1061-IPTPP2.4512.95.2017.2.IR - Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 kwietnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 1061-IPTPP2.4512.95.2017.2.IR Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) w związku z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. , poz. 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2017 r. (data wpływu 20 lutego 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 marca 2017 r. (data wpływu 30 marca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania nabytych Usług Centralnych jako wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych, z tytułu których przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania nabytych Usług Centralnych jako wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych, z tytułu których przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (zwany też dalej "Spółką") wchodzi w skład grupy kapitałowej tworzonej przez jedynego udziałowca Spółki będącego spółką kapitałową prawa niemieckiego (dalej "Spółka Właścicielska"). Spółka zawarła ze Spółką Właścicielską umowę, na podstawie której Spółka Właścicielska wykonuje na rzecz Spółki usługi wsparcia merytorycznego oraz usługi informatyczne mające na celu w szczególności poprawę efektywności zarządczej oraz możliwości rozwojowych Spółki w zakresie produkcji oprogramowania, co jest zasadniczym przedmiotem działalności Spółki (dalej "Usługi Centralne").

Usługi Centralne świadczone są na podstawie umowy zawartej ze Spółką Właścicielską i dotyczą:

1.

wsparcia zespołu HR (human resources) Spółki w zakresie polityki zarządzania zasobami ludzkimi;

2.

udostępniania usług, zasobów i systemów informatycznych Spółki Właścicielskiej;

3.

wsparcia zarządczego w zakresie oceny i zarządzania ryzykiem kontraktowym;

4.

zapewnienia dostępu do informatycznych systemów zarządczych Spółki Właścicielskiej (w szczególności SAP-CRM oraz SAP-ERP);

5.

wsparcia w zakresie działań marketingowych i strategii komunikacyjnych.

Ad. 1)

Usługi w zakresie doradztwa HR w chwili obecnej koncentrują się na wsparciu w procesie oceny kandydatów na pracowników Spółki. W ramach świadczonej usługi Spółka Właścicielska na podstawie danych przekazywanych przez Spółkę dokonuje oceny kandydata wyłonionego w procesie naboru organizowanym przez Spółkę i dokonuje jego weryfikacji, która może mieć rezultat pozytywny lub negatywny. Usługi w tym obszarze mogą również dotyczyć wsparcia przy poszukiwaniu specjalistów w określonych dziedzinach IT spoza granic RP (np. pośród pracowników lub współpracowników Spółki Właścicielskiej lub jej spółek zależnych). Usługi w zakresie doradztwa HR obejmują również bieżące udostępnianie wszelkich materiałów mających na celu ocenę, zwiększenie i efektywne wykorzystanie kapitału i potencjału ludzkiego Spółki, w tym budowanie kompetencji jak również efektywnej struktury organizacyjnej.

Ad. 2)

W odniesieniu do udostępnienia usług, zasobów i systemów informatycznych Spółki Właścicielskiej, Spółka w ramach zawartej umowy w szczególności:

* korzysta z systemu pracy grupowej (w tym poczty elektronicznej) udostępnianego przez Spółkę Właścicielską;

* korzysta ze środowisk informatycznych Spółki Właścicielskiej (dostęp do serwerów i środowisk produkcyjno-testowych wykorzystywanych przy produkcji i testowaniu oprogramowania;

* korzysta z narzędzi informatycznych Spółki Właścicielskiej (m.in. systemu zgłoszeń..., system zarządzania produkcją..., systemu do raportowania finansowego i zarządczego (w tym budowania i kontroli budżetu)... oraz..., systemu Videokonferencji..., systemu zarządzania wiedzą i pracą grupową... - wymiana informacji, najlepszych praktyk, tutoriali, itp., i wielu innych narzędzi);

* korzysta z zasobów osobowych oraz środowisk informatycznych Spółki Właścicielskiej na potrzeby systemów dodatkowych kopii zapasowych, archiwizacji i szybkoodtwarzalnych środowisk awaryjnych.

System pracy grupowej wykorzystywany jest w sposób ciągły przez wszystkich pracowników Spółki. Użycie serwerów i środowisk informatycznych jest uzależnione od potrzeb konkretnych projektów. Spółka uzyskuje dostęp do serwerów i środowisk informatycznych w sposób zdalny tj. z własnej siedziby - przy wykorzystaniu łącza internetowego.

Wykorzystanie narzędzi informatycznych Spółki Właścicielskiej daje możliwość efektywnego zarządzania pracą Spółki. Dodatkowe zabezpieczenie lokalnego środowiska informatycznego Spółki w odrębnej i zdalnej lokalizacji jakim są data center Spółki Właścicielskiej daje gwarancje zachowania bezpieczeństwa i ciągłości pracy Spółki. Warto również nadmienić, że proces zakupów realizowany jest centralnie przez Spółkę Właścicielską.

Ad. 3)

Jeśli chodzi o wsparcie zarządcze oraz doradztwo w procesie planowania i raportowania Spółka wdrożyła i wdraża przekazywane przez Spółkę Właścicielską metodyki planowania i budżetowania jak również zbierania danych i tworzenia raportów obrazujących obecną i planowaną sytuację Spółki. Na podstawie takich danych Spółka może planować i organizować przyszłe działania produkcyjne, sprzedażowe i marketingowe. Spółka Właścicielska świadczy również usługi w zakresie:

* oceny ryzyk wszystkich obszarów funkcjonowania Spółki (Risk Management Package);

* oceny ryzyk wynikających z zawieranych kontraktów oraz oceny zasadności ich zawierania (pod kątem możliwości osiągnięcia pożądanego zysku). Spółka Właścicielska w wyniku przeprowadzonej analizy może wydać ocenę negatywną lub pozytywną albo zalecić wprowadzenie określonych zmian w warunkach projektowanej umowy lub przygotowywanej oferty Spółki;

* wsparcia Zarządu w ocenie efektywności funkcjonowania Spółki poprzez narzędzie.... oraz...;

* dostarczania i konsultacji najlepszych praktyk funkcjonujących w Grupie (np.... w Produkcji, Procedury Wsparcia, itp.).

* wsparcia w procesie przygotowania planów budżetowych (opiniowanie planów budżetowych);

* wsparcia w procesie przygotowania polityki sprzedażowo-produkcyjnej, planu wzrostu oraz planów marketingowych Spółki (opiniowanie i ocena realizacji planów i polityk).

Ad. 4)

W ramach Usług Centralnych Spółka używa systemu SAP-ERP (enterprise resource planning) oraz przygotowuje uruchomienie systemu SAP-CRM (client relationship management). Systemy SAP wykorzystywane przez Spółkę Właścicielską zostały zindywidualizowane i dostosowane do specyfiki grupy kapitałowej Spółki jak również lokalnych potrzeb.

Ad. 5)

W ramach wsparcia w zakresie działań marketingowych i strategii komunikacyjnych, Spółka wykorzystuje dostarczane przez Spółkę Właścicielską materiały i wytyczne związane ze strategią marketingową Spółki (w szczególności dotyczy to reklamy graficznej, strony internetowej), a także w budowie i realizacji strategii komunikacyjnej (wewnętrznej i zewnętrznej).

Wszystkie opisane wyżej usługi mają charakter odpłatny i świadczone są na podstawie umowy poddanej prawu niemieckiemu. Wynagrodzenie należne Spółce Właścicielskiej kalkulowane jest w oparciu o poniesione koszty powiększone o 5% marżę określoną w umowie zawartej przez Spółkę oraz Spółkę Właścicielską. Spółka Właścicielska oraz Spółka uzgodniły, że wynagrodzenie ma charakter ryczałtowy i nie jest zależne od faktycznej liczby wykonanych usług, przy czym usługi w obszarze udostępniania zasobów i usług informatycznych świadczone są w sposób stały. Rozliczenie wynagrodzenia następuje na podstawie faktur VAT wystawianych w okresach rocznych Usługi świadczone przez Spółkę Właścicielską są wykorzystywane bezpośrednio w bieżącej działalności Spółki i są związane z przedmiotem tej działalności.

Spółka jest ma siedzibę na terytorium RP i jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Spółka Właścicielska ma siedzibę w Niemczech i jest podatnikiem podatku od wartości dodanej na terenie Niemiec. Faktury VAT wystawiane są przez Spółkę Właścicielską ze stawką 0% niemniej Spółka zobowiązana jest do rozliczenia podatku w trybie przewidzianym dla wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i usług.

W piśmie z dnia 21 marca 2017 r. stanowiącym uzupełnienie przedmiotowego wniosku Wnioskodawca wskazał, że prowadzi działalność gospodarczą od 12 września 1995 r. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest produkcja i sprzedaż oprogramowania komputerowego - przede wszystkim systemów informatycznych wspomagających działalność placówek służby zdrowia. Spółka świadczy również usługi dotyczące instalacji i utrzymania systemów informatycznych. Wnioskodawca jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Spółka Właścicielska jest podatnikiem podatku VAT na terenie Niemiec i nie posiada siedziby działalności oraz stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski (Spółka Właścicielska ma siedzibę w Niemczech i tam ma stałe miejsce prowadzenia działalności). Faktury VAT dokumentujące świadczenie Usług Centralnych są wystawiane na Wnioskodawcę, który jest spółką prawa polskiego, z siedzibą na terenie Polski. Wnioskodawca nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności poza terytorium Polski. Usługi, o których mowa w opisie sprawy oraz objęte zakresem zadanego pytania stanowią na terytorium Polski usługi opodatkowane podatkiem od towarów i usług niekorzystające ze zwolnienia z tego podatku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Usługi Centralne opisane przez Spółkę należy traktować jako usługi wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych związanych z działalnością Spółki co będzie pozwalało na odliczenie przez Spółkę podatku VAT dotyczącego nabytych Usług Centralnych (rozliczanego w trybie przewidzianym dla wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i usług)?

Zdaniem Wnioskodawcy, odpowiedź na postawione wyżej pytanie jest pozytywna.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Do Usług Centralnych opisanych powyżej nie znajdują zastosowania przepisy wymienione w zastrzeżeniu zawartym w art. 86 ust. 1 ustawy. Stąd też ocena możliwości odliczenia podatku naliczonego powinna być poddana zasadom ogólnym.

Podatek należny może być pomniejszony o podatek naliczony w zakresie jakim związany jest on z usługami wykorzystywanymi do wykonywania czynności opodatkowanych. W ocenie Spółki, należy przy tym podkreślić, iż prawo pomniejszenia podatku należnego jest podstawowym uprawnieniem podatnika wynikającym z konstrukcji podatku VAT. Nie jest to więc przywilej lub ulga podatkowa Możliwość skorzystania z prawa do pomniejszenia podatku należnego należy więc traktować jako regułę, a nie wyjątek podlegający wykładni zawężającej.

Przyjmuje się, do powstania prawa do odliczenia wystarczające jest istnienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym, a tą częścią działalności podatnika, która jest przedmiotem opodatkowania VAT. Nie ulega przy tym wątpliwości, iż tak w piśmiennictwie, jak i orzecznictwie sądowym utrwalony jest pogląd, iż związek między podatkiem naliczonym, a sprzedażą opodatkowaną należy ujmować szeroko, a związek, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym może mieć także charakter pośredni (por. T. Michalik: VAT. Komentarz. C.H. Beck 2015).

Należy zatem uznać, że skutkiem świadczenia Usług Centralnych z jednej strony jest pewne ujednolicenie procesów w ramach grupy kapitałowej (co podnosi efektywność podejmowanych działań), z drugiej zaś strony pozwala na wykorzystanie w działalności Spółki dorobku korporacyjnego i know-how Spółki Właścicielskiej.

Optymalizacja procesów zarządczych niewątpliwie służy zaś wykonywaniu czynności opodatkowanych Spółki, które w ramach swojej działalności co do zasady nie wykonuje czynności, które nie byłyby opodatkowane podatkiem VAT. Spółka uznaje więc, iż przysługuje jej prawo do pomniejszenia podatku należnego o VAT naliczony w związku z wykonywaniem Usług Centralnych. Spółka zwraca przy tym uwagę, iż podobny pogląd wyrażono w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 22 września 2008 r. (IP-PP2-443-987/08-2/SAP). Spółka podkreśla również, iż wobec rozliczania podatku VAT z tytułu Usług Centralnych w trybie przewidzianym dla wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i usług, to na Spółce spoczywa obowiązek naliczenia podatku VAT.

W związku z powyższym, przy uznaniu Usług Centralnych za usługi służące wykonywaniu czynności opodatkowanych Spółka mogłaby zatem pomniejszyć podatek VAT dotyczący Usług Centralnych, co przesądza o istnieniu interesu w uzyskaniu interpretacji podatkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 lub 8 podatnikiem jest ich usługobiorca.

Z kolei art. 88 ust. 4 ustawy, stanowi dopełnienie art. 86 i określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego. Stosownie bowiem do tego przepisu, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Dodatkowo zaznaczyć należy, że ustawodawca nie precyzuje w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą np. dalszej odsprzedaży, bowiem bezpośrednio wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast, ze związkiem pośrednim mamy do czynienia w sytuacji, gdy ponoszone wydatki nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych obrotach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje uzyskanie obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.

Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług przyczynia się pośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jednocześnie należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W świetle art. 86 ust. 10 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Jak wynika z treści wniosku Wnioskodawca posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski będący podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług nabywa od Spółki Właścicielskiej Usługi Centralne, które świadczone są na podstawie zawartej umowy. Spółka Właścicielska jest podatnikiem podatku VAT na terenie Niemiec i nie posiada siedziby działalności oraz stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski (Spółka Właścicielska ma siedzibę w Niemczech i tam ma stałe miejsce prowadzenia działalności). Faktury VAT dokumentujące świadczenie Usług Centralnych są wystawiane na Wnioskodawcę, który w ramach prowadzonej działalności wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca zobowiązany jest do rozliczenia podatku z tytułu nabycia ww. usług w trybie przewidzianym dla wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i usług. Usługi, o których mowa w opisie sprawy oraz objęte zakresem zadanego pytania stanowią na terytorium Polski usługi opodatkowane podatkiem od towarów i usług niekorzystające ze zwolnienia z tego podatku.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy objętych zakresem postawionego we wniosku pytania w oparciu o tak przedstawiony opis sprawy w pierwszej kolejności wskazać należy, że w przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dana usługa podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy. Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania ww. rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wskazany powyżej art. 28a ustawy, wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Jak stanowi ust. 2 art. 28b ustawy w przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Natomiast w przypadku, gdy podatnik będący usługobiorcą nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu (art. 28b ust. 3 ustawy).

Stosownie do art. 28g ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają.

Natomiast zgodnie z art. 28g ust. 2, miejscem świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz podobnych usług, takich jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych do tych usług, w tym świadczenia usług przez organizatorów usług w tych dziedzinach, świadczonych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, jest miejsce, w którym ta działalność faktycznie jest wykonywana.

Z analizy okoliczności sprawy wynika, że Zainteresowany jak również Spółka Właścicielska spełniają definicję podatnika, wskazaną w cytowanym powyżej art. 28a ustawy, a ponadto w przedmiotowej sprawie nie będą miały zastosowania zastrzeżenia wymienione w art. 28b ust. 1 ustawy. Zatem wskazać należy, iż w przypadku Usług Centralnych świadczonych przez ww. Spółkę Właścicielską na rzecz Wnioskodawcy, miejscem świadczenia tych usług w świetle ww. art. 28b ust. 1 ustawy będzie terytorium kraju, a zatem Polska.

Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,

b.

usługobiorcą jest:

* w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,

* w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.

Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Odnosząc powołane wyżej przepisy do przedstawionego opisu sprawy, z którego wynika, iż Spółka Właścicielska świadcząca Usługi Centralne na rzecz Wnioskodawcy nie posiada siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce stwierdzić należy, że Zainteresowany nabywając przedmiotowe usługi działa jako podatnik w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy i jest zobowiązany do rozpoznania importu usług, o którym mowa w art. 2 pkt 9 ustawy. Tym samym Wnioskodawca zobowiązany jest do opodatkowania importu ww. usług zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego na terytorium Polski.

Jednocześnie zaznaczyć należy, że w przypadku gdy podatnik z tytułu nabycia usług staje się podatnikiem podatku VAT w związku z brzmieniem art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu takiego nabycia.

Jak wynika z treści wniosku usługi, o których mowa w opisie sprawy oraz objęte zakresem zadanego pytania stanowią na terytorium Polski usługi opodatkowane podatkiem od towarów i usług niekorzystające ze zwolnienia z tego podatku. Usługi świadczone przez Spółkę Właścicielską są wykorzystywane bezpośrednio w bieżącej działalności Wnioskodawcy i są związane z przedmiotem tej działalności.

Udzielając odpowiedzi w kwestii dotyczącej uznania nabytych Usług Centralnych jako wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych, z tytułu których przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT podkreślić należy, że jak wyżej wskazano podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Przy czym, zaznaczyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni (wydatek na nabycie towaru, który następnie zostanie przez podatnika sprzedany), bądź pośredni.

Mając zatem na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że skoro - jak wskazał Zainteresowany, będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT - Usługi Centralne świadczone przez Spółkę Właścicielską są wykorzystywane bezpośrednio w bieżącej działalności Wnioskodawcy i są związane z przedmiotem tej działalności, w ramach której Zainteresowany wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane podatkiem VAT, to uznać należy przedmiotowe usługi jako wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z tytułu których przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT.

Tym samym oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl