1419/UPO-415-173/05/AS - Nagrody w konkursach ogłaszanych przez Internet.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 listopada 2005 r. Urząd Skarbowy w Płocku 1419/UPO-415-173/05/AS Nagrody w konkursach ogłaszanych przez Internet.

"(...) Wnioskodawca w ramach prowadzonej firmy zamierza organizować konkursy na stronie internetowej. Udział w konkursach będzie polegał na udzielaniu odpowiedzi na zadane na stronie internetowej pytanie (konkurs wiedzy). Uczestnictwo w konkursie będzie odpłatne (sms, przelew, karta kredytowa), a zwycięzca konkursu będzie wyłaniany przez komisję konkursową zgodnie z wcześniej ustalonym regulaminem. Zarówno konkurs jak i sposób wyłaniania zwycięzców nie będą nosić cech losowości. Nagrody w konkursie będą rzeczowe lub pieniężne.

(...) Przedstawiając powyższe Pani X zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego o interpretację przepisów prawa, czy pkt 68 art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma zastosowanie także w przypadku organizacji konkursu w Internecie. (...) Jako własne stanowisko przedstawiła pogląd, iż według jej rozumienia tego przepisu, Internet winien być uznany za środek masowego przekazu.

(...) Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.), wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

W rozumieniu powyższego przepisu, niewłaściwe jest stanowisko wnioskodawcy, że za środki masowego przekazu należy uznać sieć internetową. W przepisie art. 21 ust. 1 pkt 68 zostały enumeratywnie wymienione środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja). Zatem w świetle tego przepisu, środkiem masowego przekazu nie jest sieć internetowa. Zaznaczyć należy, iż wszelkie normy wprowadzające zwolnienia przedmiotowe mają charakter odstępstwa od zasady powszechności opodatkowania według jednakowych, tych samych dla każdego podatnika zasad. Dlatego też w omawianej sprawie należy ściśle kierować się literalnym brzmieniem art. 21 ust. pkt 68 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dlatego też stanowisko Pani X wyrażone we wniosku o interpretację prawa podatkowego jest nieprawidłowe. (...)"

Opublikowano: S.Podat. 2006/4/30