1377/2016 - Upowszechnianie wiedzy o Studenckim Komitecie Solidarności.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 marca 2016 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej 1377/2016 Upowszechnianie wiedzy o Studenckim Komitecie Solidarności.

Zgodnie z przepisami prawa oświatowego minister właściwy do spraw oświaty i wychowania może wpływać na treści zamieszczone w dopuszczanych do użytku szkolnego podręcznikach wyłącznie przez podstawę programową. Zgodnie bowiem z art. 22ao ust. 3 ustawy o systemie oświaty podręcznik do kształcenia ogólnego może być dopuszczony do użytku szkolnego, jeżeli zawiera usystematyzowaną prezentację treści nauczania z zakresu danych zajęć edukacyjnych na danym etapie edukacyjnym, ustalonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.

Obowiązująca podstawa programowa kształcenia ogólnego 1 dla szkół ponadgimnazjalnych - zakres podstawowy określa następujące wymagania szczegółowe (treści nauczania) w obszarze pt. Polska w systemie komunistycznym. (Uczeń:)

* wyjaśnia okoliczności przejęcia władzy w Polsce przez komunistów;

* charakteryzuje system represji stalinowskich w Polsce i ocenia jego skutki;

* charakteryzuje realia życia gospodarczego i społecznego PRL-u;

* porównuje przyczyny i skutki kryzysów 1956 r., 1968 r., 1970 r. i 1976 r.;

* ocenia polityczną i społeczną rolę Kościoła katolickiego w PRL-u.

Dobór szczegółowych treści nauczania w podręczniku jest autorską propozycją wydawnictwa i autorów przygotowujących dany podręcznik, przy czym, prezentowane w podręczniku treści nauczania powinny umożliwiać uczniom nabycie wiadomości i umiejętności ustalonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego - jest to warunek dopuszczenia podręcznika do użytku szkolnego.

Minister Edukacji Narodowej dopuszcza do użytku szkolnego podręczniki na podstawie pozytywnych opinii rzeczoznawców (z listy prowadzonej przez Ministra). Podręcznik pt. Poznać przeszłość. Wiek XX. Podręcznik do historii dla szkół ponadgimnazjalnych, autorzy: S. Roszak i J. Kłaczkow (Wydawnictwo Nowa Era), otrzymał wymagane pozytywne opinie merytoryczno-dydaktyczne rzeczoznawców (dr Macieja Fica, dr hab. Andrzej Szwarca), i na tej podstawie został dopuszczony do użytku szkolnego. Rzeczoznawcy oceniali w szczególności zgodność podręcznika z podstawą programową (uwzględnienie w podręczniku wymaganych w podstawie treści nauczania).

Dopuszczenie podręcznika do użytku szkolnego odbywa się w formie decyzji administracyjnej, która po uprawomocnieniu, staje się decyzją ostateczną.

Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania nie ma możliwości uzupełniania podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego, a cofnięcie dopuszczenia może nastąpić wyłącznie w przypadkach określonych w ustawie (art. 22aq), tj.:

na wniosek podmiotu, który posiada autorskie prawa majątkowe do podręcznika;

z urzędu - jeżeli co najmniej dwóch rzeczoznawców wyznaczonych przez odpowiednio ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania lub ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego stwierdzi, że podręcznik:

a)

utracił aktualność lub przydatność dydaktyczną, lub

b)

zawiera błędy merytoryczne, z powodu których podręcznik nie powinien być w użytku szkolnym.

Przedstawiając powyższe wyjaśniania uprzejmie informuję, że na początku lutego br. rozpoczęła się ogólnopolska debata o systemie oświaty organizowana pod hasłem: "Uczeń - rodzic - nauczyciel. Dobra zmiana". Jednym z najważniejszych tematów pracy ekspertów będzie przegląd

i aktualizacja podstawy programowej kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, w wyniku którego przygotowany zostanie projekt zmian

w podstawie. Projekt ten będzie przedmiotem konsultacji publicznych i każdy zainteresowany będzie mógł zgłosić uwagi, opinie i propozycje.

1

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. poz. 977, z późn. zm.)

Opublikowano: www.sejm.gov.pl