1401/PH-I/14-136/06/AŁ - Nieodpłatne przejęcie Infrastruktury Drogowej przez gminę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 września 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie 1401/PH-I/14-136/06/AŁ Nieodpłatne przejęcie Infrastruktury Drogowej przez gminę.

DECYZJA

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 25 sierpnia 2006 r., wniesionego przez XXX, na postanowienie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 16 sierpnia 2006 r., Nr 1471/NUR2/443-192/2/06/JP, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

postanawia

zmienić postanowienie organu pierwszej instancji.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 8 maja 2006 r., Strona wystąpiła do Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Strona sformułowała dwa zagadnienia:

1)

wniosła o potwierdzenie, iż nieodpłatne przejęcie Infrastruktury Drogowej przez gminę nie stanowi czynności opodatkowanej w rozumieniu przepisów art. 5 w związku z art. 7 i art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług i w konsekwencji jest czynnością nieopodatkowaną VAT,

2)

w przypadku nie potwierdzenia ww. stanowiska Strony, Spółka wniosła o potwierdzenie, że powinna rozpoznać obowiązek podatkowy w sposób właściwy dla nieodpłatnego świadczenia usług, tj. siódmego dnia licząc od dnia protokolarnego przekazania nakładów, chyba że wcześniej zostanie wystawiona faktura wewnętrzna dokumentująca to przekazanie, wówczas obowiązek podatkowy powstanie w dniu wystawienia przedmiotowej faktury.

Przedstawiając stan faktyczny Strona podała, że wybudowała centrum handlowe w celu wynajmu powierzchni użytkowej. Na gruncie należącym do gminy Spółka wybudowała infrastrukturę drogową w celu usprawnienia dojazdu klientów do centrum handlowego oraz w celu bezkolizyjnego funkcjonowania ruchu. Brak infrastruktury drogowej ogranicza możliwość korzystania z centrum handlowego, natomiast wybudowanie albo zmodyfikowanie istniejącego dojazdu ma bezpośredni wpływ na ilość osób korzystających z centrum handlowego i wysokość osiąganego zysku. Przy czym pełna zaś realizacja infrastruktury drogowej, potwierdzona protokołem odbioru jest podstawą wydania pozwolenia na użytkowanie wybudowanego centrum handlowego.

Strona podała, iż zgodnie z porozumieniem zawartym przez Spółkę z gminą nakłady poniesione przez Nią związane z realizacją przedsięwzięcia stanowią własność inwestora jako inwestycje w obcych środkach trwałych do czasu ich całkowitego amortyzowania. Zatem, zdaniem wnioskodawcy, do przekazania doszłoby dzień po zakończeniu całkowitej amortyzacji, w konsekwencji obowiązek podatkowy powstawałby zgodnie z treścią art. 19 ust. 4 ustawy o VAT, siódmego dnia licząc od dnia przekazania nakładów, chyba że wcześniej zostałaby wystawiona faktura wewnętrzna dokumentująca to przekazanie, wówczas obowiązek podatkowy powstałby w dniu wystawiania przedmiotowej faktury.

Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie rozpatrzył powyższy wniosek Strony wydając dwa postanowienia. Postanowieniem z dnia 16 sierpnia 2006 r., Nr 1471/NUR2/443-192/2/06/JP organ pierwszej instancji udzielił odpowiedzi na drugie z postawionych pytań, uznając stanowisko Strony za nieprawidłowe. Naczelnik Urzędu Skarbowego zauważył, iż przedmiotem opodatkowania jest nieodpłatne świadczenie usług w postaci wybudowania infrastruktury drogowej, a nie jak wskazuje Strona "nieodpłatne przekazanie nakładów". Zatem Naczelnik Urzędu Skarbowego uznał za błędne stanowisko Strony w zakresie wiązania momentu powstania obowiązku podatkowego "z dniem ustania prawa własności do poniesionych przez Nią nakładów", wynikające z porozumienia z gminą, bowiem właściciel gruntu oraz podmiot budujący na tym gruncie nie mogą w umowie postanowić, że wybudowany obiekt trwale z gruntem związany będzie wyłącznie własnością budującego, a grunt będzie wyłącznie własnością właściciela.

W związku z tym Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził, że usługa zostanie wykonana, gdy usługodawca zrealizuje wszystkie czynności składające się na daną usługę, czyli gdy infrastruktura drogowa zostanie oddana do eksploatacji.

Na powyższe postanowienie Strona wniosła zażalenie z dnia 25 sierpnia 2006 r. zarzucając naruszenie przepisów prawa materialnego mające wpływ na wynik sprawy poprzez błędną wykładnię i niewłaściwe zastosowanie przepisów art. 19 ust. 1 oraz 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Strona stwierdziła, iż musi dokonać wskazanych nakładów w całości na własny koszt, bez względu na fakt, że modernizowane są również tereny i obiekty nienależące do Spółki, zaś po zakończeniu inwestycji, infrastruktura drogowa zostanie z mocy prawa przejęta przez gminę.

Strona podniosła, iż porozumienie zawarte przez Nią z gminą przewiduje, że poniesione nakłady związane z realizacją przedsięwzięcia stanowią własność Spółki jako inwestycja w obcym środku trwałym do czasu ich całkowitej amortyzacji. W opinii Strony obowiązek podatkowy powstaje siódmego dnia licząc od dnia przekazania nakładów, potwierdzonego stosownym protokołem, chyba że wcześniej zostanie wystawiona faktura wewnętrzna dokumentująca to przekazanie. Zatem obowiązek podatkowy powstanie w dniu wystawienia przedmiotowej faktury.

Spółka podniosła jednocześnie, iż przekaże nieodpłatnie nakłady, a nie usługę w postaci wybudowania infrastruktury drogowej, zaś świadczenie to czynność/akt przekazania przez Spółkę nakładów na rzecz gminy.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i obowiązujący stan prawny, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zauważa, co następuje:

W pierwszym rzędzie należy zwrócić uwagę, iż we wniosku z dnia 8 maja 2006 r. Strona wystąpiła o interpretacje dwóch zagadnień związanych z wybudowaniem i przekazaniem infrastruktury na rzecz gminy. Tematyka tych zagadnień wzajemnie wiąże się, a udzielona odpowiedź na pierwsze z postawionych pytań kreuje okoliczności mające wpływ na następne zagadnienie.

Otóż w pierwszym z postawionych pytań Strona wnosiła o potwierdzenie, iż nieodpłatne przejęcie infrastruktury drogowej przez gminę nie stanowi czynności opodatkowanej w rozumieniu przepisów art. 5 w związku z art. 7 i art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, i w konsekwencji jest czynnością nieopodatkowaną VAT.

Na wydane w tym zakresie postanowienie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 16 sierpnia 2006 r., Nr 1471/NUR2/443-192/2/06/JP, którym organ ten uznał stanowisko Strony za nieprawidłowe, Spółka wniosła zażalenie podnosząc, iż istnieje związek pomiędzy przedmiotowym przedsięwzięciem a jego przekazaniem na rzecz gminy, co powoduje wyłączenie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, bez względu na fakt, czy zostanie sklasyfikowane jako świadczenie usług czy dostawa towarów.

W wyniku rozpatrzenia zażalenia na powyższe postanowienie, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie decyzją z dnia 20 września 2007 r., Nr 1401/PH-I/4407/14-135/06/AŁ, zmienił postanowienie organu pierwszej instancji. Organ odwoławczy stwierdził bowiem, iż w przedmiotowej sytuacji nie została spełniona przesłanka braku związku z prowadzonym przedsiębiorstwem, o której mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Zatem nieodpłatne przekazanie infrastruktury drogowej na rzecz gminy nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z tym Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, iż w przedmiotowej sprawie występuje nieodpłatne przekazanie infrastruktury drogowej na rzecz gminy, które nie wypełnia dyspozycji z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Dokonane przekazanie infrastruktury na rzecz gminy nie spełnia także warunków wynikających z art. 8 ust. 2 ww. ustawy. Konsekwencją takiego stanu sprawy jest stwierdzenie, że przedmiotowe przekazanie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W kontekście powyższego, ponieważ drugie z postawionych pytań było konsekwencją pierwszego, dotyczyło bowiem momentu rozpoznania obowiązku podatkowego związanego z przekazaniem infrastruktury drogowej, w sytuacji gdyby to przekazanie uznano za czynność podlegającą opodatkowaniu, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza, iż skoro przedmiotowe przekazanie infrastruktury drogowej zostało uznane za niepodlegające opodatkowaniu na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, to brak jest podstaw prawnych do ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego w sytuacji nieodpłatnego przekazania owej infrastruktury.

Biorąc powyższe pod uwagę Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie postanowił jak w sentencji.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl