12098/2017 - Dwujęzyczne szkoły podstawowe

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 maja 2017 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej 12098/2017 Dwujęzyczne szkoły podstawowe

Zgodnie z art. 201 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60), dotychczasowe gimnazja dwujęzyczne lub gimnazja ogólnodostępne z oddziałami dwujęzycznymi, można m.in.:

1)

przekształcić odpowiednio w ośmioletnią szkołę podstawową albo ośmioletnią szkołę podstawową ogólnodostępną z oddziałami dwujęzycznymi;

2)

włączyć odpowiednio do ośmioletniej szkoły podstawowej albo ośmioletniej szkoły podstawowej ogólnodostępnej z oddziałami dwujęzycznymi.

Jednocześnie, w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59) wprowadzono przepisy będące skutkiem zmian strukturalnych systemu oświaty, które umożliwiają tworzenie oddziałów dwujęzycznych w szkole podstawowej i ponadpodstawowej, a także tworzenie klas wstępnych w szkołach ponadpodstawowych, w których funkcjonują oddziały dwujęzyczne.

Mając na uwadze powyższe oraz pytanie zawarte w interpelacji, wyjaśniam, że w myśl art. 202 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe, na rok szkolny 2017/2018 przeprowadza się postępowanie rekrutacyjne do oddziału dwujęzycznego utworzonego w klasie VII ośmioletniej szkoły, a w pierwszej kolejności przyjmuje się uczniów tej szkoły, którzy:

1)

otrzymali promocję do klasy VII;

2)

uzyskali pozytywny wynik sprawdzianu predyspozycji językowych przeprowadzany na warunkach ustalonych przez radę pedagogiczną.

W przypadku większej liczby kandydatów spełniających ww. warunki niż liczba wolnych miejsc w oddziale dwujęzycznym, na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę łącznie następujące kryteria:

1)

wynik sprawdzianu predyspozycji językowych;

2)

świadectwo promocyjne do klasy VII szkoły podstawowej z wyróżnieniem.

W przypadku wolnych miejsc, do oddziałów dwujęzycznych w publicznych szkołach podstawowych na trzecim etapie postępowania rekrutacyjnego, mogą być przyjęci kandydaci niebędący uczniami tej szkoły, którzy przystąpili do tego postępowania.

Reasumując, od września 2017 r. zmianie ulega struktura szkół, ale generalne zasady tworzenia oddziałów dwujęzycznych nie ulegają zmianie. Oddziały dwujęzyczne mogą być tworzone od klasy VII w każdej szkole podstawowej.

Należy również zauważyć, że zarówno w dotychczasowym, jak i nowym stanie prawnym, tworzenie oddziałów dwujęzycznych w szkołach nie jest obowiązkowe, ale jednocześnie zgodnie z preambułą do cyt. ustawy - Prawo oświatowe, szkoła winna zapewnić każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju.

Natomiast art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.) określa, że do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, do których należy w szczególności edukacja publiczna.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl