1462-IPPB1.4511.9.2017.1.RK - Opodatkowanie usług fotograficznych w formie karty podatkowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 lutego 2017 r. Izba Skarbowa w Warszawie 1462-IPPB1.4511.9.2017.1.RK Opodatkowanie usług fotograficznych w formie karty podatkowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 3 stycznia 2017 r. (data wpływu 5 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania usług fotograficznych w formie karty podatkowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 stycznia 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania usług fotograficznych w formie karty podatkowej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą, a od 1 stycznia 2017 r. jest to jedynie działalność typu usługi fotograficzne (PKD 74.20.Z). Dotychczas, mając także inne profile działalności, rozliczała się na podstawie KPiR (podatek liniowy).

W związku z zawężeniem działalności Wnioskodawczyni chciałaby rozliczać się w formie karty podatkowej. Istotne jest jednak to, że z usług firmy korzystać będą też wyłącznie firmy.

Usługi świadczone są na rzecz podmiotów gospodarczych typu: wydawnictwa książkowe, prasowe, custom publishing itc. Wnioskodawczyni wykonuje fotoreportaże, dokumentację zdjęciową bez użycia printerów. Gro usług to materiały do publikacji w mediach, książkach, periodykach, a Jej klientami są spółki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy Wnioskodawczyni może rozliczać się w z Urzędem Skarbowym w formie karty podatkowej?

2. Czy nie ma limitu wysokości rocznych przychodów (co wynika z cytowanej interpretacji)?

Zdaniem Wnioskodawcy.

Wnioskodawczyni nikogo nie zatrudnia, spełnia resztę wymogów płatnika karty.

Po konsultacjach z osobami prowadzącymi identyczną działalność Wnioskodawczyni dowiedziała się, że wszyscy rozliczają się w formie karty podatkowej jak również znalazła interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, która daje podatnikowi takiemu jak Wnioskodawczyni prawo do wyboru karty a nie KPiR (interpretacja z dn. 10 listopada 2011 r. nr IPPB1/415-812/11 -3/KS).

Proszę o potwierdzenie stanowiska, że:

1.

mogę korzystać z prawa do rozliczenia w formie karty podatkowej,

2.

nie ma limitu wysokości rocznych przychodów (jak w powołanej interpretacji).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2016 r. poz. 2180), osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie:

1.

ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

2.

karty podatkowej.

Stosownie do art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

1.

złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,

2.

we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,

3.

przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,

4.

nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,

5.

małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,

6.

nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,

7.

pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy - zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej "tabelą", w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność, w ramach której świadczy usługi fotograficzne, bez zatrudnienia dodatkowych pracowników. Usługi te polegają na wykonywaniu fotoreportaży, dokumentacji zdjęciowej (bez użycia printerów) dla podmiotów gospodarczych typu wydawnictwa książkowe, prasowe, custom publishing itc.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1293 i 1435 oraz z 2009 r. poz. 256 i 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1068), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Usługi fotograficzne wymienione zostały pod poz. 90 załącznika nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zakres tych usług, uprawniający do skorzystania z opodatkowania w formie karty podatkowej szczegółowo określono w poz. 90 załącznika nr 4 do tej ustawy jako: "Wykonywanie w zakładzie i poza zakładem fotografii, filmów i przeźroczy: portretowych, reportażowych, okolicznościowych, krajobrazowych, technicznych, itp; wykonywanie fotokopii, wykonywanie prac powierzonych, sporządzanie odbitek fotograficznych na papierze, porcelanie, itp; przedmiot działalności nie obejmuje prac wykonywanych na kasetach magnetowidowych".

Jak wynika z pkt 4 Objaśnień do części I (Działalność usługowa oraz wytwórczo - usługowa) Tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej, stanowiącej załącznik nr 3, do ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym w 2017 r. przy prowadzeniu działalności wymienionej w lp. 70-76 dopuszczalne jest - poza świadczeniami dla ludności - wykonywanie świadczeń dla innych odbiorców w rozmiarze nieprzekraczającym kwoty 48 000 zł przychodu rocznie. Przy czym zauważyć należy, iż pod lp. 90 ww. tabeli, ujęto:

* usługi fotograficzne: świadczone z wykorzystaniem urządzeń do samoczynnego automatycznego naświetlania odbitek (samoczynnych printerów),

* usługi pozostałe.

Z powyższego wynika zatem, iż usługi fotograficznie zostały ujęte pod lp. 90 a nie pod lp. 70-76 Tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej, stanowiącej załącznik nr 3, do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, do których odnosi się limit przychodu rocznego w rozmiarze nieprzekraczającym kwoty 48 000 zł.

Zatem, przychód uzyskiwany w wyniku świadczenia usług fotograficznych nie będzie objęty limitem rocznych przychodów w ww. wysokości.

W świetle powołanych przepisów prawa podatkowego oraz przedstawionego stanu faktycznego stwierdzić należy, iż usługi fotograficzne świadczone przez Wnioskodawczynię zostały ujęte pod lp. 90 Tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej, stanowiącej załącznik nr 3, do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W konsekwencji, Wnioskodawczyni będzie miała możliwość do opodatkowania uzyskanych przychodów z tytułu świadczenia usług fotograficznych zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej, określonej w art. 23 ust. 1 ww. ustawy oraz przychody te nie będą podlegały rocznym limitom przychodów.

Mając na uwadze powyższe, należało potwierdzić stanowisko Wnioskodawczyni i uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawianym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl