1401/BP-I/4210-71/07/SP/PP-I - Organizowanie szkoleń dla klientów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie 1401/BP-I/4210-71/07/SP/PP-I Organizowanie szkoleń dla klientów.

"(...) Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka organizuje nieodpłatnie szkolenia dotyczące produkowanych i dystrybuowanych przez siebie towarów (...). Szkolenia te są przeznaczone dla klientów Spółki, którymi są przede wszystkim hurtownie i inni dystrybutorzy materiałów budowlanych produkowanych przez Spółkę. Ze strony klientów w szkoleniach uczestniczą osoby zajmujące się bezpośrednią sprzedażą tych produktów i mające bezpośredni kontakt z klientem detalicznym. Celem organizowanych szkoleń jest zapewnienie właściwej wiedzy o produkcie i sposobie ich prezentacji (...).

(...) Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę (...) wynika, że Spółka organizuje szkolenia dla osób niebędących jej pracownikami zajmującymi się bezpośrednią sprzedażą produktów Spółki (cementów, kruszyw, betonów, domieszek do betonów). Celem przedmiotowych szkoleń jest zapewnienie właściwej wiedzy o produkcie i sposobie jego prezentacji klientowi detalicznemu poprzez przekazanie informacji o produkcie. Jednocześnie Organ II instancji zauważa, że w przedmiotowej sprawie Strona podała, że wydatki te w sposób pośredni wiążą się są z przychodami Spółki.

Mając powyższe na uwadze w ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w przedmiotowej sprawie, na podstawie (...) przepisu art. 15 ust. 1 (ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - przyp. red.) Spółce będzie przysługiwało prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez Spółkę na organizację szkoleń obejmujących wynajęcie sali, sprzętu, wynagrodzenie trenerów oraz wydatki na wyżywienie i zakwaterowanie osób biorących udział w szkoleniu, jeżeli szkolenie przeprowadzone zostanie w celu osiągnięcia przychodów oraz udokumentowane dla celów podatkowych. Podjęte przez Podatnika działania polegające na organizowaniu szkoleń dla osób zajmujących się bezpośrednią sprzedażą produktów Spółki nie są reprezentacją w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 (...) ustawy z dnia 15.02.1992 r. Jednocześnie, Dyrektor Izby Skarbowej zwraca uwagę, iż ocena podatkowa poszczególnych kosztów ponoszonych na organizację szkolenia dla kontrahentów, w każdym przypadku winna być dokonywana indywidualnie i całościowo. Dodatkowo w celu oceny, czy dany rodzaj wydatku może zostać uznany za reprezentację czy inny rodzaj wydatków, konieczna jest analiza całokształtu okoliczności faktycznych konkretnej sprawy.

Reasumując w ocenie tut. Organu podatkowego, o ile organizowane szkolenia mają związek z działalnością Spółki i nie noszą cech okazałości i wystawności wykraczającej poza przyjęte powszechnie zwyczaje, to za prawidłowe uznać należy stanowisko Podatnika, iż wydatki na przedmiotowe szkolenia, stanowią koszt uzyskania przychodów jako wydatki związane z bieżącą działalnością Spółki (podkreśl. red.).

Przedstawione powyżej stanowisko zgodne jest ze stanowiskiem NSA zawartym w wyroku z dnia 27.07.2006 r., sygn. akt II FSK 1008/06. (...)"

Opublikowano: S.Podat. 2008/5/11-12