1439/DF/410/210/2006/art.14a - Opodatkowanie kontraktów menedżerskich.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 czerwca 2006 r. Urząd Skarbowy Warszawa-Wawer 1439/DF/410/210/2006/art.14a Opodatkowanie kontraktów menedżerskich.

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Wawer działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z zm.) - po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 16 maja 2006 r. uzupełniony 5 czerwca 2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych

postanawia:

- uznać stanowisko przedstawione we wniosku za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2006 r. r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął Pana wniosek z dnia 16 maja 2006 r. (uzupełniony 5 czerwca 2006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Według przedstawionego stanu faktycznego w najbliższym czasie ma Pan zamiar podjąć indywidualną działalność gospodarczą w następującym zakresie:

*

Doradztwo gospodarcze,

*

Przygotowanie planów naprawczych dla przedsiębiorstw,

*

Prowadzenie postępowań naprawczych,

*

Negocjacje gospodarcze w imieniu zleceniodawcy,

*

Zarządzanie prawami korporacyjnymi /udziały i akcje/ w obcych podmiotach w imieniu i na rachunek zleceniodawcy,

*

Ocena zdolności upadłościowej przedsiębiorców,

*

Zarządzanie masami upadłości,

*

Organizacja sprzedaży majątku mas upadłości zgodnie z normami prawa upadłościowego,

*

Prowadzenie postępowań windykacyjnych,

*

Obrót wierzytelnościami,

*

Prowadzenie negocjacji na zlecenie sadów

*

Zawieranie ugód w cudzym imieniu

Działalność ta jest ujęta w Polskiej Klasyfikacji działalności m.in. pod numerami PKD - 6523, 6713Z, 7414A, 7487B

Pytanie wnioskodawcy: Czy wykonując działalność gospodarczą w przedstawionym zakresie będę zobowiązany do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na warunkach ogólnych z progresywną skalą podatkową (deklaracja PIT-5), czy też będę miał możliwość swobodnego wyboru sposobu opodatkowania tym podatkiem na warunkach ogólnych lub według jednej liniowej stawki opodatkowania (deklaracja PIT-5L)?

W ocenie wnioskodawcy żadna z wymienionych czynności nie spełnia warunku wymienionego w ustawie p.d.o.o.f. jako czynność powodująca konieczność rozliczenia się podatnika na warunkach ogólnych, a wykonywanie wymienionych wyżej czynności nie będzie również oparte o kontrakt menadżerski.

Z informacji zamieszczonej we wniosku wynika, iż podjecie działalności gospodarczej znajduje się w fazie Pana planów. Nie zawarł Pan dotychczas żadnych umów, zleceń kontraktów. Dokonując oceny prawnej przedstawionego stanowiska podatnika, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Wawer po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w piśmie, wyjaśnia, co następuje:

Na podstawie art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) za pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły, prowadzoną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych m.in. w art. 10 ust. 1 pkt 2, tj. działalności wykonywanej osobiście.

Stosownie do zapisu art. 13 pkt 9 cytowanej ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menadżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7, tj. przychodów otrzymanych przez osoby niezależnie od sposobu ich powołania, należące do składu, zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Z powyższego wynika, że usługi świadczone na podstawie kontraktów menadżerskich lub umów o podobnym charakterze, zawsze będą usługami należącymi do działalności wykonywanej osobiście i to niezależnie czy podatnik dokona wpisu do ewidencji działalności gospodarczej czy też nie.

Kontrakt menedżerski (nazwany też umową o zarządzanie) - to cywilnoprawna umowa nienazwana (nie uregulowana przepisami ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny), której przedmiotem jest powierzenie sprawowania zarządu przedsiębiorstwem osobie fizycznej lub innemu podmiotowi gospodarczemu w celu osiągnięciu zysku. Treść stosunku prawnego łączącego powierzającego zarząd firmą i menedżera określona jest każdorazowo przez strony. Do składników treści kontraktu należy m.in.: przedmiot umowy - zarządzanie przedsiębiorstwem, obowiązki i uprawnienia menedżera, zadania jakie ma wypełnić menadżer, składniki jego wynagrodzenia, inne dodatkowe świadczenia otrzymywane przez menadżera, zakaz konkurencji, tajemnica przedsiębiorstwa, odpowiedzialność za wykonanie postawionych zadań, kryteria oceny efektywności zarządzania, sposoby rozwiązania kontraktu.

Po 1 stycznia 2004 r. przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze to, zgodnie z ustawą z dnia 26 lipca 1991 r. działalność wykonywana osobiście, nawet gdy transakcje zawierano w ramach działalności gospodarczej.

Konsekwencją takiej definicji jest m.in. brak możliwości opodatkowania tych dochodów z tego źródła przychodów według nowej stawki liniowej 19%.

Z istoty kontraktów menadżerskich, umów o zarządzanie i podobnych wynika obowiązek wykonywania czynności, które są zbieżne z wymienionymi we wniosku jako zakres Pana działalności gospodarczej.

Przychód z tytułu usług na podstawie umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menedżerskiego lub umów o podobnym charakterze, zalicza się do przychodów z działalności świadczonej osobiście, wymienionej w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r., a tym samym nie podlega zsumowaniu z przychodami z działalności gospodarczej. Konsekwentnie też nie podlega opodatkowania według liniowej stawki 19%.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż w rozumieniu przepisów podatkowych, wykonywanie usług wymienionych w art. 13 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. polega wyłącznie na wykonywaniu określonych czynności osobiście (samodzielnie) przez podatnika, tj. bez udziału innych osób wykonujących czynności tego samego rodzaju, czyli czynności merytorycznie związanych z przedmiotem tych usług.

Należności wypłacane z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 9 cytowanej ustawy opodatkowane są na zasadach ogólnych. Od przychodu uzyskanego na podstawie umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menadżerskiego lub umowy o podobnym charakterze pobierana jest zaliczka na podatek, zgodnie z zasadami określonymi w art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy. W myśl tego przepisu płatnicy (osoby fizyczne będące przedsiębiorcami oraz osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej) dokonujący wypłaty są obowiązani do poboru zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19% należności pomniejszonej o:

1)

koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 cytowanej ustawy

2)

składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe.

Wysokość kosztów uzyskania przychodu z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 9 cyt. ustawy ustalona została - zgodnie z treścią przepisu art. 22 ust. 9 pkt 5 ustawy - kwotowo tj., w wysokości 102 zł 25 gr miesięcznie, za rok podatkowy nie więcej niż 1227 zł, a jeżeli podatnik tego samego rodzaju przychody z jednego z tytułów, określonego w art. 13 pkt 5, 7 i 9, uzyskuje od więcej niż jednego podmiotu, roczne koszty uzyskania przychodu nie mogą przekroczyć kwoty 1840 zł 77 gr.

Tak więc biorąc pod uwagę powyższe organ podatkowy nie podziela stanowiska wnioskodawcy, że żadna z wymienionych we wniosku czynności nie spełnia warunku wymienionego w ustawie p.d.o.o.f. jako czynność powodująca konieczność rozliczenia się podatnika na warunkach ogólnych, a wykonywanie wymienionych wyżej czynności nie będzie również oparte o kontrakt menadżerski.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez pytającego. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę zakresu praw i obowiązków Podatnika.

Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5 wyżej wymienionej ustawy.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl