1061-IPTPP3.4512.326.2016.2.ALN - Zastosowanie stawki obniżonej VAT dla dostawy bez montażu nagrobka zamawianego w związku z pochówkiem, w sytuacji kiedy wnioskodawca zakwalifikował tę usługę do ugrupowania oznaczonego symbolem 96.03 PKWiU.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 sierpnia 2016 r. Izba Skarbowa w Łodzi 1061-IPTPP3.4512.326.2016.2.ALN Zastosowanie stawki obniżonej VAT dla dostawy bez montażu nagrobka zamawianego w związku z pochówkiem, w sytuacji kiedy wnioskodawca zakwalifikował tę usługę do ugrupowania oznaczonego symbolem 96.03 PKWiU.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. , poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2016 r. (data wpływu 13 czerwca 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 lipca 2016 r. (data wpływu 18 lipca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki obniżonej VAT dla dostawy bez montażu nagrobka zamawianego w związku z pochówkiem, w sytuacji kiedy Wnioskodawca zakwalifikował tę usługę do ugrupowania oznaczonego symbolem 96.03 PKWiU - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki obniżonej VAT dla:

* dostawy oraz montażu nagrobka zamawianego w związku z pochówkiem, w sytuacji kiedy Wnioskodawca zakwalifikował tę usługę do ugrupowania oznaczonego symbolem 96.03 PKWiU;

* dostawy bez montażu nagrobka zamawianego w związku z pochówkiem, w sytuacji kiedy Wnioskodawca zakwalifikował tę usługę do ugrupowania oznaczonego symbolem 96.03 PKWiU;

* demontażu starego nagrobka wraz z dostawą oraz montażem nowego nagrobka z jednoczesną rozbudową istniejącej katakumby lub grobu zamawianych w związku z kolejnym pochówkiem, w sytuacji kiedy Wnioskodawca zakwalifikował tę usługę do ugrupowania oznaczonego symbolem 96.03 PKWiU;

* demontażu starego nagrobka wraz z dostawą oraz montażem nowego nagrobka bez jednoczesnej rozbudowy istniejącej katakumby lub grobu zamawianych w związku z kolejnym pochówkiem, w sytuacji kiedy Wnioskodawca zakwalifikował tę usługę do ugrupowania oznaczonego symbolem 96.03 PKWiU.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 11 lipca 2016 r. (data wpływu 18 lipca 2016 r.) w zakresie doprecyzowania opisu stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny. (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

Wnioskodawca - podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług kamieniarskich i budowlanych (PKD 23.70.Z, 43.33.Z, 43.99.Z, 74.90.Z, 96.03.Z). W ramach ww. działalności Wnioskodawca wykonuje m.in. usługi pośrednio związane z pochówkiem osób zmarłych polegające na: produkcji nagrobków granitowych, marmurowych, lastrico itp. oraz wykonania kwater betonowych pojedynczych i podwójnych, katakumb jak również wykonuje usługę montażu ww. nagrobków i kwater (PKD 23.70.Z, 43.33.Z, 43.99.Z, 74.90.Z). W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca dokonuje również renowacji istniejących nagrobków, odkrycia i zakrycia istniejących grobów i katakumb w związku z ich renowacją oraz rozbudową, w tym związaną z kolejnymi pochówkami.

Jednocześnie Wnioskodawca nie świadczy w ramach prowadzonej działalności bezpośrednich usług pogrzebowych polegających na pochówku zmarłych oraz wymianie szczątek podczas renowacji oraz rozbudowy istniejących grobów i katakumb.

Wnioskodawca wytwarza nagrobki oraz wykonuje kwatery i katakumby z materiałów zakupionych i jest podatnikiem VAT.

Wnioskodawca - podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług kamieniarskich i budowlanych (PKD 23.70.Z, 43.33.Z, 43.99.Z, 74.90.Z). W ramach ww. działalności Wnioskodawca wykonuje m.in. usługi związane z grzebaniem zwłok ludzkich, które kwalifikuje do grupowania oznaczonego w Rozporządzeniu w sprawie PKWiU symbolem 96.03 - Usługi pogrzebowe i pokrewne, które polegają na: Wykonaniu oraz montażu nagrobka zamawianego w związku z pochówkiem na podstawie aktu zgonu (w sytuacji kiedy grób lub katakumba już istnieje) - symbol PKWiU 96.03.

Wykonaniu bez montażu nagrobka zamawianego w związku z pochówkiem na podstawie aktu zgonu (w sytuacji kiedy grób lub katakumba już istnieje) - symbol PKWiU 96.03.

Demontażu starego nagrobka wraz z wykonaniem oraz montażem nowego nagrobka z jednoczesną rozbudową istniejącej katakumby lub grobu (w tym m.in. odkrycia i nakrycia istniejącego grobu) zamawianych w związku z kolejnym pochówkiem (na podstawie kolejnego aktu zgonu) w tym samym miejscu - symbol PKWiU 96.03.

Demontażu starego nagrobka wraz z wykonaniem oraz montażem nowego nagrobka bez jednoczesnej rozbudowy istniejącej katakumby lub grobu (w tym m in. odkrycia i nakrycia) zamawianych w związku z kolejnym pochówkiem (na podstawie kolejnego aktu zgonu) w tym samym miejscu - symbol PKWiU 96.03.

Jednocześnie Wnioskodawca nie świadczy w ramach prowadzonej działalności bezpośrednich usługowej pogrzebowych polegających na pochówku zmarłych oraz wymianie szczątek podczas renowacji oraz rozbudowy istniejących grobów i katakumb. Wnioskodawca wytwarza nagrobki oraz wykonuje kwatery i katakumby z materiałów zakupionych i jest podatnikiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie. (oznaczone we wniosku nr 2)

Czy Wnioskodawca może zastosować obniżoną stawkę VAT w wysokości 8% w przypadku, gdy usługa dotyczy wykonania bez montażu nagrobka zamawianego w związku z pochówkiem na podstawie aktu zgonu (w sytuacji kiedy grób lub katakumba już istnieje), w sytuacji kiedy przedsiębiorca zakwalifikował tę usługę do ugrupowania oznaczonego w rozporządzeniu w sprawie PKWiU symbolem 96.03?

Zdaniem Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie wymienione w opisie stanu faktycznego oraz w poz. 81 (pkt 1-4) usługi, które podatnik wykonuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, mieszczą się w określeniu usług pogrzebowych i pokrewnych sklasyfikowanych w załączniku nr 3 do ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w poz. 180 - zakwalifikowanych do PKWiU 96.03 i jako takie winny być opodatkowane aktualnie obniżoną stawką 8%.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl przepisu art. 5a ustawy - towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy - stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3. art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

Natomiast stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Z kolei w poz. 180 załącznika nr 3 do cyt. ustawy o podatku od towarów i usług wymieniono klasyfikowane pod symbolem PKWiU 96.03 - usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną.

Biorąc pod uwagę, że pojęcia używane do oznaczenia towaru lub usługi (grupy towarów lub usług) opodatkowanych stawką obniżoną, a określonych w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, należy interpretować ściśle, zważywszy, że możliwość zastosowania stawki preferencyjnej stanowi odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą towary i usługi opodatkowane są stawką podstawową. Wnioskodawca zwraca uwagę, że wszystkie wymienione w opisie stanu faktycznego usługi są związane z pochówkiem osób zmarłych (dostarczane jednocześnie z pochówkiem osoby zmarłej lub w krótkim odstępie czasu od pochówkudotyczą bezpośrednio miejsca pochówku). W związku z powyższym wszystkie wymienione czynności można sklasyfikować jako usługi pogrzebowe i pośrednie tj. wykazane w PKWiU 96.03 i co za tym idzie - wymienione w przedmiotowym wniosku usługi, które świadczy Wnioskodawca, podlegają, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w związku z art. 146a pkt 2 w powiązaniu z poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według aktualnej w dniu zapytania stawki 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl przepisu art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zatem dla prawidłowego określenia stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary lub usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załączniku do ustawy symbole PKWiU.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

Artykuł 41 ust. 2 ustawy określa, że dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

W poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy wymieniono klasyfikowane pod symbolem PKWiU 96.03 - usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną.

Podkreślenia wymaga, że pojęcia używane do oznaczenia towaru lub usługi (grupy towarów lub usług) opodatkowanych stawką obniżoną, a określonych w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, należy interpretować ściśle, zważywszy, że możliwość zastosowania stawki preferencyjnej stanowi odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą towary i usługi opodatkowane są stawką podstawową. Wszelkie wyjątki od tej reguły nie powinny być interpretowane w sposób rozszerzający.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jako podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług kamieniarskich i budowlanych. W ramach ww. działalności Wnioskodawca wykonuje m.in. usługi pośrednio związane z pochówkiem osób zmarłych polegające na: produkcji nagrobków granitowych, marmurowych, lastrico itp. oraz wykonania kwater betonowych pojedynczych i podwójnych, katakumb jak również wykonuje usługę montażu ww. nagrobków i kwater. W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca dokonuje również renowacji istniejących nagrobków, odkrycia i zakrycia istniejących grobów i katakumb w związku z ich renowacją oraz rozbudową, w tym związaną z kolejnymi pochówkami. Wnioskodawca wytwarza nagrobki oraz wykonuje kwatery i katakumby z materiałów zakupionych i jest podatnikiem VAT. W ramach ww. działalności Wnioskodawca wykonuje m.in. usługi związane z grzebaniem zwłok ludzkich, które kwalifikuje do grupowania oznaczonego w Rozporządzeniu w sprawie PKWiU symbolem 96.03 - Usługi pogrzebowe i pokrewne.

Wnioskodawca ma wątpliwości czy może zastosować obniżoną stawkę VAT w wysokości 8% w przypadku, gdy usługa dotyczy wykonania bez montażu nagrobka zamawianego w związku z pochówkiem na podstawie aktu zgonu (w sytuacji kiedy grób lub katakumba już istnieje), w sytuacji kiedy zakwalifikował tę usługę do ugrupowania oznaczonego w rozporządzeniu w sprawie PKWiU symbolem 96.03.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że o ile ww. usługi objęte zakresem pytania - jak wskazał Wnioskodawca - mieszczą się w PKWiU w grupowaniu 96.03, to podlegają opodatkowaniu obniżoną stawką podatku 8% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w związku z art. 146a pkt 2 i w związku z poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy.

Jednocześnie podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa. Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowania wskazane w złożonym wniosku. Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Należy zauważyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż usługi polegające na wykonaniu bez montażu nagrobka zamawianego w związku z pochówkiem na podstawie aktu zgonu (w sytuacji kiedy grób lub katakumba już istnieje) zakwalifikowane są do symbolu PKWiU 96.03. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejszą interpretacją rozstrzygnięto wniosek w zakresie pytanie nr 2. Natomiast w pozostałym zakresie wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego....., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl