1401/BP-I/4210-72/07/KS - Organizacja imprez sportowo-rekreacyjnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie 1401/BP-I/4210-72/07/KS Organizacja imprez sportowo-rekreacyjnych.

"(...) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę stwierdza, że impreza ma charakter reprezentacyjny dla kontrahentów i osób, które wyraziły taką wolę. Do kosztów reprezentacji zaliczyć należy wydatki na noclegi i wyżywienie dla kontrahentów i innych osób, nie będących pracownikami Spółki (podkreśl. red.) Uzasadniając powyższe stwierdzenie należy zdefiniować pojęcie "reprezentacji". Jak prawidłowo zauważył organ I instancji przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji przedmiotowego pojęcia. Przy definiowaniu pojęcia reprezentacja konieczne jest odwołanie się do rozumienia tego pojęcia w języku powszechnym. Według "Słownika języka polskiego" pod redakcją prof. Mieczysława Szymczaka (PWN, Warszawa 2002) reprezentacja to okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną. W potocznym rozumieniu "reprezentacja" - to wszelkie działania zmierzające do stworzenia jak najkorzystniejszego wizerunku o firmie. "Reprezentacja" ma na celu przede wszystkim stworzenie oczekiwanego wizerunku firmy czy ułatwienie zawarcia umowy, kontraktu, itp.

W odniesieniu natomiast do wydatków Spółki na akcje promocyjne, banery reklamowe, flagi i materiały reklamowe należy stwierdzić, że są to wydatki na reklamę. Reklama tak jak reprezentacja nie została zdefiniowana w przepisach podatkowych. Przy braku legalnej definicji zasadne jest odwołanie się do ich ujęcia w powszechnym języku polskim. Jak to podniósł bowiem Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 29 września 1998 r., sygn. akt III SA 659/97: "Przepisy prawa podatkowego nie określają pojęcia "reklamy", a zatem należy je rozumieć w języku potocznym jako rozpowszechnianie informacji o formach i ich zaletach, wartościach, miejscach i możliwościach nabycia za pomocą plakatów, ogłoszeń w prasie, radiu, telewizji lub w inny sposób stanowiący zachętę do nabywania towarów lub korzystania z określonych usług".

Nie można się zgodzić ze stanowiskiem skarżącej, że akcje promocyjne, banery, itp. czynią przedmiotową imprezę reklamą firmy. Elementy reklamowe nie zmieniają charakteru imprezy ewidentnie kształtującej wizerunek firmy. Dodać należy, że zarówno reprezentacja jak i reklama mają za zadanie promować dany podmiot gospodarczy, aczkolwiek reklama polega na nakłanianiu do nabycia jego produktów, zaś reprezentacja w sposób pośredni kształtuje pozytywny wizerunek firmy. Obu instrumentów marketingowych nie można utożsamiać. W przedmiotowej sprawie uczestnik zawodów sportowych nie jest nakłaniany do nabycia produktu firmy, lecz kształtuje opinię o firmie, dzięki której może uczestniczyć w tych zawodach. To np. baner znajdujący się w zasięgu wzroku tego uczestnika zawodów sportowych wywoła zainteresowanie produktem firmy.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie ponadto stwierdza, iż przedmiotowych imprez sportowych nie można utożsamiać z targami. Targi są miejscem bezpośredniej komunikacji przedsiębiorcy z potencjalnym klientem, gdzie informuje się o zaletach produkowanych wyrobów w celu doprowadzenia do zawarcia umowy kupna-sprzedaży. To miejsce promowania produktów firmy. Działania te więc spełniają znamiona reklamy.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym w 2007 r. kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Wydatki więc nie tylko muszą być ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, ale jednocześnie - co ma zasadnicze znaczenie dla rozpatrywanej sprawy - nie mogą być wymienione w art. 16 ust. 1 wydatków nie uznawanych za koszt uzyskania przychodów.

Stosownie do przepisu art. 16 ust. 1 pkt 28 updop zmienionego ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2006 r. nr 217, poz. 1589) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Tym samym należy stwierdzić, iż wydatki Spółki na organizację imprez sportowych, wydatki na noclegi i wyżywienie dla m.in. kontrahentów Spółki nie stanowią kosztu uzyskania. (...)"

Opublikowano: S.Podat. 2008/5/45-46