14222/2017 - Sytuacja dzieci z roczników 2003 i 2004

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 lipca 2017 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej 14222/2017 Sytuacja dzieci z roczników 2003 i 2004

W ustawie - Prawo oświatowe i w ustawie - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe przewidziano rozwiązania przejściowe zmierzające do osobnego przeprowadzenia postępowania rekrutacyjnego dla absolwentów gimnazjum i osobnego dla absolwentów ośmioletnich szkół podstawowych.

To oznacza, że postępowanie rekrutacyjne na rok szkolny 2017/2018, 2018/2019 i 2019/2020 do szkół ponadgimnazjalnych dla absolwentów gimnazjów będzie przeprowadzane na dotychczasowych zasadach 1 .

Jednocześnie w postępowaniu rekrutacyjnym na rok szkolny 2019/2020 do szkół ponadpodstawowych będą po raz pierwszy uczestniczyć absolwenci ośmioletnich szkół podstawowych. W ich przypadku zastosowane zostaną nowe przepisy rozdziału 6 ustawy prawo oświatowe 2 .

Postępowanie rekrutacyjne na rok szkolny 2019/2020 dla absolwentów gimnazjum i ośmioletniej szkoły podstawowej przeprowadzane będzie odrębnie dla kandydatów będących absolwentami:

1)

dotychczasowego gimnazjum;

2)

ośmioletniej szkoły podstawowej. 3

Powyższe rozwiązanie jest konieczne z uwagi na różnice programowe wynikające z różnych podstaw programowych przygotowanych dla poszczególnych ww. grup absolwentów. Zmiana podstawy programowej zawsze wprowadzana jest sukcesywnie z uwzględnieniem etapowości kształcenia. Taką zasadę przyjęto w przypadku reformy programowej w 2009 r. w szkołach podstawowych i gimnazjach, a w 2012 r. w szkołach ponadgimnazjalnych. Podobne rozwiązanie zostało przyjęte w przypadku obecnej zmiany podstawy programowej. Zakłada się, że w roku szkolnym 2017/2018 zmiany programowe obejmą klasy: I, IV i VII ośmioletniej szkoły podstawowej - w pozostałych klasach szkoły podstawowej będą wdrażane sukcesywnie w kolejnych latach. W szkołach ponadpodstawowych nowa podstawa programowa również będzie wdrażana sukcesywnie, począwszy od klas I w roku szkolnym 2019/2020.

Reasumując, absolwenci dotychczasowego gimnazjum i ośmioletniej szkoły podstawowej nie będą rywalizować w rekrutacji do szkół o te same miejsca, ponieważ każda z tych grup będzie realizowała odrębne programy nauczania, trafi więc do różnych klas.

Za organizację sieci szkolnej odpowiada samorząd będący organem prowadzącym dla szkół. Troską samorządu (w uzgodnieniu z dyrektorami szkół) jest więc zapewnienie odpowiedniej liczby miejsc w poszczególnych typach szkół tak, aby wszyscy uczniowie podlegający obowiązkowi nauki mogli bez przeszkód kontynuować dalsze kształcenie.

Rywalizacja o miejsca w liceum odbywa się również obecnie (są szkoły,do których liczba chętnych jest większa od liczby miejsc) i będzie się odbywała w przyszłości. Należy jednak podkreślić, że najważniejsze jest, aby wszystkim uczniom zapewnić miejsce realizacji obowiązku nauki i aby każdy z uczniów w szkole, do której trafi, mógł rozwijać swoje umiejętności, zainteresowania, aby szkoła przygotowała go do dalszej edukacji. Każda z tych grup uczniów przystąpi do matury po 12 latach nauki (6+3+3 lub 8+4). Uczniowie ci nie będą jednak rywalizować w rekrutacji na studia, bowiem w roku 2022 absolwentami liceum będą uczniowie z rocznika 2003 i 2004 (sześciolatki), czyli dzieci, które w obecnym roku szkolnym ukończyły klasę VI szkoły podstawowej, a w 2023 z rocznika 2004 i 2005 (sześciolatki), które w tym roku szkolnym ukończyły klasę V szkoły podstawowej.

1

art. 149 ust. 4; art. 155 ust. 4; art. 165 ust. 3 ustawa z dnia 14 grudnia 2017 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60).

2

ustawa z dnia 14 grudnia 2017 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949).

3

art. 149 ust. 3, art. 155 ust. 3, art. 165 ust. 2 ustawa z dnia 14 grudnia 2017 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60).

Opublikowano: www.sejm.gov.pl