1061-IPTPP3.4512.309.2016.2.ALN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 lipca 2016 r. Izba Skarbowa w Łodzi 1061-IPTPP3.4512.309.2016.2.ALN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. , poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2016 r. (data wpływu), uzupełnionym pismem z dnia 5 lipca 2016 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego w związku z poniesionymi wydatkami na nabycie i ulepszenie nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie

* zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy dostawy nieruchomości zabudowanej wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntu,

* obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego w związku z poniesionymi wydatkami na nabycie i ulepszenie nieruchomości.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia z dnia 5 lipca 2016 r. (data wpływu) o doprecyzowanie opisu sprawy

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe. (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

W maju 2004 r. Spółka na podstawie aktu notarialnego z dnia 21 maja 2004 r. Repertorium A Nr.. sporządzonego przez Kancelarię Notarialną... nabyła. Przedsiębiorstwo Państwowe w upadłości z wolnej ręki od Syndyka, w skład których wchodziły między innymi prawo wieczystego użytkowania działki gruntu nr 419/3 o pow. 0,3988 ha oraz własność naniesień i urządzeń na tej działce wraz z należnościami i roszczeniami tego przedsiębiorstwa za wartość brutto 290.000 zł, a transakcja ta była zwolniona z VAT.

Na wyżej wymienionej działce znajdował się budynek główny o powierzchni 2320 mkw. którego wartość określono w akcie notarialnym w kwocie 202.500,00 zł. Prawo wieczystego użytkowania gruntu wyceniono na wartość 55.830,00 zł.

Spółka w związku z zakupem poniosła niewielkie koszty a mianowicie podatek od czynności cywilnoprawnych, wynagrodzenie notariusza. Podatek VAT od tych zakupów został odliczony.

Następnie budynek został generalnie wyremontowany. Ulepszenie kosztowało 246.508,25 zł i zakończyło się 31 marca 2006 r. Podatek VAT od tych zakupów został odliczony.

Kolejne ulepszenie miało miejsce 31 października 2006 r. na kwotę 20.477,10 zł. Również odliczono podatek VAT.

Spółka zamierza sprzedać przedmiotową nieruchomość.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Nabycie nieruchomości nastąpiło w celu wykorzystywania do działalności gospodarczej - produkcja i sprzedaż dzianin.

Na nieruchomości znajdują się:

* budynek o powierzchni użytkowej 2320mkw - symbol PKOB 1251;

* budowla ogrodzenie z bramami wjazdowymi - symbol PK0B 2420;

* budowla - drogi i place - symbol PKOB 2112.

Budynek był wykorzystywany do działalności opodatkowanej.

Pierwsze zajęcie budynku nastąpiło w dniu oddania do użytkowania po modernizacji tj. 31 marca 2006 r. Budynek był wykorzystywany do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług i do działalności opodatkowanej. Sprzedaż zwolniona występowała w minimalnym zakresie i dotyczyła sporadycznej sprzedaży maszyn.

Budynek jest w części wydzierżawiony na podstawie odpłatnych umów wynajmu. Wynajem rozpoczęto od 3 stycznia 2012 r. Między pierwszym zajęciem budynku a planowaną sprzedażą nie upłynie okres krótszy niż 2 lata.

Ogrodzenie z bramami wjazdowymi było wykorzystywane do działalności opodatkowanej. Oddanie do użytkowania 31 maja 2004 r. Obiekt był wykorzystywany do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Obiekt był wykorzystywany do działalności opodatkowanej. Sprzedaż zwolniona występowała w minimalnym zakresie i dotyczyła sporadycznej sprzedaży maszyn. Budowla jest w części wydzierżawiana na podstawie odpłatnych umów wynajmu. Wynajem rozpoczęto od 3 stycznia 2012 r. Między pierwszym zajęciem budowli a planowaną sprzedażą nie upłynie okres krótszy niż 2 lata.

Drogi i place były wykorzystywane do działalności opodatkowanej. Wystąpiło pierwsze zajęcie budowli. Zdaniem Wnioskodawcy w dniu oddania do użytkowania po modernizacji tj. 31.08 2013 r. Obiekt był wykorzystywany do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Obiekt był wykorzystywany do działalności opodatkowanej. Sprzedaż zwolniona występowała w minimalnym zakresie i dotyczyła sporadycznej sprzedaży maszyn. Budowla jest w części wydzierżawiana na podstawie odpłatnych umów wynajmu. Wynajem rozpoczęto od 3 stycznia 2012 r. Między pierwszym zajęciem budowli a planowaną sprzedażą nie upłynie okres krótszy niż 2 lata.

Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenie budynku oraz budowli tj. dróg i placów. Wydatki przekroczyły 30% wartości początkowej.

Budynek o wartości początkowej z 31 maja 2004 r. 190.248.76 zł został ulepszony 31 marca 2006 r. Wartość ulepszenia to 246.508,25 zł. Ponowne ulepszenie nastąpiło 31 października 2006 r. na kwotę 20.477,10 zł. Obecna wartość początkowa budynku to 457.234,11 zł.

Budowla - drogi i place o wartości początkowej z 31 maja 2004 r. 13.360,00 złotych została ulepszona 31 sierpnia 2013 r. Wartość ulepszenia to 7.986.00 zł. Obecna wartość początkowa to 21.346,00 zł.

Budowla - ogrodzenie z bramami wjazdowymi nie była ulepszana. Jej wartość początkowa z dnia 31 maja 2004 r. to 7.790.00 zł.

Przed sprzedażą ulepszony budynek i obiekty trwale związane z gruntem były wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT co najmniej 5 lat. Po zakończonych ulepszeniach nastąpiło pierwsze zajęcie. Budynek i budowle są wykorzystywane do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Między pierwszym zajęciem budynku i naniesień a planowaną sprzedażą nie upłynie okres krótszy niż 2 lata. Budynek i budowie są wykorzystywane do działalności opodatkowanej.

Na nieruchomości znajdują się obiekty i urządzenia które nie są trwale związane z gruntem. Są to: zasilająca linia energetyczna wraz z opomiarowaniem, kocioł stalowy C O. KWM-S 250KW, elektrowciąg (wciągnik elektryczny). Obiekty te będą przedmiotem sprzedaży.

Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z tymi wszystkimi zakupami.

Obiekty były wykorzystywane do działalność opodatkowanej. Obiekty nie były wykorzystywane do działalności zwolnionej. Wartość początkowa i data oddania do użytkowania:

zasilająca linia energetyczna wraz z opomiarowaniem - 15.350.00 zł - 31.08.2005

kocioł stalowy C.O. KWM-S 250KW- 24.450.00 zł - 31.08.2014

elektrowciąg (wciągnik elektryczny) - 12.986,40 zł - 31.07.2004

Podatek VAT został odliczony od wszystkich urządzeń.

Obiekty, naniesienia i budynek są zaliczane do środków trwałych i podlegają amortyzacji.

Wartość początkowa za wyjątkiem elektrowciągu przekraczała 15.000,00 złotych.

Oddanie budynku do użytkowania nastąpiło zdaniem Wnioskodawcy w dniu zakończenia ulepszenia o wartość przekraczającej 30% wartości początkowej tj. 31 marca 2006 r.

Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu budynku i budowli zakupionych na podstawie aktu notarialnego z 21 maja 2004 r. Repertorium A Nr. Sprzedaż nie zawierała podatku VAT. W związku z tym zakupem Wnioskodawca poniósł niewielkie koszty a mianowicie podatek od czynności cywilnoprawnych, wynagrodzenie notariusza. Podatek VAT od tych kosztów został odliczony.

Podatek VAT został odliczony od wszystkich ulepszeń zarówno w budynku jak i w budowli oraz od obiektów e związanych trwale z gruntem. Wydatki te poniesione zostały na podstawie wielu faktur.

Po ulepszeniu Wnioskodawca wykorzystywał budynek, naniesienia i urządzenia do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów usług. Sprzedaż zwolniona występowała sporadyczne i dotyczyła sprzedaży maszyn.

Plac związany jest z budynkiem zapewniając mu możliwość użytkowania. Na całej działce znajduje się tylko jeden budynek będący przedmiotem wniosku. Ogrodzenie posadowione jest wzdłuż całej działki. Linia energetyczna i kocioł stalowy C.O. nie stanowią odrębnego obiektu budowlanego. Linia energetyczna wraz z opomiarowaniem stanowią całość użytkowo-techniczną. Kocioł stalowy C.O. wraz z budynkiem tworzą całość użytkowo-techniczną. Elektrowciąg wraz z budynkiem tworzą całość użytkowo-techniczną.

Wartość początkowa drogi to 6.680,00 zł. Wydatki poniesione na ulepszenie wyłącznie drogi wyniosły więcej niż 30% wartości początkowej.

Linia energetyczna była wykorzystywana przez cały okres używania do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Linia energetyczna nie była ulepszana.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy Spóła będzie zobowiązana do dokonania korekty podatku naliczonego na podstawie art. 91 ust. 7a związanego z nabyciem i ulepszeniem przedmiotowej nieruchomości w deklaracji podatkowej za miesiąc czerwiec 2016, w którym dokonana zostanie transakcja sprzedaży i będzie związana ze sprzedażą zwolnioną... (pytanie oznaczone we wniosku jak Nr 3)

Stanowisko Wnioskodawcy (znaczone we wniosku jako Nr 3):

Zdaniem Spółki zgodnie z art. 91 ust. 7a ustawy w powiazaniu z art. 91 ust. 2 korekta VAT odliczonego nie wystąpi ponieważ minie 10-cio letni okres korekty stosowany w odniesieniu do nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów. Duże podwyższenie wartości nieruchomości miało miejsce 31 marca 2006 r. Kolejne dokonane 31 października 2006 r. nie przekraczało 30% wartości nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego nieprawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą". W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Należy podkreślić, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W sytuacji, gdy podatnik równocześnie wykonuje działalność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tzn. opodatkowaną lub zwolnioną z podatku, i działalność niepodlegającą temu podatkowi, czyli nienależącą do zakresu stosowania dyrektywy 2006/112/WE, odliczenie podatku naliczonego od wydatków poniesionych przez podatnika jest dopuszczalne tylko w takim zakresie, w jakim wydatki te można przyporządkować działalności podlegającej VAT w rozumieniu dyrektywy 2006/112/WE (przykładowo pkt 30-31 wyroku TSUE w sprawie C-437/06, pkt 39 wyroku TSUE w sprawie C 515/07).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wyrażoną wyżej generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają w sposób technicznoprawny regulacje zawarte w art. 90 i art. 91 ustawy.

Przepisy zawarte w art. 91 ustawy wprowadzają regułę ostatecznego rozliczenia podatku naliczonego za dany rok podatkowy w sytuacji, gdy odliczenia dokonano na podstawie proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy, a ponadto regulują kwestię odliczenia podatku w przypadku, gdy uprzednio odliczona kwota podatku naliczonego z różnych przyczyn musi zostać skorygowana lub w przypadku, gdy podatek naliczony nie został odliczony, bo na moment realizacji prawa do odliczenia nabyty towar lub usługa nie miały służyć działalności opodatkowanej ale sytuacja ta uległa zmianie.

I tak, zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Natomiast w myśl art. 91 ust. 2 ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym, że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Z kolei przepis art. 91 ust. 3 ustawy stanowi, że korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

W przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty - art. 91 ust. 4 ustawy.

Zgodnie z art. 91 ust. 5 ustawy, w przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.

Na mocy art. 91 ust. 6 ustawy, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

1.

opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;

2.

zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Zgodnie z brzmieniem art. 91 ust. 7 ustawy, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Stosownie do art. 91 ust. 7a ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

W oparciu o art. 91 ust. 7b ustawy, w przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.

Jak stanowi ust. 7c powołanego artykułu, jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje - korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.

W przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana (art. 91 ust. 7d ustawy).

Na podstawie art. 91 ust. 8 ustawy, korekty, o której mowa w ust. 5-7, dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia towaru, o którym mowa w ust. 2, zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem tego towaru do użytkowania.

Z wniosku wynika, że Spółka na podstawie aktu notarialnego z dnia 21 maja 2004 r. nabyła. Przedsiębiorstwo Państwowe w upadłości, w skład których wchodziły między innymi prawo wieczystego użytkowania działki gruntu nr 419/3 o pow. 0,3988 ha oraz własność naniesień i urządzeń na tej działce wraz z należnościami. Transakcja ta była zwolniona z VAT. Na nieruchomości znajdują się: budynek, ogrodzenie z bramami wjazdowymi, drogi, place, zasilająca linia energetyczna wraz z opomiarowaniem, kocioł stalowy C.O. KWM-S 250KW, elektrowciąg (wciągnik elektryczny). Przy czym należy wskazać, że Wnioskodawca oświadczył, iż kocioł stalowy C.O. KWM-S250KW oraz elektrowciąg wraz z budynkiem tworzą całość użytkowo-techniczną.

Spółka zamierza sprzedać przedmiotową nieruchomość.

Wskazać należy, że w interpretacji indywidualnej nr 1061-IPTPP3.4512.272.2016.2.ALN tut. Organ stwierdził, że:

* dostawa budynku i budowli-drogi w części oddanych w najem oraz linii energetycznej wraz z opomiarowaniem będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy; Z uwagi na fakt, że dostawa budynku i drogi, w częściach oddanych w najem oraz linii energetycznej wraz z opomiarowaniem będzie zwolniona od podatku, to zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu przyporządkowanego do budynku i drogi w częściach wynajmowanych oraz linia energetycznej, w myśl art. 29a ust. 8 ustawy, również będzie korzystało ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

* dostawa budynku w części niewynajmowanej będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 43 ust. 7a ustawy; Z uwagi na fakt, że dostawa budynku w części niewynajmowanej będzie zwolniona od podatku, to zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu, przyporządkowanego do budynku w tej części, w myśl art. 29a ust. 8 ustawy, również będzie korzystało ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

* dostawa budowli-drogi w części niewynajmowanej będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem według stawki 23%. Z uwagi na fakt, że dostawa budowli - drogi w części niewynajmowanej będzie opodatkowana podatkiem VAT, to prawa użytkowania wieczystego gruntu przyporządkowanego do drogi w tej części, w myśl art. 29a ust. 8 ustawy, również będzie opodatkowane podatkiem od podatku od towarów i usług.

Jak wyżej wskazano, dostawa budynku będzie korzystała ze zwolnienia od podatku (w części - na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i w części na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z ust. 7a) zatem dostawa placu związanego z tym budynkiem także będzie korzystała ze zwolnienia od podatku.

Ogrodzenie z bramą należy traktować jako element przynależny do znajdujących się na działce budynku i budowli, a w związku z tym będzie opodatkowane według stawek właściwych dla każdej z części budynku i budowli - drogi oraz linii energetycznej z opomiarowaniem.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi, czy Spółka będzie zobowiązana do dokonania korekty podatku naliczonego na podstawie art. 91 ust. 7a związanego z nabyciem i ulepszeniem przedmiotowej nieruchomości w deklaracji podatkowej za miesiąc czerwiec 2016 tj. w miesiącu, w którym dokonana zostanie transakcja sprzedaży.

Jak wynika z wniosku, przy nabyciu ww. nieruchomości nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W związku z powyższym u Wnioskodawcy nie będzie występował obowiązek dokonania korekty podatku VAT odliczonego w związku z nabyciem nieruchomości w deklaracji podatkowej za miesiąc czerwiec 2016 tj. w miesiącu, w którym dokonana zostanie transakcja sprzedaży i będzie związana ze sprzedażą zwolnioną.

Należy wskazać, iż wobec braku regulacji, która wprost dotyczyłaby kwestii korekty podatku naliczonego w związku z nakładami poniesionymi na remont środków trwałych, nakłady na środek trwały należy traktować dla celów podatku VAT tak jak zakup odrębnego środka trwałego.

W tej sytuacji korekta dotyczyć będzie nieruchomości. W związku z powyższym, obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego związanego z ww. nakładami powinien być rozpatrywany z uwzględnieniem 10-letniego okresu, licząc od roku, w którym nakłady (traktowane jako odrębny środek trwały) zostały oddane do użytkowania, na podstawie art. 91 ust. 7a w związku z art. 91 ust. 2 ustawy.

Wnioskodawca oddał do użytkowania linię energetyczną wraz z opomiarowaniem w 2005 r. Tak więc, w styczniu 2015 r. minął 10-letni okres, w którym występował obowiązek korekty z tego tytułu. W związku z powyższym Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku dokonania korekty podatku VAT odliczonego w związku z poniesionymi w 2005 r. wydatkami na linię energetyczną z opomiarowaniem, w deklaracji podatkowej za miesiąc czerwiec 2016 tj. w miesiącu, w którym dokonana zostanie transakcja sprzedaży i będzie związana ze sprzedażą zwolnioną.

Wnioskodawca poniósł również nakłady modernizacyjne na budynek, w 2006 r. Tak więc w styczniu 2016 r. minął 10-letni okres, w którym występował obowiązek korekty z tytułu wydatków modernizacyjnych poniesionych na budynek. W związku z powyższym Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku dokonania korekty podatku VAT odliczonego w związku z poniesionymi w 2006 r. wydatkami na ulepszenie budynku, w deklaracji podatkowej za miesiąc czerwiec 2016 tj. w miesiącu, w którym dokonana zostanie transakcja sprzedaży i będzie związana ze sprzedażą zwolnioną.

Mając na uwadze opis sprawy, należy stwierdzić, iż dostawa budowli-drogi w części niewynajmowanej, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem według stawki 23%. Dlatego nie nastąpi zmiana przeznaczenia nieruchomości z wykorzystywanych do czynności opodatkowanych na wykorzystywane do czynności zwolnionych. Tym samym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do korekty podatku naliczonego na podstawie art. 91 ust. 7a związanego z ulepszeniem przedmiotowej drogi w części niewynajmowanej w deklaracji podatkowej za miesiąc czerwiec 2016.

Natomiast w związku z oddaniem do użytkowania w dniu 31 sierpnia 2013 r. budowli - drogi - w części wynajmowanej - po ulepszeniu powyżej 30% jej wartości stwierdzić należy, że nie minął 10-letni okres, w którym występuje obowiązek korekty z tytułu wydatków modernizacyjnych poniesionych na budowlę - drogę w części wynajmowanej.

W związku z dostawą budowli-drogi w części wynajmowanej, która będzie transakcją zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, przed końcem 10-letniego okresu korekty nastąpi zmiana przeznaczenia z wykorzystywania do czynności opodatkowanych na czynności zwolnione z opodatkowania. Tym samym Wnioskodawca na podstawie art. 91 ust. 7a ustawy, będzie zobowiązany do korekty podatku naliczonego związanego z ulepszeniem przedmiotowej drogi w części wynajmowanej, w deklaracji podatkowej za miesiąc czerwiec 2016.

Oceniając całościowo, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejszą interpretacją rozstrzygnięto wniosek w zakresie obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego w związku z poniesionymi wydatkami na nabycie i ulepszenie nieruchomości.

Natomiast w zakresie zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy dostawy nieruchomości zabudowanej wraz z prawem użytkowania wieczystego zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl