1061-IPTPP3.4512.472.2016.2.ALN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 października 2016 r. Izba Skarbowa w Łodzi 1061-IPTPP3.4512.472.2016.2.ALN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. , poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2016 r. (data wpływu 25 sierpnia 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 września 2016 r. (data wpływu 26 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, że proporcja wynosi 0 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 sierpnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, że proporcja wynosi 0.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 22 września 2016 r. (data wpływu 26 września 2016 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy, postawienie pytania oraz przedstawieni stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujący zaistniały stan faktyczny. (ostatecznie doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku)

Uzdrowisko.... S. A jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i składa kwartalne deklaracje VAT 7D. Spółka między innymi świadczy usługi medyczne zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz usługi opodatkowane prowadzi również sprzedaż opodatkowaną.

Uzdrowisko... S. A zawarło w dniu 30 czerwca 2014 r. umowę nr.... w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2007-20013 dla projektu pn....., złożonego do Osi Priorytetowej 4. Rozwój infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej do działania 4.2 Rozwój systemów lokalnej infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej. W ramach projektu zrealizowane zostały roboty projektowe i budowlane obejmujące następujące obiekty będące własnością Spółki:

1. Specjalistyczny Szpital....;

2. Szpital Uzdrowiskowy.....;

3. Sanatorium....;

4. Zakład Przyrodo-....

5. Zakład Przyrodo-leczniczy....;

6. Sanatorium Uzdrowiskowe....;

7. Sanatorium....."

Wszystkie faktury dotyczące realizacji projektu zostały wystawione na Spółkę i zgodnie z uchwałą zarządu Spółki zmodernizowane obiekty w wyniku realizacji projektu, służą usługom w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawie towarów i świadczeniu usług ściśle z tymi usługami związane, czyli wyłącznie sprzedaży zwolnionej z podatku od towarów i usług. W tym przypadku nie przysługuje Spółce prawo do odliczenia podatku od towarów i usług. Podatek VAT w całości został przez spółkę uznany jako koszt kwalifikowalny i Spółka nie skorzystała z prawa odliczenia podatku VAT.

W recepcjach jest prowadzona również sprzedaż towarów i usług dla kuracjuszy: prześcieradło do zabiegów, dodatkowy ręcznik, dodatkowe wyposażenie pokoju. W takich sporadycznych przypadkach jest to sprzedaż opodatkowana.

Obiekty o nazwie: Zakład Przyrodo-Leczniczy...., i Zakład Przyrodoleczniczy... wraz ze skrzydłem, w którym jest Apteka i Laboratorium służą działalności sanatoryjnej prowadzonej w 5 termomodernizowanych obiektach.

Faktury dotyczące zakupów towarów i usług w związku z realizacją projektu były otrzymywane w roku 2015. Środki współfinansujące zakupy pochodziły z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.... na lata 2007 - 2013. Projekt został zrealizowany w 2015 r.

Na pytanie Organu, do jakich czynności Wnioskodawca wykorzystuje towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu: a. opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, b. zwolnionych od opodatkowania tym podatkiem, Wnioskodawca wskazał:

1. Specjalistyczny Szpital..... - sprzedaż opodatkowana i zwolniona od podatku od towarów i usług.

2. Szpital Uzdrowiskowy "... - sprzedaż opodatkowana i zwolniona od podatku od towarów i usług.

3. Sanatorium.... - sprzedaż opodatkowana i zwolniona od podatku od towarów i usług.

4. Zakład Przyrodo-Leczniczy.... - sprzedaż zwolniona od podatku od towarów i usług.

5. Zakład Przyrodoleczniczy.... wraz ze skrzydłem, w którym jest Apteka i Laboratorium,... - sprzedaż opodatkowana i zwolniona od podatku od towarów i usług.

6. Sanatorium Uzdrowiskowe.... - sprzedaż opodatkowana i zwolniona od podatku od towarów i usług.

7. Sanatorium.... sprzedaż opodatkowana i zwolniona od podatku od towarów i usług.

Na pytanie Organu, czy w przypadku, gdy nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi są wykorzystywane do czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje należy wskazać czy Wnioskodawca ma możliwość odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, Wnioskodawca odpowiedział:

1. Specjalistyczny Szpital....- brak możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego;

2. Szpital Uzdrowiskowy.... - brak możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego;

3. Sanatorium.... - brak możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego;

4. Zakład Przyrodo-Leczniczy.... - sprzedaż zwolniona od podatku od towarów i usług;

5. Zakład Przyrodoleczniczy... wraz ze skrzydłem, w którym jest Apteka i Laboratorium.... - brak możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego;

6. Sanatorium Uzdrowiskowe.... - brak możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

7. Sanatorium..... - brak możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Na pytanie Organu: w przypadku, gdy nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi są wykorzystywane do czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, a Wnioskodawca nie ma możliwości wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, należy wskazać, jak kształtowała się (ile wynosiła) proporcja, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) za poszczególne lata realizacji projektu, Wnioskodawca odpowiedział:

1. Specjalistyczny Szpital....

sprzedaż zwolniona 17 068 890,15

sprzedaż opodatkowana 79 680,68

razem 17 148 570,83

proporcja 0,46%

2. Szpital Uzdrowiskowy.....

sprzedaż zwolniona 18.613 606,10

sprzedaż opodatkowana 28.738,40

razem 18.942 344,50

proporcja 1,74%

3. Sanatorium.....

sprzedaż zwolniona 957.330,68

sprzedaż opodatkowana 9.111,16

razem 966.441,84

proporcja 0,94%

4. Sanatorium.....

sprzedaż zwolniona 1.506.155,04

sprzedaż opodatkowana 13.174,52

razem 1.519.329,56

proporcja 0,87%

5. Sanatorium.....

sprzedaż zwolniona 3.487.737,86

sprzedaż opodatkowana 70.304,29

razem 3.558.042,15

proporcja I,98%

Łącznie wszystkie obiekty sprzedaż zwolniona 41.633 719,83

sprzedaż opodatkowana 591.018,29

w tym 90.009,24 sprzedaż Zakładu Przyrodoleczniczego

razem 42.224.738,12

proporcja 1,40%.

Poszczególne obiekty (Specjalistyczny Szpital...., Szpital uzdrowiskowy...., Sanatorium...., Zakład Przyrodoleczniczy..., Zakład Przyrodoleczniczy..., Sanatorium Uzdrowiskowe...., Sanatorium....) nie dokonują odrębnych od Spółki rozliczeń na potrzeby podatku VAT. Spółka dokonuje łącznych rozliczeń podatkowych w zakresie podatku od towarów i usług z obiektami wymienionymi wyżej obiektami. Zakład Przyrodo-Leczniczy..... oraz Zakład Przyrodoleczniczy.... służą działalności sanatoryjnej prowadzonej w pozostałych obiektach i nie jest możliwe wykazanie w nich sprzedaży zwolnionej od podatku VAT, sprzedaż opodatkowana występuje jedynie w Zakładzie Przyrodoleczniczym.... wraz ze skrzydłem, w którym jest Apteka i Laboratorium.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie: (postawione w uzupełnieniu wniosku)

Czy Spółka ma prawo uznać, że jeśli udział rocznego obrotu w wymienionych we wniosku termomodernizowanych obiektach z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (sprzedaż opodatkowana), w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (sprzedaż opodatkowana), oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (sprzedaż zwolniona) nie przekroczy 2%, że proporcja ta wynosi 0%.

Zdaniem Wnioskodawcy: (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Spółka skorzystała z przysługującego jej uprawnienia określonego przez ustawodawcę w art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT i uznała, że proporcja ta wynosi 0%, to oznacza to, że nie przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług dotyczących termomodernizacji obiektów: Specjalistyczny Szpital....., Szpital uzdrowiskowy...., Sanatorium...., Zakład Przyrodoleczniczy...., Zakład Przyrodoleczniczy..., Sanatorium Uzdrowiskowe...., Sanatorium.....

Spółka nie ma prawa do odliczenia w całości podatku vat wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług, które będą wykorzystywane zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych jak i zwolnionych w obiektach: Specjalistyczny Szpital..., Szpital uzdrowiskowy...., Sanatorium...., Zakład Przyrodoleczniczy...., Zakład Przyrodoleczniczy...., Sanatorium Uzdrowiskowe..., Sanatorium.....

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W cytowanym na wstępie przepisie art. 86 ustawy ustawodawca zezwolił na odliczenie podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ww. przepis art. 86 ust. 1 ustawy stanowi generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego i jest uzupełniony regulacjami zawartymi w art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to na mocy art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Artykuł 90 ust. 4 ustawy stanowi, że proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W świetle art. 90 ust. 5 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Ponadto, w myśl art. 90 ust. 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r., do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.

Natomiast, stosownie do art. 90 ust. 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących:

1.

pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;

2.

usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Zgodnie z art. 90 ust. 8 ustawy, podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

Stosownie do przepisu art. 90 ust. 9 ustawy, przepis art. 90 ust. 8, stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna.

Na mocy art. 90 ust. 9a ustawy, obowiązującego od 1 stycznia 2014 r., przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6 do obrotu nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca zawarł umowę w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.... na lata 2007 - 20013 dla projektu pn....., złożonego do Osi Priorytetowej 4. Rozwój infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej do działania 4.2 Rozwój systemów lokalnej infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej. Faktury dotyczące zakupów towarów i usług w związku z realizacją projektu były otrzymywane w roku 2015. Środki współfinansujące zakupy pochodziły z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.... na lata 2007 - 2013. Projekt został zrealizowany w 2015 r.

Wnioskodawca wykorzystuje towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu w: Specjalistycznym Szpitalu...., Szpitalu Uzdrowiskowym...., Zakładzie Przyrodoleczniczym... wraz ze skrzydłem, w którym jest Apteka i Laboratorium, Sanatorium...., Sanatorium Uzdrowiskowym.... i Sanatorium.... do sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej od podatku od towarów i usług oraz brak jest możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Wnioskodawca wykorzystuje towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu w Zakładzie Przyrodo-Leczniczym...., do sprzedaży zwolnionej od podatku od towarów i usług.

Proporcja, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy, u Wnioskodawcy za rok 2015 wynosiła 1,40%.

W przypadku gdy nabywane towary i usługi służą zarówno czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT oraz zwolnionym z tego podatku, a Wnioskodawca nie jest w stanie dokonać bezpośredniego przyporządkowania kwot podatku naliczonego do czynności opodatkowanych, to ma on prawo do odliczenia podatku naliczonego w oparciu o proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT. Z treści wniosku wynika, że proporcja ta wyniosła w 2015 r. 1,40% zaś, w konsekwencji zgodnie z art. 90 ust. 4 ustawy, w myśl którego proporcję, zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej, proporcja ta wynosi 2%. Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8 nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%. W takich okolicznościach Wnioskodawcy nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w oparciu o współczynnik struktury.

Mając powyższe na uwadze, należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że skoro w rozpatrywanej sprawie proporcja wyliczona dla 2015 r., zgodnie z art. 90 ust. 4 ustawy, wynosi 2% to Wnioskodawca ma prawo uznać, że wynosi 0%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego...., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl