1061-IPTPP2.4512.628.2016.1.JS - Ustalenie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych związanych z realizacją inwestycji ponoszonych na rzecz mieszkańców którzy nie zrezygnowali z budowy przydomowych oczyszczalni ścieków i podpisali umowy na udział finansowy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 stycznia 2017 r. Izba Skarbowa w Łodzi 1061-IPTPP2.4512.628.2016.1.JS Ustalenie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych związanych z realizacją inwestycji ponoszonych na rzecz mieszkańców którzy nie zrezygnowali z budowy przydomowych oczyszczalni ścieków i podpisali umowy na udział finansowy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. , poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2016 r. (data wpływu 14 listopada 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 grudnia 2016 r. (data wpływu 28 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych związanych z realizacją inwestycji pn. "..." ponoszonych na rzecz mieszkańców którzy nie zrezygnowali z budowy przydomowych oczyszczalni ścieków i podpisali umowy na udział finansowy;

* braku prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych na rzecz mieszkańców którzy zrezygnują z budowy przydomowych oczyszczalni ścieków i nie podpiszą umowy na udział finansowy;

* obowiązku dokonania korekty deklaracji VAT-7 i zwrotu odliczonego podatku naliczonego w przypadku zrezygnowania z budowy przydomowych oczyszczalni ścieków z powodu nieotrzymania dofinansowania ze środków unijnych

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania podatkiem VAT w wysokości 23% stawki podatku dla wpłat dokonywanych przez mieszkańców (właścicieli nieruchomości) z tytułu udziału w kosztach budowy przydomowej oczyszczalni ścieków;

* braku uznania przeniesienia nieodpłatnie własności oczyszczalni ścieków na mieszkańców za odrębną od świadczonych usług, czynność opodatkowaną VAT;

* prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych związanych z realizacją inwestycji pn. "....." w przypadku mieszkańców którzy nie zrezygnowali z budowy przydomowych oczyszczalni ścieków i podpisali umowy na udział finansowy;

* braku prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych na rzecz mieszkańców którzy zrezygnują z budowy przydomowych oczyszczalni ścieków i nie podpiszą umowy na udział finansowy;

* obowiązku dokonania korekty deklaracji VAT-7 i zwrotu odliczonego podatku naliczonego w przypadku zrezygnowania z budowy przydomowych oczyszczalni ścieków z powodu nieotrzymania dofinansowania ze środków unijnych.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 grudnia 2016 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz brakującą opłatę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina.... jest jednostką samorządu terytorialnego, zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2012 r. Gmina jest realizatorem (inwestorem) zadania inwestycyjnego pn.: ".....", które planuje wykonać zgodnie z planem wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne w latach 2017-2019. Inwestycja polegającą na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków ma być zrealizowana na nieruchomościach stanowiących własność mieszkańców Gminy.

Jako źródło sfinansowania zadania pn. "...." planuje się:

1.

środki unijne pochodzące z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, operacja typu "Gospodarka wodno-ściekowa" w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii",

2.

wpłaty mieszkańców na podstawie umów cywilnoprawnych zawartych w 2016 r.,

3.

środki własne Wnioskodawcy.

Nadmienia się, iż budowa przydomowych oczyszczalni ścieków traktowana jest na zasadzie dobrowolności. Mieszkańcy Gminy nie będą przymuszani, że obligatoryjnie na ich posesji ma być wybudowana oczyszczalnia. Przydomowe oczyszczalnie ścieków będą budowane wyłącznie u tych mieszkańców, którzy zadeklarowali chęć budowy i dokonają na podstawie zawartej umowy wpłaty w wysokości 2000,00 zł. Wysokość wpłaty jest jednakowa dla wszystkich mieszkańców Gminy. Jeżeli mieszkańcy nie zadeklarują budowy oczyszczalni i nie dokonają wpłat, inwestycja dotycząca budowy przydomowych oczyszczalni ścieków nie będzie realizowana. Realizacja inwestycji będzie uzależniona od wpłat mieszkańców. Jednocześnie Gmina w przedmiotowej umowie cywilnoprawnej zastrzega sobie, iż nie będzie realizowała inwestycji polegającej na budowie przydomowych oczyszczalni jeżeli nie otrzyma dofinansowania ze środków unijnych.

W 2016 r. Gmina zebrała listę mieszkańców, którzy złożyli wniosek deklarujący chęć budowy przydomowej oczyszczalni ścieków na ich działce. W kolejnym etapie Gmina podpisała umowę na wykonanie projektu technicznego, a także uzyskanie wszelkich opinii, uzgodnień, oświadczeń i decyzji niezbędnych do rozpoczęcia i prowadzenia robót budowlanych, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa dla zadania polegającego na budowie 300 przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy..... Po wykonaniu dokumentacji projektowej tj. w październiku 2016 r. Gmina przystąpiła do podpisywania umów z mieszkańcami na udział finansowy w wysokości 2000,00 zł za budowę indywidualnej oczyszczalni przydomowej. Na tym etapie część mieszkańców zrezygnowała z budowy przydomowej oczyszczalni ścieków i nie podpisała umowy na udział finansowy.

Po wybudowaniu przydomowe oczyszczalnie, jako rzeczy ruchome będą własnością Gminy, która udostępni je w bezpłatne użytkowanie właścicielom posesji co najmniej do dnia 31 grudnia 2024 r. Oddanie w użytkowanie właścicielowi posesji nastąpi na podstawie odrębnej umowy cywilnoprawnej zawartej między Gminą a mieszkańcami. Gmina po wybudowaniu nie będzie ponosiła żadnych wydatków związanych z utrzymywaniem i obsługą tych oczyszczalni i nie będzie pobierała od mieszkańców żadnych dodatkowych opłat, koszty eksploatacji wybudowanych oczyszczalni mają ponosić mieszkańcy.

Gmina po dniu 31 grudnia 2024 r. planuje przydomowe oczyszczalnie ścieków przekazać właścicielom posesji, na rzecz których zostały wybudowane.

Faktury potwierdzające poniesione wydatki na realizację przedmiotowej inwestycji będą wystawiane na Gminę.... z zastosowaniem nr NIP Gminy.

Nadmienia się, iż realizowana inwestycja polegająca na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków należy do zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 i 1579).

W uzupełnieniu wniosku na pytanie tut. Organu o treści: "Jakie mogą być przyczyny/powody rezygnacji mieszkańców z budowy przydomowych oczyszczalni ścieków i niepodpisania umowy na udział finansowy?" Wnioskodawca wskazał następujące przyczyny rezygnacji mieszkańców:

a.

nieuregulowany stan prawny nieruchomości do których miałaby być podłączona przydomowa oczyszczalnia ścieków,

b.

termin realizacji inwestycji, niektórym mieszkańcom zależało na wcześniejszym terminie realizacji przedmiotowej inwestycji,

c.

brak warunków technicznych do wybudowania przydomowej oczyszczalni ścieków między innymi z powodu zbyt małej działki lub zbyt małej odległości od wybudowanej studni,

d.

część mieszkańców nie podawała przyczyny rezygnacji, a Wnioskodawca nie żądał podania przyczyny rezygnacji,

e.

brak zgody wszystkich właścicieli nieruchomości na wybudowanie przydomowej oczyszczalni.

Na pytanie tut. Organu o następującej treści: "Czy przyczyny/powody rezygnacji mieszkańców z budowy przydomowych oczyszczalni ścieków i niepodpisania umowy na udział finansowy były/będą zależne od Wnioskodawcy?" Wnioskodawca udzielił odpowiedzi, że w niektórych przypadkach powód rezygnacji z podpisania umowy na udział finansowy był zależny od Wnioskodawcy, ponieważ niektórzy mieszkańcy chcieli podłączyć przydomowe oczyszczalnie ścieków, do budynków do których nie było decyzji pozwolenia na budowę, do budynków gospodarczych, handlowych jak również innych budynków niemieszkalnych oraz na obszarze Natura 2000, w takich przypadkach zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r. poz. 290 z późn. zm.) konieczne jest uzyskanie pozwolenia na budowę, które jest o wiele bardziej kosztowne oraz potrzebny jest dłuższy termin, aby zgromadzić niezbędną dokumentację, a Gmina jest ograniczona czasowo ze względu, iż musi złożyć wniosek o dofinansowanie do 20 stycznia 2017 r. W związku z powyższym, Wnioskodawca podjął decyzję, że będzie budował tylko te oczyszczalnie, które wymagają wyłącznie zgłoszenia zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r. poz. 290 z późn. zm.).

Gmina będzie składać wniosek o przyznanie dofinansowania z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 realizacja operacji typu "Gospodarka wodno-ściekowa" w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii" objętego PROW na lata 2014-2020. Wniosek będzie oceniany i punktowany na podstawie Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz. U. z dnia 5 sierpnia 2016 r. poz. 1182). Przyczyną nieotrzymania przez Gminę dofinansowania może być uzyskanie mniejszej liczby punktów w stosunku do innych podmiotów ubiegających się o przyznanie pomocy. Przyczyny nieotrzymania przez Wnioskodawcę dofinansowania ze środków unijnych nie będą zależne od Wnioskodawcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur zakupowych związanych z realizacją inwestycji pn. "...." pomimo iż po wybudowaniu Gmina jako właściciel przydomowych oczyszczalni udostępni je w bezpłatne użytkowanie mieszkańcom co najmniej do dnia 31 grudnia 2024 r. i Gmina nie będzie ponosić kosztów eksploatacji (oznaczone jako pytanie nr 2 we wniosku ORD-IN)?

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że zakresem pytania nr 2 wniosku ORD-IN objęte są wyłącznie wydatki poniesione na rzecz mieszkańców którzy nie zrezygnowali z budowy przydomowych oczyszczalni ścieków i podpisali umowy na udział finansowy. Pytanie nie dotyczy mieszkańców którzy zrezygnowali z budowy przydomowych oczyszczalni i nie podpisali umowy na udział finansowy.

2. Czy Gmina może odliczyć podatek VAT w pełnej wysokości od faktury VAT za wykonanie projektu technicznego, a także uzyskanie wszelkich opinii, uzgodnień, oświadczeń i decyzji niezbędnych do rozpoczęcia i prowadzenia robót budowlanych, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa dla zadania polegającego na budowie 300 przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy..... pomimo, iż część mieszkańców zrezygnuje z budowy przydomowych oczyszczalni ścieków i nie podpisze umowy na udział finansowy (oznaczone jako pytanie nr 3 we wniosku ORD-IN)?

3. Jeżeli okaże się, że Gmina będzie musiała zrezygnować z budowy przydomowych oczyszczalni ścieków z powodu nieotrzymania dofinansowania ze środków unijnych, a odliczy podatek VAT od faktury za projekt techniczny, o której mowa w pytaniu nr 2 (pytaniu nr 3 we wniosku ORD-IN), czy Gmina będzie zobowiązana do sporządzenia korekty deklaracji VAT-7 oraz zwrotu podatku VAT naliczonego (oznaczone jako pytanie nr 4 we wniosku ORD-IN)?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Dotyczy pytania 1 (pytania 2 we wniosku ORD-IN)

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści cytowanej powyżej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi VAT w sytuacji, gdy towar i usługa, przy nabyciu których został naliczony podatek są następnie wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Zatem, w celu dokonania oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku należy rozstrzygnąć czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz pozostają w związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zdaniem Gminy, w analizowanej sytuacji spełnione zostały obie ze wskazanych powyżej przesłanek. W szczególności w odniesieniu do analizowanej transakcji Gmina jest podatnikiem VAT oraz poniesione wydatki mają bezpośredni związek z czynnościami opodatkowanymi (czynności budowy infrastruktury na rzecz mieszkańców w zamian za wpłaty). W niniejszej sprawie czynnością jaką Gmina dokona na rzecz mieszkańców będzie usługa budowy przydomowych oczyszczalni ścieków. Dokonanie wpłat przez właścicieli nieruchomości będzie obligatoryjnym warunkiem realizacji inwestycji.

Z powyższego wynika, więc że kwoty uiszczone przez mieszkańców na poczet wykonania przez Gminę przedmiotowej inwestycji będą stanowić wynagrodzenie, w związku z otrzymaniem którego po stronie Gminy powstanie obowiązek podatkowy.

W tym kontekście, należy stwierdzić, że wpłaty mieszkańców będą pozostawały w bezpośrednim związku z ww. świadczeniem usług, które będą realizowane na rzecz tychże mieszkańców. Wpłaty wnoszone przez osoby fizyczne nie będą pozostawały "w oderwaniu" od czynności, które zostaną wykonane przez Gminę, będzie zachodził bowiem związek pomiędzy dokonywanymi wpłatami a zobowiązaniem się Gminy do wykonania określonych czynności.

Reasumując, zdaniem Gminy, w związku z odpłatnym świadczeniem usług budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na rzecz mieszkańców, którzy wniosą stosowne wpłaty, Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją inwestycji pomimo, iż Gmina udostępni je w bezpłatne użytkowanie mieszkańcom Gminy, na rzecz których zostały wybudowane.

Dotyczy pytania 2 (pytania 3 we wniosku ORD-IN)

Gmina może również odliczyć podatek VAT od faktury za wykonanie projektu technicznego, a także uzyskanie wszelkich opinii, uzgodnień, oświadczeń i decyzji niezbędnych do rozpoczęcia i prowadzenia robót budowlanych, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa dla zadania polegającego na budowie 300 przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy...., ale w niepełnej wysokości, lecz pomniejszony proporcjonalnie, ze względu, iż nie wszyscy mieszkańcy, u których wykonano projekt techniczny podpisali umowy na udział finansowy.

Dotyczy pytania 3 (pytania 4 we wniosku ORD-IN)

Gmina musi sporządzić korektę deklaracji VAT-7 i zwrócić podatek VAT naliczony od faktury za wykonanie projektu technicznego, a także uzyskanie wszelkich opinii, uzgodnień, oświadczeń i decyzji niezbędnych do rozpoczęcia i prowadzenia robót budowlanych, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa dla zadania polegającego na budowie 300 przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy w przypadku, gdy będzie musiała zrezygnować z budowy przydomowych oczyszczalni ścieków z powodu braku dofinansowania ze środków unijnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że związek zakupu z czynnością opodatkowaną jest jednym z podstawowych warunków, które musi spełnić podatnik, aby mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Powyższy przepis wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług - przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej - wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Zatem w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. "niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego". Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Terminy odliczenia podatku VAT naliczonego z otrzymanych faktur zostały określone w art. 86 ust. 10-13 ustawy.

Na podstawie art. 86 ust. 10 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Zgodnie z art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy).

Na mocy art. 86 ust. 13 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast, w myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Jak wskazano wyżej, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne, w myśl art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, obejmują sprawy: wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

W tym miejscu należy wskazać, że w interpretacji indywidualnej 1061-IPTPP2.4512.523.2016.2.JS tut. Organ uznał, że świadczenie usługi w zakresie wybudowania przydomowej oczyszczalni ścieków dokonywanej przez Gminę na rzecz mieszkańców (właścicieli nieruchomości), będzie stanowić odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy - według 23% stawki podatku VAT zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, w przypadku wydatków dotyczących realizacji inwestycji pn. "...." ponoszonych na rzecz mieszkańców którzy nie zrezygnowali z budowy przydomowych oczyszczalni ścieków i podpisali umowy na udział finansowy należy stwierdzić, że Wnioskodawcy - zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług, na podstawie przepisu art. 86 ust. 1 ustawy będzie przysługiwało pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków, ponieważ realizacja ww. inwestycji będzie związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Przy czym prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia okoliczności określonych w art. 88 ustawy.

Z kolei Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków dotyczących wykonania projektu technicznego, a także uzyskania wszelkich opinii, uzgodnień, oświadczeń i decyzji niezbędnych do rozpoczęcia i prowadzenia robót budowlanych, ponoszonych na rzecz mieszkańców którzy zrezygnują z budowy przydomowych oczyszczalni ścieków i nie podpiszą umowy na udział finansowy. W stosunku bowiem do tych wydatków realizacja inwestycji nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Także w przypadku, gdy Gmina zrezygnuje z budowy przydomowych oczyszczalni ścieków z powodu nieotrzymania dofinansowania ze środków unijnych, to ponoszone wydatki nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. A zatem, jeśli Wnioskodawca odliczy podatek VAT od faktury za projekt techniczny, o której mowa w pytaniu nr 2 (pytaniu nr 3 we wniosku ORD-IN), wówczas Gmina będzie zobowiązana do dokonania korekty deklaracji VAT-7 oraz zwrotu podatku naliczonego uprzednio odliczonego, związanego z tymi wydatkami.

Wobec powyższego, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Informuje się, że niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych związanych z realizacją inwestycji pn. "...." w przypadku mieszkańców którzy nie zrezygnowali z budowy przydomowych oczyszczalni ścieków i podpisali umowy na udział finansowy;

* braku prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych na rzecz mieszkańców którzy zrezygnują z budowy przydomowych oczyszczalni ścieków i nie podpiszą umowy na udział finansowy;

* obowiązku dokonania korekty deklaracji VAT-7 i zwrotu odliczonego podatku naliczonego w przypadku zrezygnowania z budowy przydomowych oczyszczalni ścieków z powodu nieotrzymania dofinansowania ze środków unijnych.

Natomiast wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania podatkiem VAT w wysokości 23% stawki podatku dla wpłat dokonywanych przez mieszkańców (właścicieli nieruchomości) z tytułu udziału w kosztach budowy przydomowej oczyszczalni ścieków;

* braku uznania przeniesienia nieodpłatnie własności oczyszczalni ścieków na mieszkańców za odrębną od świadczonych usług, czynność opodatkowaną VAT,

został załatwiony interpretacją nr 1061-IPTPP2.4512.523.2016.2.JS.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego....., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl