1061-IPTPP3.4512.120.2017.1.MJ - Brak prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków ponoszonych na zadanie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 marca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 1061-IPTPP3.4512.120.2017.1.MJ Brak prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków ponoszonych na zadanie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) w związku z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. , poz. 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2017 r. (data wpływu 1 lutego 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 marca 2017 r. (data wpływu 17 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków ponoszonych na zadanie "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* braku prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków ponoszonych na zadanie "...",

* braku prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków ponoszonych na zadanie "...".

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 marca 2017 r. w zakresie wskazania prawidłowego identyfikatora podatkowego NIP, postawienia pytania oraz własnego stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

1.

Gmina... będzie się starała pozyskać środki unijne z Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020 na zadanie pn.... - dbałość o działalność twórczą związaną ze zwiększeniem zasobów kulturowych poprzez zagospodarowanie i wyposażenie obiektów kultury wiejskiej z terenu Gminy.... Głównym celem projektu jest zwiększenie dostępu do nowoczesnej infrastruktury oraz rozszerzenie oferty kulturalnej skierowanej do mieszkańców z terenu Gminy... oraz gmin ościennych w tym odwiedzających gminę.

Przedmiotem projektu jest:

a.

przebudowa budynku wielofunkcyjnego w... na potrzeby formalnego powstania wielofunkcyjnego klubu wiejskiego...,

b.

doposażenie gminnej biblioteki publicznej w...,

c.

doposażenie Centrum.... w...,

d.

wyeksponowanie historii dziedzictwa kultury przemysłowej poprzez ekspozycję wolnostojącą nt. historii dziedzictwa kulturowego Gminy oraz wydanie publikacji dotyczącej dziedzictwa kulturowego Gminy.

Dzięki realizacji projektu poprawi się atrakcyjność, jakość i zakres usług kulturalnych realizowanych przez Gminę w zakresie obejmującym przegląd zespołów folklorystycznych, wernisaże, zajęcia edukacyjno-historyczne, muzyczne, taneczne. Całkowity koszt realizacji inwestycji będzie zawierał koszty inwestycyjne stanowiące koszty kwalifikowalne. Koszty kwalifikowalne będą częściowo dofinansowane ze środków unijnych (ponad 48%). Do wydatków kwalifikowalnych zostanie zaliczony podatek od towarów i usług (VAT) nie podlegający zwrotowi. Gmina... od 1 stycznia 2017 r. stała się czynnym zarejestrowanym podatnikiem od towarów i usług (do 31 grudnia 2016 r. nie była płatnikiem podatku VAT).

Ww. inwestycja realizowana będzie w ramach zadań własnych Gminy w rozumieniu przepisów ustawy o samorządzie gminnym oraz nie będzie osiągała żadnych przychodów w ramach realizacji tego zadania. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji tego projektu będą wystawiane na Gminę.... Dokonywane przez Gminę zakupy usług w ramach realizacji przedmiotowego zadania, ani w trakcie jego realizacji, jak również po jego zakończeniu, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Uzyskane efekty projektu nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2.

Gmina... będzie się starała pozyskać środki z Programu Operacyjnego Województwa...na lata 2014-2020 na zadanie pn.... - modernizacja i rozbudowa szkolnej infrastruktury sportowej wraz z wyposażeniem w sprzęt i materiały dydaktyczne.

Głównym celem projektu jest zwiększenie dostępności do nowoczesnej, dobrze wyposażonej infrastruktury sportowej oraz kompleksowe wsparcie ucznia ze szczególnymi potrzebami we wszystkich placówkach szkolnych Gminy.... Cele szczegółowe zakładają zwiększenie dostępu do nowoczesnej infrastruktury sportowej, skuteczniejsze zapobieganie wadom postawy u dzieci i młodzieży spowodowanym brakiem ruchu fizycznego, wyrównanie szans rozwoju dzieci i młodzieży z terenów wiejskich. Projektem objęte będą wszystkie szkoły podstawowe oraz gimnazjum. Projekt będzie polegał na modernizacji i budowie 2 boisk szkolnych, modernizacji sali gimnastycznej, doposażeniu pracowni przyrodniczych i matematycznych w ośmiu placówkach oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Gmina....

Całkowity koszt realizacji inwestycji będzie zawierał koszty inwestycyjne stanowiące koszty kwalifikowalne. Koszty kwalifikowalne będą częściowo dofinansowane ze środków unijnych (około 75%). Do wydatków kwalifikowalnych zostanie zaliczony podatek od towarów i usług (VAT) niepodlegający zwrotowi. Gmina... od 1 stycznia 2017 r. stała się czynnym zarejestrowanym podatnikiem od towarów i usług. Ww. Inwestycja realizowana będzie w ramach zadań własnych gminy w rozumieniu ustawy o samorządzie gminnym oraz nie będzie osiągała żadnych przychodów w ramach realizacji tego zadania. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji tego zadania będą wystawiana na Gminę.... Dokonywane przez gminę zakupy usług w ramach realizacji przedmiotowego zadania, ani w trakcie jego realizacji, jak również po jego zakończeniu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Uzyskane efekty projektu nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie... będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków ponoszonych na zadanie..., gdzie głównym celem tego projektu jest zwiększenie dostępu do nowoczesnej infrastruktury i rozszerzenie oferty kulturalnej skierowanej do mieszkańców Gminy oraz Gmin ościennych oraz na zadanie..., gdzie głównym celem będzie zwiększenie dostępności do nowoczesnej infrastruktury sportowej w przypadku nie wykonywania czynności opodatkowanych w wyniku ww. uzyskanych efektów, a więc nie mających związku ze sprzedażą, na co wskazuje art. 86 ust. 1 u.p.t.u.?

Zdaniem Wnioskodawcy, w obydwu przypadkach, Gmina... nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na zwiększenie dostępności do nowoczesnej infrastruktury i rozszerzenie oferty kulturalnej skierowanej do mieszkańców Gminy... oraz Gmin ościennych oraz od wydatków ponoszonych na zwiększenie dostępności do nowoczesnej infrastruktury sportowej we wszystkich placówkach szkolnych na terenie Gminy..., gdyż uzyskane efekty z obu zadań nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, a więc nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Stosownie do art. 86 ust. 1 u.p.t.u. w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. obniżenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Przedmiotowa interpretacja rozstrzyga w zakresie zadania pn. "...".

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym) oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina będzie się starała pozyskać środki unijne z Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020 na zadanie pn..... Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ww. inwestycja realizowana będzie w ramach zadań własnych Gminy. Gmina nie będzie osiągała żadnych przychodów w ramach realizacji tego zadania. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu będą wystawiane na Gminę. Dokonywane przez Gminę zakupy usług w ramach realizacji przedmiotowego zadania, ani w trakcie jego realizacji, jak również po jego zakończeniu, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Uzyskane efekty ww. projektu nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wynika z przedstawionych okoliczności - nabywane w ramach realizacji zadania towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego zadania. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze opis sprawy oraz przytoczone przepisy prawa stwierdzić należy, że Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "...", ponieważ uzyskane efekty ww. projektu, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie braku prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków ponoszonych na zadanie "...". Natomiast wniosek w pozostałym zakresie został załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Należy zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl