1462-IPPB5.4510.1036.2016.1.MR - Prawo do zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w sytuacji przekazania dochodów związku w postaci pożyczki udzielonej fundacji. Prawo do zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 w sytuacji wydatkowania dochodów związku na wydatki związane z kosztami zakupu niezbędnych usług i analiz dotyczących modernizacji i rozbudowy portu jachtowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 stycznia 2017 r. Izba Skarbowa w Warszawie 1462-IPPB5.4510.1036.2016.1.MR Prawo do zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w sytuacji przekazania dochodów związku w postaci pożyczki udzielonej fundacji. Prawo do zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 w sytuacji wydatkowania dochodów związku na wydatki związane z kosztami zakupu niezbędnych usług i analiz dotyczących modernizacji i rozbudowy portu jachtowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2016 r. (data wpływu 28 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* prawa do zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy w sytuacji przekazania dochodów Związku w postaci pożyczki udzielonej Fundacji - jest prawidłowe;

* prawa do zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 w sytuacji wydatkowania dochodów Związku na wydatki związane z kosztami zakupu niezbędnych usług i analiz dotyczących modernizacji i rozbudowy Portu Jachtowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca: Związek (dalej: Związek lub Wnioskodawca) jest polskim związkiem sportowym, utworzonym w 1924 r., działającym na podstawie przepisów Ustawy o sporcie, Ustawy Prawo o Stowarzyszeniach oraz Statutu Związku (dalej: Statut Związku).

Celami statutowymi Związku, zapisanymi w § 7 Statutu Związku jest:

1.

zrzeszanie klubów i stowarzyszeń żeglarskich,

2.

wspieranie rozwoju żeglarstwa we wszystkich jego formach, w szczególności żeglarstwa olimpijskiego i młodzieżowego, między innymi poprzez tworzenie nowej i dbałość o istniejącą infrastrukturę żeglarską,

3.

wspieranie działań na rzecz bezpieczeństwa żeglugi jachtowej;

4.

wspieranie wszelkich form działalności kulturalnej związanej z żeglarstwem,

5.

wspieranie działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego, związanego z uprawianiem żeglarstwa,

6.

reprezentowanie interesów stowarzyszonych w nim organizacji i osób.

Związek, zgodnie z zapisami § 8 Statutu Związku, dla osiągnięcia swych celów statutowych może wykonywać w szczególności takie działania jak:

27.

może prowadzić własne ośrodki żeglarskie oraz nadawać taki status ośrodkom prowadzonym przez inne jednostki organizacyjne;

28.

może prowadzić obiekty obsługujące żeglarski i wodniacki ruch turystyczny;

30.

może realizować inwestycje związane z tworzeniem, rozbudową, przebudową, modernizacją i utrzymaniem w należytym stanie obiektów obsługujących żeglarski i wodniacki ruch turystyczny, ośrodków żeglarskich i infrastruktury żeglarskiej, w szczególności marin, portów żeglarskich, przystani, czy basenów jachtowych, wraz z zapleczem szkoleniowym i socjalnym;

31.

może tworzyć i uczestniczyć w odrębnych podmiotach prowadzących działalność zgodną z celami Związku, w szczególności może samodzielnie lub z innymi podmiotami zawiązywać spółki prawa handlowego i przystępować do takich spółek, tworzyć fundacje i stowarzyszenia, wyposażać te podmioty w majątek niezbędny do realizowania przez nie celów Związku, miedzy innymi poprzez wnoszenie wkładów pieniężnych i niepieniężnych do spółek prawa handlowego oraz inne prawem przewidziane świadczenia;

32.

wspiera podmioty prowadzące działalność zgodną z celami Związku, w szczególności w zakresie tworzenia, modernizacji i utrzymania ośrodków żeglarskich i infrastruktury żeglarskiej w należytym stanie; Związek może takim podmiotom udzielać pomocy finansowej z funduszy Związku, zarówno w formie zwrotnej jak i bezzwrotnej, z przeznaczeniem na realizację konkretnych przedsięwzięć zgodnych z celami Związku.

Związek, zgodnie z zapisami Statutu Związku Związek może prowadzić działalność gospodarczą według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach, w tym za pośrednictwem podmiotów, o których mowa w pkt 31 ww. Statutu Związku.

Dochód z działalności gospodarczej służy realizacji celów statutowych Związku i nie może być przeznaczony do podziału między osoby fizyczne stowarzyszone w Związku.

Fundacja (dalej: Fundacja) działa na podstawie Ustawy z dn. 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 z późn. zm.) oraz postanowień statutu Fundacji (dalej: Statut Fundacji).

Celem statutowym Fundacji, zapisanymi w § 6 Statutu Fundacji jest:

1.

upowszechnianie żeglarstwa oraz innych sportów wodnych, w szczególności na rzece Odrze, Zalewie Szczecińskim, Zachodniopomorskim Szlaku Żeglarskim i Morzu Bałtyckim,

2.

promowanie aktywnego, zdrowego stylu życia dzieci, młodzieży i osób dorosłych, wolnego od wszelkich patologii społecznych,

3.

tworzenie warunków infrastrukturalnych umożliwiających podejmowanie działań zmierzających do realizowania celów statutowych, w tym remontu i rewitalizacji portu jachtowego w T.

Zgodnie z zapisami § 7 Statutu Fundacja może prowadzić odrębnie działalność pożytku publicznego odpłatną i nieodpłatną łącznie stanowiące działalność statutową.

Fundacja realizuje nieodpłatną działalność pożytku publicznego poprzez:

1.

aktywne promowanie i propagowanie sportów wodnych i lodowych wśród dzieci, młodzieży i osób dorosłych, także niepełnosprawnych,

2.

organizowanie regat oraz innych imprez sportowych i turystyczno-sportowych różnej rangi, także dla osób niepełnosprawnych,

3.

organizowanie rekreacji żeglarskiej, krzewienie kultury fizycznej, wychowanie poprzez żeglarstwo i inną aktywność sportową,

4.

prowadzenie pozaszkolnych form szkoleń żeglarskich (szkółki i obozy żeglarskie) wraz z zagospodarowywaniem infrastruktury służącej realizacji tego zadania,

5.

edukacja w zakresie bezpieczeństwa korzystania z akwenów wodnych,

6.

wspieranie działalności klubów i stowarzyszeń sportowych,

7.

działania wspomagające rozwój wspólnot i społeczności lokalnych,

8.

działania na rzecz osób, rodzin i grup zagrożonych wykluczeniem społecznym i przemocą,

9.

działania na rzecz międzynarodowej współpracy, integracji europejskiej oraz rozwijanie kontaktów między społeczeństwami,

10.

promocja i organizacja wolontariatu,

11.

inicjowanie i rozwijanie współpracy z władzami samorządowymi i rządowymi sprzyjającej realizacji celów Fundacji, między innymi poprzez aplikowanie o środki umożliwiające realizację celów Fundacji.

Fundacja realizuje odpłatną działalność pożytku publicznego poprzez:

1.

szkolenie sportowe i rekreacyjno-sportowe dzieci, młodzieży i osób dorosłych,

2.

prowadzenie obozów, szkoleń i kursów żeglarskich, bojerowych, iceboardowych i motorowodnych,

3.

prowadzenie wypożyczalni sprzętu wodnego i lodowego w tym jachtów morskich,

4.

prowadzenie portu-przystani wraz z usługami portowymi,

5.

prowadzenie działalności hotelarskiej i gastronomicznej,

6.

organizowanie rejsów, regat oraz imprez popularno-sportowych, różnej rangi, promujących sporty wodne oraz region Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego,

7.

edukacja i szkolenia z zakresu bezpieczeństwa korzystania z akwenów wodnych,

8.

propagowanie i upowszechnianie aktywnego spędzania czasu,

9.

organizowanie turystyki i rekreacji.

Zgodnie z zapisami § 8 Statutu Fundacja dla realizacji celów statutowych może prowadzić działalność gospodarczą, szczególnie w zakresie obejmującym następujące czynności (numery wg PKD 2007):

1. Naprawa i konserwacja statków i łodzi (33.15.Z),

2. Transport wodny śródlądowy pasażerski (50.30.Z),

3. Wynajem i dzierżawa środków transportu wodnego (77.34.Z),

4. Roboty związane z budową obiektów inżynierii wodnej w związku z remontem portu jachtowego w T. (42.91.Z),

5. Działalność pilotów wycieczek i przewodników turystycznych (79.90. A),

6. Działalność w zakresie informacji turystycznej (79.90.B)

7. Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (85.51.Z),

8. Działalność klubów sportowych (93.12.Z),

9. Działalność hotelowa (55.10.Z),

10. Prowadzenie pól kempingowych (55.30.Z)

11. Działalność gastronomiczna (56.10.A),

12. Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej (93.13.Z),

13. Pozostała działalność związana ze sportem (93.29.Z),

14. Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna (93.29.Z),

15. Działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej (96.04.Z).

Działalność gospodarcza stanowi dodatkową działalność Fundacji. Dochód z działalności gospodarczej Fundacji będzie w całości przeznaczony na realizację celów statutowych lub rozwój potencjału działalności gospodarczej Fundacji, umożliwiającego osiąganie wyższych źródeł finansowania działalności statutowej.

Wnioskodawca jest użytkownikiem wieczystym nieruchomości gruntowych zabudowanych zlokalizowanych w T., które wraz z wyposażeniem, maszynami oraz jednostkami pływającymi stanowią port jachtowy pod nazwą Ośrodek (dalej: Ośrodek).

Wnioskodawca i Fundacja dostrzegają potrzebę poczynienia istotnych nakładów finansowych w infrastrukturę oraz flotę Ośrodka, dzięki którym możliwe będzie przywrócenie Ośrodkowi dawnego znaczenia na żeglarskiej mapie Polski,

Wnioskodawca jest zainteresowany nawiązaniem współpracy z podmiotem, który na wspólnie uzgodnionych warunkach zapewni kontynuowanie działalności żeglarskiej na ww. terenie, natomiast Fundacja jest zainteresowana wykorzystaniem tego terenu i infrastruktury, po jej odpowiedniej przebudowie na koszt Fundacji, dla celów mieszanych, tj. statutowych (wspieranie i rozwój żeglarstwa), a także komercyjnych - poprzez udostępnienie infrastruktury, jaka powstanie, jak najszerszemu kręgowi turystów, żeglarzy, etc.

W związku z powyższym w dniu 7 października 2016 Wnioskodawca i Fundacja zawarły Umowę Dzierżawy (dalej: Umowa).

Na mocy tej Umowy Wnioskodawca odda Fundacji do używania i pobierania pożytków Ośrodek.

Ośrodek będzie wykorzystywany przez Fundację głównie w celach zbieżnych z celami statutowymi Wnioskodawcy, w tym przede wszystkim w celu prowadzenia działalności:

a.

związanej z uprawianiem sportów wodnych i rekreacji na wodzie, w szczególności żeglarstwa,

b.

innej sportowej, rekreacyjnej i aktywnego wypoczynku w plenerze,

c.

nurkowej,

d.

noclegowej,

e.

szkoleniowej,

f.

gastronomicznej,

g.

czarteru jednostek pływających,

h.

handlowej i usługowej związanej z zaopatrzeniem i utrzymaniem jednostek pływających,

i.

remontowej i naprawczej jednostek pływających wraz z ich osprzętem,

j.

produkcyjnej w zakresie dotyczącym jednostek pływających, ich wyposażenia i sprzętu pomocniczego związanego z transportem, obsługą i wszelkimi usługami na rzecz jednostek pływających,

k.

kulturalnej,

I.

wydawniczej,

m.

innej, nie pozostającej w konflikcie z celami zbieżnymi z celami statutowymi Wnioskodawcy i nie narażającymi na szwank dobrego imienia Wnioskodawcy i Ośrodka.

Jednocześnie Fundacja, poza bieżącymi konserwacjami Ośrodka, zobowiązuje się do poniesienia nakładów finansowych na Ośrodek w następującym zakresie:

a.

wyremontowanie ogólnie dostępnego przez całą dobę dla korzystających z Ośrodka węzła sanitarnego w budynku głównym, z wejściem zewnętrznym,

b.

wykonanie adaptacji osobnego pomieszczenia z przeznaczeniem docelowym na ogólnie dostępną dla korzystających z Ośrodka pralnię i suszarnię,

c.

doprowadzenie na nabrzeże podstawowych mediów (prąd, woda) i wykonanie odpowiednich przyłączy elektrycznych i wodnych umożliwiających jednostkom pływającym korzystanie z tych mediów,

d.

wykonanie naprawy i uzupełnienia ogrodzenia zewnętrznego Ośrodka - w tym głównej bramy wejściowej wraz z furtką przy tej bramie,

e.

wykonanie systemu dozorowania (monitoringu z rejestracją zdarzeń) terenu Ośrodka, znajdujących się na tym terenie obiektów oraz jednostek pływających,

f.

wykonanie oświetlenia terenu Ośrodka w obszarze nabrzeży, pomostu i budynków,

g.

doprowadzenie jednostek pływających do właściwego stanu technicznego pozwalającego na ich bezpieczną eksploatację zgodną z obowiązującymi przepisami i dalsze ich utrzymanie w stanie nie pogorszonym, to jest w stanie nie gorszym niż wynikający z prawidłowej bieżącej eksploatacji,

h.

doposażenie techniczne jednostek pływających w sprzęt i wyposażenie pozwalające na uzyskanie i utrzymanie należytego poziomu bezpieczeństwa użytkowania i na podniesienie ich atrakcyjności,

i.

przystosowanie obiektu głównego Ośrodka na bazę noclegową dla korzystających z jego infrastruktury,

j.

doprowadzenie pawilonu gastronomicznego do stanu umożliwiającego prowadzenie działalności gastronomicznej, rozumianego jako spełnienie wymogów przewidzianych przepisami prawa dla prowadzenia takiej działalności,

k.

zrewitalizowanie terenów zielonych Ośrodka wraz z drogami wewnętrznymi w zakresie niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania,

I.

zrewitalizowanie linii brzegowej, rozumiane jako doprowadzenie do stanu bezpiecznej używalności, z zastrzeżeniem, że gdyby wymagane nakłady finansowe w przypadku robót niezbędnych do wykonania przy pomostach i na nabrzeżach okazały się niewspółmiernie wysokie, to znaczy znacznie przekraczające koszty zwykłej naprawy uszkodzeń wynikających z prawidłowej bieżącej eksploatacji, wówczas Strony porozumieją się co do tego jakie będą podejmować dalsze kroki w tym zakresie,

m.

oczyszczenie i uregulowanie dna basenów wodnych, w tym dostosowanie ich głębokości don bezpiecznego przyjmowania jednostek pływających podobnych budową, wielkością i funkcjonalnością do tych, które stanowią Przedmiot Dzierżawy - w zakresie uzależnionym od rzeczywistego zapotrzebowania oraz pod warunkiem pozyskania zewnętrznego finansowania ze środków pomocowych, unijnych i tym podobnych.

W związku z tym, że Fundacja została zobowiązana do poczynienia istotnych nakładów finansowych na Ośrodek, Fundacja będzie musiała pozyskać odpowiednie finansowanie zewnętrzne.

W związku z powyższym Wnioskodawca i Fundacja zawarły Umowę Dzierżawy pod warunkami zawieszającymi, które muszą zostać spełnione kumulatywnie tj. w terminie do dnia 30 kwietnia 2017 r

a.

nastąpi podpisanie umowy dotacji na dofinansowanie przedsięwzięcia pomiędzy Fundacją i Urzędem Marszałkowskim Województwa po uzyskaniu akceptacji w konkursie ogłoszonym w ramach RPO WZ 2014-2020, Oś priorytetowa 4, Działanie 4.9 Rozwój zasobów endogenicznych dotyczącej udzielenia finansowania w wysokości określonej we wniosku Fundacji.

b.

nastąpi podpisanie umowy o udzielenie przez Wnioskodawcę pożyczki dla Fundacji, z przeznaczeniem na realizację projektu Modernizacja i rozbudowa Portu Jachtowego T., remont i modernizacja jednostek pływających.

Wnioskodawca jest podatnikiem korzystającym ze zwolnienia z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej ustawa o CIT), tj. wszystkie dochody Wnioskodawcy są zwolnione z podatku dochodowego - jako przeznaczone na cele statutowe Wnioskodawcy, a jedynie kwoty wydatkowane na cele sprzeczne z tym przepisem Wnioskodawca wyłącza ze zwolnienia i opodatkowuje.

Zamiarem Wnioskodawcy jest udzielenie pożyczki dla Fundacji, z przeznaczeniem na realizację projektu Modernizacja i rozbudowa Portu Jachtowego T., remont i modernizacja jednostek pływających.

Jednocześnie w celu rewitalizacji i uruchomienia Ośrodka i portu w T. Wnioskodawca zamierza ponieść koszty na zakup niezbędnych usług i analiz dotyczących modernizacji i rozbudowy Portu Jachtowego w T., a w szczególności na wykonanie niezbędnych prac porządkowych i napraw przedremontowych, działania przedprojektowe: mapa do inwestycji, inwentaryzacja, badania geologiczne, operat wodno-prawny, karta środowiskowa, studium wykonalności, przygotowanie i złożenie wniosków o dofinasowanie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy dochody Związku w części wydatkowanej na pożyczkę udzieloną Fundacji której celem statutowym jest wspieranie, propagowanie, uprawianie i rozwój żeglarstwa, budowę i utrzymanie infrastruktury żeglarskiej, szkolenia żeglarskie, w okolicznościach opisanych w stanie faktycznym, stanowi przeznaczenie i wydatkowanie tych dochodów przez Związek na cele statutowe, w szczególności wypełnia postanowienia § 8 ust. 32/ Statutu Związku, mówiącego: "Związek wspiera podmioty prowadzące działalność zgodną z celami Związku, w szczególności w zakresie tworzenia, modernizacji i utrzymania ośrodków żeglarskich i infrastruktury żeglarskiej w należytym stanie; Związek może takim podmiotom udzielać pomocy finansowej z funduszy Związku, zarówno w formie zwrotnej jak i bezzwrotnej, z przeznaczeniem na realizację konkretnych przedsięwzięć zgodnych z celami Związku", będą one objęte zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT?

2. Czy dochody Związku w części wydatkowanej na wydatki związane z kosztami na zakup niezbędnych usług i analiz dotyczących modernizacji i rozbudowy Portu Jachtowego, w okolicznościach opisanych w stanie faktycznym stanowi przeznaczenie i wydatkowanie tych dochodów przez Związek na cele statutowe, w szczególności wypełnia postanowienia § 8 ust. 30/ Statutu Związku, mówiącego: "Związek może realizować inwestycje związane z tworzeniem, rozbudową, przebudową, modernizacją i utrzymaniem w należytym stanie obiektów obsługujących żeglarski i wodniacki ruch turystyczny, ośrodków żeglarskich i infrastruktury żeglarskiej, w szczególności marin, portów żeglarskich, przystani, czy basenów jachtowych, wraz z zapleczem szkoleniowym i socjalnym", będą one objęte zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Do pytania 1

Dochody Związku w części wydatkowanej na pożyczkę udzieloną Fundacji której celem statutowym jest wspieranie, propagowanie, uprawianie i rozwój żeglarstwa, budowę i utrzymanie infrastruktury żeglarskiej, szkolenia żeglarskie, w okolicznościach opisanych w stanie faktycznym, stanowi przeznaczenie i wydatkowanie tych dochodów przez Związek na cele statutowe, w szczególności wypełnia postanowienia § 8 ust. 32/ Statutu Związku, tj.: "Związek wspiera podmioty prowadzące działalność zgodną z celami Związku, w szczególności w zakresie tworzenia, modernizacji i utrzymania ośrodków żeglarskich i infrastruktury żeglarskiej w należytym stanie; Związek może takim podmiotom udzielać pomocy finansowej z funduszy Związku, zarówno w formie zwrotnej jak i bezzwrotnej, z przeznaczeniem na realizację konkretnych przedsięwzięć zgodnych z celami Związku" i będą one objęte zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT (Dz. U. z 2016 r. poz. 1888 z poźn.z.m.; dalej ustawa o:CIT, p.d.o.p.).

Do pytania 2

Dochody Związku w części wydatkowanej na wydatki związane z kosztami na zakup niezbędnych usług i analiz dotyczących modernizacji i rozbudowy Portu Jachtowego, w okolicznościach opisanych w stanie faktycznym stanowi przeznaczenie i wydatkowanie tych dochodów przez Związek na cele statutowe, w szczególności wypełnia postanowienia § 8 ust. 30/ Statutu Związku, tj.: "Związek może realizować inwestycje związane z tworzeniem, rozbudową, przebudową, modernizacją i utrzymaniem w należytym stanie obiektów obsługujących żeglarski i wodniacki ruch turystyczny, ośrodków żeglarskich i infrastruktury żeglarskiej, w szczególności marin, portów żeglarskich, przystani, czy basenów jachtowych, wraz z zapleczem szkoleniowym i socjalnym" i będą one objęte zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

UZASADNIENIE

Wnioskodawcy

1. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, zwolnione z podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

2. Stosownie do art. 17 ust. 1a ustawy o p.d.o.p., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

3. W myśl art. 17 ust. 1b ustawy o podp, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

4. Z kolei zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy o p.d.o.p., przedmiotowe zwolnienie wynikające z przepisu ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1.

przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2.

przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3.

samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

5. Z powyższych przepisów wynika zatem, że omawiane zwolnienie jest zwolnieniem warunkowym. Aby skorzystać z tego zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

1.

podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową (niekoniecznie wyłącznie) określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p.,

2.

dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej wymienione w tym przepisie,

3.

dochody muszą być - bez względu na termin - wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu,

4.

podatnik nie został ujęty w katalogu zawartym w art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

5.

dochód przeznaczony na cele statutowe nie pochodzi ze źródeł wskazanych w art. 17 ust. 1a ustawy o podatku od osób prawnych.

6. Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia, ale także wydatkowania osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p., sformułowanie "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, że jeżeli podatnik przeznaczy i wydatkuje środki na realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów" nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

7. Jak widać warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest przeznaczenie i wydatkowanie dochodów na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów. Przesłanka wydatkowania nie jest ograniczona czasowo, co oznacza że wydatkowanie przychodu nie musi nastąpić jednocześnie z podjęciem decyzji o jego przeznaczeniu.

Z takiego ukształtowania przepisów wynika, że dochody powinny być przeznaczone i wydatkowane w związku z realizacją celu statutowego Związku a wydatkowanie na cele inne niż statutowe mieszczące się w zakresie kategorii wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy ma ten skutek, że dochód tak wydatkowany nie jest objęty zwolnieniem z podatku dochodowego.

8. W zakresie dotyczącym Związku, podstawowym warunkiem zastosowania zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4, ust. 1a i ust. 1b Ustawy, jest przeznaczenie i wydatkowanie przez Związek dochodu na cele statutowe obejmujące: wspieranie rozwoju żeglarstwa we wszystkich jego formach, w szczególności żeglarstwa olimpijskiego i młodzieżowego, tworzenie nowej i dbałość o istniejącą infrastrukturę żeglarską, wspieranie działań na rzecz bezpieczeństwa żeglugi jachtowej; wspieranie wszelkich form działalności kulturalnej związanej z żeglarstwem, wspieranie działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego, związanego z uprawianiem żeglarstwa, reprezentowanie interesów stowarzyszonych w nim organizacji i osób.

Potwierdza to np. interpretacja MF z 4 lipca 2014 r. (nr IPPB5/423-363/14-4/KS), zgodnie z którą:

* "Związek przeznaczając swoje dochody na pożyczki lub darowizny udzielane podmiotom takim jak stowarzyszenia, fundacje, kluby żeglarskie mającym w zakresie swojej statutowej działalności wspieranie, propagowanie, uprawianie i rozwój żeglarstwa, budowę i utrzymanie infrastruktury żeglarskiej, szkolenia żeglarskie, będzie mógł skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy gdy wspieranie działań innych jednostek, które realizują tożsame cele co Wnioskodawca wynika wprost z zatwierdzonego przez Związek Statutu".

W związku z powyższym Wnioskodawca prosi o potwierdzenie stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie:

* prawa do zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy w sytuacji przekazania dochodów Związku w postaci pożyczki udzielonej Fundacji - jest prawidłowe;

* prawa do zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 w sytuacji wydatkowania dochodów Związku na wydatki związane z kosztami zakupu niezbędnych usług i analiz dotyczących modernizacji i rozbudowy Portu Jachtowego - jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Odnosząc się do argumentacji Wnioskodawcy opartej na treści wskazanych interpretacji w uzasadnieniu własnego stanowiska, należy stwierdzić, że interpretacje te co do zasady wiążą w sprawie, w której zostały wydane i nie są źródłem prawa powszechnie obowiązującego. Tym samym nie stanowią podstawy prawnej przy wydawaniu interpretacji.

Nadmienić przy tym należy, że powołane przez Wnioskodawcę orzeczenia sądów administracyjnych są rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się odnoszącymi, w związku z tym, nie mają waloru wykładni powszechnie obowiązującej. Orzeczenia sądowe są dla organu nieocenionym źródłem wiedzy i materiałem poznawczym, bieżąco wykorzystywanym w toku załatwiania spraw. Z tego względu należy pamiętać, że orzeczenia NSA mają charakter indywidualny, nie wiążą organów podatkowych i są formalnie wiążące dla organu podatkowego tylko w konkretnej sprawie. Orzeczenia NSA nie mają mocy prawnej precedensów i charakteru wykładni powszechnie obowiązującej. Co więcej nie są one sprzeczne z rozstrzygnięciem w niniejszej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl