1462-IPPB5.4510.1037.2016.2.MR - Ustalenie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup pakietów medycznych, w części dotyczącej dobrowolnych świadczeń medycznych dla członków rodziny pracownika.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 stycznia 2017 r. Izba Skarbowa w Warszawie 1462-IPPB5.4510.1037.2016.2.MR Ustalenie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup pakietów medycznych, w części dotyczącej dobrowolnych świadczeń medycznych dla członków rodziny pracownika.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2016 r. (data wpływu 30 listopada 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 stycznia 2017 r. (data nadania 19 stycznia 2017 r., data wpływu 24 stycznia 2017 r.) na wezwanie nr 1462-IPPB5.4510.1037.2016.1.MR z dnia 13 stycznia 2017 r. (data nadania 13 stycznia 2017 r., data doręczenia 16 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup pakietów medycznych, w części dotyczącej dobrowolnych świadczeń medycznych dla członków rodziny pracownika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup pakietów medycznych, w części dotyczącej dobrowolnych świadczeń medycznych dla członków rodziny pracownika.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

X Sp. z o.o. (dalej jako Spółka, Wnioskodawca) reprezentuje międzynarodowy koncern X SE z siedzibą w Stuttgarcie, działający na rynku motoryzacyjnym od 1925 r., który jest światowym liderem w dziedzinie usług dla przemysłu, certyfikacji systemów zarządzania (normy ISO), badań wyrobów, odbiorów technicznych, rzeczoznawstwa, nadzorów inwestycyjnych i rozwoju personelu. Na rynku polskim Spółka rozpoczęła działalność od 1996 r.

Spółka w ramach prowadzonej działalności świadczy usługi eksperckie oraz prowadzi stacje kontroli pojazdów. Dziedzina badań technicznych stanowi jeden z istotniejszych obszarów działalności Spółki. Spółka jest liderem w zakresie usług rzeczoznawczych dla banków, towarzystw leasingowych, firm typu Car Fleet Management (CFM), Spółka blisko współpracuje również z towarzystwami ubezpieczeniowymi. Ponadto, w związku z bogatą wiedzą i doświadczeniem w dziedzinie okresowych badań technicznych, działalność Spółki obejmuje także szkolenia dla diagnostów.

Spółka, posiada sieć 30 Biur Rzeczoznawczych na terenie całej Polski, które skupiają ponad 200 specjalistów z zakresu motoryzacji, wycen maszyn, urządzeń oceny szkód oraz analizy wypadków. Ponadto, Spółka dysponuje strukturą 350 stacji kontroli pojazdów Partner X. Z uwagi na specyfikę prowadzonej działalności Spółki w związku z wykonywaną pracą pracownicy Spółki są narażeni bezpośrednio i pośrednio na działanie szkodliwych czynników, zarówno w terenie, jak i przy pracy umysłowej w biurze, która odbywa się głównie przy komputerach w pozycji siedzącej w pomieszczeniach wyposażonych w klimatyzację.

W ramach posiadanego regulaminu korzystania z abonamentów medycznych (dalej jako Regulamin) Spółka zapewnia wszystkim pracownikom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę prawo do korzystania z wykupionych przez Spółkę abonamentów medycznych. W ramach poszczególnych stanowisk przewidziane są następujące abonamenty:

* Pracownicy oraz Managerowie średniego szczebla - Profilaktyka Plus,

* Dyrektorzy działów oraz stanowiska równorzędne -Standard,

* Zarząd - Standard Plus.

Zgodnie z Regulaminem pracownik posiadający najbliższych członków rodziny (tj. małżonek, dziecko) ma prawo korzystania z pakietu rodzinnego, odpowiedniego do danego stanowiska. Pracownik ponosi opłatę w wysokości 5% wartości abonamentu, pomniejszonego o wartość kosztów Medycyny Pracy, które to w przypadku pakietu rodzinnego dotyczą wyłącznie pracownika. Pracownik zamierzający korzystać z abonamentu medycznego zobowiązany jest w osobnym pisemnym oświadczeniu potwierdzić wyrażenie zgody na przystąpienie do pakietu oraz wyrazić zgodę na potrącenie z wynagrodzenia określonej kwoty wartości pakietu i należnego podatku dochodowego.

Generalnie w ramach poszczególnych pakietów dostępne są świadczenia (działania) na rzecz zakładu pracy Klienta i pracowników oraz świadczenia z zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikiem. Dla przykładu w ramach pakietów dostępne są świadczenia ambulatoryjne w tym: dostęp do lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej, wybranych specjalistów, diagnostyki ambulatoryjnej w tym min. badań profilaktycznych, badań hematologicznych, biochemicznych, mikrobiologicznych, ultrasonograficznych, zdjęć radiologicznych, szczepień przeciwko grypie, rehabilitacji.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 18 stycznia 2017 r. (data wpływu 24 stycznia 2017 r.) na wezwanie o numerze 1462 -IPPB5.4510.1037.2016.1.MR z dnia 13 stycznia 2017 r. Wnioskodawca doprecyzował przedstawiony we wniosku stan faktyczny, tj. wskazał, że ponoszone przez Spółkę wydatki na zakup pakietów medycznych w części dotyczącej dobrowolnych świadczeń medycznych dla członków rodziny pracownika są finansowane ze środków obrotowych Wnioskodawcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

1. Czy wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na zakup pakietów medycznych, w części dotyczącej dobrowolnych świadczeń medycznych dla członków rodziny pracownika stanowią koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, uprawnienie pracownika do nabycia pakietu medycznego, w tym świadczeń dla członków rodziny pracownika, wynikać będzie bezpośrednio z regulaminu wynagradzania. W ocenie Wnioskodawcy sfinansowanie opieki zdrowotnej rodzinie jest rodzajem świadczenia pracodawcy na rzecz pracownika. Jest to forma wynagrodzenia za jego pracę, a wynagrodzenia stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1888 z późn. zm.; dalej: ustawa o CIT) za koszty uzyskania przychodu uważa się koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy CIT. Podstawą zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodu jest wykazanie związku między ponoszonymi kosztami, a osiąganymi przychodami.

Biorąc pod uwagę wskazany powyżej przepis warunkiem uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodów, jest łączne spełnienie następujących warunków:

* został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

* jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie zostałała podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

* pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

* został poniesiony w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

* został właściwie udokumentowany,

* nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Przedmiotowe wydatki ponoszone przez Spółkę nie zostały wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy CIT.

W ocenie Wnioskodawcy ponoszone wydatki tytułem opieki zdrowotnej dotyczące zarówno profilaktyki pracowników, jak i ich rodzin są rodzajem świadczenia pracodawcy na rzecz pracownika. Prowadzona przez Spółkę polityka HR zakłada pozyskiwanie i utrzymywanie w pracy najlepszych fachowców, ponieważ w warunkach silnej konkurencji rynkowej to właśnie wyedukowana i zmotywowana kadra pracownicza stanowi o przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa, co w konsekwencji, może wpływać i przekładać się na wysokość osiąganych przez Spółkę przychodów.

We współczesnych realiach rynkowych firma chcąc pozyskać i utrzymać w pracy dobrych specjalistów jest zmuszona po sięgnięcie do odpowiednich instrumentów o charakterze motywacyjno-lojalnościowym. W związku z powyższym Spółka zdecydowała o zapewnieniu pracownikom możliwości nieodpłatnego korzystania z pakietów medycznych. Powyższe działania z całą pewnością wpływają na większą motywację pracowników do pracy, budują lojalność wobec pracodawcy, tworzą również pożądany wizerunek pracodawcy dbającego o swoich pracowników, jak również członków ich rodzin, co skutkuje wyższą efektywnością oraz mniejszą rotacją pracowników.

Zatem obiektywnie rzecz biorąc pakiety medyczne wpływają na:

* większą motywację pracowników do pracy, pakiety budują lojalność i pożądane przez Spółkę postrzeganie Spółki jako pracodawcy dbającego o swoich pracowników, jak i członków ich rodzin, co przekłada się na wyższą efektywność oraz mniejszą rotację pracowników,

* niższą absencję chorobową i krótszy jej czas, jak również większe zaangażowanie w wykonywanie obowiązków pracowniczych, z uwagi na szybką i dużą dostępność do opieki medycznej dla pracownika i jego rodziny, dzięki czemu pracodawca nie ponosi kosztów z związanych nieobecnością w pracy, także kluczowych pracowników,

* pośrednim zwiększeniem dochodów rodzin, gdyż pracownik i jego rodzina nie muszą wydawać środków z budżetu domowego na opiekę medyczną, co również buduje przywiązanie do pracodawcy jako tego, który oferuje pracownikom atrakcyjne wynagrodzenia i dodatkowe benefity.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy przedmiotowe wydatki ponoszone na zakup pakietów medycznych, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów (również w części przypadającej na członków rodzin pracowników), gdyż spełniają przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy CIT oraz nie są wymienione w negatywnym katalogu wydatków niezaliczanych do kosztów uzyskania przychodów.

Powyższy pogląd znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach organów podatkowych.

Przykładowo, w analogicznym stanie faktycznym, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 8 listopada 2013 r., sygn. IBPBI/2/423-1065/13/PC stwierdził, że (...) wydatki na zakup pakietów medycznych, które są następnie sprzedawane pracownikom za symboliczną złotówkę, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów (również w części przypadającej na członków rodzin pracowników), gdyż spełniają przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy CIT oraz nie są wymienione w negatywnym katalogu wydatków niezaliczanych do kosztów uzyskania przychodów.

Ten sam organ podatkowy w interpretacji z dnia 10 kwietnia 2015 r. sygn. IBPBI/2/4510-58/15/IŻ uznał, iż przedmiotowe wydatki stanowią przejaw i wyraz starań Spółki o stan zdrowia, kondycji fizycznej i samopoczucia jej pracowników oraz ich najbliższych osób, co w dalszej perspektywie może przyczyniać się do poprawy atmosfery pracy i w konsekwencji do zwiększania wydajności pracy z przełożeniem na uzyskiwane przez Spółkę przychody. Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że wydatki poniesione na zakup pakietów medycznych, w ramach których są zawarte świadczenia profilaktyki oraz medycyny zarówno dla pracowników, jak i członków ich rodzin spełniają przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 CIT; jednocześnie nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1, zatem stanowią one koszty uzyskania przychodów Spółki.

Biorąc pod uwagę powyższe przedmiotowe wydatki stanowią koszt uzyskania przychodu Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie możliwości możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup pakietów medycznych, w części dotyczącej dobrowolnych świadczeń medycznych dla członków rodziny pracownika jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Odnosząc się do argumentacji Wnioskodawcy opartej na treści wskazanych interpretacji w uzasadnieniu własnego stanowiska, należy stwierdzić, że interpretacje te co do zasady wiążą w sprawie, w której zostały wydane i nie są źródłem prawa powszechnie obowiązującego. Tym samym nie stanowią podstawy prawnej przy wydawaniu interpretacji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl