1462-IPPB1.4511.1062.2016.2.AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 grudnia 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie 1462-IPPB1.4511.1062.2016.2.AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2016 r. (data wpływu 17 października 2016 r.) uzupełnione pismem, z dnia 5 września 2016 r., data wpływu 7 grudnia 2016 r. (data nadania 5 grudnia 2016 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 18 listopada 2016 r. Nr 1462-IPPB1.4511.1062.1062.2016.1.AM (data nadania 21 listopada 2016 r., data doręczenia 29 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie stawki amortyzacji miejsca postojowego oraz możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów opłat związanych z zarządem nieruchomością - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 października 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie stawki amortyzacji miejsca postojowego oraz możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów opłat związanych z zarządem nieruchomością.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca od kwietnia 2014 r. prowadzi działalność gospodarczą związaną z oprogramowaniem, klasyfikowaną głównie jako PKD 62.01.2, 62.02.Z, 62.03.Z. Od dnia rozpoczęcia działalności jest zarejestrowany jako płatnik VAT. Nie ogłosił upadłości. Ponieważ charakter prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności wymaga spotykania się z klientami, a jego oferta jest kierowana do klientów z całej Polski - w celu efektywnego prowadzenia działalności gospodarczej konieczne jest dla Niego zapewnienie łatwości i szybkości w podróżowaniu po terenie całego kraju, z jednoczesnym obniżeniem kosztów podróży. W tym celu, od lutego 2015 r. Wnioskodawca posiada w leasingu operacyjnym samochód osobowy. Samochód nie ma prowadzonej ewidencji przebiegu pojazdu. Poszczególne raty leasingu wpływają na jego rozliczenia podatkowe:

* w zakresie podatku od towarów i usług (dalej: VAT) - jako podatek naliczony w wysokości 50% podatku wynikającego z faktur dokumentujących poszczególne raty leasingu - zgodnie z art. 86 w związku z art. 86a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.; dalej: ustawa o VAT);

* w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: PIT) - jako koszty uzyskania przychodu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361; dalej: ustawa o PIT).

W 2016 r., działając poza prowadzoną działalnością gospodarczą,Wnioskodawca zawarł wraz z małżonką umowę ze spółką W. Sp. z o.o. (dalej: Spółka), na podstawie której zakupił mieszkanie w budynku mieszkalnym. Budynek jest w trakcie budowy, a przewidywany termin zakończenia to czerwiec 2017 r. Po przekazaniu lokalu mieszkalnego do użytku Wnioskodawca zamierza przenieść do niego główne miejsce wykonywania działalności gospodarczej.

Odrębnie od zakupu mieszkania, w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, na podstawie odrębnej umowy pomiędzy Wnioskodawcą a Spółką, kupił miejsce postojowe w garażu podziemnym, który będzie znajdował się w tym samym budynku mieszkalnym, co mieszkanie, do którego zostanie przeniesione główne miejsce wykonywania przez Niego działalności gospodarczej.

Miejsce postojowe będzie wykorzystywane do parkowania samochodu wykorzystywanego w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej - co pozwoli mu na łatwy dostęp do samochodu z miejsca wykonywania przez niego działalności gospodarczej oraz pozytywnie wpłynie na utrzymanie sprawności samochodu (potencjalnie obniży koszty napraw w samochodzie w porównaniu z sytuacją, gdyby samochód nie był przetrzymywany w budynku, tj. z narażeniem na stałe działanie czynników atmosferycznych). Miejsce postojowe nie będzie przypisane do konkretnego pojazdu.

Płatność za miejsce postojowe jest rozłożona na 5 transz, płatnych przed przeniesieniem własności miejsca postojowego na Wnioskodawcę. Za każdą zapłaconą transzę Spółka wystawia fakturę VAT. Przeniesienie własności miejsca postojowego może wiązać się również w poniesieniem przez Wnioskodawcę dodatkowych opłat notarialnych. Równocześnie, w związku z posiadanym przez Wnioskodawcę miejscem postojowym, będzie zobowiązany do uiszczenia comiesięcznej opłaty za zarząd nieruchomością wspólną.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 18 listopada 2016 r. Nr 1462-IPPB1.4511.1062.2016.1.AM Wnioskodawca doprecyzował opis zdarzenia przyszłego/stanu faktycznego poprzez wskazanie, że:

1.

stanowisko postojowe w garażu podziemnym stanowi odrębny środek trwały,

2.

grupa KŚT, do której kwalifikuje się stanowisko postojowe to 121.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy miejsce postojowe w garażu podziemnym będzie stanowiło środek trwały, w stosunku do którego będę miał prawo dokonywania odpisów amortyzacyjnych z wykorzystaniem stawki amortyzacyjnej 4,5%, od wartości początkowej ustalonej jako łączna wartość zapłaconej ceny (transz zapłaty) oraz opłat notarialnych związanych z nabyciem miejsca postojowego, w ramach źródła przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej?

2. Czy wydatki na zapłatę opłat za zarząd nieruchomością wspólną, zapłaconych po wprowadzeniu miejsca postojowego do ewidencji środków trwałych, związanego z posiadaniem miejsca postojowego będę mógł rozpoznać jako koszty uzyskania przychodu pozarolniczej działalności gospodarczej?

3. Czy kwotę VAT wynikającą z faktur dokumentujących zapłatę poszczególnych transz za zakup miejsca postojowego, opłat notarialnych związanych z nabyciem miejsca postojowego oraz opłat za zarząd nieruchomością wspólną będę mógł rozpoznać w całości jako podatek naliczony?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania oznaczone we wniosku Nr 1 i 2 W zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 3 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, miejsce postojowe w garażu podziemnym będzie stanowiło środek trwały, w stosunku do którego będzie miał prawo dokonywania odpisów amortyzacyjnych z wykorzystaniem stawki amortyzacyjnej 4,5%, od wartości początkowej ustalonej jako łączna wartość zapłaconej ceny (transz zapłaty) oraz opłat notarialnych związanych z nabyciem miejsca postojowego, w ramach źródła przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

UZASADNIENIE

Ad. 1

Zgodnie z art. 22a ust. 1 ustawy o PIT, amortyzacji podlegają m.in. nabyte, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania budynki oraz lokale będące odrębną własnością lub inne przedmioty - o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, zwane środkami trwałymi.

Zgodnie zaś z art. 22f ust. 1 ustawy o PIT, podatnicy, z wyjątkiem tych, którzy ze względu na ogłoszoną upadłość nie prowadzą działalności gospodarczej, dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 22a ust. 1 i ust. 2 pkt 1-3 oraz w art. 22b.

W konsekwencji, do środków trwałych, o których mowa w art. 22a ust. 1 ustawy o PIT, można zaliczyć zakupione przez Wnioskodawcę miejsce postojowe oraz zgodnie z art. 22f ust. 1 ustawy o PIT, jest uprawniony do dokonywania odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej zakupionego miejsca postojowego. Wnioskodawca jest bowiem podatnikiem prowadzącym działalność gospodarczą, a zakupione miejsce postojowe będzie wykorzystywane przez Niego jedynie do prowadzenia działalności gospodarczej (przechowywania samochodu osobowego wykorzystywanego do prowadzenia działalności gospodarczej - co usprawnia Jego działalność, a przez to może mieć wpływ na zachowanie źródła przychodów, oraz równocześnie pozytywnie wpływa na stan techniczny samochodu - co potencjalnie zmniejsza inne wydatki na utrzymanie samochodu).

Zgodnie z art. 22g ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT, za wartość początkową środków trwałych uważa się w razie odpłatnego nabycia - cenę ich nabycia.

Zgodnie zaś z art. 22g ust. 3 ustawy PIT, za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, wartość początkową zakupionego miejsca postojowego będzie ustalana jako suma zapłaconych transz za zakup miejsca postojowego oraz opłat notarialnych związanych z nabyciem miejsca postojowego.

Zgodnie z art. 22h ust. 1 ustawy o PIT, odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji (wykazu), do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór.

Zgodnie z art. 22i ust. 1 ustawy o PIT odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych dokonuje się przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych. Zgodnie zaś z pozycją 01 Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych, podziemne garaże i zadaszone parkingi podlegają amortyzacji z wykorzystaniem stawki amortyzacyjnej 4,5%.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym miejsce postojowe zostanie wprowadzone do ewidencji (wykazu) będzie miał prawo do dokonywania odpisów amortyzacyjnych od obliczonej we wskazany powyżej sposób wartości początkowej zakupionego miejsca postojowego z wykorzystaniem stawki amortyzacyjnej 4,5%.

Ad 2.

Zgodnie z art. 22 ustawy u PIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

W konsekwencji, ponieważ wydatki na zapłatę opłat za zarząd nieruchomością wspólną związanych z posiadaniem miejsca postojowego będą poniesione po wprowadzeniu miejsca postojowego do ewidencji środków trwałych, w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów (zakupione miejsce postojowe będzie wykorzystywane przez Wnioskodawcę jedynie do prowadzenia działalności gospodarczej: przechowywania samochodu osobowego wykorzystywanego do prowadzenia działalności gospodarczej - co usprawnia działalność, a przez to może mieć wpływ na zachowanie źródła przychodów, oraz równocześnie pozytywnie wpływa na stan techniczny samochodu - co potencjalnie zmniejsza inne wydatki Wnioskodawcy na utrzymanie samochodu) - wydatki na zapłatę opłat za zarząd nieruchomością wspólną związanych z posiadaniem miejsca postojowego Wnioskodawca będzie mógł rozpoznać jako koszty uzyskania przychodu pozarolniczej działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl