1399/2017 - Metodologia obliczania liczby zajęć edukacyjnych w szkołach dla dorosłych w systemie zaocznym

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 stycznia 2017 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej 1399/2017 Metodologia obliczania liczby zajęć edukacyjnych w szkołach dla dorosłych w systemie zaocznym

W systemie oświaty funkcjonują następujące typy szkół realizujące kształcenie osób dorosłych: szkoła podstawowa dla dorosłych, gimnazjum dla dorosłych, liceum ogólnokształcące dla dorosłych oraz szkoła policealna. Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych 1 szkół kształcenie w szkołach dla dorosłych może być prowadzone w formie stacjonarnej i zaocznej.

W związku z planowanymi zmianami w systemie oświaty, w Ministerstwie Edukacji Narodowej podjęto między innymi działania, których celem było przygotowanie wstępnej propozycji ramowych planów nauczania. Poprzez zamieszczenie propozycji ramowych planów nauczania na stronie internetowej Urzędu, przedstawiono je wszystkim osobom zainteresowanym zmianami w systemie oświaty tj.: nauczycielom, dyrektorom szkół, organom prowadzącym szkoły i różnym osobom reprezentującym środowisko edukacyjne.

W ocenie Ministerstwa Edukacji Narodowej zaproponowane wstępne prekonsultacje wspierają proces wdrażania projektowanych zmian w systemie edukacji, ponieważ umożliwiają osobom zainteresowanym wyrażenie opinii lub zgłoszenie uwag. Opinie i uwagi będą analizowane podczas prac nad projektem rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych.

Zamieszczone na stronie internetowej Urzędu propozycje ramowych planów nauczania w liceum ogólnokształcącym dla dorosłych kształcącym w formie zaocznej określają m.in.: ogólny wymiar obowiązkowych zajęć edukacyjnych w pełnym cyklu kształcenia, wymiar obowiązkowych zajęć edukacyjnych z poszczególnych przedmiotów, wymiar obowiązkowych zajęć edukacyjnych w klasie/semestrze, wymiar godzin przeznaczonych na realizację przedmiotów w zakresie rozszerzonym oraz liczbę godzin przeznaczonych do dyspozycji dyrektora szkoły.

Zamieszczona propozycja ramowego planu nauczania dla liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, prowadzącego kształcenie w formie zaocznej, przedstawia wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych realizowanych w pełnym cyklu kształcenia oraz w poszczególnych latach nauki i semestrach.

Zgodnie z przedstawionymi propozycjami ramowych planów nauczania, liczba godzin języka polskiego w czteroletnim okresie nauczania w liceum ogólnokształcącym dla dorosłych prowadzącym kształcenie w formie zaocznej wynosi 216 godzin. Ze względu na to, że w szkołach dla dorosłych organizacja realizacji kształcenia i klasyfikacja słuchacza jest semestralna, propozycja ramowych planów nauczania zawiera również informację na temat liczby semestrów w całym cyklu kształcenia. W procesie planowania i realizowania kształcenia istotne jest, aby całkowita liczba godzin kształcenia w ramach danego przedmiotu była realizowana w sposób równomierny w każdym roku kształcenia. Zatem planując realizację kształcenia 216 godzin z języka polskiego w ciągu czterech lat nauki w liceum ogólnokształcącym dla dorosłych, w każdym roku nauki, tj. w ciągu dwóch semestrów należy zrealizować 54 godziny obowiązkowych zajęć z przedmiotu język polski. Zasada równomiernego podziału całkowitego wymiaru godzin przeznaczonych na realizację przedmiotu język polski w poszczególnych latach nauki/semestrach została zastosowana również w przypadku pozostałych przedmiotów zamieszczonych w propozycji ramowego planu nauczania.

Przedstawiona propozycja ramowego planu nauczania dla dwuletniej szkoły policealnej dla dorosłych prowadzącej kształcenie w formie zaocznej została opracowana analogicznie z zastosowaniem tej samej zasady.

1

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.)

Opublikowano: www.sejm.gov.pl