania przez nie celów Związku, miedzy innymi poprzez wnoszenie wkładów pieniężnych i niepieniężnych do spółek prawa handlowego oraz inne prawem przewidziane świadczenia;

30.

wspiera podmioty prowadzące działalność zgodną z celami Związku, w szczególności w zakresie tworzenia, modernizacji i utrzymania ośrodków żeglarskich i infrastruktury żeglarskiej w należytym stanie; Związek może takim podmiotom udzielać pomocy finansowej z funduszy Związku, zarówno w formie zwrotnej jak i bezzwrotnej, z przeznaczeniem na realizację konkretnych przedsięwzięć zgodnych z celami Związku.

Wnioskodawca jest użytkownikiem wieczystym nieruchomości gruntowych zabudowanych, które wraz z wyposażeniem, maszynami oraz jednostkami pływającymi stanowią port jachtowy pod nazwą Centralny Ośrodek (dalej: Ośrodek P.).

W roku 2011 Wnioskodawca zawarł umowę dzierżawy na okres 20 lat, na mocy której przekazał Dzierżawcy Ośrodek P. w dzierżawę.

Jednocześnie Wnioskodawca zobowiązał dzierżawcę do poniesienia nakładów inwestycyjnych na terenie Ośrodka P., w majątku Wnioskodawcy.

Dzierżawca poniósł nakłady finansowe w zakresie wyposażenia jachtów, wchodzących w skład przedmiotu dzierżawy oraz w zakresie robót remontowo-budowlanych na nieruchomościach wchodzących w skład przedmiotu dzierżawy, a w szczególności:

* wymiana pieca grzewczego,

* modernizacja instalacji grzewczej,

* wymiana zewnętrznej i wewnętrznej stolarki okiennej i drzwiowej,

* remont sanitariatów,

* wymiana przyłącza kanalizacyjnego,

* montaż urządzeń grzewczych,

* remont dachu.

Umowa dzierżawy nakładała na Wnioskodawcę zwrot do Dzierżawcy poniesionych kosztów na ww. nakłady inwestycyjne, w przypadku wcześniejszego rozwiązania umowy.

Wysokość kwoty do zwrotu umowa określała jako wartość poniesionych nakładów pomniejszona o 5% za każdy rok użytkowania.

W związku z faktem, że umowa dzierżawy została rozwiązana przed terminem, a Dzierżawcy przysługiwało względem Wnioskodawcy roszczenie o zwrot nakładów na jego majątek, Wnioskodawca i dzierżawca zawarły porozumienie w przedmiocie wydania Wnioskodawcy majątku i zaspokojenia roszczeń dzierżawcy w postaci zwrotu przez Wnioskodawcę poniesionych przez dzierżawcę nakładów finansowych.

Kwota należna do zwrotu dla dzierżawcy została ustalona na podstawie opinii rzeczoznawców majątkowych, określającej wartość poniesionych przez dzierżawcę nakładów.

Uwzględniając zużycie Wnioskodawca i dzierżawca ustalili w drodze porozumienia łączną kwotę do zwrotu na sumę 277.822,31 zł (dwieście siedemdziesiąt siedem tysięcy osiemset dwadzieścia dwa 31/100 złotych). Kwotę tę Wnioskodawca wypłacił dzierżawcy.

Wnioskodawca jest podatnikiem korzystającym ze zwolnienia z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej ustawa o CIT), tj. wszystkie dochody Wnioskodawcy są zwolnione z podatku dochodowego - jako przeznaczone na cele statutowe Wnioskodawcy, a jedynie kwoty wydatkowane na cele sprzeczne z tym przepisem Wnioskodawca wyłącza ze zwolnienia i opodatkowuje.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy dochody Związku w części wydatkowanej na wydatki związane ze zwrotem do dzierżawcy poniesionych przez niego kosztów na nakłady inwestycyjne dotyczących remontu i modernizacji przedmiotu dzierżawy w majątku Związku, w okolicznościach opisanych w stanie faktycznym stanowi przeznaczenie i wydatkowanie tych dochodów przez Związek na cele statutowe, w szczególności wypełnia postanowienia § 8 ust. 30/ Statutu Związku, mówiącego: "Związek może realizować inwestycje związane z tworzeniem, rozbudową, przebudową, modernizacją i utrzymaniem w należytym stanie obiektów obsługujących żeglarski i wodniacki ruch turystyczny, ośrodków żeglarskich i infrastruktury żeglarskiej, w szczególności marin, portów żeglarskich, przystani, czy basenów jachtowych, wraz z zapleczem szkoleniowym i socjalnym", będą one objęte zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT?

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody Związku w części wydatkowanej na wydatki związane ze zwrotem do dzierżawcy poniesionych przez niego kosztów na nakłady inwestycyjne dotyczących remontu i modernizacji przedmiotu dzierżawy w majątku Związku, w okolicznościach opisanych w stanie faktycznym stanowi przeznaczenie i wydatkowanie tych dochodów przez Związek na cele statutowe, w szczególności wypełnia postanowienia § 8 ust. 30/ Statutu Związku, tj.: "Związek może realizować inwestycje związane z tworzeniem, rozbudową, przebudową, modernizacją i utrzymaniem w należytym stanie obiektów obsługujących żeglarski i wodniacki ruch turystyczny, ośrodków żeglarskich i infrastruktury żeglarskiej, w szczególności marin, portów żeglarskich, przystani, czy basenów jachtowych, wraz z zapleczem szkoleniowym i socjalnym" i będą one objęte zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1888, z późn. zm., dalej:"ustawa o CIT").

UZASADNIENIE

Wnioskodawcy

1. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, zwolnione z podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

2. Stosownie do art. 17 ust. 1a ustawy o p.d.o.p. zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a -17k;

2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

3. W myśl art. 17 ust. 1b ustawy o podp. zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

4. Z kolei zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy o p.d.o.p. przedmiotowe zwolnienie wynikające z przepisu ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1.

przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2.

przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3.

samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie; wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

5. Z powyższych przepisów wynika zatem, że omawiane zwolnienie jest zwolnieniem warunkowym. Aby skorzystać z tego zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

1.

podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową (niekoniecznie wyłącznie) określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p.

2.

dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej wymienione w tym przepisie,

3.

dochody muszą być - bez względu na termin - wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu,

4.

podatnik nie został ujęty w katalogu zawartym w art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

5.

dochód przeznaczony na cele statutowe nie pochodzi ze źródeł wskazanych w art. 17 ust. 1a ustawy o podatku od osób prawnych.

6. Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia, ale także wydatkowania osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p. sformułowanie "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, że jeżeli podatnik przeznaczy i wydatkuje środki na realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów" nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

7. Jak widać warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest przeznaczenie i wydatkowanie dochodów na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów. Przesłanka wydatkowania nie jest ograniczona czasowo, co oznacza że wydatkowanie przychodu nie musi nastąpić jednocześnie z podjęciem decyzji o jego przeznaczeniu.

Z takiego ukształtowania przepisów wynika, że dochody powinny być przeznaczone i wydatkowane w związku z realizacją celu statutowego Związku a wydatkowanie na cele inne niż statutowe mieszczące się w zakresie kategorii wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy ma ten skutek, że dochód tak wydatkowany nie jest objęty zwolnieniem z podatku dochodowego.

8. W zakresie dotyczącym Związku, podstawowym warunkiem zastosowania zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4, ust. 1a i ust. 1b Ustawy, jest przeznaczenie i wydatkowanie przez Związek dochodu na cele statutowe obejmujące: wspieranie rozwoju żeglarstwa we wszystkich jego formach, w szczególności żeglarstwa olimpijskiego i młodzieżowego, tworzenie nowej i dbałość o istniejącą infrastrukturę żeglarską stanowiącą majątek Związku.

Potwierdza to np. interpretacja MF z 4 lipca 2014 r. (nr IPPB5/423-363/14-4/KS), zgodnie z którą:

"Prawidłowe jest więc stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań we wniosku, dotyczących zgodności celów statutowych Związku obejmujących:

* zrzeszanie klubów i stowarzyszeń żeglarskich, wspieranie rozwoju żeglarstwa we wszystkich jego formach, w szczególności żeglarstwa olimpijskiego i młodzieżowego, tworzenie nowej i dbałość o istniejącą infrastrukturę żeglarską, wspieranie działań na rzecz bezpieczeństwa żeglugi jachtowej: reprezentowanie interesów stowarzyszonych w nim organizacji i osób mieści się w zakresie pojęcia "działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu",

* z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. Dochody Związku przeznaczone i wydatkowane na realizację wyżej wymienionych celów statutowych, zwolnione są z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie wymienionego przepisu".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w zakresie w zakresie prawa do zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 w sytuacji wydatkowania dochodów Związku na wydatki związane ze zwrotem do dzierżawcy poniesionych przez niego kosztów na nakłady inwestycyjne dotyczących remontu i modernizacji przedmiotu dzierżawy - za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Odnosząc się do argumentacji Wnioskodawcy opartej na treści wskazanych interpretacji w uzasadnieniu własnego stanowiska, należy stwierdzić, że interpretacje te co do zasady wiążą w sprawie, w której zostały wydane i nie są źródłem prawa powszechnie obowiązującego. Tym samym nie stanowią podstawy prawnej przy wydawaniu interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl