1462-IPPB2.4514.45.2017.1.LS - Skutki podatkowe nabycia nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 marca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 1462-IPPB2.4514.45.2017.1.LS Skutki podatkowe nabycia nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2017 r. (data wpływu 23 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia Nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia Nieruchomości.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca ("X S.C." lub "nabywca") zamierza zakupić od P S.A. ("zbywający") nieruchomość zlokalizowaną, a zbywający, chce dla transakcji, w opisanym niżej stanie faktycznym, zastosować zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 oraz art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

P S.A. w 2001 r. nabyła (na podstawie umowy sprzedaży sporządzonej w formie aktu notarialnego) przedmiotową nieruchomość wspólnie z osobą fizyczną. W 2007 r. P S.A. odkupiła (na podstawie umowy sprzedaży sporządzonej w formie aktu notarialnego) od wyżej wymienionej osoby fizycznej jej współudział i tym samym stała się samodzielnym właścicielem.

P S.A. nabyła nieruchomość na podstawie umów sprzedaży sporządzonych w formie aktów notarialnych i czynności te nie podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z tymi transakcjami spółce nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Nieruchomość w momencie zakupu była zabudowana. P S.A. Nie wybudowała na nieruchomości żadnego obiektu. W momencie zakupu nieruchomość stanowiła towar używany, bowiem od zakończenia budowy minęło ponad 5 lat.

Suma wydatków poniesionych przez P S.A. Na ulepszenie (modernizację) w czasie całego okresu nie przekroczyła 30% początkowej wartości nieruchomości. W związku z ponoszonymi nakładami spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Przez cały okres nieruchomość była zarządzana przez spółkę zależną od P S.A., która prowadziła w niej działalność hotelowo-konferencyjną. W budynku znajdującym się na nieruchomości w momencie zakupu poprzedni właściciel prowadził działalność, natomiast P S.A. nie posiada wiedzy, czy prowadził ją we własnym imieniu, czy działalność była prowadzona przez inny podmiot.

W skład wyżej wymienionej nieruchomości przeznaczonej na sprzedaż wchodzą następujące działki: 186/7, 186/9, 186/12, 186/13, dla których Sąd Rejonowy prowadzi księgi wieczyste.

Na nieruchomość będącą przedmiotem sprzedaży składają się następujące działki:

* Nr 186/7 o pow. 1.414 m2 - teren usług gastronomii i turystyki; obecnie zabudowany garażem;

* Nr 186/9 o pow. 59.963 m2 - teren lasu, w południowej części teren zieleni urządzonej;

* Nr 186/12 o pow. 27.832 m2 - teren usług gastronomii i turystyki oraz teren usług gastronomii i turystyki na gruntach leśnych; obecnie teren istniejącego hotelu i tereny przyległe; na terenie znajduję się budynek hotelu, portiernia, hydrofornia, śmietnik, garaże, przepompownia ścieków, stacja trafo, basen ppoż, studnia głębinowa, drogi, chodniki, parking, ogrodzenia terenu z bramą wjazdową;

* Nr 186/13 o pow. 29.280 m2 - teren lasu.

Przedmiotem sprzedaży będę łącznie cztery działki o różnym stanie zainwestowania tj.:

* Działki nr 186/12 oraz 186/7 są działkami zabudowanymi;

* Działki nr 186/9 oraz 186/13 są działkami niezabudowanymi.

Działka nr 186/12, w tym poszczególne budynki wchodzące w skład nieruchomości, były i są wykorzystywane jako ośrodek szkoleniowo - wypoczynkowy, natomiast działka 186/7 z zabudowaniami garaży jest nieużytkowana.

Wszystkie działki objęte są miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Działki nr 186/12 oraz 186/7 przeznaczone są pod zabudowę, natomiast działki o nr 186/9 i 186/13 są terenami leśnymi.

Nieruchomość jest przedmiotem umowy dzierżawy od dnia 28 marca 2002 r. do chwili obecnej. Dzierżawcą nieruchomości jest spółka zależna od P S.A., która od początku prowadzi w niej działalność hotelowo-konferencyjną. Nieruchomość została oddana do użytkowania dla celów prowadzenia działalności gospodarczej przez spółkę zależną na podstawie umowy dzierżawy. Działalność ta podlega opodatkowaniu. Nieruchomość jest wykorzystywana przez spółkę zależną na cele działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu.

Wnioskujący informuje ponadto, iż aktualny właściciel nieruchomości (P S.A.) uzyskał w przedmiotowej sprawie interpretację indywidualną nr IPPP3/4512-481/16-4/KT (wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 11 października 2016 r.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy właściwe będzie opodatkowanie planowanej transakcji podatkiem od czynności cywilnoprawnych w związku z zastosowaniem przez zbywcę zwolnienia od podatku VAT przy planowanej transakcji zakupu nieruchomości:

* Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - dotyczy działek nr 186/9 oraz 186/13;

* Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - dotyczy działek nr 186/7 oraz 186/12.

Zdaniem Wnioskodawcy, transakcja podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 litera a, art. 4, art. 6 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 oraz art. 7 ust. 1 pkt 1, z uwzględnieniem art. 2 pkt 4 litera b ustawy z dnia 9 września 2000 r. (Dz. U. 2016.223 t.j. z dnia 2016.02.23) bowiem transakcja spełnia przesłanki do zastosowania zwolnienia z podatku VAT przy planowanej transakcji zakupu nieruchomości:

* Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - dotyczy działek nr 186/9 oraz 186/13;

* Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - dotyczy działek nr 186/7 oraz 186/12.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że niniejsza interpretacja stanowi ocenę stanowiska Wnioskodawcy tylko i wyłącznie w zakresie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a Ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 223 z późn. zm.), podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Czynności cywilnoprawne zawarte w katalogu zamkniętym określonym w art. 1 wymienionej ustawy podlegają omawianemu podatkowi od czynności cywilnoprawnych, o ile spełniają przesłanki zawarte w art. 1 ust. 4 cytowanej ustawy.

Zgodnie z powyższym artykułem czynności cywilnoprawne w tym umowy sprzedaży podlegają omawianemu podatkowi, jeżeli ich przedmiotem są:

1.

rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2.

rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej (art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy) i przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym (art. 4 pkt 1 ustawy).

W ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których czynność cywilnoprawna mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 2 pkt 4 ww. ustawy nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

a.

w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,

b.

jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:

* umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Zaznaczyć jednakże należy, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub z niego zwolniona, z uwzględnieniem wyjątków, o których mowa w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Biorąc powyższe pod uwagę, umowa sprzedaży, co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Mając jednakże na uwadze zdarzenie przyszłe opisane we wniosku podkreślić należy, że jakkolwiek zapytanie Wnioskodawcy dotyczy możliwości opodatkowania umowy sprzedaży Nieruchomości podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia opodatkowania powyższej transakcji podatkiem od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia ich podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca ("X S.C." lub "nabywca") zamierza zakupić od P S.A. ("zbywający") nieruchomość, a zbywający, chce dla transakcji, w opisanym niżej stanie faktycznym, zastosować zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 oraz art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W skład wyżej wymienionej nieruchomości przeznaczonej na sprzedaż wchodzą następujące działki: 186/7, 186/9, 186/12, 186/13, dla których Sąd Rejonowy prowadzi księgi wieczyste.

Przyjmując za Wnioskodawcą, że zbywający, chce dla transakcji, zastosować zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 oraz art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, należy wskazać, że powyższa czynność będzie objęta podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl