12900/2017 - Wdrożenie programu uświadamiającego uczniom problemy osób chorych na choroby genetyczne

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 czerwca 2017 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej 12900/2017 Wdrożenie programu uświadamiającego uczniom problemy osób chorych na choroby genetyczne

Ministerstwo Edukacji Narodowej nie planuje wdrożyć specjalnego programu edukacyjnego uświadamiającego uczniom, ze szczególnym wskazaniem szkół podstawowych problematyki etiologii i przebiegu choroby genetycznej, zwanej rybia łuska.

Obecnie obowiązująca, jak i nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej w zakresie realizacji przedmiotu biologia, zawierają treści nauczania dotyczące organizmu człowieka - w tym również skóry. Uczeń m.in.: uzasadnia konieczność konsultacji lekarskiej w przypadku rozpoznania niepokojących zmian na skórze, podaje przykłady chorób skóry oraz zasady ich profilaktyki.

Jednocześnie w kompetencji dyrektora szkoły jest dopuszczenie do użytku programów nauczania do zajęć edukacyjnych (uwzględniających podstawę programową). Program nauczania może obejmować również treści wykraczające poza zakres ustalony dla danych zajęć edukacyjnych (m.in. biologii) w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Program nauczania powinien być dostosowany do potrzeb i możliwości uczniów dla których jest przeznaczony.

W działaniach wspierających szkoły i placówki systemu oświaty Ministerstwo Edukacji Narodowej wydało pakiet publikacji pn. One są wśród nas. Publikacje mają przybliżyć nauczycielom, rodzicom i uczniom specyficzne problemy funkcjonowania w szkole dzieci z zaburzeniami rozwoju oraz dzieci przewlekle chorych a także wskazać kierunki i sposoby rozwiązywania problemów. Jedna z pozycji pt. "Dziecko przewlekle chore. Psychologiczne aspekty funkcjonowania dziecka w szkole i przedszkolu" ujmuje problematykę rozumienia istoty choroby ucznia, współpracy z rodzicami oraz pomocy przewlekle choremu dziecku możliwe do zrealizowania na terenie szkoły.

Nauczyciel wychowawca, który jest na co dzień blisko ucznia, zna jego chorobę oraz problemy, z którymi się na co dzień spotyka może stworzyć plan wsparcia dla dziecka na terenie szkoły. Pozwoli to na zapewnienie uczniowi odpowiedniej opieki i poczucia bezpieczeństwa oraz odpowiednich warunków do nauki, rozwoju i kształtowania prawidłowych relacji opartych na empatii i wzajemnym szacunku.

Przygotowywane przez resort edukacji nowe rozwiązania mające na celu podniesienie efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej pozwolą na wczesnym etapie uchwycić symptomy pojawiającego się kryzysu i udzielić adekwatnej do potrzeb dziecka i rodziny pomocy oraz wsparcia.

Od nowego roku szkolnego 2017/2018 na mocy przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59) wzmocniona zostanie wychowawcza funkcja szkoły. Stosownie do zapisów art. 26 ww. ustawy nastąpi połączenie szkolnego programu wychowawczego i programu profilaktyki w jeden dokument zawierający treści i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym. Program wychowawczo-profilaktyczny uwzględniać będzie wnioski z przeprowadzonej diagnozy potrzeb wychowawczych, profilaktycznych i środowiskowych danej społeczności szkolnej. Połączenie obu programów umożliwi całościowe oddziaływanie wychowawcze i profilaktyczne, zarówno wspieranie dzieci i młodzieży w prawidłowym rozwoju, jak i przeciwdziałanie zachowaniom problemowym.

Szkoła w dalszym ciągu będzie miała zagwarantowaną autonomię w zakresie opracowania i realizowania własnego programu wychowawczo-profilaktycznego przy stałej i bezpośredniej współpracy z rodzicami. Obowiązkowym zadaniem szkoły oraz wszystkich nauczycieli jest podejmowanie działań mających na celu zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego ucznia, stosownie do jego potrzeb i możliwości.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl