1421AV/443/2955/05/DL - Przekazanie niedrukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych oraz wszelkich towarów w formie prezentów

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 października 2005 r. Urząd Skarbowy w Pruszkowie 1421AV/443/2955/05/DL Przekazanie niedrukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych oraz wszelkich towarów w formie prezentów

Pytanie podatnika

Możliwość odliczenia podatku naliczonego od wydatków na reprezentację i reklamę, które nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów z uwagi na przekroczenie limitu określonego w przepisach o podatku dochodowym.

Pismem z dn. 28.06.2005 r., strona zwróciła się do organu podatkowego z pytaniem, czy wydatki na cele reprezentacji i reklamy limitowanej (np. kawa, herbata, ciastka, drobne prezenty itp.) pozwalają na odliczenie podatku VAT naliczonego, jeżeli limit o którym mowa w przepisach dotyczących podatku dochodowego, czyli 0,25% przychodu został przekroczony. Ponadto podatnik pyta się o obowiązek wystawienia faktury wewnętrznej i odprowadzenia podatku VAT.

Przedstawiając swoje stanowisko, wnioskodawca stwierdza, że ponieważ przekazywane towary na potrzeby reprezentacji i reklamy związane są z prowadzeniem działalności gospodarczej, więc czynność ta nie podlega opodatkowaniu. Natomiast, wg oceny strony, podatek VAT od zakupionych towarów zużytych czy przekazanych zarówno w ramach limitu 0,25% przychodu jak i po jego przekroczeniu powinien być odliczony na ogólnych zasadach.

Analizując przedstawione informacje i stanowisko wnioskodawcy, zawarte w złożonym piśmie, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pruszkowie stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dn.11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z kolei, na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Użycie w treści zacytowanego przepisu trybu przypuszczającego, oznacza, iż przepis nie może mieć zastosowania do sytuacji, w których podatnik nie zalicza pewnych wydatków do kosztów uzyskania przychodów jedynie z powodu przekroczenia limitu, lecz mógłby to zrobić gdyby tego limitu nie przekroczył. Wydatki ponoszone na reprezentację i reklamę są wydatkami, które mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT ma zastosowanie w przypadkach, gdy określonego wydatku co do zasady nie można uznać za koszt uzyskania przychodów z danego źródła przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Tym samym podatnik ma możliwość odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towaru lub usługi, jeśli dany wydatek nie został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów wyłącznie z powodu przekroczenia limitu, o którym mowa w treści art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. Nr 14 z 2000 r., poz. 176 z późn. zm.), z zastrzeżeniem spełnienia pozostałych warunków określonych w przepisach dotyczących możliwości odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług.

W odniesieniu do objęcia opodatkowaniem przekazania lub zużycia towarów na cele reprezentacji i reklamy tut. organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast w myśl art. 7 ust. 2 wyżej wymienionej ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Jednocześnie, w myśl brzmienia ust. 3, powyższego przepisu nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. Definicja prezentu o małej wartości została zawarta w art. 7 ust. 4, natomiast definicja próbki znajduje się w art. 7 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym od 1 czerwca 2005 r.

Sformułowana w ten sposób przez ustawodawcę treść ust. 3 pozwala uznać, że na podstawie ust. 2 podlega opodatkowaniu przekazanie nie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych (np. kasety, płyty itp.) oraz wszelkich towarów w formie prezentów przekraczających małą wartość oraz nie mających statusu próbek, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w powołanych wyżej przepisach art. 7 ust. 4 i 7 ustawy.

Jednocześnie tut. organ podatkowy zauważa, że opodatkowaniu podlega przekazanie lub zużycie towarów, gdy spożytkowane są na cele ściśle wymienionych osób (pkt 1 ust. 2). Z treści przepisu nie wynika, aby w pojęciu "wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia", mieściła się również czynność zużycia towarów. Nie podlegają zatem opodatkowaniu nieodpłatne czynności zużycia towarów na cele reprezentacji w przypadku gdy beneficjentem jest kontrahent - osoba trzecia nie będąca pracownikiem, udziałowcem ani inną osobą, określoną w art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT.

Czynności podlegające opodatkowaniu, wymienione w art. 7 ust. 2 ustawy, należy dokumentować, co wynika z art. 106 ust. 7 cytowanej ustawy, poprzez wystawienie faktury wewnętrznej.

Natomiast czynności nie podlegające opodatkowaniu powinny być dokumentowane dowodami wewnętrznymi.

Niniejsza interpretacja dotyczy ogólnego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. W złożonym wniosku przedstawione bowiem zostały głównie wątpliwości dotyczące ogólnej interpretacji przepisów, nie odnoszące się do konkretnych transakcji.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl