1401/PH-I/4407/14-193/06/KO/PV-I - Czy późniejsze wyrejestrowanie podatnika z bazy danych, już po dokonaniu na jego rzecz transakcji pozbawia Stronę prawa do zastosowania stawki 0% zgodnie z treścią art. 42 ustawy o VAT?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie 1401/PH-I/4407/14-193/06/KO/PV-I Czy późniejsze wyrejestrowanie podatnika z bazy danych, już po dokonaniu na jego rzecz transakcji pozbawia Stronę prawa do zastosowania stawki 0% zgodnie z treścią art. 42 ustawy o VAT?

DECYZJA

Na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 i art. 239 w związku z 14a § 4 i art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu zażalenia wniesionego przez XXX na postanowienie Naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu z dnia 23 listopada 2006 r., znak: 1473/WV/443/709/145/2006/EŻ w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

postanawia

* odmówić zmiany postanowienia organu pierwszej instancji.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 21 sierpnia 2006 r. Strona wystąpiła o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów dotyczących podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynikało, iż Strona w pierwszym kwartale 2006 r. dokonała dostawy towarów na rzecz firmy z Bremen, posługującej się numerem VAT DE 239543668, zgodnie z fakturą Nr 088209 z dnia 11 stycznia 2006 r. na łączną kwotę 4.742,05 EURO.

Strona opisaną powyżej dostawę potraktowała jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, uznając za spełniającą wymogi określone w art. 42 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). W szczególności numer VAT, którym posługiwał się nabywca został zweryfikowany jako aktywny przez system VIES.

Jako dowód Strona do wniosku dołączyła:

*

wydruk VAT Validation Response na dzień 24 lutego 2006 r. uzyskany ze strony internetowej www.europa.eu.in/comm/taxation_customs/vies/egi-bin/viesquer,

*

odpowiedź Ministra Finansów departamentu Wymiany Informacji o VAT z dnia 19 kwietnia 2006 r. Nr DV/8132/6129/BTL/95639/2006 potwierdzający aktywność numeru VAT DE 239543668.

Strona uzyskała informację od Naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu (pismo z dnia 02.08.2006 r. Nr 1473/WVW/446/0942/2006/MA), iż numer VAT którym posługiwała się strona transakcji jest nieaktywny od dnia 1 stycznia 2006 r.

W związku z powyższym wystąpiono z zapytaniem, "czy późniejsze wyrejestrowanie podatnika z bazy danych, już po dokonaniu na jego rzecz transakcji pozbawia Stronę prawa do zastosowania stawki 0% zgodnie z treścią art. 42 ustawy o VAT?

W tym miejscu Strona podkreśla, iż na dzień dokonania transakcji numer VAT był aktywny co potwierdzają załączone dowody.

W ocenie Strony fakt, iż numer VAT DE 239543668, którym posługiwała się firma niemiecka był ważnym i aktywnym numerem w momencie dokonania sprzedaży, uprawnia do zastosowania stawki 0% w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów. Późniejsze wykreślenie podatnika z bazy danych nie może skutkować wstecznie, pozbawiając prawa do zastosowania stawki preferencyjnej. Odmienna interpretacja byłaby, jak wskazuje Strona, niezgodna zarówno z punktu widzenia zasad współżycia społecznego, jak również bezpieczeństwa obrotu gospodarczego. Sprzedawca towaru nie ma bowiem żadnego wpływu na działania swojego kontrahenta i nie może ponosić odpowiedzialności z powodu jego wykreślenia z rejestru podatników.

Strona dopełniła wszelkich wymogów formalnych by w sposób odpowiadający prawu uznać dokonaną transakcję jako wewnątrzwspólnotową dostawę, w szczególności sprawdzając podany przez kontrahenta numer VAT.

W wydanym w dniu 23 listopada 2006 r. postanowieniu znak: 1473/WV/443/709/145/2006/EŻ, Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu uznał stanowisko Strony przedstawione we wniosku za nieprawidłowe.

Na powyższe postanowienie Strona wniosła zażalenie z dnia 3 grudnia 2006 r., zarzucając zaskarżonemu postanowieniu:

*

naruszenie przepisów prawa materialnego, tj. art. 13 ust. 1 oraz art. 42 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) poprzez błędną interpretację;

*

naruszenie przepisów procedury podatkowej, tj. art. 121 i art. 122 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) poprzez nie uwzględnienie wszystkich okoliczności istotnych dla sprawy, w szczególności nie uwzględnienie dowodów potwierdzających fakt zarejestrowania nabywcy towarów w dniu dokonania transakcji potwierdzonych zarówno na stronie internetowej, jak również przez Ministerstwo Finansów, a w konsekwencji naruszenie podstawowych zasad postępowania podatkowego, tj. zasady zaufania do organów podatkowych, a przede wszystkim zasady prawdy obiektywnej.

Jednocześnie Strona wnosi o:

*

uchylenie zaskarżonego postanowienia jako naruszającego prawo,

*

orzeczenie co do istoty sprawy przez Dyrektora Izby Skarbowej poprzez uznanie stanowiska Strony w kwestii prawidłowości opodatkowania stawką 0% podatkiem VAT dostawy wewnątrzwspólnotowej na rzecz kontrahenta z Niemiec, który w dacie dokonania tej sprzedaży był zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT za prawidłowe oraz uznanie, że późniejsze wykreślenie kontrahenta z rejestru pozostaje bez wpływu na prawidłowość tej stawki.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie po zapoznaniu się z całością zgromadzonego w sprawie materiału, mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny sprawy stwierdza, iż zażalenie nie zasługuje na uwzględnienie.

W transakcjach towarowych pomiędzy kontrahentami z różnych państw członkowskich obowiązuje system tzw. transakcji wewnątrzwspólnotowych, który na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z treści art. 13 ust. 1 ww. ustawy przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8 .

Istotą transakcji uznawanych za dostawę wewnątrzwspólnotową jest faktyczne opodatkowanie dostawy towaru w państwie przeznaczenia, do którego towar jest celowo przemieszczany.

W związku z powyższym, w art. 42 ust. 1 ustawy określono warunki formalne, których spełnienie pozwala na objęcie danej dostawy stawką 0% jako dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Zgodnie z ww. przepisem aktem wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

1)

podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;

2)

podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art. 99, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Analiza regulacji dotyczących transakcji wewnątrzwspólnotowych pozwala na wskazanie warunku, od spełnienia którego między innymi uzależnione jest potraktowanie danej czynności jako dostawy wewnątrzwspólnotowej. Dotyczy to aspektu prawnego transakcji - jego spełnienie ma gwarantować, że czynność ta zostanie potraktowana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie w państwie przeznaczenia i zostanie tam faktycznie opodatkowana.

O spełnieniu powyższego warunku świadczy fakt, iż dostawa towaru wykonana została na rzecz podmiotu posiadającego status podatnika VAT w innym państwie członkowskim. Status ten potwierdza posiadanie właściwego i ważnego numeru identyfikacyjnego, wydanego dla potrzeb rozliczania transakcji wewnątrzwspólnotowych.

W razie niemożności spełnienia wszystkich ustalonych w ustawie warunków w tym zakresie, podatnik winien naliczyć i rozliczyć podatek na terytorium państwa członkowskiego, z którego dokonuje dostawy towarów, według stawki obowiązującej na te towary w tym państwie.

W uzasadnieniu wniesionego zażalenia Strona wskazała, iż dowody jakimi są: wydruk VAT Validation Response na dzień 24 lutego 2006 r. oraz odpowiedź Ministra Finansów departamentu Wymiany Informacji o VAT z dnia 19 kwietnia 2006 r. Nr DV/8132/6129/BTL/95639/2006 potwierdzające aktywność numeru VAT DE 239543668, są podstawą do uznania dokonanej przez Stronę transakcji za wewnątrzwspólnotową, dającą prawo do zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%.

W tym miejscu należy podkreślić, iż dostawy towaru na rzecz firmy z Bremen posługującej się numerem VAT DE 239543668 dokonano zgodnie z fakturą Nr 088209 datowaną na dzień 11 stycznia 2006 r.

Zdaniem tutejszego organu, dołączone do wniosku dokumenty, potwierdzają jedynie aktywność numeru VAT, jednakże wskazują na niezgodność danych identyfikacyjnych. Ponadto potwierdzają fakt aktywności numeru identyfikacyjnego DE 239543668 w dniach 24 lutego 2006 r. (wydruk VAT Validation Response) oraz 19 kwietnia 2006 r. (pismo Ministra Finansów departamentu Wymiany Informacji o VAT Nr DV/8132/6129/BTL/95639/2006).

Tym samym, nie można ich uznać za dokumenty potwierdzające aktywność używanego przez kontrahenta Niemieckiego Numeru VAT w dniu wystawienia przez Stronę faktury, tj. w dniu 11 stycznia 2006 r.

Jedynie na marginesie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zauważa, iż gdyby podatnik podatku od wartości dodanej został wyrejestrowany z bazy podatników po dokonaniu na jego rzecz transakcji wewnątrzwspólnotowej przez podatnika podatku od towarów i usług, polskiemu podatnikowi przysługiwałoby prawo do zastosowania stawki 0 %. We wniosku z dnia 21 sierpnia 2006 r. o udzielenie interpretacji prawa podatkowego Strona zadała pytanie, które nie konsumuje stanu faktycznego opisanego w tym wniosku. Strona bowiem wskazuje w pytaniu, że wyrejestrowanie podatnika podatku od wartości dodanej nastąpiło po dokonaniu transakcji, z opisanego zaś we wniosku stanu faktycznego wynika, że wyrejestrowanie, o którym mowa wyżej nastąpiło przed dokonaniem transakcji, zaś informacja na ten temat została zamieszczona w odpowiedniej bazie danych po dacie transakcji.

Zauważyć przy tym należy, iż postępowanie prowadzone na podstawie art. 14a i nast. Ordynacji podatkowej ma charakter odmienny od postępowania podatkowego, uregulowanego Działem IV ww. ustawy. Tym samym prowadząc postępowanie o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego organy podatkowe nie mają kompetencji do oceny, czy wskazane przez Stronę dowody mają lub będą miały znaczenie dla sprawy oraz czy przesądzą o racji Strony w ewentualnie toczącym się postępowaniu podatkowym.

Reasumując, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza, że brak jest w przedstawianych okolicznościach podstawy do zakwalifikowania opisanej we wniosku transakcji jako podlegającej opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0%. Jak bowiem wynika z akt sprawy od dnia 1 stycznia 2006 r. niemiecki kontrahent Strony nie jest już podatnikiem podatku od wartości dodanej, posiadającym aktualny i ważny numer rejestracyjny dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych. Oznacza to - w realiach rozpatrywanej sprawy - iż w chwili dokonania dostawy towarów nie rozpozna u siebie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i nie opodatkuje tej czynności (nie jest już bowiem zobowiązany do tego). Tym samym naruszona zostanie zasada opodatkowania odpowiednio WDT (u Strony) i WNT (u nabywcy towarów) u obu stron transakcji. Tym samym dostawę towaru na rzecz kontrahenta niemieckiego na podstawie faktury z dnia 11 stycznia 2006 r. należy traktować jako dostawę krajową, opodatkowaną według stawki właściwej dla danego towaru.

Mając powyższe na uwadze, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie postanowił jak w sentencji.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl