1061-IPTPP3.4512.388.2016.2.MWj - Ustalenie stawki podatku VAT na roboty budowlane i instalacyjne związane z przebudową oraz zmianą sposobu użytkowania budynku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 sierpnia 2016 r. Izba Skarbowa w Łodzi 1061-IPTPP3.4512.388.2016.2.MWj Ustalenie stawki podatku VAT na roboty budowlane i instalacyjne związane z przebudową oraz zmianą sposobu użytkowania budynku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 oraz art. 14s § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. , poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 4 lipca 2016 r. (data wpływu 7 lipca 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 sierpnia 2016 r. (data wpływu 24 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na roboty budowlane i instalacyjne związane z przebudową oraz zmianą sposobu użytkowania budynku - jest prawidłowe;

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na roboty budowlane i instalacyjne związane z przebudową oraz zmianą sposobu użytkowania budynku.

Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 18 sierpnia 2016 r. (data wpływu 24 sierpnia 2016 r.) w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe. (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

Opracowanie dokumentacji i budowa - zmiana użytkowania lokalu użytkowego na lokal socjalny przy.... Nr 7/10 i Nr 7/11....

Gmina.... z siedzibą:.... informuje, że w roku bieżącym zamierza ogłosić przetarg nieograniczony na realizację zadania obejmującego: przebudowę wraz ze zmianą sposobu użytkowania lokalu usługowego na mieszkanie socjalne wraz z przebudową układu funkcjonalnego pomieszczeń oraz przebudową istniejących instalacji wewnętrznych, w budynku mieszkalnym wielorodzinnym nr 7, położonym.....

Stan faktyczny budynku mieszkalnego wielorodzinnego, ul.......

Ww. budynek mieszkalny wielorodzinny jest jednym z 12 budynków budownictwa wielorodzinnego - komunalnego utworzonego w latach pięćdziesiątych uprzedniego wieku.

Budynek ten jest:

* wolnostojącym, jednopiętrowym, całkowicie podpiwniczonym budynkiem mieszkalnym, murowany, wykonany systemem tradycyjnym, ściany nośne w układzie podłużnym,

* przykryty czterospadowym drewnianym dachem o konstrukcji płatwiowo-kleszczowej, dach pokryty płytami z eternitu falistego na łatach,

* wyposażony w instalację: elektryczną, wod. kan.,c.o., telefoniczną.

Ściany zewnętrzne budynku z cegły pełnej ceramicznej, nieocieplone z zewnątrz. Ściany piwnic nośne i klatek schodowych z cegły pełnej ceramicznej. Ściany działowe z cegły ceramicznej dziurawki. Stopy gęstożebrowe typu DMS. Schody wewnętrzne wylewane betonowe zbrojone, bez oblicowania.

Budynek ma dwie klatki schodowe, z których dostępne są po trzy mieszkania na piętrze i jedno na poddaszu oraz dwie przy ścianach szczytowych, z których dostęp jest do lokalu użytkowego na piętrze przy ścianie zachodniej i lokalu mieszkalnego na piętrze przy ścianie wschodniej. Na parterze są dwa duże lokale użytkowe wykorzystywane dawniej: sklepy, obecnie pustostany.

Budynek mieszkalny wielorodzinny (w którym przewiduje się utworzenie lokali socjalnych), położony jest narożnie przy skrajnej ulicy osiedlowej, z dala od dużego ruchu samochodowego, blisko terenów zielonych, na działce nieogrodzonej, o kształcie regularnym, zbliżona do prostokąta o wym. szer. ok 40 m i głęb. ok. 18 m, powierzchnia działki płaska, wyrównana z pełną siecią uzbrojona - elektryka, wod.-kan., c.o. (zdalaczynne z kotłowni miejskiej) i przyłącze telefoniczne.

Budynek mieszkalny wielorodzinny nr 7 zlokalizowany jest na działce o numerze ewidencyjnym 3334/7, pow. 764 m2. Dla nieruchomości założona jest księga wieczysta...., prowadzona przez Sąd Rejonowy - Wydział Ksiąg wieczystych....

Współwłaścicielem ww. nieruchomości stanowiącej Wspólnotę Mieszkaniową jest Gmina.... oraz właściciele 5 wykupionych lokali będących jednocześnie współwłaścicielami gruntu i części budynku w różnych częściach ułamkowych.

Budynek mieszkalny wielorodzinny nr 7 jest o kubaturze - 4750 m3 i pow. zabudowy - 380 m2 oraz pow. użytkowej 779,41 m2. W budynku mieszkalnym wielorodzinnym przy ul..... wydzielono: 9 lokali mieszkalnych i 3 lokale użytkowe i tak:

1. Lokale mieszkalne:

* Nr 1 o pow. użytkowej 49,70 m2 + przynależna piwnica o pow. 7,14 m2 - własność gminy - mieszkanie komunalne,

* Nr 2 o pow. użytkowej 36,50 m2 + przynależna piwnica o pow. 7,14 m2 - mieszkanie własnościowe,

* Nr 3 o pow. użytkowej 53,90 m2 + przynależna piwnica o pow. 7,14 m2 - własność gminy - mieszkanie komunalne,

* Nr 4 o pow. Użytkowej 25,90 m2+ przynależna piwnica o pow. 7,14 m2 - własność gminy - mieszkanie komunalne,

* Nr 5 o pow. użytkowej 54,90 m2 + przynależna piwnica o pow. 7,14 m2 - własność gminy - mieszkanie komunalne,

* Nr 6 o pow. użytkowej 38,00 m2 + przynależna piwnica o pow. 7,14 m2 - mieszkanie własnościowe,

* Nr 7 o pow. użytkowej 48,20 m2 + przynależna piwnica o pow. 7,14 m2 - mieszkanie własnościowe,

* Nr 8 o pow. użytkowej 25,30 m2 + przynależna piwnica o pow. 6,97 m2 - mieszkanie własnościowe,

* Nr 9 o pow. użytkowej 45,50 m2 + przynależna piwnica o pow. 12,25 m2- własność gminy - mieszkanie komunalne.

Razem: pow. użytkowa lokali mieszkalnych stanowi 377,90 m2 + pow. przynależnych piwnic stanowi 69 m2.

2. Lokale użytkowe:

* Nr 10 o pow. użytkowej 88,04 m2 bez przynależnej piwnicy - własność gminy,

* Nr 11 o pow. użytkowej 88,77 m2 bez przynależnej piwnicy - własność gminy,

* Nr 12 o pow. użytkowej 52,39 m2 + przynależna piwnica o pow. 103,11 m2 - własność prywatna.

Razem: pow. użytkowa lokali użytkowych stanowi 229,20 m2+ pow. przynależnej piwnicy stanowi 103,11 m2.

W wyniku zamierzonej przebudowy budynku nr 7 (w części usługowej - lokal użytkowy nr 7/10 i lokal użytkowy nr 7/11 o pow. użytkowej - razem 176,81 m2), przewiduje się utworzenie 5 lokali mieszkalnych socjalnych i tak:

* Mieszkanie nr 1 - składające się: z pokoju + kuchnia, pokoju i łazienki o pow. 29,87 m2

* wejście do lokalu z istniejącej klatki schodowej,

* Mieszkanie nr 2 - składające się: z łazienki, pokoju, pokoju + kuchnia o pow. 29,63 m2

* wejście do lokalu z istniejącej klatki schodowej,

* Mieszkanie nr 3 - składające się: z pokoju + kuchnia, holu, pokoju, pokoju, łazienki, korytarza o pow. 50,93 m2

* wejście do lokalu z ulicy poprzez wiatrołap o pow.2,85 m2,

* Mieszkanie nr 4 - składające się: z pokoju + kuchnia, łazienki o pow. 27,92 m2

* z wejściem z ulicy poprzez wiatrołap wspólny dla mieszkania nr 4 i 5,

* Mieszkanie nr 5 - składające się: z pokoju + kuchnia, łazienki o pow. 21,34 m2

* z wejściem z ulicy poprzez wiatrołap wspólny o ogólnej pow. 2,92 m2 dla mieszkania nr 4 i 5.

Łączna powierzchnia użytkowa mieszkań socjalnych wynosi 159,69 m2+ wiatrołapy o pow. 5,77 m2. Pomieszczenia przynależne (piwnice) nie projektowane.

Realizacja robót dla przedmiotowego zadania planowana w okresie III/IV kwartał b.r. do 31 grudnia 2016 r. Roboty budowlane i instalacyjne związane z przebudową opisanego budynku (w części lokali użytkowych), w wyniku których powstaną mieszkania o charakterze socjalnym będą wykonywane w bryle budynku.

W ramach zadania zostaną wykonane: wyburzenie istniejących ścianek działowych i budowa nowych ścianek działowych, demontaż istniejących posadzek oraz wykonanie nowych, demontaż drzwi i okien z ościeżnicami, obniżenie sufitu, zamurowanie otworów okiennych i wykucie nowych otworów okiennych i drzwiowych, montaż nadproży okiennych i drzwiowych, montaż stolarki okiennej i drzwiowej zewnętrznej i wewnętrznej, przebudowa instalacji elektrycznej, wodno - kanalizacyjnej i centralnego ogrzewania, wykonanie wentylacji mechanicznej w przestrzeni sufitowej podwieszanej, roboty wykończeniowe (tynki, układanie płytek ceramicznych i paneli podłogowych i malowanie), montaż daszków zewnętrznych (wejście do mieszkania nr 3, 4 i 5).

Gmina.... opracowała projekt i uzyskała pozwolenie na budowę Nr... z dnia 1 lipca 2014 r. wydanego przez starostę.... Wydział Budownictwa i Gospodarki Przestrzennej, ul.......

Na realizację zadania obejmującego przebudowę wraz ze zmianą sposobu użytkowania lokali usługowych nr 7/10 i 7/11 na mieszkalne socjalne w budynku mieszkalnym wielorodzinnym (kategoria obiektu budowlanego XIII) wraz z przebudową polegającą na zmianie układu funkcjonalnego pomieszczeń, rozbiórce ścian działowych, wykonanie nowych ścian działowych, zamurowanie otworów okiennych i drzwiowych i wykonanie nowych otworów okiennych i drzwiowych oraz przebudowie instalacji wewnętrznych: elektrycznej, wod. kan. i c.o. na działce numer 3344/7 położonej w obrębie ewidencyjnym "...."...., jednostce ewidencyjnej.... - miasto. W III kw. Bieżącego roku Gmina..... a jako Zamawiający zamierza ogłosić przetarg nieograniczony na realizację ww. zadania.

W celu uniknięcia kłopotów przy badaniu ofert w kwestii zastosowania właściwej stawki VAT przez przyszłych Wykonawców, którzy będą ubiegać się o realizację zamówienia publicznego jest pytanie.

Gmina.... jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Faktury dokumentujące wydatki związane z realizacją prac budowlanych i instalacyjnych będą wystawiane na Gminę....

Budynek objęty wnioskiem jest sklasyfikowany według PKOB pod numerem 1122, jest to budynek w przeważającej części mieszkalny o liczbie lokali mieszkalnych 9 i 3 lokalach użytkowych.

Zgodnie z art. 2 pkt 12 art. 41 ust. 12a i 12b ustawy o podatku od towarów i usług, budynek o którym mowa we wniosku zalicza się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Roboty budowlane i instalacyjne związane z przebudową oraz zmianą sposobu użytkowania istniejącego budynku mieszkalnego wielorodzinnego (z części użytkowej na parterze), w wyniku którego powstanie 5 lokali mieszkalnych o charakterze socjalnym - będą realizowane w ramach przebudowy obiektu budowlanego zaliczanego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

Jaka stawka podatku VAT w 2016 r. powinna zostać przyjęta w związku z realizacją robót budowlanych i instalacyjnych związanych z przebudową oraz zmianą sposobu użytkowania istniejącego budynku mieszkalnego wielorodzinnego (z części użytkowej na parterze), w wyniku którego powstanie 5 lokali mieszkalnych o charakterze socjalnym?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

Zgodnie z art. 41 ust. 12-12b ustawy z dnia 11.03.2014 o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710) winna być zastosowana stawka VAT 8% przy realizacji przedmiotowego zadania.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT - 8% stawka ma zastosowanie dla dostawy, budowy, remontu, modernizacji i termomodernizacji a także przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Z powyższych regulacji wynika, że dla zastosowania stawki VAT w wysokości 8% mają znaczenie dwa elementy, to jest:

* zakres wykonywanych robót budowlanych (muszą one dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy, robót konserwacyjnych budynków lub ich dostaw)

* klasyfikacja obiektów w których te roboty będą wykonywane.

W ramach przedmiotowego zadania zostanie wykonanych 5 lokali socjalnych, których pow. użytkowa poszczególnych lokali nie przekroczy 150 m2 zgodnie z art. 41 ust. 12b ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 12-12b ustawy z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710) winna być zastosowana stawka VAT 8% przy realizacji przedmiotowego zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl przepisu art. 5a ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Według art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Od tej reguły ustawodawca ustanowił pewne wyjątki, tzn. przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy, stosuje się - w myśl ust. 12 wskazanego artykułu - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W myśl ust. 12c powołanego artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Jak wynika z ww. art. 2 pkt 12, ustawa, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Natomiast budynki mieszkalne to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Wg podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne.

Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy:

* Budynki mieszkalne jednorodzinne - 111,

* Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112,

* Budynki zbiorowego zamieszkania - 113.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Z uregulowań zawartych w art. 3 pkt 1a i pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r. poz. 1409, z późn. zm.), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

W myśl art. 3 ww. ustawy - Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o:

* budowie - należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego (pkt 6),

* robotach budowlanych - należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7).

Odwołując się natomiast do słownikowego zakresu pojęcia "roboty budowlane" należy wskazać, że zgodnie z definicją zawartą w "Uniwersalnym słowniku języka polskiego" Wydawnictwo Naukowe PWN, określenie "robota" oznacza "zespół czynności podejmowanych w celu wykonania, wyprodukowania, wytworzenia, dokonania czegoś, praca, działanie, działalność, robienie czegoś".

Analiza powołanych wyżej przepisów prowadzi do wniosku, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy budynków lub ich części. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Natomiast w przypadku budownictwa nieobjętego społecznym programem mieszkaniowym (budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2 oraz lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2), preferencyjną stawkę VAT w wysokości 8% stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej te obiekty do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Z uregulowań zawartych w ustawie - Prawo budowlane, wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a i pkt 2).

Stwierdzić należy, że w powyższej definicji budynku nie mieszczą się elementy infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Oznacza to, że stawka preferencyjna, przewidziana ww. przepisami art. 41 ust. 12 w związku z art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 ustawy, dotyczy czynności tam wymienionych wykonywanych wyłącznie w budynkach, rozumianych jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi w bryle budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi. Stawki tej ustawodawca nie przewidział dla ww. czynności wykonywanych poza tymi obiektami, w tym również dotyczących elementów infrastruktury budowlanej.

Do pozostałych usług, wykonywanych poza bryłą budynku zastosowanie ma podstawowa stawka podatku w wysokości 23%.

W myśl art. 146 ust. 2 ustawy, przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Stawka obniżona nie obejmuje usług związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 146 ust. 3 ustawy przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu należy rozumieć:

1.

sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

2.

urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,

3.

urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

- jeżeli były one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Zatem obniżoną stawkę VAT w wysokości 8% stosuje się do czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, wykonywanych w obiektach budowlanych lub w ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Natomiast infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu opodatkowana jest podstawową stawką podatku w wysokości 23% VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina.... zamierza ogłosić przetarg nieograniczony na realizację zadnia obejmującego: przebudowę wraz ze zmianą sposobu użytkowania lokali usługowych na mieszkania socjalne wraz z przebudową układu funkcjonalnego pomieszczeń oraz przebudową istniejących instalacji wewnętrznych, w budynku mieszkalnym wielorodzinnym nr 7. W ramach zadania zostaną wykonane: wyburzenie istniejących ścianek działowych i budowa nowych ścianek działowych, demontaż istniejących posadzek oraz wykonanie nowych, demontaż drzwi i okien z ościeżnicami, obniżenie sufitu, zamurowanie otworów okiennych i wykucie nowych otworów okiennych i drzwiowych, montaż nadproży okiennych i drzwiowych, montaż stolarki okiennej i drzwiowej zewnętrznej i wewnętrznej, przebudowa instalacji elektrycznej, wodno - kanalizacyjnej i centralnego ogrzewania, wykonanie wentylacji mechanicznej w przestrzeni sufitowej podwieszanej, roboty wykończeniowe (tynki, układanie płytek ceramicznych i paneli podłogowych i malowanie), montaż daszków zewnętrznych (wejście do mieszkania nr 3, 4 i 5).

W wyniku zamierzonej przebudowy budynku nr 7 (w części usługowej - lokal użytkowy nr 7/10 i lokal użytkowy nr 7/11 o pow. użytkowej - razem 176,81 m2), przewiduje się utworzenie 5 lokali mieszkalnych socjalnych i tak:

* Mieszkanie nr 1 - składające się: z pokoju + kuchnia, pokoju i łazienki o pow. 29,87 m2

* wejście do lokalu z istniejącej klatki schodowej,

* Mieszkanie nr 2 - składające się: z łazienki, pokoju, pokoju + kuchnia o pow. 29,63 m2

* wejście do lokalu z istniejącej klatki schodowej,

* Mieszkanie nr 3 - składające się: z pokoju + kuchnia, holu, pokoju, pokoju, łazienki, korytarza o pow. 50,93 m2

* wejście do lokalu z ulicy poprzez wiatrołap o pow.2,85 m2,

* Mieszkanie nr 4 - składające się: z pokoju + kuchnia, łazienki o pow. 27,92 m2

* z wejściem z ulicy poprzez wiatrołap wspólny dla mieszkania nr 4 i 5,

* Mieszkanie nr 5 - składające się: z pokoju + kuchnia, łazienki o pow. 21,34 m2

* z wejściem z ulicy poprzez wiatrołap wspólny o ogólnej pow. 2,92 m2 dla mieszkania nr 4 i 5.

Gmina.... jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące wydatki związane z realizacją prac budowlanych i instalacyjnych będą wystawiane na Gminę..... Budynek objęty wnioskiem jest sklasyfikowany według PKOB pod numerem 1122 i zaliczany jest do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Roboty budowlane i instalacyjne związane z przebudową oraz zmianą sposobu użytkowania istniejącego budynku mieszkalnego wielorodzinnego (z części użytkowej na parterze), w wyniku którego powstanie 5 lokali mieszkalnych o charakterze socjalnym - będą realizowane w ramach przebudowy obiektu budowlanego zaliczanego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Roboty budowlane i instalacyjne związane z przebudową opisanego budynku (w części lokali użytkowych), w wyniku których powstaną mieszkania o charakterze socjalnym będą wykonywane w bryle budynku.

Gmina jest zamawiającym w rozumieniu ustawy z dnia 29 stycznia 2014 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907 z późn. zm.).

Zauważyć należy, że w świetle powołanych wcześniej przepisów, ustawodawca przewidział możliwość zastosowania preferencyjnej 8% stawki podatku od towarów i usług w odniesieniu do wyszczególnionych w ustawie i przepisach wykonawczych usług budowlanych. Należy jednak zwrócić uwagę, że preferencyjna 8% stawka przewidziana jest dla budownictwa mieszkaniowego i lokali mieszkalnych, czyli obiektów sklasyfikowanych w dziale PKOB 11.

Zatem zastosowanie stawki podatku w wysokości 8% uzależnione jest m.in. od klasyfikacji budynków oraz od powierzchni użytkowej obiektów mieszkalnych.

Wskazać należy, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy.

Mając na względzie obowiązujące przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że o ile, jak wskazał Wnioskodawca, realizacja robót budowlanych i instalacyjnych związanych z przebudową oraz zmianą sposobu użytkowania istniejącego budynku mieszkalnego wielorodzinnego (z części użytkowej na parterze), w wyniku którego powstanie 5 lokali mieszkalnych o charakterze socjalnym będzie wykonana w bryle budynku i świadczona w ramach budowy remontu, modernizacji lub przebudowy, obiektów budowlanych lub ich części, zaliczone do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu przepisów ustawy, zastosowanie znajdzie stawka podatku VAT w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego....., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 716, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl