1401/PH-II/4407/14-159/06/AS/MJ/PV-II - Jakie jest miejsce świadczenia usług dotyczące organizacji wystaw, targów i konferencji oraz jak należy określić moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia tych usług?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie 1401/PH-II/4407/14-159/06/AS/MJ/PV-II Jakie jest miejsce świadczenia usług dotyczące organizacji wystaw, targów i konferencji oraz jak należy określić moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia tych usług?

Na podstawie art. 233 § 1 pkt 1, art. 14a § 1, art. 207 i art. 239 oraz art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), art. 19 ust. 13 pkt 4, art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 2 października 2006 r. wniesionego przez Spółkę na postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 25 września 2006 r. Nr 1472/RPP1/443-593/2006/SMP w sprawie udzielenie interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - postanowił

- odmówić zmiany zaskarżonego postanowienia

Według stanu faktycznego opisanego we wnioskiem z dnia 22 czerwca 2006 r. Spółka prowadzi działalność w zakresie organizowania targów, konferencji i kongresów. Strona oferuje swoim klientom powierzchnię wystawienniczą pod własną zabudowę przez klienta, bądź gotowe stoiska wystawiennicze różnej wielkości na poszczególnych targach organizowanych przez Stronę. W razie potrzeby Strona zapewnia oprócz usługi zabudowy stoisk wystawienniczych również obsługę hostess oraz usługi techniczne typu: doprowadzenie mediów do stoisk wystawienniczych, wypożyczenie wyposażenia stoisk (lada, krzesła, witryna, fryz).W piśmie z dnia 13 września 2006 r. Strona poinformowała, iż omawiane usługi wykonywane są w Polsce (powierzchnia udostępniana jest w halach wystawienniczych znajdujących się na terenie Polski). Usługi powyższe wykonywane są w pełnym lub ograniczonym zakresie w zależności od potrzeb klienta. Do wniosku Strona załączyła opinię udzieloną przez Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 18 kwietnia 2006 r. Urząd Statystyczny stwierdził, iż zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) powyżej opisane usługi świadczone przez Stronę mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.87.15-00.00 "Usługi organizowania wystaw, targów i kongresów". Identycznie zostały one zaklasyfikowane wg klasyfikacji statystycznej PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.). Zapytanie Spółki dotyczy określenia miejsca świadczenia ww. usług oraz momentu powstania obowiązku podatkowego. Spółka uważa bowiem, że do określenia miejsca wykonania usług organizacji wystaw, targów, konferencji zastosowania znajdzie art. 27 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę. Spółka dodatkowo stoi na stanowisku, iż w przypadku przedmiotowych usług obowiązek podatkowy należy ustalić na ogólnych zasadach, zgodnie z art. 19 ust. 1 i 4 ustawy o VAT. Tym samym obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi, przy czym jeśli usługa ma zostać potwierdzona fakturą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później niż w 7 dniu licząc od dnia wykonania usługi.

Dodatkowo Strona celem uatrakcyjnienia wystaw, czy targów niejednokrotnie organizuje konkursy dla uczestników takich imprez. Osoba fizyczna lub prawna, która decyduje się na ufundowanie nagrody w konkursie uznawana jest za "Sponsora" imprezy (nagroda przekazywana jest przez sponsora bezpośrednio osobie trzeciej).Strona nieodpłatnie zamieszcza logo Sponsora na: billboardach, internetowej stronie targów, fryzie, plakatach i ulotkach reklamowych, przekazuje informacje o sponsorze w radiowęźle targowym, zawiesza tablicę reklamową na zeppelinie (balonie reklamowym zdalnie sterowanym), zamieszcza flagi reklamowe Sponsora itp. Pytanie Strony dotyczy zasadności zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy o VAT w przypadku wykonywania przez nią nieodpłatnie czynności polegających na umieszczaniu logo sponsora na materiałach reklamowych. Zgodnie z przywołaną już opinią Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 18 kwietnia 2006 r. czynności podejmowane przez Stronę polegające na umieszczaniu logo Sponsora na plakatach, drukach, ulotkach reklamowych itp. nie są usługami w rozumieniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Podzielając powyższą opinię Strona uważa, iż przepisy ustawy o VAT nie mogą mieć zastosowania w sytuacji, gdy dana czynność nie może być uznana za usługę. Dodatkowo Strona twierdzi, że w przypadku uznania podejmowanych przez nią czynności za usługi w rozumieniu ustawy o VAT to i tak w świetle treści art. 8 ust. 2 ww. ustawy nie będą one podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT. Strona wskazuje bowiem, że powyższe czynności są wykonywane bezpłatnie (Strona nie pobiera wynagrodzenia od Sponsora za zamieszczenie jego logo na materiałach reklamowych ani za przekazywanie informacji o Sponsorze w radiowęźle radiowym) oraz czynności wykonywane na rzecz Sponsora mają związek z prowadzonym przez Stronę przedsiębiorstwem. Dodatkowo Strona zajmuje się promocją i reklamą targów oraz samych uczestników organizowanych przez nią imprez. W tym celu Strona drukuje katalog, w którym znajdują się informacje merytoryczne dotyczące targów, plany stoisk, płatne reklamy wykupywane przez wystawców targów lub sponsorów.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanowieniem z dnia 25 września 2006 r. Nr 1472/RPP1/443-593/2006/SMP uznał stanowisko Strony w kwestii określenia miejsca świadczenia usług organizacji wystaw, targów, konferencji, momentu powstania obowiązku podatkowego, jak również sponsoringu za nieprawidłowe. Organ I instancji stwierdził, że świadczone przez Spółkę usługi należy zaklasyfikować w świetle przepisów ustawy o VAT do usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, tj. usług związanych z nieruchomościami. Zgodnie ze wspomnianym przepisem miejscem świadczenia tego typu usług jest miejsce położenia nieruchomości. Zdaniem organu I instancji świadczona przez Spółkę usługa sklasyfikowana przez Urząd Statystyczny pod symbolem PKWiU 74.84.15 ("usługi w zakresie organizowania wystaw, targów i kongresów") jest usługą kompleksową i składa się z szeregu różnych usług, w tym przede wszystkim usługi najmu powierzchni wystawienniczej. Organ I instancji uznał, że decyduje to o charakterze całej usługi i należy ją zakwalifikować do usług związanych z nieruchomościami.

W konsekwencji zajęcia takiego stanowiska, organ I instancji uznał, że moment powstania obowiązku podatkowego w tym przypadku należy ustalać zgodnie z art.. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy o VAT, tj. na zasadach obowiązujących dla usług najmu (obowiązek powstaje w dacie otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze). Należy podkreślić, że stanowisko odnośnie momentu wykazywania obowiązku podatkowego zajęte przez organ I instancji wynika bezpośrednio z faktu, że organ ten uznał świadczone przez Spółkę usługi za usługi związane z nieruchomościami. Organ podatkowy uznał, że jeśli usługa dotyczy nieruchomości, wówczas zasadne jest zastosowanie dla określenia momentu powstania obowiązku podatkowego przepisów regulujących moment powstania obowiązku podatkowego przy najmie.

Na powyższe postanowienie Strona wniosła zażalenie z dnia 2 października 2006 r., w którym nie zgadza się z treścią postanowienia w odniesieniu do podstawy prawnej wskazanej dla określenia miejsca świadczenia usług polegających na organizowaniu targów, konferencji i kongresów oraz momentu powstania obowiązku podatkowego w odniesieniu do ww. usług. Spółka nie kwestionuje prawidłowości stanowiska zajętego przez organ I instancji w odniesieniu do konsekwencji podatkowych sponsoringu. W przedmiotowym zażaleniu Strona wskazuje, że w świetle orzecznictwa ETS (wyrok z dnia 9 marca 2006 r. Nr C-114/05 oraz) usługi organizowania wystaw i targów nie stanowią usług związanych z nieruchomościami a za właściwe należy uznać jej zakwalifikowanie jako usługi związanej z działalnością kulturalną, artystyczną, sportową, naukową, oświatową, rozrywkową itp. Zgodnie z art. 9 (2) (c) VI Dyrektywy za miejsce świadczenia usług związanych z ww. rodzajami działalności, w tym działalnością prowadzoną przez organizatorów tego rodzaju imprez oraz o ile ma to zastosowanie, świadczeniem usług pomocniczych, uznaje się miejsce, w którym usługi te zostały fizycznie wykonane. Spółka podkreśla również, że Urząd Statystyczny sklasyfikował świadczona przez nią usługę pod symbolem PKWiU 74.84.15-00.00 - "Usługi organizowania wystaw, targów i kongresów" z kolei zdaniem Spółki usługi związane z wynajmem nieruchomości klasyfikowane są pod symbolem PKWiU 70.2 - "Usługi wynajmowania nieruchomości na własny rachunek".

Zdaniem Spółki uznanie, że usługa organizowania targów i wystaw jest związana z nieruchomością, a jej istotną częścią jest wynajem powierzchni wystawienniczej nie uzasadnia automatycznego przyjmowania, że moment powstania obowiązku podatkowego należy w tym wypadku określić wg zasad obowiązujących dla wynajmu. Strona stwierdza, że nic nie wskazuje na to, aby objęte one były szczególnym obowiązkiem podatkowym. W ocenie Spółki organ skarbowy w niewłaściwy sposób ustalił stan faktyczny sprawy, co skutkowało błędnym zastosowaniem norm prawnych wynikających z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz Ordynacji podatkowej.

Po rozpatrzeniu zażalenia Strony Dyrektor Izby Skarbowej zauważa, co następuje:

*

Na wstępie należy podkreślić, że organy podatkowe dokonują interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dla stanu faktycznego opisanego we wniosku Strony i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielania. Zatem organy podatkowe ograniczone są zakresem przedmiotowego pytania.,

*

Należy również dodać, że wniosek o udzielenie interpretacji powinien dotyczyć indywidualnej sprawy podatnika, płatnika, inkasenta. Wniosek nie może dotyczyć stosowania prawa podatkowego w ogóle. Musi być pytaniem o rozstrzygnięcie jednego i konkretnego stanu faktycznego. Wskazać również należy, iż zgodnie z art. 14a § 3 Ordynacji podatkowej, interpretacja zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa. A zatem rolą organu i istotą jego postępowania w sprawie urzędowej interpretacji jest ocena stanowiska strony nie zaś swobodne wyrażanie poglądów przez organ na tle przedstawionego stanu faktycznego. Na wstępie należy stwierdzić, iż zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Należy również podkreślić, że ww. ustawa wprowadza szereg szczegółowych regulacji w zakresie rozliczenia podatku przy świadczeniu usług, w tym zasady określania miejsca świadczenia usług i tym samym miejsca ich opodatkowania. W tym celu niezbędna jest prawidłowa kwalifikacja usługi, co determinuje określenie miejsca jej świadczenia.

Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług uzależnia określenie miejsca świadczenia usługi od rodzaju świadczonych usług, a także od kraju siedziby nabywcy usługi. Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 27 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28 ustawy o VAT.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl