1462-IPPB1.4511.1204.2016.1.MM - Możliwość opłacania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przez osobę fizyczną.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 lutego 2017 r. Izba Skarbowa w Warszawie 1462-IPPB1.4511.1204.2016.1.MM Możliwość opłacania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przez osobę fizyczną.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2016 r. (data wpływu 22 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opłacania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z wydawaniem gier komputerowych udostępnianych do pobrania z Internetu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opłacania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z wydawaniem gier komputerowych udostępnianych do pobrania z Internetu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym.

W ramach prowadzonej przez siebie jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawca jest twórcą, producentem i jednocześnie wydawcą gier komputerowych przeznaczonych na urządzenia mobilne (takie jak np. telefon komórkowy czy smartfon, dalej:.Komórka"), dalej "Gra". Gry te służą do celów rozrywkowych, mają uprzyjemnić czas osobie korzystającej z komórki, mogą w pewnych wypadkach spełniać także cele edukacyjne.

Gra składa się z dwóch części: 1) Części podstawowej oraz 2) Dodatków, które mogą mieć różnych postać. Istotne jest to, o czym niżej, iż pobranie części podstawowej Gry jest bezpłatne dla każdego Użytkownika (pomijając oczywiście ewentualne koszty korzystania z Internetu mobilnego czy opłaty na. rzecz operatora sieci komórkowej, niestanowiące naturalnie przychodów Wnioskodawcy). Natomiast już pobranie Dodatków jest odpłatne. Przykładami takich dodatków są: 1) dodatek, który umożliwia korzystanie z Gry bez wyświetlania Użytkownikowi uciążliwych reklam, 2) dodatek, który udostępnia Użytkownikowi wszystkie plansze dostępne w Grze, 3) wirtualna waluta (wirtualne sztabki złota), które umożliwiają Użytkownikowi zakup dodatkowych przedmiotów w Grze. Przykładowo, Użytkownik może zakupić dodatek - wirtualną walutę 100 sztabek złota za 4,99 zł i za te sztabki złota może w grze np. kupić broń, wyposażenie postaci itp. Użytkownik może ograniczyć się tylko do pobrania Części podstawowej Gry, pobranie Dodatków jest jego wyborem. Dodatki są integralna częścią Gry, tzn. mogą być wykorzystane tylko w niej.

Zarówno Część podstawową Gry jak i dodatki do niej Gracz pobiera na swoją Komórkę z Internetu ze specjalnej platformy Google Play, gdzie zamieszczone są Gra (wraz z Dodatkami) oraz inne gry przeznaczone na Komórki. Przy czym umowa o pobranie Gry (Dodatku), na podstawie której Użytkownik może korzystać z Gry (Dodatku) na Komórce, zawierana jest pomiędzy Użytkownikiem a Wnioskodawcą, Google Play pełni rolę jedynie platformy ułatwiają pobranie Gry (Dodatku) i nie jest stroną umowy, transakcji i rozliczeń między Wnioskodawcą a Użytkownikiem. Płatności za pobranie Dodatków Użytkownik dokonuje przed rozpoczęciem ich pobrania - czyni to z użyciem internetowych kanałów płatności przy użyciu Komórki.

Wnioskodawca każdorazowo udostępnia do pobrania pojedynczą Grę, nie wydaje Gier komputerowych w pakietach.

Pobieranie Części Podstawowej Gry jak i Dodatków może odbywać się tylko Online, nie ma możliwości jego pobrania czy zakupu w inny sposób. Konieczny jest zatem aktywny dostęp do Internetu (sieci).

Gry komputerowe nie są tworzone przez Wnioskodawcę dla konkretnego użytkownika, czy zamówienie, najpierw Wnioskodawca ma pomysł na jakąś Grę wraz z Dodatkiem, a gdy jest już gotowa, to wówczas umożliwia pobieranie jej, stanowią więc one produkt "masowy", a nie dedykowany dla konkretnego odbiorcy. Zatem gra tworzona jest dla nieznanych, być może masowych odbiorców, według własnego pomysłu Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi, które świadczy według PKWiU winny być sklasyfikowane pod symbolem 58.21.20.0 - usługi związane z wydawaniem gier komputerowych pobieranych z Internetu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Jak - w opisanym zdarzeniu przyszłym - rozliczać podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzenia otrzymywanego przez Wnioskodawcę od Użytkowników za wydawanie Dodatków do Gier Komputerowych, które to są możliwe do pobrania dla Użytkowników poprzez Internet?

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym zdarzeniu przyszłym, ma on prawo rozliczać podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzenia otrzymywanego od Użytkowników za wydawanie Dodatków do Gier Komputerowych, które to są możliwe do pobrania dla Użytkowników poprzez Internet w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% uzyskiwanego przychodu, traktując to jako przychód z działalności usługowej (art. 4 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z dnia 20 listopada 1998 r., Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930), tj. sprzedaży, miejsca na cele reklamowe w Internecie (PKWiU 58.21.20.0) (oczywiście przy założeniu, że Wnioskodawca spełnia inne warunki uprawniające go do opodatkowania przychodów w formie ryczałtu).

UZASADNIENIE własnego stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z dnia 20 listopada 1998 r. Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 określenie "działalność usługowa" oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU)) (Dz. U. Nr 207, poz; 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3,

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% dla przychodów z działalności usługowej; w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1,2,4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy. Ponadto pewne rodzaje działalności usługowej opodatkowane są ryczałtem 17% i 20%.

Usługi wnioskodawcy należy klasyfikować jako "usługi związane z wydawaniem gier komputerowych pobieranych z Internetu" (58.21.20.0 PKWiU 2008). Usługa ta może być opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w stawce 8,5%, gdyż nie została wymieniona w załączniku nr 2 oraz nie jest objęta stawką 17% lub 20%.

Nie budzi wątpliwości Wnioskodawcy, że świadczona przez niego usługa (umożliwienie pobrania dodatku do Gier) to usługa związana z wydawaniem gier komputerowych. Dodatek jest integralną częścią Gry i może być wykorzystany tylko w danej Grze, pobranej uprzednio przez Użytkownika. Sprzedaż (Wydanie) Dodatku jest więc usługą nieodłącznie związaną z wydawaniem Gry, bo gdyby nie wydana została sama Gra, nie zostałby także wydany Dodatek do niej. Nie ma wątpliwości, iż gra na telefon komórkowy jest grą komputerową, jej celem jest zapewnienie rozrywki, występuje tutaj interakcja użytkownika z Grą. Dodatkowo to Wnioskodawca jest wydawcą Gry, jest jej producentem i autorem, Google Play pełni tutaj rolę bierną, udostępniając jedynie platformę internetową, która umożliwia pobranie Użytkownikom Gry (Dodatków) i ułatwia dokonanie płatności za Dodatki - tak jak platforma Allegro. Natomiast to Wnioskodawca jest dla Użytkownika stroną umowy, a nie Google Play. Wreszcie, zarówno sama Gra jest pobierana z Internetu. Przychody z tych usług te mogą być opodatkowane zatem ryczałtem 8,5%.

W szczególności nie znajdzie do tych usług stawka ryczałtu 17%. Jak bowiem wynika z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. f stawka ryczałtu wynosi 17% ze świadczenia usług związanych z wydawaniem:

a.

pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line;

b.

pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1);

c.

pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2);

d.

oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania on-line

Tymczasem Dział 58.2 - usługi związane z wydawaniem oprogramowania dzieli się na dwie części, to jest:

1.

usługi związane z wydawaniem gier komputerowych (58.21) oraz

2.

usługi związane z wydawaniem pozostałego oprogramowania (58.29).Ustawodawca różnicuje zatem wśród usług związanych z wydawaniem oprogramowania, te które dotyczą gier komputerowych (58.21) oraz pozostałego oprogramowania (58.29) (wśród którego wyróżniono oprogramowanie systemowe - 58.29.1, użytkowe - 58.29.2, pobierane z Internetu - 58.29.3, oprogramowanie komputerowe on-line 58.29.4.

Jak wyżej wskazano, wytwarzany przez Wnioskodawcę produkt zalicza się do gier komputerowych - przeznaczonych na telefony komórkowe, smartfony. Wśród oprogramowania (aplikacji) przeznaczonych na telefony komórkowe wyróżnia się bowiem:

1.

aplikacje samodzielne - działające bez potrzeby dostępu do Internetu, np. Firechat, pozwalający łączyć urządzenia z pomocą WI-FI Bluetooth;

2.

klienckie - na potrzeby klienta, łączące z odpowiednim serwerem przez Internet;

3.

internetowe - w postaci stron mobilnych;

4.

gry komputerowe.

Z kolei w literaturze specjalistycznej definiuje się grę komputerową (inaczej zwaną także grą wideo) jako rodzaj oprogramowania komputerowego przeznaczonego do celów rozrywkowych bądź edukacyjnych (rozrywka interaktywna) i wymagającego od użytkownika (gracza) rozwiązywania zadań logicznych lub zręcznościowych. Gry komputerowe mogą być uruchamiane na komputerach osobistych, specjalnych automatach, konsolach do gry, telewizorach, telefonach komórkowych oraz innych mobilnych urządzeniach, nazywanych łącznie platformami sprzętowymi. Zadania stawiane przed graczem w grach komputerowych różnią się w zależności od gatunku i mogą polegać na przykład na rozwiązaniu zadania logicznego, eliminacji-wirtualnych przeciwników, czy też rywalizacja ze sztuczną inteligencją bądź innymi graczami. Z kolei według J. Ulfik - Jaworskiej "gra komputerowa to program służący do celów rozrywkowych, ale może spełniać również cele edukacyjne, gdy wymaga aktywnego uczestnictwa danej osoby w danej formie rozrywki, kształtujący wiedzę, umiejętności i postawy) (J. Ulfik - Jaworska: Komputerowi mordercy. Tendencje konstruktywne i destruktywne u graczy komputerowych Lublin 2005, s. 40-41)

W przypadku zatem usług związanych z wydawaniem określonego rodzaju oprogramowania, jakim są gry komputerowe (58.21) Ustawodawca przewidział stawkę 17% jedynie dla usług związanych z wydawaniem "pakietów gier komputerowych (PKWiU 58.21.10.0) z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line". Jednakże Wnioskodawca nie wydaje pakietów gier komputerowych. Użytkownik nie pobiera "Pakietu gier". Określenie pakiet oznacza zespół powiązanych ze sobą gier komputerowych. Ponadto, stawką 17% zostały tylko usługi objęte grupowaniem 58.21.10.0, a nie 58.21.20.0 dotyczące gier komputerowych pobieranych z Internetu. Dodatkowo, stawka 17% nie obejmuje i tak publikowania gier komputerowych w trybie on-line, a jak wskazano zarówno gra jak i dodatki do niej są dostępne właśnie poprzez sieć Internet, a więc on-line.

Dodatkowo nawet gdyby przedmiotowa gra nie stanowiła "gry komputerowej" (objętej grupowaniem 58.21) a "pozostałe oprogramowanie" (58.29), to i tak usługi związane z jej wydawaniem w sposób opisany we wniosku korzystałby ze stawki 8,5%. Wynika to z tego, iż stawkę 17% stosuje się dla "usług związanych z wydawaniem oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu" (PKWiU ex 58.29.3), ale z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line. Zatem usługi związane z wydawaniem oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu w trybie on-line podlegają opodatkowaniu 8,5%. Tymczasem, jak wskazano, pobieranie Gry jak i Dodatków może odbywać się tylko on-line, nie ma możliwości jego pobrania czy zakupu w inny sposób.

Opisane we wniosku usługi nie stanowią także "usług związanych z oprogramowaniem", objętych 17% stawką ryczałtu (PKWiU 62.01). Różnica pomiędzy "usługami związanymi z oprogramowaniem' (62) a "usługami związanymi z wydawaniem oprogramowania (58) jest taka, iż w PKWiU 58 mowa jest o oprogramowaniu pisanym nie na zlecenie konkretnego klienta, bez uwzględnienia jego specyficznych wymagań, przeznaczonych do sprzedaży masowej, niededykowanego. Mówiąc prościej - najpierw pisana jest gra (oprogramowanie), a dopiero potem wystawia się ją na sprzedaż. Natomiast grupowanie PKWIU 62.01 obejmuje grupę usług, gdzie wchodzi w grę oprogramowanie pisane na zlecenie konkretnego klienta, dostosowane do jego wyspecyfikowanych potrzeb. Tutaj to najpierw klient wskazuje, jakiego oprogramowania potrzebuje, przedstawia specyfikacje, wytyczne, a tworzenie oprogramowania jest dalszym, następczym etapem. Wynika to bowiem z porównania obu grup PKWiU z odpowiadającymi mu klasami PKD.

Klasa 58.21.Z PKD (odpowiadająca grupowaniu 58.21 PKWiU) - działalność wydawnicza w zakresie gier komputerowych obejmuje działalność wydawniczą w zakresie gier komputerowych dla wszystkich platform. Dodatkowo podkreślono to w objaśnieniach to 58.29.Z PKD (działalność wydawnicza w zakresie pozostałego oprogramowania) - iż obejmuje ona tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację standardowego oprogramowania bez uwzględniania specyficznych wymagań klienta.

Natomiast w objaśnieniach to 62.01.Z (odpowiednik PKWiU 62.01.1) znajdziemy "podklasa ta obejmuje pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników. Podklasa ta obejmuje analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:

* rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkowania;

* pisanie programów na zlecenie użytkownika;

* projektowanie stron internetowych (te z definicji są przeznaczone pod konkretnego użytkownika).

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Gry tworzone przez Wnioskodawcę nie są pisane pod żadnego konkretnego klienta, są pisane dla "nieznanego" odbiorcy, przeznaczone do sprzedaży masowej, najpierw Wnioskodawca pisze grę, według własnego pomysłu, nie mając na nią zlecenia, a dopiero potem wystawiana jest ona (wraz z Dodatkami) do pobrania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 2180), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Jak stanowi art. 6 ust. 4 cytowanej ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1.

w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a.

uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 150 000 euro, lub

b.

uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 150 000 euro;

2.

rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy, przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Ustawa przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu nie stosuje się do podatników osiągających przychody ze świadczenia usług wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy, tj.: "Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług". Wskazać należy, iż w załączniku tym stanowiącym wykaz usług, których świadczenie, wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według polskiej klasyfikacji wyrobów i usług, pod pozycją 20 wymieniono usługi licencyjne związane z nabywaniem praw do korzystania z gier komputerowych, sklasyfikowane wg PKWiU pod symbolem 58.21.40.0.

Należy zwrócić uwagę, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Z kolei art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. f ww. ustawy stanowi, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem pkt 1 i 3-5, wynosi 17% przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem:

* pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

* pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

* pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

* oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,

Należy mieć również na uwadze zapis zawarty w art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie "ex" dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Natomiast art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ww. ustawy stanowi, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy, wynosi 8,5%.

Z przepisu tego wynika, że stawkę 8,5% stosuje się do usług wyłącznie wtedy, gdy na podstawie tego artykułu nie objęto tych usług inną stawką ryczałtu.

Zgodnie z § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 222, poz. 1753), stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.).

Każdy przedsiębiorca podejmując się prowadzenia działalności gospodarczej zobowiązany jest dopełnić obowiązku rejestracyjnego dla potrzeb statystycznych w systemie REGON. Przy rejestrowaniu swojej działalności w GUS - i opisaniu rodzaju wykonywanych czynności - urząd statystyczny klasyfikuje czynności przedsiębiorcy według PKD. Jak wynika z objaśnień do PKWiU, dla pierwszych czterech poziomów PKWiU przyjęto jako kryterium podziału produktów ich pochodzenie zdefiniowane przez PKD. Podział produktów (wyrobów lub usług) na tych poziomach odpowiada zatem podziałowi działalności przyjętemu w PKD, co ma swe odzwierciedlenie w czterocyfrowych symbolach (YY.YX) grupowań PKWiU zgodnych z symbolami przyjętymi w PKD.

Wskazać przy tym należy, że kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy - zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) - mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie świadczył usługi polegające na wydawaniu gier komputerowych przeznaczonych na urządzenia mobilne i dodatków do takich gier. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi należy zdaniem Wnioskodawcy zakwalifikować pod symbolem PKWiU 58.21.20.0 - usługi związane z wydawaniem gier komputerowych pobieranych z Internetu.

Jeżeli zatem w istocie czynności wykonywane (świadczone usługi) przez Wnioskodawcę, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, polegające na wydawaniu gier komputerowych udostępnianych do pobrania z Internetu, w świetle obowiązujących (nie będących przepisami prawa podatkowego) przepisów, sklasyfikowane są wg PKWiU pod symbolem 58.21.20.0, to przychód uzyskiwany w związku z ich wykonywaniem podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5% uzyskanych przychodów.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Ponadto wskazać należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl