1061-IPTPP3.4512.698.2016.1.ALN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 stycznia 2017 r. Izba Skarbowa w Łodzi 1061-IPTPP3.4512.698.2016.1.ALN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. , poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2016 r. (data wpływu 21 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy:

* działek niezabudowanych o numerach 52, 53, 56,57, 59 -jest prawidłowe

* działek zabudowanych o numerach 14,46,47,48, 54,55,58 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy:

* działek niezabudowanych o numerach 52, 53, 56,57, 59,

* działek zabudowanych o numerach 14,46,47,48, 54,55,58.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wykonując zadania zlecone zakresu administracji rządowej, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2015 r. poz. 1774 z późn. zm.) w imieniu Skarbu Państwa Starosta... od dnia 1 stycznia 1999 r. administruje nieruchomością Skarbu Państwa, tworzący wpisany do rejestru zabytków Województwa... zespół pałacowo parkowy w..., położony w gminie... powiat....

Łączna powierzchnia nieruchomości wynosi 136,62 ha. Składają się na nią:

1.

użytki rolne o powierzchni 38,76 ha,

2.

użytki leśne o powierzchni 90,68 ha,

3.

rowy o powierzchni 0,56 ha,

4.

tereny zabudowane o powierzchni 6,62 ha.

Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy..., uchwalonym uchwałą nr. Rady Gminy... z dnia 27 listopada 2003 r. - nieruchomość leży w terenach zieleni parkowej oraz terenach użytków zielonych z podstawowym przeznaczeniem gruntów pod łąki i pastwiska.

Wojewoda... udzielił zgody na sprzedaż nieruchomości. Aktualnie trwa procedura przygotowania transakcji.

Nieruchomość ma status towaru używanego w rozumieniu ustawy o VAT. W stosunku do nieruchomości nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Nieruchomość nie była użytkowana w celu wykonywania czynności opodatkowanych. Nie ponoszono wydatków na ulepszenie nieruchomości wyższych niż 30% wartości początkowej obiektów wchodzących w skład nieruchomości.

Według źródeł historycznych budowę pałacu prowadzono w latach 1744-1747 dla... (...) oraz jego żony..., wobec czego wnioskować należy, że pierwsze zajęcie (używanie) nastąpiło w połowie XVIII wieku przez rodzinę..., ale prace przy jego modernizacji i wyposażaniu wnętrz oraz urządzaniu parku trwały do końca XVIII wieku. Skarb Państwa nabył nieruchomość (Zespół pałacowo-parkowy w...) na podstawie art. 2 ust. 1 Dekretu Polskiego Komitetu Wyzwolenia Narodowego z dnia 6 września 1944 r. o przeprowadzeniu reformy rolnej (Dz. U. z 1945 r. Nr 3, poz. 13).

Budynki gospodarcze, budynek kotłowni, oczyszczalnia, maneż (stajnia) nie były/ nie są przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub umowy o podobnym charakterze.

Umowy najmu nie obejmują wszystkich lokali we wszystkich budynkach.

Powiat... jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. NIP.....

Wnioskodawca nabył przedmiotową nieruchomość w formie czynności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wnioskodawca wykorzystywał przedmiotową nieruchomość wyłącznie do działalności zwolnionej.

Przedmiotowa nieruchomość składa się z 12 działek ewidencyjnych.

Numery działek ewidencyjnych: 14, 46, 47, 48, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59 o łącznej powierzchni 136,62 ha.

Działki zabudowane: 14, 46, 47, 48, 54, 55, 58;

Działki niezabudowane: 52, 53, 56, 57, 59.

Na działce nr 14 znajduje się budynek mieszkalny.

Na działce nr 46 znajduje się budynek gospodarczy.

Na działce nr 47 znajdują się dwa budynki mieszkalne, cztery budynki gospodarcze, budynek kotłowni oraz oczyszczalnia.

Na działce nr 48 znajdują się budynek pałacu z oranżerią, cztery budynki mieszkalne, siedem budynków gospodarczych, budynek ujęcia wody oraz maneż (stajnia).

Na działce nr 54 znajdują się jeden budynek mieszkalny i jeden budynek gospodarczy.

Na działce nr 55 znajduje się jeden budynek mieszkalny.

Na działce nr 58 znajdują się dwa budynki mieszkalne.

Obiekty znajdujące się na przedmiotowych działkach stanowią budynki/budowle w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 290 z późn. zm.)

Budynki/budowle znajdujące się na przedmiotowych działkach są trwale związane z gruntem.

Budynki były i są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT.

Wymienione działki stanowią jedną nieruchomość, dla której prowadzona jest jedna księga wieczysta KW Nr.. przez Sąd Rejonowy w... VI Wydział Ksiąg Wieczystych. Nieruchomość ta stanowi zespół pałacowo parkowy w... wpisany do rejestru zabytków województwa... pod nr... na podstawie decyzji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w... z dnia 10 maja 1967 r. znak:. zmienionej decyzją. Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z dnia 2012.06.0S znak.... Zgodnie ze stanowiskiem. Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, z uwagi na ochronę integralności zabytkowego zespołu, który wymaga jednolitej opieki administracyjnej i konserwatorskiej, wszystkie zabudowania występujące w historycznych granicach założenia nie powinny podlegać podziałom....... w... to unikatowe założenie pałacowo-parkowe w regionie południowo - wschodniej Polski o wybitych walorach artystycznych oraz krajobrazowych, wymaga szczególnej ochrony konserwatorskiej przy zachowaniu istniejącego układu kompozycyjnego. Z tego też względu sprzedaż powyższej nieruchomości stanowiącej zespół pałacowo - parkowy w... (składającej się z działek zabudowanych i niezabudowanych) możliwa jest jedynie jako całość czyli jako jedna nieruchomość.

Powiat przejął nieruchomość używaną i zasiedloną, nie nastąpiło pierwsze zajęcie nieruchomości. W budynku pałacu stanowiącym część nieruchomości znajdował się dom pomocy społecznej, świadczący usługi zwolnione z podatku VAT.

Lokale mieszkalne znajdujące się w budynkach na przedmiotowych działkach są przedmiotem umów najmu. Zawarto 17 umów najmu w tym 16 umów zawarto w dniu 1 lipca 2015 r., a 1 umowę zawarto 15 października 2015 r.

Klasyfikacja budynków/budowli:

Nr działki-budynek-Symbol PKOB-Uwagi

- -SEKCJA-DZIAŁ-GRUPA-KLASA-

14-Budynek mieszkalny-1-12-127-1273-

46-Budynek gospodarczy-1-12-127-1271-

47-Budynek mieszkalny-1-11-112-1122-

47-Budynek mieszkalny-1-12-127-1273-

47-Budynek gospodarczy-1-12-127-1271-

47-Budynek gospodarczy-1-12-127-1271-

47-Budynek gospodarczy-1-12-127-1271-

47-Budynek gospodarczy-1-12-127-1271-

47-Budynek kotłowni-1-12-127-1271-

47-Oczyszczalnia-2-22-222-2223-

48-Budynek pałacu z oranżerią-1-12-127-1273-

48-Budynek mieszkalny-1-11-112-1122-

48-Budynek mieszkalny-1-11-112-1121-

48-Budynek mieszkalny-1-11-111-1110-

48-Budynek mieszkalny-1-11-111-1110-

48-Budynek gospodarczy-1-12-127-1271-

48-Budynek gospodarczy-1-12-127-1271-

48-Budynek gospodarczy-1-12-127-1271-

48-Budynek gospodarczy-1-12-127-1271-

48-Budynek gospodarczy-1-12-127-1271-

48-Budynek gospodarzy-1-12-127-1271-

48-Budynek gospodarczy-1-12-127-1271-

48-Budynek ujęcia wody-1-12-127-1271-

48-Maneż (stajnia)-1-12-127-1271-

54-Budynek mieszkalny-1-11-111-1110-

54-Budynek gospodarczy-1-12-127-1271-

55-Budynek mieszkalny-1-12-127-1273-

58-Budynek mieszkalny-1-11-111-1110-

58-Budynek mieszkalny-1-11-111-1110-

Wykaz części budynków, które są wynajmowane.

Nr działki 14, budynek mieszkalny, powierzchnia użytkowa budynku 423 m2 wynajmowana powierzchnia użytkowa budynku 154,18 m2, uwagi: zawarte dwie umowy najmu.

Nr działki 47, budynek mieszkalny, powierzchnia użytkowa budynku 598,40 m2 wynajmowana powierzchnia użytkowa budynku 349,06 m2, uwagi: zawarto pięć umów najmu.

Nr działki 47, budynek mieszkalny, powierzchnia użytkowa budynku 491,90 m2 wynajmowana powierzchnia użytkowa budynku 363,66 m2, uwagi: zawarto sześć umów najmu.

Nr działki 48, budynek mieszkalny, powierzchnia użytkowa budynku 399,50 m2 wynajmowana powierzchnia użytkowa budynku 57,63 m2, uwagi: zawarta jedna umowa najmu.

Nr działki 48, budynek mieszkalny, powierzchnia użytkowa budynku 486,41 m2 wynajmowana powierzchnia użytkowa budynku 102,24 m2, uwagi: zawarto dwie umowy najmu.

Nr 54 działki, budynek mieszkalny, powierzchnia użytkowa budynku w 187,15 m2 wynajmowana powierzchnia użytkowa budynku 41,46 m2, uwagi: zawarto jedną umowę najmu do 29 października 2016 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy sprzedaż wymienionych we wniosku nieruchomości podlega zwolnieniu od podatku VAT na podstawie niżej wskazanych przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.) tj.:

1.

działki zabudowane o numerach 14,46,47,48, 54,55,58 - zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.),

2.

działki niezabudowane o numerach 52, 53, 56,57, 59 - zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.)?

Zdaniem Wnioskodawcy:

W ocenie Wnioskodawcy sprzedaż wszystkich wymienionych w poz. 81 nieruchomości jest zwolniona od podatku VAT, mianowicie:

1.

działki zabudowane o numerach 14,46,47,48,54, 55,58 ponieważ:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b. Powiat nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;

2. działki niezabudowane o numerach 52,53, 56,57, 59 ponieważ są to tereny niezabudowane inne niż tereny budowlane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy:

* działek niezabudowanych o numerach 52, 53, 56,57, 59 -jest prawidłowe

* działek zabudowanych o numerach 14,46,47,48, 54,55,58 - jest nieprawidłowe

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze powołane wyżej regulacje prawne należy stwierdzić, że planowana przez Wnioskodawcę sprzedaż nieruchomości zabudowanych będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy) jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Należy bowiem wskazać, że przedmiotowa transakcja będzie dotyczyła towaru w rozumieniu ustawy oraz będzie dokonana przez podatnika podatku od towarów i usług (o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (zdefiniowanej w art. 15 ust. 2 ustawy).

W świetle art. 41 ust. 1 ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 213, art. 1221 art. 129 ust. 1.

Należy przy tym zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej, przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednocześnie, zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W myśl zaś art. 1 pkt 23 ustawy z dnia 1 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. , poz. 2024) obowiązującej od 1 stycznia 2017 r. w art. 146a we wprowadzeniu do wyliczenia wyrazy "2016 r." zastępuje się wyrazami "2018 r.".

Powyższe oznacza, iż ww. stawki wymienione w art. 146a pkt 1 ustawy oraz w art. 146a pkt 2 ustawy będą obowiązywały nadal do 31 grudnia 2018 r.

Od tej reguły ustawodawca ustanowił pewne wyjątki, tzn. przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Oznacza to, że generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane.

Zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy o VAT przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Wskazać jednocześnie należy, że kluczowa dla sprawy regulacja stanowi implementację art. 135 ust. 1 lit. k Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE. L Nr 347, poz. 1 z późn. zm.), zgodnie z którym, państwa członkowskie zwalniają z VAT dostawy terenów niezabudowanych, inne niż dostawy terenów budowlanych, o których mowa w art. 12 ust. 1 lit. b Dyrektywy.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen - "teren budowlany oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę".

Zatem także w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości, za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

Wprowadzony do ustawy art. 2 pkt 33 w zgodny sposób odpowiada zatem także treści orzeczenia, gdyż cechę przeznaczenia pod zabudowę ustalić należy na podstawie określonych wprost w ustawie dokumentów prawa miejscowego.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

W odniesieniu do nieruchomości zabudowanych należy rozpatrywać zastosowanie zwolnienia w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W świetle wyżej przytoczonego przepisu, kluczowym dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynku, budowli lub ich części jest ustalenie, kiedy nastąpiło jego pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie - art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z kolei przepisy Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), posługują się pojęciem "pierwszego zasiedlenia", jednakże nie definiują tego pojęcia oraz nie wprowadzają dodatkowych warunków go określających.

W konsekwencji zarówno zgodnie z przepisami Dyrektywy 2006/112/WE oraz w świetle utrwalonego w tej materii orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej pierwsze zasiedlenie budynku należy rozumieć szeroko jako "pierwsze zajęcie budynku, używanie". W efekcie, aby w tej sytuacji można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, jego używania, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej.

Zgodnie jednak z art. 12 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, państwa członkowskie mogą uznać za podatnika każdego, kto okazjonalnie dokonuje transakcji związanej z działalnością, o której mowa w art. 9 ust. 1 akapit drugi, w szczególności jednej z następujących transakcji:

a.

dostawa budynku lub części budynku oraz związanego z nim gruntu, przed pierwszym zasiedleniem;

b.

dostawa terenu budowlanego.

Jak stanowi art. 12 ust. 2 zdanie drugie Dyrektywy 2006/112/WE, państwa członkowskie mogą określić szczegółowe zasady stosowania kryterium, o którym mowa w ust. 1 lit. a, do przebudowy budynków oraz zdefiniować pojęcie "gruntu związanego z budynkiem".

Należy zauważyć, że w kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się NSA w wyroku z dnia 14 maja 2015 r. o sygn. I FSK 382/14. Sąd w wyroku tym stwierdził, że: "(...) definicja »pierwszego zasiedlenia (zajęcia)« zawarta w dyrektywie 112 ma charakter autonomiczny. Zatem nie było konieczne jej definiowanie w ustawie o VAT, poza przypadkami wskazanymi w treści art. 12 ust. 2 zdanie drugie dyrektywy 112 czyli przebudowy budynku. Z powyższego wynika, że polski ustawodawca nie miał uprawnienia do precyzowania warunków zastosowania kryterium pierwszego zasiedlenia w odniesieniu do sytuacji zaistniałych po wybudowaniu budynku. Polski ustawodawca zdecydował się na doprecyzowanie ww. pojęcia celem wyjaśnienia zakresu zwolnienia z VAT. Porównując zakresy definicji »pierwszego zasiedlenia« wynikające z ustawy o VAT i dyrektywy 112 należy stwierdzić, że ustawodawca polski dokonał zawężenia ww. definicji w porównaniu do definicji unijnej. Wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie, że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko jako »pierwsze zajęcie budynku, używanie«. Zatem w taki sposób powinna być odczytywana definicja przewidziana w treści art. 2 pkt 14 ustawy o VAT.".

Jak wynika z powyższego "pierwsze zasiedlenie" budynku (po jego wybudowaniu) należy rozumieć szeroko jako pierwsze zajęcie budynku, używanie, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej. Powyższa kwestia przedstawia się inaczej, w sytuacji, gdy budynek został ulepszony, a wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej obiektu. Wówczas bowiem aby nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynku - zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy w zw. z art. 12 ust. 2 zdanie drugie Dyrektywy 2006/112/WE - musi dojść do oddania obiektu po ulepszeniu do użytkowania w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu (np. w najem).

W tym miejscu należy zauważyć, iż w przypadku budynku, budowli lub ich części niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Ponadto, jak wynika z art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Na mocy art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Tak więc, ustawodawca daje podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - możliwość zrezygnowania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.

Oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy, zgodnie z treścią ust. 11 ww. artykułu musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Jak wynika z przywołanych wyżej uregulowań, rezygnacji ze zwolnienia od podatku, o której mowa w art. 43 ust. 10 ustawy, można dokonać wyłącznie w odniesieniu do zwolnienia od podatku określonego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Należy zauważyć, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki lub budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.

Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, od dnia 1 stycznia 2014 r., dotyczy wszystkich towarów - zarówno nieruchomości, jak i ruchomości - przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych - niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) - wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Z opisu sprawy wynika, iż na zespół pałacowo parkowy w... składają się działki niezabudowane i zabudowane. Działki niezabudowane o nr: 52, 53, 56, 57, 59 które będą przedmiotem sprzedaży, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy..., leżą w terenach zieleni parkowej oraz terenach użytków zielonych z podstawowym przeznaczeniem gruntów pod łąki i pastwiska.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe, należy stwierdzić, iż planowana przez Wnioskodawcę dostawa działek o nr: 52, 53, 56, 57, 59, jako terenu niezabudowanego, będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy działek niezabudowanych o numerach 52, 53, 56,57, 59, należało uznać za prawidłowe.

Natomiast odnośnie działek zabudowanych o nr: 14, 46, 47, 48, 54, 55, 58, na których znajdują się budynki mieszkalne, gospodarcze, budynek kotłowni, budynek ujęcia wody oraz maneż (stajnia) budynek pałacu z oranżerią Wnioskodawca wskazał, że budynki były i są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT. Wnioskodawca wskazał, że pierwsze zajęcie (używanie) nastąpiło w połowie XVIII wieku przez rodzinę.... Powiat przejął nieruchomość używaną i zasiedloną. W budynku pałacu stanowiącym część nieruchomości znajdował się dom pomocy społecznej, świadczący usługi zwolnione z podatku VAT.

Analizując informacje zawarte w opisie sprawy, dotyczące budynków/budowli znajdujących się na działkach o nr: 14, 46, 47, 48, 54, 55, 58, w kontekście definicji pierwszego zasiedlenia - w rozumieniu nadanym przepisami Dyrektywy 2006/112/WE oraz orzecznictwem TSUE - należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynków/budowli znajdujących się na działkach o nr: 14, 46, 47, 48, 54, 55, 58.

Powyższe wynika z faktu, że Wnioskodawca wskazał, że pierwsze zajęcie (używanie) nastąpiło w połowie XVIII wieku przez rodzinę.... Powiat przejął nieruchomość używaną i zasiedloną w 1999 r. W budynku pałacu stanowiącym część nieruchomości znajdował się dom pomocy społecznej, świadczący usługi zwolnione z podatku VAT. Wnioskodawca oświadczył, że nie ponoszono wydatków na ulepszenie nieruchomości wyższych niż 30% wartości początkowej obiektów wchodzących w skład nieruchomości.

Pomiędzy pierwszym zajęciem (używaniem) budynków/budowli a momentem sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Zostaną więc spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

A zatem dostawa budynków/budowli znajdujących się na działkach o nr: 14, 46, 47, 48, 54, 55, 58 będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, o ile strony transakcji nie wybiorą opcji opodatkowania zgodnie z art. 43 ust. 10 w związku z art. 43 ust. 11 ustawy.

Jak wskazano powyżej, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki, budowle lub ich części posadowione na tym gruncie. Zatem, skoro dostawa budynków/budowli znajdujących się na działkach o nr: 14, 46, 47, 48, 54, 55, 58 będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, to również dostawa gruntu na którym posadowione są budynki/budowle, w myśl art. 29a ust. 8 ustawy, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o ile strony nie wybiorą opcji opodatkowania.

W tym miejscu zaznaczyć należy, że tut. Organ uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe, ponieważ podstawę do zwolnienia od podatku opisanej we wniosku dostawy stanowić będzie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, a nie jak wskazał Zainteresowany art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcę do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.".

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego..., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl