1061-IPTPP3.4512.157.2016.3.MWj

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 czerwca 2016 r. Izba Skarbowa w Łodzi 1061-IPTPP3.4512.157.2016.3.MWj

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. , poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2016 r. (data wpływu 4 kwietnia 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 maja 2016 r. (data wpływu 24 maja 2016 r.) oraz pismem z 10 czerwca 216 r. (data wpływu 15 czerwca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT dla usług zakwaterowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT dla usług zakwaterowania.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 18 maja 2016 r. (data wpływu 24 maja 2016 r.) w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego oraz w zakresie pytania oraz pismem z 10 czerwca 216 r. (data wpływu 15 czerwca 2016 r.) w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 12 stycznia 2016 r. Fundacja... zawarła z Gminą Miasto... umowę o wsparcie realizacji zadania publicznego pod nazwą: "...". Umowa została zawarta w oparciu o przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.).

W związku z zawarciem tej umowy Gmina Miasto... oddała Fundacji... w najem lokale użytkowe położone przy.... Jeden lokal o łącznej powierzchni 236,9 m2 z przeznaczeniem na usługi związane z obsługą konferencji oraz pomieszczenia przeznaczone na usługi hotelowe wraz z pomieszczeniem sanitarnym oraz lokal użytkowy o powierzchni użytkowej 82,20 m2 z przeznaczeniem na usługi gastronomiczne. Umowy najmu zostały podpisane w dniu 12 stycznia 2016 r. z mocą obowiązująca na trzy lata tj. od 1 stycznia 2016 r. do 31 grudnia 2016 r. Czynsz najmu płatny jest miesięcznie. Do czynszu doliczany jest podatek od towarów i usług.

Z dniem 1 kwietnia 2016 r. Fundacja... zamierza odpłatnie udostępnić pomieszczenia przeznaczone na usługi hotelowe, w wynajmowanych lokalach, stowarzyszeniu Towarzystwo Przyjaciół Niepełnosprawnych w..., w celu zakwaterowania osób korzystających z niepieniężnego świadczenia z pomocy społecznej w postaci mieszkania chronionego.

Tut. Organ wezwał Wnioskodawcę pismem z dnia 9 maja 2016 r. nr 1061-IPTPP3.4512.157.2016.1 MWj o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego. W odpowiedzi na pytania postawione w ww. piśmie Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi:

1. Pytanie: Czy Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Odpowiedź: Fundacja... jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

2. Pytanie: Należy wskazać do jakiego grupowania Polskiej Klasyfikacji Towarów i Usług (PKWiU) z 2008 r. należą usługi hotelowe, które Wnioskodawca będzie świadczyć na rzecz Towarzystwa Przyjaciół Niepełnosprawnych w....

Odpowiedź: Usługi hotelowe, które wnioskodawca chce świadczyć należą do grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod pozycją PKWiU 55. 90 - Pozostałe usługi związane z zakwaterowaniem.

3. Pytanie: Jaki cel wynajmu wynika z umowy najmu lokalu z najemcą tj. Towarzystwem Przyjaciół Niepełnosprawnych w.... Należy wskazać:

* czy lokal, będzie wykorzystywany przez najemcę (Towarzystwo Przyjaciół Niepełnosprawnych w...) oraz podmiot trzeci (osoby korzystające z pomocy społecznej w postaci mieszkania chronionego) - podnajemcę wyłącznie w celach mieszkaniowych.

* jaki rodzaj usługi będzie świadczony przez najemcę (Towarzystwo Przyjaciół Niepełnosprawnych w...). Jeżeli w umowie podano symbol klasyfikacji PKWiU dla usługi świadczonej przez najemcę (Towarzystwo Przyjaciół Niepełnosprawnych w...) względem podnajemców to należy podać ww. symbol.

Odpowiedź: Między Fundacją... i Towarzystwem Przyjaciół Niepełnosprawnych nie będzie zawierana umowa najmu. Będzie zawierana umowa na usługi zakwaterowania.

4. Odpowiadając na pytanie: "Czy Towarzystwo Przyjaciół Niepełnosprawnych w... wynajmuje lokal - objęty zakresem wniosku - na rzecz osoby trzeciej (osoby korzystające z pomocy społecznej w postaci mieszkania chronionego), w imieniu własnym i na własny rachunek...", Wnioskodawca stwierdził, że "Zatem również pytanie z pkt 4 wezwania jest bezprzedmiotowe, bowiem w opisanym stanie faktycznym nie chodzi o umowę najmu."

5. Pytanie: Na jaki okres czasu Towarzystwo Przyjaciół Niepełnosprawnych w... zawiera umowy o charakterze cywilnoprawnym z osobami, którym zostało przyznane mieszkanie chronione.

Odpowiedź: Odpowiadając na pytanie z pkt 5 wezwania - na jaki okres TPN w... zawiera umowy o charakterze cywilnoprawnym z osobami, którym przyznano mieszkanie chronione - trzeba stwierdzić, że podstawą przyznania świadczenia w postaci mieszkania chronionego jest decyzja kierująca MOPS, a nie umowa o charakterze cywilnoprawnym, więc pytanie jest niezasadne.

6. Pytanie: Czy powyższa umowa jest zawierana w celu chwilowego, krótkotrwałego pobytu w mieszkaniu chronionym i nie jest związana ze stałym interesem życiowym osoby będącej najemcą mieszkania chronionego (osoby korzystające z pomocy społecznej w postaci mieszkania chronionego).

Odpowiedź: Skoro świadczenie w postaci mieszkania chronionego jest przyznane na mocy decyzji MOPS a nie umowy o charakterze cywilnoprawnym, pytanie z pkt 6 wezwania - czy umowa jest zawierana w celu chwilowego krótkotrwałego pobytu w mieszkaniu chronionym i nie jest związana ze stałym interesem życiowym osoby będącej najemcą mieszkania chronionego - jest chybione. Ponadto Wnioskodawca pragnie przypomnieć iż mieszkaniem chronionym jest miejsce, w którym osoba ze względu na trudną sytuację życiową, wiek, niepełnosprawność lub chorobę, otrzymuje okresowe (w wyjątkowych sytuacjach - stałe) wsparcie w funkcjonowaniu w codziennym życiu, przygotowujące ją do prowadzenia samodzielnego życia w integracji ze społecznością lokalną.

7. Pytanie: Czy Towarzystwo Przyjaciół Niepełnosprawnych w..., na rzecz którego Wnioskodawca dokonuje przedmiotowego najmu lokalu, jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. a - e.

Odpowiedź: Również pytanie z pkt 7 wezwania zostało postawione bezprzedmiotowo, ponieważ świadczenie w postaci mieszkania chronionego jest przyznane na mocy decyzji kierującej MOPS, a nie umowy najmu. Jednakże Towarzystwo Przyjaciół Niepełnosprawnych w... należy do kręgu podmiotów, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. a-e ustawy o podatku od towarów i usług.

Towarzystwo Przyjaciół Niepełnosprawnych jest organizacją pożytku publicznego, która zgodnie z art. 53 ust. 3 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 163) prowadzi mieszkania chronione. Towarzystwo zawiera umowy o charakterze cywilnoprawnym z osobami, którym zostało przyznane świadczenie opisane w art. 53 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej.

Płatność za udostępnienie pomieszczeń Towarzystwu Przyjaciół Niepełnosprawnych, regulowana będzie miesięcznie. Fundacja... wystawiać będzie comiesięczną fakturę VAT z zastosowaniem stawki podatku za zakwaterowanie - 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 i poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu wezwania Dyrektora Izby Skarbowej w...z dnia 6 czerwca 2016 r. znak:

1061-IPTPP3.4512.157.2016.2.MWj Wnioskodawca pragnie poinformować, że z uwagi na to, że miedzy Fundacją..., a Towarzystwem Przyjaciół Niepełnosprawnych będzie zawierana umowa na usługi zakwaterowania, Fundacja... klasyfikuje ww. usługi, objęte zakresem pytania z pkt 81 wniosku, jako pozostałe usługi związane z zakwaterowaniem, gdzie indziej niesklasyfikowane pod pozycją PKWiU 55.90.19.0.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

(ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy zastosowana stawka podatku od towarów i usług, o której mowa w pkt 80 wniosku, jest poprawna.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku):

Zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 i poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) usługi związane z zakwaterowaniem opodatkowane są stawką w wysokości 8%.

Fundacja... uznaje usługę, którą zamierza świadczyć Towarzystwu Przyjaciół Niepełnosprawnych jako usługę zakwaterowania. Podstawą przyjęcia interpretacji jest szczególna treść świadczenia z pomocy społecznej w postaci mieszkania chronionego.

Zgodnie z art. 53 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 163) osobie, która ze względu na trudną sytuację życiową, wiek, niepełnosprawność lub chorobę potrzebuje wsparcia w funkcjonowaniu w codziennym życiu, ale nie wymaga usług w zakresie świadczonym przez jednostkę całodobowej opieki, m.in. osobie z zaburzeniami psychicznymi, osobie opuszczającej pieczę zastępczą w rozumieniu przepisów o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, młodzieżowy ośrodek wychowawczy, zakład dla nieletnich, może być przyznany pobyt w mieszkaniu chronionym.

Mieszkanie chronione jest formą pomocy społecznej przygotowującą osoby tam przebywające pod opieką specjalistów, do prowadzenia samodzielnego życia lub zastępującą pobyt w placówce zapewniającej całodobową opiekę. Mieszkanie chronione zapewnia warunki samodzielnego funkcjonowania w środowisku w integracji ze społecznością lokalną.

Zgodnie z § 3 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 marca 2012 r. w sprawie mieszkań chronionych (Dz. U. z 2012 r. poz. 305) decyzję o skierowaniu do korzystania ze wsparcia w mieszkaniu chronionym wydaje się osobom pełnoletnim na czas określony.

Wsparcie, o którym mowa w art. 53 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej obejmuje, zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia:

1.

pracę socjalną, o której mowa w art. 6 pkt 12 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,

2.

poradnictwo specjalistyczne, o którym mowa w art. 46 ustawy o pomocy społecznej,

3.

naukę lub utrzymywanie posiadanego poziomu sprawności w zakresie:

a.

samoobsługi,

b.

samodzielności życiowej,

c.

rozwijania kontaktów społecznych,

d.

pełnienia ról społecznych;

4.

pomoc w:

a.

przemieszczaniu się,

b.

wykonywaniu czynności niezbędnych w życiu codziennym,

c.

realizacji kontaktów społecznych,

d.

zagospodarowaniu czasu wolnego, w tym z wykorzystaniem usług dostępnych w środowisku lokalnym,

e.

ubieganiu się o uzyskanie mieszkania.

Zadania te realizowanie są przez pracownika socjalnego, psychologa, terapeutę, asystenta osoby niepełnosprawnej lub opiekuna.

Na podstawie art. 53 ust. 3 ustawy o pomocy społecznej Towarzystwo Przyjaciół Niepełnosprawnych w... prowadzi mieszkania chronione. Realizuje cały zakres wyżej opisanych usług. Odpłatność za usługi ponoszą osoby, którym udzielono świadczenia w postaci mieszkania chronionego. Zgodnie zaś z § 5 rozporządzenia, korzystanie ze wsparcia w mieszkaniu chronionym, prowadzonym przez organizacje pożytku publicznego, odbywa się na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej z osobą korzystającą z pobytu w mieszkaniu chronionym.

Z powyższego wynika, iż świadczenie niepieniężne z pomocy społecznej opisane w art. 53 ustawy o pomocy społecznej ma charakter złożony, który został dokładnie określony w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie mieszkań chronionych. Usługa czasowego pobytu jest jednym z elementów tego świadczenia.

Świadczenie mieszkania chronionego nie jest trwałą formą pomocy przyznawanej z pomocy społecznej, tak jak pobyt w Domu Pomocy Społecznej. Celem świadczenia mieszkania chronionego jest przygotowanie osób do samodzielnego życia w społeczeństwie.

W ocenie Fundacji... wyodrębniona usługa czasowego pobytu w konkretnym lokalu, w związku z pobieraniem świadczenia w postaci "mieszkania chronionego", powinna zostać zakwalifikowana jako usługa zakwaterowania w rozumieniu przepisów prawa podatkowego, a zatem podlegać opodatkowaniu stawką 8%.

Zdaniem Fundacji usługę czasowego pobytu w lokalu, w związku z pobieraniem świadczenia w postaci "mieszkania chronionego" nie można uznać za usługę wynajmowania lub wydzierżawiania na cele mieszkaniowe, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług.

Aby korzystać ze zwolnienia wskazanego w tym przepisie konieczne jest spełnienie celu mieszkaniowego świadczonej usługi. Zgodnie ze stanowiskiem Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w Interpretacji z 19 sierpnia 2014 r. ITPP1/443-561/14/JP cel mieszkaniowy nie jest związany z chwilowym pobytem, ale z zamieszkaniem, więc stałym interesem życiowym osoby będącej najemcą lokalu mieszkalnego. Realizacja powyższego celu wynajmu następuje poprzez wykorzystanie lokalu przez najemcę. Tym samym zasadniczą kwestią dla ustalenia, czy dana usługa podlega opodatkowaniu, czy zwolnieniu od podatku pozostaje określenie celu realizowanego przez osobę bezpośrednio uczestniczącą w świadczeniu usługi.

Czasowy pobyt w lokalu w związku z pobieraniem świadczenia, o którym mowa w art. 53 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej nie może zostać uznany za wypełniający cel mieszkaniowy, w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług. Pobyt w lokalu jest czasowy, a ponadto jest on niezwiązany ze stałym interesem życiowym osoby korzystającej z pomocy społecznej. Tak jak wspomniano wyżej pobyt w lokalu w związku z korzystaniem ze świadczenia w postaci mieszkania chronionego jest jednym z elementów tego świadczenia. Pobyt umożliwia korzystanie z innych elementów wsparcia.

W związku z powyższym Fundacja..., za udostępnienie lokali hotelowych dla osób wskazanych przez Towarzystwo Przyjaciół Niepełnosprawnych zamierza zastosować stawkę podatku od towarów i usług jak za zakwaterowanie, zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 i poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710), zwanej dalej "ustawą" - opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast według art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od 1 stycznia 2011 r., wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Jednocześnie należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu, czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy - stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak stanowi art. 146a pkt 1 ustawy - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, art. 41 ust. 2 ustawy określa, że dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Przy czym, jak wynika to z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe.

Z powołanego wyżej przepisu wynika, że ze zwolnienia od podatku od towarów i usług korzysta wyłącznie świadczenie usług wynajmu nieruchomości na cele mieszkalne. Zastosowanie zwolnienia jest więc uzależnione od spełnienia przesłanek obiektywnych dotyczących charakteru wynajmowanego lokalu (lokal mieszkalny) oraz subiektywnych dotyczących przeznaczenia wynajmowanego lokalu (cel mieszkaniowy). W związku z tym zwolnieniu nie podlega wynajem nieruchomości o charakterze mieszkalnym na cel inny niż mieszkaniowy. Przy czym przepis nie uzależnia zastosowania zwolnienia od rodzaju czy formy prawnej podmiotu świadczącego usługę, jak i od podmiotu nabywającego tę usługę.

Powyższe wskazuje, że zwolnieniu od podatku podlega świadczona na własny rachunek usługa wynajmu lub dzierżawy nieruchomości o charakterze mieszkalnym, co istotne, na cele mieszkaniowe. Zatem przesłanki do zastosowania zwolnienia są następujące:

* świadczenie usługi na własny rachunek,

* charakter mieszkalny nieruchomości,

* mieszkaniowy cel najmu lub dzierżawy.

Zaistnienie wszystkich powyższych przesłanek skutkuje zastosowaniem zwolnienia od podatku. Brak któregokolwiek z powyższych elementów nie pozwala na zastosowanie zwolnienia i w konsekwencji następuje opodatkowanie świadczonej usługi według stawki 23%, gdyż najem, jako usługa, wypełnia określoną w art. 8 ustawy definicję usług i stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 20 ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 36, nie ma zastosowania do usług wymienionych w poz. 163 załącznika nr 3.

W załączniku nr 3 do ustawy - stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% (zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku wynosi 8%) - pod pozycją nr 163 wymienione zostały usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 55, tj. "Usługi związane z zakwaterowaniem".

W tym miejscu zwrócić uwagę należy, że ustawodawca nie poprzedził PKWiU 55 symbolem "ex" co pozwala przyjąć, że stawka obniżona podatku ma zastosowanie do wszelkich usług zawierających się w tym grupowaniu.

Z objaśnienia 1) do ww. załącznika nr 3 do ustawy wynika, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

W związku z powyższym należy zauważyć, że co do zasady w przypadku, gdy podmiot zarejestrowany jako podatnik VAT czynny świadczy usługę wynajmu nieruchomości:

* w charakterze mieszkalnym, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe przysługuje mu zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT,

* mieszczącej się w grupowaniu: PKWiU 55.90 podlega ona opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 8%.

Z opisu sprawy wynika, że Fundacja... jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W dniu 12 stycznia 2016 r. Fundacja... zawarła z Gminą Miasto... umowę o wsparcie realizacji zadania publicznego pod nazwą: "...". Umowa została zawarta w oparciu o przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.).

W związku z zawarciem tej umowy Gmina Miasto... oddała Fundacji... w najem lokale użytkowe położone przy.... Umowy najmu zostały podpisane w dniu 12 stycznia 2016 r. z mocą obowiązująca na trzy lata tj. od 1 stycznia 2016 r. do 31 grudnia 2016 r. Czynsz najmu płatny jest miesięcznie. Do czynszu doliczany jest podatek od towarów i usług.

Z dniem 1 kwietnia 2016 r. Fundacja... zamierza odpłatnie udostępnić pomieszczenia przeznaczone na usługi hotelowe, w wynajmowanych lokalach, stowarzyszeniu Towarzystwo Przyjaciół Niepełnosprawnych w..., w celu zakwaterowania osób korzystających z niepieniężnego świadczenia z pomocy społecznej w postaci mieszkania chronionego.

Pomiędzy Fundacją... i Towarzystwem Przyjaciół Niepełnosprawnych nie będzie zawierana umowa najmu. Będzie zawierana umowa na usługi zakwaterowania.

Miedzy Fundacją..., a Towarzystwem Przyjaciół Niepełnosprawnych będzie zawierana umowa na usługi zakwaterowania, Fundacja... klasyfikuje ww. usługi, objęte zakresem pytania z pkt 81 wniosku, jako pozostałe usługi związane z zakwaterowaniem, gdzie indziej niesklasyfikowane pod pozycją PKWiU 55.90.19.0.

Odnosząc opisane zdarzenie przyszłe do ww. przepisów należy stwierdzić, że skoro usługi, które będą świadczone przez Wnioskodawcę sklasyfikowane zostaną pod symbolem PKWiU 55.90.19.0 - "Pozostałe usługi związane z zakwaterowaniem, gdzie indziej niesklasyfikowane" to są objęte poz. 163 załącznika Nr 3 do ustawy o VAT, który przewiduje zastosowanie stawki 8% dla usług zawierających się w dziale 55 PKWiU.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż usługi zakwaterowania sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 55.90.19.0 - "Pozostałe usługi związane z zakwaterowaniem, gdzie indziej niesklasyfikowane" będą podlegały opodatkowaniu obniżoną stawką podatku VAT, tj. 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z art. 146a pkt 2 tej ustawy oraz poz. 163 załącznika Nr 3 do tej ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Wobec powyższego, udzielona interpretacja indywidualna jest wiążąca jedynie dla Zainteresowanego, a nie dla kontrahenta Wnioskodawcy.

Końcowo zauważa się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zaistniałego stanu faktycznego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto tut. Organ w niniejszej interpretacji odniósł się wyłącznie do kwestii stawki podatku VAT dla usług zakwaterowania. Inne kwestie przedstawione w zdarzeniu przyszłym oraz w własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem i nie dotyczą stosowania prawa podatkowego - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl