1061-IPTPP3.4512.322.2016.3.BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 września 2016 r. Izba Skarbowa w Łodzi 1061-IPTPP3.4512.322.2016.3.BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. , poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2016 r. (data wpływu 9 czerwca 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 sierpnia 2016 r. (data wpływu 8 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania procedury VAT marża - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 czerwca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania procedury VAT marża.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 sierpnia 2016 r. (data wpływu 8 sierpnia 2016 r.) w zakresie doprecyzowania stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Będąc zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w okresie prowadzenia działalności gospodarczej, dnia 21 grudnia 2012 r. Wnioskodawczyni zakupiła na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej przyrządy - ubijaczkę oraz piec cukierniczy, które następnie Wnioskodawczyni wykorzystywała do produkcji wyrobów cukierniczych, a więc narzędzia te wykorzystywane były wyłącznie na cele działalności opodatkowanej. Przyrządy były wprowadzone do ewidencji środków trwałych. W związku z nabyciem ubijaczki oraz pieca cukierniczego Wnioskodawczyni nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przedmioty te kupione zostały na stawkę zwolnioną VAT. W chwili zakupu przedmiotowych przyrządów Wnioskodawczyni zakładała następnie ich zbycie, w momencie, gdy przestanie wykorzystywać je w działalności gospodarczej. W związku z tym, w roku 2014 w związku z zawieszeniem działalności gospodarczej Wnioskodawczyni przeznaczyła ww. narzędzia do dalszej odsprzedaży. W grudniu 2015 r. Wnioskodawczyni znalazła nabywcę i sprzedała ubijaczkę oraz piec cukierniczy zgodnie z artykułem 120 ust. 4 w powiązaniu z ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług, stosując procedurę VAT marża. Ubijaczka oraz piec cukierniczy spełniały definicję towaru używanego o którym mowa w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, oraz nadawały się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie w momencie sprzedaży.

W piśmie z dnia 4 sierpnia 2016 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawczyni wskazała, że przedmiotowe narzędzia (wskazane we wniosku) zostały nabyte od podatnika o którym mowa w artykule 15 ustawy VAT, a dostawa narzędzi była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy w zaistniałym stanie faktycznym Wnioskodawczyni miała prawo zastosować procedurę VAT marży? Czy sprzedaż używanych narzędzi (używanych środków trwałych) zakupionych na fakturę VAT ze stawką zwolnioną (bez możliwości odliczenia podatku VAT) podlega opodatkowaniu na zasadzie VAT marża - zgodnie z art. 120 ust. 4 i 10 ustawy VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku podatnika dokonującego dostawy m.in. towarów używanych nabytych uprzednio od podatnika w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku. Przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 art. 120 ust. 1 art. 120 ust. w oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne.

Przy czym zgodnie z art. 120 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku VAT, ust. 1 pkt 4 tejże ustawy (procedura VAT marża) dotyczy m.in. towarów używanych, które podatnik nabył od m.in. podatników podatku VAT, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113.

W związku z powyższym, Wnioskodawczyni uważa, iż w zaistniałym stanie faktycznym spełnione są wszystkie przesłanki pozwalające na zastosowanie procedury VAT marża. Sprzedane w grudniu 2015 r. towary spełniały definicję towarów używanych, przeznaczone zostały do dalszej odsprzedaży, nabyte były uprzednio od podatnika VAT czynnego, a ich dostawa zwolniona była od podatku na zasadach odpowiadającym regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Podatnikami - w myśl art. 15 ust. 1 ustawy - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie do ust. 2 tego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 120 ust. 4 ustawy, w przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Przez kwotę sprzedaży rozumie się całkowitą kwotę, którą podatnik otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów od nabywcy lub osoby trzeciej, wliczając w to otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty bezpośrednio związane z tą dostawą, podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik obciąża nabywcę, z wyłączeniem kwot, o których mowa w art. 29a ust. 7 (art. 120 ust. 1 pkt 5 ustawy).

Natomiast przez kwotę nabycia rozumie się wszystkie składniki wynagrodzenia, o których mowa w pkt 5, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika (art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy).

Dla potrzeb stosowania szczególnej procedury w zakresie dostawy towarów używanych ustawodawca w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy określił, że przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 24.41.10.0, 24.41.20.0, ex 24.41.30.0, ex 32.12.11.0, ex 32.12.12.0 i 38.11.58.0).

Opodatkowanie w systemie marży jest ograniczone do pewnej kategorii towarów używanych, oraz istotne jest przy tym, od kogo towary używane zostały nabyte.

I tak, stosownie do art. 120 ust. 10 ustawy, przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

1.

osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

2.

podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

3.

podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;

4.

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

5.

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują zatem stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy - między innymi - towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży. Jest to wyjątek od ogólnej reguły opodatkowania wszystkiego co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej. Ta szczególna procedura dotyczy jednak tylko dostawy towarów używanych, które podatnik nabył w celu odsprzedaży, od określonej kategorii podmiotów. Należy podkreślić, że do stosowania szczególnej procedury opodatkowania marży uprawnieni są wszyscy podatnicy, którzy dokonują dostawy towarów nabytych w okolicznościach wymienionych w art. 120 ust. 10 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że będąc zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w okresie prowadzenia działalności gospodarczej, dnia 21 grudnia 2012 r. Wnioskodawczyni zakupiła na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej przyrządy - ubijaczkę oraz piec cukierniczy, które następnie wykorzystywała do produkcji wyrobów cukierniczych. Narzędzia (wskazane we wniosku) zostały nabyte od podatnika o którym mowa w artykule 15 ustawy VAT, a dostawa narzędzi była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy VAT. W związku z nabyciem ubijaczki oraz pieca cukierniczego Wnioskodawczyni nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W chwili zakupu przedmiotowych przyrządów Wnioskodawczyni zakładała następnie ich zbycie, w momencie, gdy przestanie wykorzystywać je w działalności gospodarczej. W grudniu 2015 r. Wnioskodawczyni znalazła nabywcę i sprzedała ubijaczkę oraz piec cukierniczy zgodnie z artykułem 120 ust. 4 w powiązaniu z ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług, stosując procedurę VAT marża. Ubijaczka oraz piec cukierniczy spełniały definicję towaru używanego o którym mowa w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, oraz nadawały się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie w momencie sprzedaży.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni przy sprzedaży ubijaczki oraz pieca cukierniczego miała prawo do zastosowania procedury opodatkowania marży. Spełnione były bowiem przesłanki pozwalające na jej zastosowanie, tj. ubijaczka oraz piec cukierniczy, będące przedmiotem wniosku, spełniały definicję towaru używanego i Wnioskodawczyni dokonała zakupu ww. przyrządów od podmiotu wymienionego w art. 120 ust. 10 pkt 2, a w chwili zakupu przedmiotowych przyrządów Wnioskodawczyni zakładała następnie ich zbycie. Tym samym przy sprzedaży ubijaczki oraz pieca cukierniczego, o których mowa we wniosku Wnioskodawczyni wypełniła dyspozycje wynikające z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług pozwalające na zastosowanie szczególnej procedury opodatkowania marży.

Stanowisko Wnioskodawczyni, z uwagi na fakt, że Wnioskodawczyni wywiodła prawidłowy skutek prawny, pomimo częściowo odmiennej argumentacji, uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego....., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl