1061-IPTPP3.4512.334.2016.2.MJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 sierpnia 2016 r. Izba Skarbowa w Łodzi 1061-IPTPP3.4512.334.2016.2.MJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2016 r. (data wpływu 13 czerwca 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 lipca 2016 r. (data wpływu 11 lipca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* uznania realizowanych transakcji za dostawę towarów i świadczenie usług,

* prawa do odliczenia 50% podatku VAT od wydatków związanych z samochodami osobowymi, używanymi dla celów mieszanych z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dokonanych za pomocą kart paliwowych,

* prawa do odliczenia 100% podatku VAT od wydatków związanych z samochodem o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dokonanych za pomocą kart paliwowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* uznania realizowanych transakcji za dostawę towarów i świadczenie usług,

* prawa do odliczenia 50% podatku VAT od wydatków związanych z samochodami osobowymi, używanymi dla celów mieszanych z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dokonanych za pomocą kart paliwowych,

* prawa do odliczenia 100% podatku VAT od wydatków związanych z samochodem o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dokonanych za pomocą kart paliwowych.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 6 lipca 2016 r. w zakresie doprecyzowania opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

.... Sp. z o.o. jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach wykonywania czynności opodatkowanych Wnioskodawca wykorzystuje flotę pojazdów, są to samochody spełniające definicję pojazdu samochodowego, wskazaną w art. 2 pkt 34 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r., zwanej ustawą o VAT, czyli:

a.

pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, które Spółka używa zgodnie z działalnością opodatkowaną i nieopodatkowaną, czyli mieszaną dla których Wnioskodawca nie dokonał zgłoszenia VAT-26.

b.

pojazdy samochodowe, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 tony używane do celów działalności opodatkowanej.

W skład floty pojazdów wchodzą samochody użytkowane w ramach umowy leasingu, a także samochody będące własnością Spółki, użytkowane zarówno do celów związanych z działalnością opodatkowaną, jak i z działalnością mieszaną, dla których Wnioskodawca nie prowadzi ewidencji przebiegu pojazdów i nie dokonał odpowiedniego zgłoszenia VAT-26. W odniesieniu do ww. pojazdów Wnioskodawca korzysta z możliwości dokonywania bezgotówkowych zakupów przy wykorzystaniu tzw. kart paliwowych systemu...., uprawniających do zakupu towarów i usług na terenie Polski. W tym celu Wnioskodawca zawarł umowę o obsługę klientów z Koncernem Paliwowym.... sp. z o.o.i....... Umowa dotyczy emitowania i wydawania kart paliwowych na rzecz Wnioskodawcy oraz możliwości rejestrowania transakcji dokonywanych na stacjach benzynowych (placówkach Operatora) przy użyciu tych kart a także ich zbiorczego rozliczania. Wykorzystywanie kart paliwowych pozwala Wnioskodawcy na bezgotówkowe nabywanie towarów i usług, umożliwia również nadzór nad zakupami dokonywanymi przez pracowników poprzez szczegółowy monitoring każdej transakcji, przez co eliminuje nadużycia i wszelkie nieprawidłowości. Zakupy towarów i usług dokonywane są na konkretnych stacjach benzynowych, współpracujących z Koncernem... i..., określonych w umowie. Następnie Koncern... i... obciąża Spółkę.... kosztami towarów i usług nabytych przez pracowników Spółki na tych właśnie stacjach benzynowych, doliczając opłaty w postaci procentowych narzutów.

W transakcji uczestniczą trzy podmioty:

A - Stacje benzynowe (placówki Operatora) współpracujące z Koncernem... i.... na których to pracownicy.... dokonują zakupów towarów i usług przy użyciu kart paliwowych systemu.....

B - Koncern.... i...., będący wystawcą kart paliwowych systemu...., którzy obciążają Spółkę... kosztami zakupu towarów i usług nabywanych na stacjach benzynowych przy pomocy tych kart. Karty paliwowe mogą być wydawane przez Koncern na podstawie dyspozycji Spółki.... na numer rejestracyjny konkretnego pojazdu samochodowego i uprawniają do nabywania określonych świadczeń na stacjach paliw zawartych w umowie za pomocą kart paliwowych, bez obowiązku uiszczania zapłaty z chwilą jej zawarcia.

C -.... Sp. z o.o. nabywca towarów i usług a w szczególności paliw, akcesorii samochodowych czy usług myjni, przy użyciu kart paliwowych systemu.... na stacjach benzynowych współpracujących z Koncernem.... i....

Na mocy zawartej umowy pomiędzy podmiotem B i podmiotem C strony ustalają, że:

* Spółka.... jest uprawniona nabywać z wykorzystaniem kart paliwowych określony asortyment towarów i usług. Należą do nich m.in. paliwa, artykuły eksploatacyjne, płyny samochodowe, usługa myjni i odkurzania, a także opłaty za przejazdy płatnymi autostradami.

* Umowa określa ilość oraz limit transakcji w ciągu doby.

* Koncern.... i.... zarządza wydanymi kartami i zachowuje bieżącą kontrolę nad sposobem ich wykorzystania, w tym m.in. zastrzega sobie możliwość kontroli numeru wytłoczonego na karcie z numerem pojazdu, którym porusza się Użytkownik karty oraz odbiera zgłoszenia dotyczące zagubienia lub utraty karty paliwowej, na podstawie których karta zostaje zablokowana, co uniemożliwia dokonanie transakcji.

* Sprzedaż towarów i usług następuje w oparciu o ceny obowiązujące u Operatora w momencie sprzedaży lub świadczenia usług i usług szczegółowych.

* Koncern.... i..... dokumentuje powyższe dostawy towarów i usług na rzecz Spółki.... fakturami, które są wystawiane dwa razy w miesiącu z dołu, a płatność określonych w nim kwot jest dokonywana w PLN, przelewem z rachunku bankowego Wnioskodawcy na rachunek bankowy wskazany przez Koncern....

* Zgodnie z umową istnieje możliwość zmiany warunków handlowych umowy w określonych sytuacjach, w tym możliwość zablokowania, zawieszenia korzystania z kart paliwowych oraz możliwość reklamacji w razie wad fizycznych a także szkód powstałych w wyniku zakupu wadliwego towaru.

* W ramach realizowanej transakcji na rzecz Spółki...., Koncern.... i.... ponosi odpowiedzialność za ewentualne wady towarów i usług nabywanych przez pracowników.... przy użyciu kart paliwowych, przy czym odpowiedzialność Koncernu.... i.... zachodzi wyłącznie w przypadku powstania szkody, poniesionej wskutek istnienia wady w sytuacjach, gdy ujawni się wada fizyczna towaru nieznana klientowi w chwili nabycia oraz zaistniała szkoda będzie bezpośrednim następstwem istnienia powyższej wady pod warunkiem oczywiście, że Koncern.... oraz.... zostanie zawiadomiony o wskazanej wyżej wadzie w terminie 14 dni od dnia jej wykrycia. Koncern.... i.... odpowiada za ewentualne wady towarów i usług i przyjmuje na siebie obowiązki dotyczące rozpatrywania zgłoszeń reklamacyjnych.

Podmiot B, czyli Koncern.... i....zawarł z podmiotem C, czyli..... Sp. z o.o. umowę o obsługę klientów i podmioty te wspólnie ustaliły kwestie zawarte w umowie. Podmiot B, czyli Koncern.... i.... jest podmiotem kluczowym dla całej transakcji. Natomiast nie funkcjonuje żaden stosunek prawny między podmiotami A i C, czyli stacjami benzynowymi, na których zakupywane są towary i usługi, a..... Sp. z o.o.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż przedmiotowe karty paliwowe są/będą przypisane do konkretnego samochodu. Na karcie paliwowej jest wytłoczony numer rejestracyjny konkretnego samochodu, którym porusza się Użytkownik. Faktury dokumentujące zakup towarów i usług przy użyciu przedmiotowych kart paliwowych są/będą wystawiane na.... sp. z o.o. Faktury za sprzedane towary i usługi są/będą wystawiane przez.... i....dwa razy w miesiącu z dołu, a płatność określonych w nich kwot jest/będzie dokonywana w PLN, przelewem z rachunku bankowego.... sp. z o.o. na rachunek bankowy wskazany przez....

Kontrahent, czyli Koncern Paliwowy... i.... dostarczający..... sp. z o.o. karty paliwowe ma wpływ/będzie miał wpływ na ostateczną cenę towarów i usług nabywanych na stacjach benzynowych - przy użyciu przedmiotowych kart paliwowych. Zgodnie z umową sprzedaż towarów i usług następuje w oparciu o ceny obowiązujące u Operatora w momencie sprzedaży lub świadczenia usług i usług szczegółowych jednakże Koncern... i... zastrzegają sobie możliwość pobierania opłat manipulacyjnych za wykonanie na rzecz..... usług szczegółowych.

Nabywane przez.... sp. z o.o. przy użyciu przedmiotowych kart paliwowych towary i usługi od Koncernu Paliwowego.... i..... służą/będą służyły do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług zwanym podatkiem VAT w przypadku samochodu, którego masa całkowita przekracza 3,5 tony oraz do czynności opodatkowanych i nieopodatkowanych podatkiem VAT w przypadku samochodów osobowych, których dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3,5 tony zgodnie z art. 86a pkt 1 ustawy o VAT.

Towary i usługi nabywane przez.... sp. z o.o. w momencie zakupu przy użyciu przedmiotowych kart paliwowych są w posiadaniu Koncernu.... i..... Z umowy wynika, iż sprzedającym towary i świadczącym usługi nabywane przy użyciu przedmiotowych kart paliwowych przez.... sp. z o.o. jest:

* w przypadku towarów wydawanych przez Operatora niefirmowanego przez Koncern....-....,

* w przypadku towarów wydawanych przez Operatora firmowanego przez Koncern.... - Koncern....,

* w przypadku usług podlegających wykonaniu przez Operatora niefirmowanego przez Koncern.... -....,

* w przypadku usług podlegających wykonaniu przez Operatora firmowanego przez Koncern.... - Koncern.....

Koncern.... i.... udostępniający przedmiotowe karty paliwowe faktycznie rozporządza towarami i usługami przed nabyciem ich przez Spółkę.....

Zgodnie z umową:

* w przypadku towarów wydawanych Spółce.... przez Operatora niefirmowanego przez Koncern.... Spółka.... jest/będzie uprawniona do ich odbioru i posiadania w imieniu ich właściciela, którym jest..... Bezpośrednio po uzyskaniu posiadania,.... zobowiązuje się przenieść własność tych towarów na Spółkę.....,

* natomiast w przypadku towarów wydawanych Spółce.... przez Operatora firmowanego przez Koncern...., Spółka.... jest/będzie uprawniona do ich odbioru i posiadania w imieniu ich właściciela, którym jest Koncern..... Bezpośrednio po uzyskaniu posiadania Koncern.... zobowiązuje się przenieść własność tych towarów na Spółkę....

Zgodnie z umową stronami umowy o świadczenie usług jest:

* w przypadku świadczonych usług przez Operatora nie firmowanego przez Końcem.....,

* w przypadku usług świadczonych przez Operatora firmowanego przez Koncern.... - Koncern...., natomiast Operator jest tylko upoważnionym przez.... i..... wykonawcą.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy na podstawie stanu faktycznego i opisu zdarzenia przyszłego, przedstawionego we wniosku należy uznać, że doszło w przypadku opisywanych transakcji do odpłatnej dostawy towarów (tj. przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) i odpłatnego świadczenia usług, pomiędzy Koncernem... i... a Spółką....?

2. Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków związanych z samochodami osobowymi, używanymi dla celów mieszanych, określonymi w pkt a stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu w Polsce z faktur wystawionych przez.... i...., dokumentujących nabycie towarów i usług z wykorzystaniem kart paliwowych, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 86a ustawy o VAT (tj. 50% VAT z faktury)?

3. Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego VAT od wydatków związanych z samochodem o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony, określonych w pkt b stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu w Polsce z faktur wystawionych przez.... i...., dokumentujących nabycie towarów i usług za pomocą kart paliwowych?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1. W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku należy uznać, że dokonano dostaw towarów i usług tj. przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel oraz świadczenia usług.

Ad 2. Spółce przysługuje prawo do odliczenia 50% podatku naliczonego VAT od wydatków związanych z samochodami osobowymi wykorzystywanymi do działalności mieszanej, z faktur wystawionych przez..... i.... dokumentujących nabycie towarów i usług za pomocą kart paliwowych.

Ad 3. Spółce przysługuje prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego VAT od wydatków związanych z samochodem o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony wynikających z faktur otrzymanych od... i..... w odniesieniu do transakcji zrealizowanych przy pomocy kart paliwowych.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przy czym, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT). W sytuacji, w której podatnik, działając we własnym imieniu bierze udział w dostawie towaru w taki sposób, że zakupiony towar wydaje nabywcy lub też ten towar wydaje pierwszy z podmiotów na rzecz ostatniego w kolejności nabywcy, przyjmuje się, że podatnik ten nabył towar, a następnie dokonał dostawy tego towaru. Dotyczy to sytuacji, w której podatnik kupuje towar, a kolejno w stanie nieprzetworzonym odsprzedaje go swojemu kontrahentowi. Podobne regulacje zostały przewidziane w przypadku świadczenia usług. Art. 8 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż przez świadczenie usług rozumie się co do zasady każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Jednocześnie w myśl art. 8 ust. 2a ustawy o VAT w sytuacji, gdy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i świadczył te usługi.

Zgodnie z art. 7 ust. 8 ustawy o VAT: w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, uznaje się, że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorących udział w tych czynnościach. W odniesieniu do zakupów dokonywanych przez pracowników Wnioskodawcy przy użyciu kart paliwowych, które dotyczą samochodów wykorzystywanych przez Spółkę, dostawca dokonuje w ramach łańcucha, wydania towarów i usług na rzecz Spółki Wnioskodawcy, która w tym przypadku stanowi ostatni podmiot w łańcuchu. W ocenie Wnioskodawcy, w zakresie transakcji między.... i.... a....., mają zastosowanie przepisy art. 7 ust. 1 i ust. 8 ustawy o VAT. Sprzedaż dokonywana przez Koncern.... i..... na rzecz Wnioskodawcy stanowi więc dostawę tych towarów w świetle wskazanych przepisów.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przy czym kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych na fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT). Jak wynika z wyżej przywołanych przepisów, co do zasady, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tj. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku VAT oraz nabywane towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT. Ponadto, przesłanką odliczenia VAT jest istnienie transakcji, która podlega opodatkowaniu, w związku z którą podatnik staje się nabywcą towarów lub/i usług.

W przedmiotowym stanie faktycznym niewątpliwie Koncern.... i.... ma wpływ na istotne elementy transakcji, chociażby dlatego, że negocjuje z Kupującym, czyli ze Spółką.... warunki w zakresie oferowanych towarów i usług, przez co ma wpływ na rodzaje towarów i usług, które... jest uprawniony nabywać z wykorzystaniem kart paliwowych. Koncern.... i..... określa asortyment towarów i usług jaki może być przedmiotem zakupów rozliczanych poprzez karty paliwowe (należą do nich m.in. paliwa, artykuły eksploatacyjne, płyny samochodowe, usługa myjni i odkurzania a także opłaty za przejazdy płatnymi autostradami), a także ilość oraz limit kwotowy transakcji w ciągu doby, który na życzenie Wnioskodawcy może ulec zmianie.

Koncern.... i..... dokumentują powyższe dostawy towarów i usług na rzecz Spółki..... fakturami, które są wystawiane dwa razy w miesiącu z dołu, a płatność określonych w nim kwot jest dokonywana w PLN, przelewem z rachunku bankowego Wnioskodawcy na rachunek bankowy wskazany przez Koncern..... Koncern.... i..... ma także wpływ na ostateczną cenę kupowanych towarów i usług. Sprzedaż towarów i usług następuje w oparciu o ceny obowiązujące u Operatora w momencie sprzedaży lub świadczenia usług i usług szczegółowych.

Koncern..... i..... odpowiada za ewentualne wady towarów i usług i przyjmuje na siebie obowiązki dotyczące rozpatrywania zgłoszeń reklamacyjnych. Koncern.... i....odbiera zgłoszenia dotyczące zagubienia lub utraty karty paliwowej, na podstawie których karta zostaje zablokowana, co uniemożliwia dokonanie transakcji.

Koncern.... i.... określa zakres miejsc (sieci stacji), w którym Spółka może dokonywać nabycia towarów i usług z wykorzystaniem kart paliwowych. Koncern.... i.... zarządza wydanymi kartami i zachowuje bieżącą kontrolę nad sposobem ich wykorzystania, w tym m.in. zastrzega sobie możliwość kontroli numeru wytłoczonego na karcie z numerem pojazdu, którym porusza się Użytkownik karty.

W ocenie Wnioskodawcy uznać należy, że w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku, dokonano odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, tj. przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel oraz świadczenia usług. Z uwagi na to, że Koncern.... i..... dokonuje na rzecz Wnioskodawcy odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o VAT oraz, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, a nabywane przez nas towary i usługi są wykorzystywane do działalności opodatkowanej, w przypadku samochodu, którego masa całkowita przekracza 3,5 tony, przysługuje nam prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego oraz w przypadku samochodów osobowych, wykorzystywanych do działalności mieszanej, których dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3,5 tony, przysługuje nam prawo do odliczenia 50% podatku VAT.

Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że podobne stanowisko zostało zaprezentowane m.in. przez:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 10 sierpnia 2015 r. (sygn. akt IPTPP2/4512-379/15-2/ALN) "Odnosząc się do możliwości zakwalifikowania transakcji z udziałem kart paliwowych jako transakcji (dostaw) łańcuchowych, o których mowa w art. 7 ust. 8 ustawy o VAT należy podkreślić, iż warunkiem niezbędnym zaistnienia omawianego unormowania jest to, iż towar zostaje wydany przez pierwszy podmiot ostatniemu w kolejności podmiotowi, przy czym podmiot pośredniczący w ogóle nie wchodzi w fizyczne posiadanie przedmiotu dostawy. Wskazany artykuł bazuje zatem na konstrukcji opartej na fikcji prawnej, zgodnie z którą - dla potrzeb podatku od towarów i usług - przyjmuje się, iż dostawy towarów dokonuje każdy podmiot uczestniczący w transakcji łańcuchowej, mimo że wydanie towaru ma miejsce tylko raz. W kontekście powyższego istotne jest uznanie, że na każdy z podmiotów uczestniczących w takiej transakcji następuje przeniesienie prawa do rozporządzania rzeczą jak właściciel, czyli w istocie - przeniesienie praktycznej kontroli nad rzeczą i możliwości korzystania z niej oraz ustalania warunków takiego korzystania. W przypadku zatem, gdy kolejny w łańcuchu podmiot ma prawo do kształtowania ceny towaru, warunków jego nabycia, ale także przykładowo obciążony zostaje ponoszeniem obowiązków reklamacyjnych w stosunku do np. wadliwego towaru, to uznać należy, że podmiot taki posiada prawo do faktycznego rozporządzania rzeczą jak właściciel. W tym kontekście duże znaczenie mają postanowienia umowne pomiędzy kontrahentem, a Wnioskodawcą, jeżeli zatem w treści umowy wynika, że drugi w łańcuchu podmiot będzie miał wpływ na wspomniane wyżej istotne elementy kształtujące obrót danym towarem, to wówczas należy uznać, iż rozporządza on daną rzeczą jak właściciel, czyli (...) jest czynną stroną transakcji, w ramach której kolejna w szeregu dostawa, tj. dostawa na rzecz nabywcy, będzie dokonana (uznana za dokonaną) przez niego."

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 25 listopada 2014 r. (sygn. akt IBPP2/443-811/14/KO) Podmiot udostępniający karty jest aktywnym uczestnikiem transakcji gdyż: "wystawca kart paliwowych D ma wpływ na istotne elementy kształtujące obrót towarami nabywanymi przy pomocy kart paliwowych. W pierwszej kolejności należy zauważyć, że to Wystawca kart paliwowych decyduje, gdzie pracownicy Spółki mogą dokonać zakupów - mogą oni to zrobić tylko i wyłącznie na konkretnych stacjach benzynowych współpracujących z Wystawcą, na których znajduje się oznaczenie D, tj. u Partnerów Serwisowych. (...) Ponadto, w ramach dostawy towarów i usług na rzecz Spółki Wystawca kart paliwowych (razem z Partnerami Serwisowymi) ponosi odpowiedzialność za ewentualne wady towarów i usług nabywanych przez pracowników Spółki przy użyciu kart (...). Konsekwentnie, w przypadku stwierdzenia wad w nabywanych produktach Spółka ma prawo dochodzić roszczeń z pomocą D wobec danego Partnera Serwisowego (...), Wystawca kart paliwowych obciąża Spółkę kosztami towarów i usług nabywanych przez pracowników Spółki, doliczając opłaty w postaci procentowych narzutów. (...). Mając na uwadze powyższe informacje, w ocenie tut. Organu, w analizowanej sprawie mamy do czynienia z nabyciem towarów i usług (...) przy wykorzystaniu kart paliwowych od D, które następnie służą wykonywaniu działalności Spółki."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Przepis art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, że przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 8 ustawy, w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, uznaje się, że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorących udział w tych czynnościach.

Należy zauważyć, że w określeniu "jak właściciel" zawiera się możliwość uznania za dostawę faktycznego przeniesienia władztwa nad rzeczą. Podkreślenia wymaga, że dostawa, w rozumieniu ustawy o VAT, nie może być utożsamiana z dostawą w rozumieniu Kodeksu cywilnego. W rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług "dostawa" oznacza wszelkiego rodzaju rozporządzanie towarem. Zauważyć należy również, że dostawa w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług nie wiąże się z przeniesieniem własności towarów.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (...).

Z kolei art. 8 ust. 2a ustawy stanowi, że w przypadku, gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Powyższy przepis dotyczy sytuacji, w której podatnik kupuje usługę, a następnie w "stanie nieprzetworzonym" odsprzedaje ją swojemu kontrahentowi. Zgodnie z tą regulacją, jest on traktowany tak, jak gdyby sam świadczył tę usługę.

Ponadto w myśl art. 2 pkt 22 ustawy, pod pojęciem sprzedaży rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zaznaczyć należy, że klasyfikacja określonych transakcji jako czynności dostawy towarów bądź świadczenia usług uzależniona jest od konkretnych stanów faktycznych. Zasada ta dotyczy również transakcji z udziałem kart paliwowych. Nie można zatem w taki sam sposób traktować dla potrzeb podatku od towarów i usług transakcji, których jedynym elementem wspólnym jest fakt, że podmioty biorące udział w czynnościach zakupu korzystają z rozliczeń w formie kart paliwowych. Dlatego też w celu określenia statusu podatkowego danej czynności każdorazowo należy dokonać analizy istotnych postanowień umowy zawartej pomiędzy stronami.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach wykonywania czynności opodatkowanych Wnioskodawca wykorzystuje pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, które Spółka używa zgodnie z działalnością opodatkowaną i nieopodatkowaną, czyli mieszaną dla których Wnioskodawca nie dokonał zgłoszenia VAT-26 oraz pojazdy samochodowe, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 tony używane do celów działalności opodatkowanej. W skład floty pojazdów wchodzą samochody użytkowane zarówno do celów związanych z działalnością opodatkowaną, jak i z działalnością mieszaną, dla których Wnioskodawca nie prowadzi ewidencji przebiegu pojazdów i nie dokonał odpowiedniego zgłoszenia VAT-26. W odniesieniu do ww. pojazdów Wnioskodawca korzysta z możliwości dokonywania bezgotówkowych zakupów przy wykorzystaniu tzw. kart paliwowych, uprawniających do zakupu towarów i usług na terenie Polski. W tym celu Wnioskodawca zawarł umowę o obsługę klientów z Koncernem Paliwowym.... sp. z o.o.i.... Umowa dotyczy emitowania i wydawania kart paliwowych na rzecz Wnioskodawcy oraz możliwości rejestrowania transakcji dokonywanych na stacjach benzynowych (placówkach Operatora) przy użyciu tych kart a także ich zbiorczego rozliczania. Wykorzystywanie kart paliwowych pozwala Wnioskodawcy na bezgotówkowe nabywanie towarów i usług. Zakupy towarów i usług dokonywane są na konkretnych stacjach benzynowych, współpracujących z Koncernem.... i....., określonych w umowie. Następnie Koncern.... i..... obciąża Spółkę..... kosztami towarów i usług nabytych przez pracowników Spółki na tych właśnie stacjach benzynowych, doliczając opłaty w postaci procentowych narzutów. Spółka.... jest uprawniona nabywać z wykorzystaniem kart paliwowych określony asortyment towarów i usług. Należą do nich m.in. paliwa, artykuły eksploatacyjne, płyny samochodowe, usługa myjni i odkurzania, a także opłaty za przejazdy płatnymi autostradami. Umowa określa ilość oraz limit transakcji w ciągu doby. Koncern.... i....zarządza wydanymi kartami i zachowuje bieżącą kontrolę nad sposobem ich wykorzystania. Sprzedaż towarów i usług następuje w oparciu o ceny obowiązujące u Operatora w momencie sprzedaży lub świadczenia usług i usług szczegółowych. Koncern....i..... dokumentuje powyższe dostawy towarów i usług na rzecz Spółki..... fakturami, a płatność określonych w nim kwot jest dokonywana w PLN, przelewem z rachunku bankowego Wnioskodawcy na rachunek bankowy wskazany przez Koncern..... Koncern.... i..... ponosi odpowiedzialność za ewentualne wady towarów i usług nabywanych przez pracowników.... przy użyciu kart paliwowych. Koncern.... i.... odpowiada za ewentualne wady towarów i usług i przyjmuje na siebie obowiązki dotyczące rozpatrywania zgłoszeń reklamacyjnych. Natomiast nie funkcjonuje żaden stosunek prawny między stacjami benzynowymi, na których zakupywane są towary i usługi, a..... Sp. z o.o. Przedmiotowe karty paliwowe są/będą przypisane do konkretnego samochodu. Koncern Paliwowy.... i.... ma wpływ/będzie miał wpływ na ostateczną cenę towarów i usług nabywanych na stacjach benzynowych - przy użyciu przedmiotowych kart paliwowych. Nabywane przy użyciu przedmiotowych kart paliwowych towary i usługi służą/będą służyły do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w przypadku samochodu, którego masa całkowita przekracza 3,5 tony oraz do czynności opodatkowanych i nieopodatkowanych podatkiem VAT w przypadku samochodów osobowych, których dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3,5 tony zgodnie z art. 86a pkt 1 ustawy o VAT. Towary i usługi nabywane przez.... sp. z o.o. w momencie zakupu przy użyciu przedmiotowych kart paliwowych są w posiadaniu Koncernu.... i..... Koncern.... i..... udostępniający przedmiotowe karty paliwowe faktycznie rozporządza towarami i usługami przed nabyciem ich przez Spółkę.....

W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca ma wątpliwości, czy ww. transakcje pomiędzy Koncernem.... i....a Spółką....., stanowią odpłatną dostawę towarów lub odpłatne świadczenie usług.

Odnosząc się do możliwości zakwalifikowania transakcji z udziałem kart paliwowych jako transakcji (dostaw) łańcuchowych, o których mowa w ww. art. 7 ust. 8 ustawy, należy podkreślić, że warunkiem niezbędnym zaistnienia omawianego unormowania jest to, że towar zostaje wydany przez pierwszy podmiot ostatniemu w kolejności podmiotowi, przy czym podmioty pośredniczące w ogóle nie wchodzą w fizyczne posiadanie przedmiotu dostawy. Wskazany artykuł bazuje zatem na konstrukcji opartej na fikcji prawnej, zgodnie z którą - dla potrzeb podatku VAT - przyjmuje się, że dostawy towarów dokonuje każdy podmiot uczestniczący w transakcji łańcuchowej, mimo że wydanie towaru ma miejsce tylko raz. W kontekście powyższego istotne jest uznanie, że na każdy z podmiotów uczestniczących w takiej transakcji następuje przeniesienie prawa do rozporządzania rzeczą jak właściciel, czyli - w istocie - przeniesienie (uznanie, że dokonało się takie przeniesienie) praktycznej kontroli nad rzeczą i możliwości korzystania z niej oraz ustalania warunków takiego korzystania. W przypadku zatem, gdy pośrednik ma prawo do kształtowania ceny towaru, warunków jego nabycia, ale także przykładowo obciążony zostaje ponoszeniem obowiązków reklamacyjnych w stosunku do np. wadliwego towaru, to uznać należy, że podmiot taki posiada prawo do faktycznego rozporządzania rzeczą jak właściciel.

Jeżeli zatem z zawartych postanowień wynika, że pośrednik będzie miał wpływ na wspomniane wyżej istotne elementy kształtujące obrót danym towarem, to wówczas należy uznać, że rozporządza on daną rzeczą jak właściciel, czyli jest czynną stroną transakcji, w ramach której kolejna w szeregu dostawa na rzecz nabywcy będzie dokonana (uznana za dokonaną) przez niego.

Podkreślenia w tym aspekcie wymaga również, że art. 7 ust. 8 ustawy posługuje się wprost stwierdzeniem "uznaje się, że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorących udział w tych czynnościach", czyli uznaje się, że prawo do rozporządzania towarami jak właściciel miał każdy z podmiotów występujących w ww. łańcuchu, tj. uznaje się, że podmiot taki miał możliwość władania rzeczą w sensie ekonomicznym, np. czerpania z niej pożytków. Dostawa łańcuchowa nie musi zatem oznaczać (i nie oznacza) faktycznego wydania towaru na każdym etapie łańcucha, ani nie musi oznaczać, że podmiot uznany za rozporządzający powinien rzeczywiście rozporządzać rzeczą w tym znaczeniu, że przykładowo winien być świadomy wszystkich czynności związanych z dysponowaniem towarem, tj. np. kiedy i kto faktycznie obraca (obracał) rzeczą. Termin "uznaje się" oznacza bowiem, że bez względu na faktyczne działania przyznawane jest im - niejako a priori - takie, a nie inne znaczenie.

Natomiast jeżeli pośrednik przykładowo pobiera od nabywcy opłaty za wydanie oraz obsługę karty, przy czym jednocześnie nie posiada żadnych uprawnień decyzyjnych co do istotnych elementów związanych z dostawą towarów, np. nie kształtuje ceny towaru oraz nie ponosi odpowiedzialności za wady produktu, należałoby w takim stanie faktycznym przyjąć, że nie jest podmiotem którego można by określić jako dostawcę (paliwo przekazywane jest bezpośrednio pomiędzy pierwszym a ostatnim podmiotem), zaś transakcja pomiędzy pośrednikiem i nabywcą nie nosi znamion dostawy (pośrednik z przyczyn, o których mowa wyżej, nie dysponuje paliwem jak właściciel, zatem nie może przekazać tego prawa, tj. odsprzedać paliwa na rzecz kolejnego podmiotu).

W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, że między stacjami benzynowymi, na których zakupywane są towary i usługi, a..... Sp. z o.o. nie funkcjonuje żaden stosunek prawny. Ponadto Koncern.... i.... odpowiada za ewentualne wady towarów i usług i przyjmuje na siebie obowiązki dotyczące rozpatrywania zgłoszeń reklamacyjnych, a także ma/będzie miał wpływ na ostateczną cenę towarów i usług nabywanych na stacjach benzynowych. Koncern.... i..... zarządza wydanymi kartami i zachowuje bieżącą kontrolę nad sposobem ich wykorzystania. Jak wynika z opisu sprawy, stacje paliwowe nie świadczą usług na rzecz Spółki, którą bezpośrednia umowa łączy z koncernem, a nie z Operatorami.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że do transakcji dostawy towarów i świadczenia usług dochodzi pomiędzy Koncernem.... i.... będącym sprzedawcą, a użytkownikiem kart paliwowych Spółką....

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że transakcje dokonywane pomiędzy Koncernem.... i.... a Wnioskodawcą, udokumentowane wystawionymi na Wnioskodawcę fakturami za wydane towary i świadczone usługi na rzecz Spółki....., stanowią odpłatną dostawę towarów i świadczenie usług, które to czynności podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Ponadto wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia 50% podatku VAT od wydatków związanych z samochodami osobowymi, używanymi dla celów mieszanych i 100% podatku VAT od wydatków związanych z samochodem o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dokonanych za pomocą kart paliwowych.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ponadto, w treści art. 88 ustawy, ustawodawca wskazał przypadki, w odniesieniu do których nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego oraz przypadki, w których faktury i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.

I tak, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy - nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Od 1 kwietnia 2014 r. kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi zostały uregulowane w art. 86a ustawy, w brzmieniu nadanym na podstawie art. 1 pkt 4 ustawy z dnia 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 312), zwanej dalej ustawą nowelizującą.

Zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy - w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:

1.

wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;

2.

należnego z tytułu:

a.

świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,

b.

dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,

c.

wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

3.

należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;

4.

wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34.

Jak stanowi art. 2 pkt 34 ustawy - przez pojazdy samochodowe rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.) - przez pojazd samochodowy rozumie się pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego.

Natomiast art. 2 pkt 40 ustawy - Prawo o ruchu drogowym wskazuje, że samochodem osobowym jest pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą oraz ich bagażu.

Stosownie do art. 86a ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług - do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1.

nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2.

używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3.

nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

W powołanych wyżej przepisach art. 86a ustawy ustawodawca zawarł szczególne uregulowania dotyczące określenia wysokości przysługującej do odliczenia kwoty podatku naliczonego. Taka konstrukcja oznacza, że w sytuacji, gdy znajdzie zastosowanie szczególne uregulowanie zawarte w art. 86a ust. 1 ustawy, wówczas podatnik może skorzystać jedynie z ograniczonego prawa do odliczenia podatku naliczonego. Jeżeli jednak przepis art. 86a ust. 1 ustawy nie znajdzie zastosowania (vide: np. art. 86a ust. 3 ustawy), wówczas znajdą zastosowanie ogólne uregulowania zawarte w art. 86 ustawy.

Zgodnie z art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT, pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

Podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie 7 dni od dnia, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami (art. 86a ust. 12 ustawy).

W przypadku niezłożenia w terminie takiej informacji, uznaje się, że pojazd samochodowy jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika dopiero od dnia jej złożenia (art. 86a ust. 13 ustawy).

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że w ramach wykonywania czynności opodatkowanych Wnioskodawca wykorzystuje pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, które Spółka używa do działalności mieszanej i dla których Wnioskodawca nie dokonał zgłoszenia VAT-26. Wnioskodawca korzysta z możliwości dokonywania bezgotówkowych zakupów przy wykorzystaniu tzw. kart paliwowych, uprawniających do zakupu towarów i usług na terenie Polski.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że w przypadku samochodów osobowych wykorzystywanych do działalności "mieszanej" przysługuje prawo do odliczenia 50% podatku naliczonego z tytułu wydatków dotyczących usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów. Ograniczenie to nie będzie miało zastosowania w przypadku pojazdów samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej. Dla celów pełnego odliczania VAT - fakt wykorzystywania ich wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych. W celu dokonania pełnego odliczenia podatku VAT muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki, tj. sposób wykorzystania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza w ustalonych przez niego zasadach ich używania, wyklucza ich użycie do celów prywatnych oraz wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu.

Należy wskazać, że z uwagi na fakt, iż ww. samochody osobowe są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do działalności "mieszanej", i dla samochodów tych Wnioskodawca nie dokonał zgłoszenia VAT-26, Zainteresowanemu - zgodnie z art. 86a ust. 1 i ust. 2 pkt 3 ustawy-przysługuje ograniczone do wysokości 50% prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów usług związanych z tymi samochodami za pomocą kart paliwowych.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności sprawy należy stwierdzić, że Spółce przysługuje prawo do odliczenia 50% podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych na jej rzecz przez Koncern... i... w stosunku do wydatków dokonywanych przy pomocy kart paliwowych związanych z samochodami osobowymi, dla których Wnioskodawca nie dokonał zgłoszenia VAT-26. Prawo to przysługuje pod warunkiem, niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy.

W odniesieniu natomiast do prawa do odliczenia 100% podatku VAT od wydatków związanych z samochodem o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony, należy zauważyć, iż w przypadku takich pojazdów nie mają zastosowania przepisy art. 86a ustawy. W odniesieniu do pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony wykorzystywanego do czynności opodatkowanych odliczenia podatku należy dokonać na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy.

Jak wskazano we wniosku, w ramach wykonywania czynności opodatkowanych Wnioskodawca wykorzystuje pojazdy samochodowe, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 tony. Wnioskodawca korzysta z możliwości dokonywania bezgotówkowych zakupów przy wykorzystaniu tzw. kart paliwowych, uprawniających do zakupu towarów i usług na terenie Polski.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że w przypadku pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej przysługuje prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego z tytułu wydatków dotyczących usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności sprawy należy stwierdzić, że Spółce przysługuje prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych na jej rzecz przez Koncern.... i.... w stosunku do wydatków dokonywanych przy pomocy kart paliwowych związanych z samochodem o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony. Prawo to przysługuje pod warunkiem, niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy.

Tym samych stanowisko Wnioskodawcy w zakresie postawionych pytań należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie stanu faktycznego. Natomiast wniosek w pozostałym zakresie został załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego....., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl