1061-IPTPP3.4512.355.2016.2.MK - Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub części w związku z budową sieci kanalizacji deszczowej i odbudowy pasów drogowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 września 2016 r. Izba Skarbowa w Łodzi 1061-IPTPP3.4512.355.2016.2.MK Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub części w związku z budową sieci kanalizacji deszczowej i odbudowy pasów drogowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. , poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2016 r. (data wpływu 20 czerwca 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 sierpnia 2016 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub części w związku z budową sieci kanalizacji deszczowej i odbudowy pasów drogowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub części w związku z budową sieci kanalizacji deszczowej i odbudowy pasów drogowych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 sierpnia 2016 r. w zakresie doprecyzowania opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina... jest jednostka samorządu terytorialnego zarejestrowana jako czynny podatnik podatku VAT ze względu na uzyskiwanie przychodów z tytułu sprzedaży i wynajmu lokali oraz sprzedaży gruntów. Jest to jedyne źródło dochodów Gminy opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Gmina... podejmuje starania o pozyskanie dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020, Oś priorytetowa V: Ochrona środowiska, Działanie V.3 Gospodarka wodno-kanalizacyjna, Poddziałanie V.3.2 Gospodarka wodno-kanalizacyjna, typ projektu: "...".

Celem Projektu jest budowa sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej i odbudowa pasów drogowych. Koszty projektu podzielone są na konkretne kategorie wydatków:

* budowa sieci wodociągowej,

* budowa kanalizacji sanitarnej,

* budowa kanalizacji deszczowej,

* odbudowę pasów drogowych

Gmina zamierza realizować ww. przedsięwzięcie ze środków własnych gminy oraz dotacji Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Inwestorem "..." jest Gmina....

Faktury VAT będą wystawiane na Gminę..., NIP....

Po zakończeniu zadania inwestycja zostanie przekazana na stan środków trwałych Gminy....

Następnie:

1. Sieć wodociągowa i sieć kanalizacji sanitarnej zostanie przekazana do Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w. Spółka z o.o. w której 100% udziałów posiada Gmina... reprezentowana przez Burmistrza..., który sprawuje funkcje Zgromadzenia Wspólników. Przedmiotem działania Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w. Spółka z o.o. jest działalność polegająca na ujmowaniu, uzdatnianiu i dostarczaniu wody oraz działalność polegająca na odprowadzaniu i oczyszczaniu ścieków. Spółka z tytułu prowadzonej działalności będzie wykorzystywała sieć wodociągową jak i kanalizację sanitarną do świadczenia odpłatnych usług dostawy wody i odprowadzania, oczyszczania ścieków. Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w. Spółka z o.o. będzie ponosić koszty utrzymania i eksploatacji ww. infrastruktury technicznej.

2. Natomiast jednostką odpowiedzialną za utrzymanie dróg gminnych oraz systemu kanalizacji deszczowej jest Gmina, która nie pobiera i nie będzie pobierać opłat od użytkowników kanalizacji deszczowej jak i od użytkowników dróg gminnych, a tym samym Gmina realizując projekt dotyczący systemu kanalizacji deszczowej i utrzymaniu dróg gminnych nie będzie prowadziła w tym zakresie sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT towarów ani usług.

W uzupełnieniu wniosku wnioskodawca wskazał, że sieć wodociągowa i kanalizacja sanitarna będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Sieć wodociągowa i kanalizacja sanitarna do Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w. Sp. z o.o. zostanie przekazana w formie umowy o eksploatację.

W związku z przekazaniem sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej Wnioskodawca zawrze z Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji w. Sp. z o.o. umowę o eksploatację.

Przekazanie sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej do Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w. Sp. z o.o. będzie nieodpłatne.

Wybudowana sieć kanalizacji deszczowej oraz przebudowane pasy drogowe będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 2).

Czy w odniesieniu do planowanej inwestycji Gmina... ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części zarówno w trakcie realizowania inwestycji, jak i po jej zakończeniu, dotyczącej budowy sieci kanalizacji deszczowej i odbudowy pasów drogowych, które po realizacji zadania pozostaną w zarządzie Gminy i nie będą podlegały dalszej sprzedaży?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z planowaną inwestycją Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zarówno w trakcie realizowania, jak i po zakończeniu inwestycji dotyczącej budowy sieci deszczowej i odbudowy pasów drogowych. Gmina nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT od towarów i usług związanych z ich realizacją. Zatem Gmina nie będzie miała prawa odzyskać w całości, ani w części podatku VAT poniesionego na realizacje inwestycji, dotyczącej budowy sieci kanalizacji deszczowej i odbudowy pasów drogowych zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710) art. 15 ust. 6.

Sieć kanalizacji deszczowej i odbudowę pasów drogowych Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał do czynności opodatkowanej podatkiem VAT.

Należy zatem uznać, że wydatki poniesione tytułem podatków od towarów i usług wykazane w fakturach dokumentujących realizacje zadania w zakresie budowy sieci deszczowej i odbudowy pasów drogowych są wydatkami kwalifikowalnymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710), zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1445, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 6 cyt. wyżej ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych.

Z opisu sprawy wynika, Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego. Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku VAT ze względu na uzyskiwanie przychodów z tytułu sprzedaży i wynajmu lokali oraz sprzedaży gruntów. Gmina podejmuje starania o pozyskanie dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020 na realizację projektu "...". Celem Projektu jest budowa sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej i odbudowa pasów drogowych. Koszty projektu podzielone są na konkretne kategorie wydatków: budowa sieci wodociągowej, budowa kanalizacji sanitarnej, budowa kanalizacji deszczowej, odbudowę pasów drogowych. Inwestorem "..." jest Gmina. Faktury VAT będą wystawiane na Gminę. Po zakończeniu zadania inwestycja zostanie przekazana na stan środków trwałych Gminy. Jednostką odpowiedzialną za utrzymanie dróg gminnych oraz systemu kanalizacji deszczowej jest Gmina, która nie pobiera i nie będzie pobierać opłat od użytkowników kanalizacji deszczowej jak i od użytkowników dróg gminnych, a tym samym Gmina realizując projekt dotyczący systemu kanalizacji deszczowej i utrzymaniu dróg gminnych nie będzie prowadziła w tym zakresie sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT towarów ani usług. Wybudowana sieć kanalizacji deszczowej oraz przebudowane pasy drogowe będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Analizując okoliczności przedstawione we wniosku należy uznać, iż w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu polegającego na budowie sieci kanalizacji deszczowej oraz przebudowie pasów drogowych. Z opisu zdarzenia przyszłego wynika bowiem, iż wybudowana sieć kanalizacji deszczowej oraz przebudowane pasy drogowe będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu. Tym samym Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze opis sprawy oraz obowiązujące przepisy, należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub części w związku z realizowanym projektem polegającym na budowie sieci kanalizacji deszczowej oraz przebudowie pasów drogowych, ponieważ efekty projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl